Zapchany filtr gazu. Objawy, przyczyny i wymiana
Wysokie ceny paliw sprawiają, że montowane w samochodach instalacje LPG stale zyskują na popularności. Aby jednak instalacja gazowa zapewniała bezawaryjną eksploatację, musi być ona regularnie serwisowana. Jednym z elementów, który wymaga okresowej wymiany, jest filtr gazu.
Spis treści:
1. Filtr gazu. Co to jest i jak działa?
2. Objawy zapchanego filtra gazu
3. Wymiana filtra gazu – samodzielnie czy u specjalisty?
4. Filtr gazu. Kilka słów na koniec
Polska jest krajem, w którym zarejestrowano najwięcej na świecie samochodów wyposażonych w instalację LPG. Auta wyposażone w zasilanie gazem od zawsze posiadały ogromne grono swoich zwolenników oraz przeciwników. Ci drudzy często twierdzą, że gaz jest szkodliwy dla podzespołów silnika, przez co po zamontowaniu instalacji LPG istnieje duże ryzyko kosztownej awarii jednostki napędowej.
Kontrargumentem zwolenników samochodów zasilanych gazem jest niezmiennie jego zdecydowanie niższa cena w stosunku do benzyny, co sprawia, że codzienna jazda autem zasilanym tym paliwem, zapewnia jego użytkownikowi spore oszczędności.
Warto pamiętać jednak o tym, że instalacja gazowa, podobnie jak większość podzespołów w samochodzie, wymaga regularnego serwisowania. Zaniedbując wymianę elementów takich, jak np. filtr gazu narażasz się na dodatkowe koszty związane z awariami całego układu. Jedną z nich może być niedrożność wspomnianego filtra. Tego, jak rozpoznać objawy zapchanego filtra gazu oraz jak usunąć skutki jego awarii dowiesz się w dalszej części artykułu.
Filtr gazu. Co to jest i jak działa?
Filtr do gazu ma oczywiście za zadanie oczyszczenie paliwa ze znajdujących się w nim zanieczyszczeń. Jak trafiają one do gazu, uchodzącego przecież za „czyste” paliwo? Powodów może być wiele, jednak do najczęstszych należą niewłaściwy transport oraz przechowywanie gazu w zanieczyszczonych zbiornikach na stacjach. Do gazu mogą też trafiać np. metalowe opiłki, pochodzące ze zużytych pomp służących do jego przepompowywania.
Do podstawowych elementów nowoczesnej instalacji gazowej IV generacji zaliczamy takie elementy jak zbiornik na gaz, przewody, dwa elektrozawory, sterownik, reduktor, listwę wtryskiwaczy oraz dwa filtry: fazy ciekłej, oraz fazy lotnej.
Pierwszy ze wspomnianych filtrów oczyszcza gaz wtedy, gdy znajduje się on jeszcze w swojej ciekłej postaci, zaraz po opuszczeniu zbiornika. Wkład filtra stanowi celuloza, która jest nasączona żywicą. Z zewnątrz filtr ma kształt walca z otworem.
Przepływający przez układ gaz zmienia swój stan z ciekłego na gazowy w podgrzewanym reduktorze. To właśnie za nim znajduje się drugi filtr do gazu – fazy lotnej. W tańszych filtrach wkład stanowi (podobnie jak w przypadku filtra fazy ciekłej) nasączona żywicą celuloza. Droższe i lepsze filtry w swoim wnętrzu posiadają pianki bulprenowe, włókna szklane i włókniny poliestrowe. Zewnętrzny wygląd filtra fazy lotnej może być różny. Najczęściej jest to aluminiowa puszka, którą w razie zużycia wymienia się w całości lub rozbieralny element z tworzywa, w którego wnętrzu znajduje się wymienny wkład.
Przeczytaj także: Czyszczenie nawiewu w samochodzie. Poradnik
Objawy zapchanego filtra gazu
Jak możesz rozpoznać, że Twój samochód ma zapchany filtr gazu? Objawy często nie są jednoznaczne i łatwo pomylić je z innymi popularnymi usterkami silnika. Należy do nich m.in. falowanie obrotów na biegu neutralnym oraz szarpanie w trakcie przyspieszania. Mogą również pojawić się odczuwalne spadki mocy silnika po przełączeniu jego zasilania z benzyny na instalację gazową.
Wymiana filtra gazu może być również konieczna, gdy zaobserwujesz znacznie podwyższone zużycie LPG w stosunku do wcześniejszego okresu użytkowania samochodu. Często o niedrożnym filtrze gazu poinformuje Cię komputer sterowania instalacją gazową. Jeżeli wyświetla on komunikat lub kod błędu oznaczający zbyt niskie ciśnienie gazu, to prawdopodobnie jego przyczyną jest właśnie zatkany filtr LPG. Mogą pojawić się również problemy z reduktorem i wtryskiwaczami, czyli elementami podatnymi na zanieczyszczenia gazu.
Kluczem do uniknięcia wymienionych wyżej problemów z samochodem zasilanym gazem, jest regularny serwis instalacji, czyli m.in. wymiana filtrów gazu. Cena takiej operacji jest zaledwie ułamkiem kosztów, jakie będziesz musiał ponieść, jeżeli zaniedbasz swoją instalację LPG.
Filtr chroni między innymi wtryskiwacze, które są bardzo wrażliwe na wszelkiego rodzaju zanieczyszczenia. Zaniedbanie wymian filtrów może również doprowadzić do uszkodzenia reduktora. Właśnie z tego powodu powinieneś przywiązywać dużą wagę do serwisowania swojej instalacji gazowej. W ten sposób niewielkim kosztem unikniesz napraw drogich elementów.
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
Wymiana filtra gazu – samodzielnie czy u specjalisty?
Wyjaśniliśmy już, jakie objawy może powodować niedrożny filtr gazu LPG. Co ile wymieniać taki filtr i czy można taką naprawę wykonywać samodzielnie? Serwis, w którego skład wchodzi wymiana filtrów LPG, powinien odbywać się zgodnie z zaleceniami producenta instalacji.
Interwały wymian to zwykle od 10 do 15 tys. kilometrów lub 12 miesięcy, ale na ich długość wpływ ma również sposób eksploatacji samochodu. W przypadku auta użytkowanego głównie w mieście i na krótkich odcinkach częstotliwość serwisów instalacji powinna być zdecydowanie mniejsza, niż ma to miejsce w samochodach, które na co dzień pokonują dłuższe trasy.
Co w takim razie z serwisowaniem instalacji gazowej we własnym zakresie? Czy możliwa jest własnoręczna wymiana filtra gazu? Cena wykonania takiej naprawy u mechanika jest naprawdę nieduża, ale mimo to wielