Wymiana filtra paliwa. Jak często go wymieniać i czy można to zrobić samodzielnie?
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena obejmuje: ubezpieczenie OC.
OC
Assistance
NNW
OC
Assistance
NNW
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena obejmuje: ubezpieczenie OC.
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC.
OC
Assistance
NNW
OC
Assistance
NNW
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC.
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC + Auto Assistance.
OC
Assistance
NNW
OC
Assistance
NNW
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC + Auto Assistance.
Wymiana filtra paliwa to bardzo ważna czynność serwisowa w samochodzie. Jak rozpoznać jego zużycie i jak często należy wymieniać filtr paliwa? Z poniższego tekstu dowiesz się wszystkiego o filtrach paliwa!
- Filtr paliwa w samochodzie. Do czego służy?
- Co ile należy wymieniać filtr paliwa i jak sprawdzić, czy jest zużyty?
- Czym grozi brak wymiany filtra paliwa?
- Wymiana filtra paliwa. Jak to zrobić?
- Wymiana filtra paliwa. Cena i gdzie najlepiej to zrobić?
- Filtr paliwa – kilka słów na koniec
- FAQ – najczęściej zadawane pytania
Aby samochód mógł się sprawnie poruszać, do silnika musi trafić paliwo. Zanieczyszczenia w tym płynie negatywnie wpływają na jego pracę i mogą doprowadzić do poważnych uszkodzeń. Do takiej sytuacji ma za zadanie nie dopuścić filtr paliwa. Jak wymienić filtr paliwa oraz jak często to robić? Bierzemy ten element pod lupę!
Filtr paliwa w samochodzie. Do czego służy?
Zanim dowiesz się o tym, co ile wymienia się filtry paliwa, warto dowiedzieć się jak w ogóle działa ten istotny element układu paliwowego. Jego zadaniem jest zapewnienie czystości paliwa poprzez odseparowanie zanieczyszczeń w trakcie przepływu paliwa ze zbiornika do szyny wtryskowej, co szczególnie istotne jest przy oleju napędowym, którym zasilane są silniki diesla, których układ wtryskowy jest wyjątkowo wrażliwy.
Niemniej jednak pełni on również ważną rolę we współczesnych autach, które napędzane są silnikami benzynowymi o niewielkiej pojemności wyposażonymi w turbosprężarki, które również są bardzo czułe na wszelkiego rodzaju zanieczyszczenia.
Najczęściej filtr paliwa umieszczany jest między silnikiem a zbiornikiem wzdłuż przewodów paliwowych. Im większy pojazd, tym dłuższa droga przepływu. W autach osobowych niejednokrotnie dystans ten wynosi nawet do 4 metrów.
Czy filtr paliwa jest niezbędny? Absolutnie tak. Należy pamiętać, że paliwo z rafinerii przewożone jest do stacji benzynowych w cysternach. Ich producenci oraz stacje benzynowe, jako gwaranci jakości paliwa, dbają na każdym kroku, aby było ono czyste. Mimo to nie wszystkie znajdujące się w nim cząstki stałe, takie jak np. drobiny piasku zostają wyeliminowane. Pompa, która zasysa paliwo, wytwarza wir. Brud z dna zbiornika zostaje podniesiony i płynie przewodami razem z nim. Są to dopuszczalne zanieczyszczenia, z którymi zarówno pompa, jak i filtr radzą sobie bez większych problemów. Ten drugi element powinien zatrzymać te niewielkie pyłki – w przeciwnym razie doprowadzą one do uszkodzeń układu wtryskowego, a w skrajnych przypadkach nawet do wnętrza silnika.
Duże zabrudzenia zazwyczaj uszkadzają pompę paliwa. Nie pracuje ona w pełnym zakresie i przepływ paliwa jest mocno ograniczony. Do filtra trafiają wtedy większe zabrudzenia, a on sam wykonuje znacznie trudniejszą pracę, niż powinien. Wpływa to m.in. na żywotność filtra, a dokładnie znaczne jej skrócenie. W skrajnych przypadkach pompa przestaje pracować całkowicie i paliwo nie trafia do układu wtryskowego, a filtr nie ma czego zatrzymać.
Woda w paliwie także ma niebagatelne znaczenie. To ona powoduje, że zbiornik, w którym się znajduje wspomniany płyn, koroduje i z jego ścianek wytrącają się zanieczyszczenia. Przy bardzo niskich temperaturach woda może unieruchomić pojazd. Tankowanie auta do pełna co jakiś czas powinno rozwiązać ten problem. Warto to robić na stacjach benzynowych, które korzystają z usług renomowanych dostawców. Unikniesz w ten sposób zakupu tak zwanego „chrzczonego paliwa”.
Zobacz także: Wymiana oleju w samochodzie – kiedy należy to robić?
Co ile należy wymieniać filtr paliwa i jak sprawdzić, czy jest zużyty?
Producenci samochodów skrupulatnie określają, co ile wymienia się filtr paliwa. Zazwyczaj zaleca się tę czynność co 30 tys. kilometrów. Niektórzy z nich sugerują dystans czterokrotnie większy, jednak ma to miejsce tylko w silnikach benzynowych. Są one mniej podatne na uszkodzenia układu wtryskowego niż silniki diesla. W innym wypadku zaleca się wymianę filtra paliwa co roku.
Niemniej jednak interwały wymiany mogą ulegać skróceniu lub wydłużeniu, wszystko tak naprawdę zależy od:
- czystości paliwa,
- jego rodzaju; w przypadku benzyny interwał wymiany filtra jest z reguły krótszy,
- jakość zastosowanego filtra,
- sprawność i szczelność układów współpracujących z silnikiem.
Jeżeli nie jesteś pewien, ile kilometrów możesz zrobić z jednym filtrem paliwa, skorzystaj z pomocy mechanika lub wybierz się do autoryzowanego serwisu, gdzie specjalista podpowie Ci, czy Twój filtr nadaje się już do wymiany.
Zapchany filtr paliwa – objawy:
- Spadek mocy
- Wzrost spalania
- Problemy z uruchomieniem silnika
- Silny zapach oleju
- Dymienie z rury wydechowej
- Ospała reakcja na pedał gazu
- Nierówna praca silnika
Jak widzisz, objawy zapchanego filtra paliwa są nie do przeoczenia – jeśli zauważysz któryś z nich, może okazać się, że jego wymiana jest niezbędna. Na szczęście objawy te nie występują wszystkie razem, chyba że przez filtr przepływa już tylko znikoma ilość płynu. To jednak przykład skrajnego zaniedbania.
Sprawdź również: Wymiana tarcz hamulcowych – wszystko, co musisz wiedzieć
Czym grozi brak wymiany filtra paliwa?
Pierwszym ze skutków może być spadek komfortu podróży. Silnik będzie nierówno pracował i nie rozwinie pełnej mocy. Samochód może także nie odpalić i konieczne okaże się wezwanie mobilnego serwisu lub lawety, która odstawi pojazd do warsztatu.
Skutki mogą być jednak znacznie poważniejsze. Nowoczesne auta wykorzystują systemy bezpośredniego wtrysku paliwa. Powoduje to znacznie większą czułość na jego jakość. Systemy Common Rail, wykorzystywane w dieslach, to najbardziej wyczulone układy. Są one bardzo drogie w naprawie.
Nie inaczej jest również w przypadku silników benzynowych, coraz popularniejsze niewielkie turbodoładowane jednostki są również bardzo wrażliwe na zanieczyszczenia pojawiające się we wspomnianym płynie.
Zapchany filtr paliwa może doprowadzić do trwałego uszkodzenia turbosprężarki poprzez jej zatarcie. Podobna rzecz może wydarzyć się z samym silnikiem. Paliwo, podobnie jak olej, to także środek smarujący. Kolejnymi uszkodzonymi elementami mogą być wtryskiwacze, filtr DPF lub GPF, lub nawet pompa wtryskowa. Brzmi drogo? Niestety tak. W razie awarii koszty będą bardzo wysokie – można zatem przyjąć, że kwota, którą będziesz zmuszony zapłacić, może okazać się nawet czterocyfrowa.
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!
Wymiana filtra paliwa. Jak to zrobić?
Jak wymienić filtr paliwa? To prosta czynność, pod warunkiem że dostęp do niego jest w miarę dobry. Należy zacząć od zaciśnięcia przewodów paliwowych, aby je uszczelnić. Po zdjęciu opasek, stary filtr można wyciągnąć i założyć nowy, zgodnie z oznaczonym kierunkiem przepływu. Następnie założyć przewody dokładnie tak, jak miało to miejsce w starym filtrze.
W silniku benzynowym należy kilkukrotnie przekręcić stacyjkę do poziomu zapłonu. Pompa napełnia wtedy układ paliwowy benzyną. W przeszłości, w samochodach z silnikami diesla, producenci montowali pompki do odpowietrzania układu. W pojazdach nowszej konstrukcji wystarczy próbować kręcić rozrusznikiem, dopóki silnik nie odpali. Układ odpowietrza się automatycznie.
Jeśli nie jesteś pewien swoich umiejętności, przekaż sprawę specjalistom. Dla mechaników to chleb powszedni i często umawiają wizyty niemal od razu. Jest to czynność, która nie angażuje dużej części warsztatu, a koszt usługi nie jest wygórowany. Jest to istotne, zwłaszcza przy samochodach, które mają zamontowany filtr paliwa pod spodem. Auto musi wtedy trafić na podnośnik. Niejednokrotnie konieczne będzie także zdjęcie osłony podwozia, aby dostać się do tego elementu.
Ten artykuł może Cię zainteresować: Wymiana paska rozrządu. Wszystko, co musisz wiedzieć
Wymiana filtra paliwa. Cena i gdzie najlepiej to zrobić?
Już wiesz, co ile wymieniać filtr paliwa. A co z cenami? Na rynku dostępnych jest wiele filtrów. Ich ceny zaczynają się od ok. 25 zł dla pojazdów małolitrażowych, do nawet 1500 zł w pojazdach marek premium i luksusowych. Ważne, aby stosować sprawdzone produkty. Źle działający filtr paliwa sprawi, że może dojść do uszkodzenia bardzo drogich i delikatnych elementów silnika. Często ich wymiana nie jest łatwa, co podniesie koszt usługi.
Jego wymiana w warsztatach zaczyna się od około 50 zł. W autoryzowanym serwisie usługa ta może być kilkukrotnie droższa. Wszystko jest też uzależnione od umiejscowienia samego filtra. Im dostęp trudniejszy, tym droższa będzie usługa.
Możesz również samemu wymienić filtr paliwa, jeżeli dysponujesz odpowiednią wiedzą techniczną, narzędziami, oraz przede wszystkim miejscem, które umożliwi Ci swobodną i przede wszystkim bezpieczną pracę. Pamiętaj, że wymianie filtra zawsze towarzyszy ryzyko wycieku paliwa.
W takim przypadku koszt wymiany filtra paliwa ogranicza się do ceny jego zakupu oraz czasu poświęconego na jego wymianę.
Przeczytaj również: Filtr kabinowy. Węglowy czy zwykły – jakie są różnice?
Filtr paliwa – kilka słów na koniec
Dowiedziałeś się, jak ważna jest wymiana filtra paliwa. Cena zakupu i usługi nie jest wysoka, a pilnowanie terminów wymian zdecydowanie wydłuży żywot silnika.
Jako kierowca zadbaj nie tylko o stan techniczny swojego pojazdu, ale także niezbędną pomoc w razie awarii czy kolizji. Jak uniknąć kosztów i stresu? Pamiętaj nie tylko o regularnym serwisowaniu auta, ale i odpowiednim ubezpieczeniu. Dzięki ubezpieczeniu Auto Assistance od LINK4, które możesz wybrać w jednym z aż trzech dostępnych wariantów, w razie nagłej awarii możesz liczyć na naszą natychmiastową pomoc – m.in. usunięcie usterki na miejscu zdarzenia, a jeśli to się nie uda holowanie do miejsca wskazanego przez klienta w ramach limitu kilometrów dostępnych w wybranym wariancie Assistance. LINK4 zapewnia również auto zastępcze w razie wypadku lub kradzieży, a w wariantach z szerszym zakresem również w razie awarii. Ubezpieczeni mogą skorzystać też z transportu kierowcy i pasażerów do miejsca docelowego podróży lub miejsca zamieszkania czy noclegu w hotelu. Zapoznaj się z ofertą już dziś i nie daj się zaskoczyć na drodze!
Sprawdź kalkulator OC dostępny na naszej stronie, aby obliczyć wysokość składki. Warto też porozmawiać bezpośrednio z doradcą pod numerem 22 444 44 23 lub osobiście spotkać się z agentem współpracującym z LINK4.
Wybrany wariant ubezpieczenia Auto Assistance dostępny w LINK4 tylko w pakiecie z OC lub OC AC.
Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.
Zobacz też: Ubezpieczenie OC Chrzanów, Ubezpieczenie OC Bytom
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
FAQ – najczęściej zadawane pytania
Ile kosztuje wymiana filtra paliwa u mechanika?
Koszt wymiany filtra paliwa u mechanika w Polsce zwykle waha się od około 50 do 200 złotych. Cena zależy od kilku czynników, takich jak rodzaj pojazdu, model i marka, lokalizacja warsztatu oraz koszt samego filtra paliwa. W samochodach z bardziej zaawansowanymi systemami paliwowymi, szczególnie w pojazdach z silnikami Diesla, koszty mogą być wyższe, gdyż procedura wymiany może być bardziej skomplikowana.
Po czym poznać, że filtr paliwa jest do wymiany?
Objawy zużytego filtra paliwa mogą obejmować spadek mocy silnika, nierówną pracę na biegu jałowym, trudności z uruchomieniem pojazdu oraz nagłe szarpanie podczas jazdy. Jednym z typowych sygnałów jest także wzrost zużycia paliwa, ponieważ zatkany filtr utrudnia przepływ płynu, zmuszając silnik do intensywniejszej pracy. W skrajnych przypadkach może dojść do gaśnięcia silnika, zwłaszcza podczas przyspieszania, kiedy wymagane jest większe dostarczenie paliwa.
Czy da się samemu wymienić filtr paliwa?
Tak, w wielu przypadkach da się samodzielnie wymienić filtr paliwa, zwłaszcza jeśli masz podstawowe umiejętności mechaniczne i odpowiednie narzędzia. Czynność ta może być stosunkowo prosta, ale jej trudność zależy od modelu samochodu, ponieważ w niektórych pojazdach filtr jest łatwo dostępny, natomiast w innych może znajdować się w trudnym dostępnym miejscu, np. w pobliżu zbiornika paliwa.
Jak często należy wymieniać filtr paliwa?
Zalecenia dotyczące częstotliwości wymiany filtra paliwa różnią się w zależności od modelu pojazdu i zaleceń producenta, ale najczęściej przyjmuje się, że powinno się to robić co 20 000 do 40 000 kilometrów. W niektórych nowszych samochodach filtr paliwa może wytrzymać nawet do 60 000 kilometrów, ale zawsze warto sprawdzić w instrukcji obsługi, ponieważ producenci określają specyficzne interwały dla danego modelu.
Czym grozi brak wymiany filtra paliwa?
Zatkany lub zużyty filtr utrudnia przepływ paliwa, co skutkuje spadkiem mocy, nierówną pracą silnika i może powodować trudności z uruchomieniem samochodu. W miarę pogarszania się jego stanu może dojść do szarpania pojazdu podczas jazdy, gaśnięcia silnika, a także zwiększenia zużycia paliwa, ponieważ silnik zmuszony jest do intensywniejszego działania, aby pokonać opór zanieczyszczonego filtra.
Czy przy wymianie filtra paliwa trzeba spuścić paliwo?
W większości przypadków przy wymianie filtra paliwa nie ma potrzeby spuszczania całego paliwa z baku. W zależności od konstrukcji pojazdu oraz lokalizacji wspomnianego elementu może być jednak konieczne zachowanie ostrożności, aby uniknąć wycieku paliwa, zwłaszcza jeśli filtr znajduje się w dolnej części pojazdu lub blisko baku.
Przeczytaj podobne wpisy
Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20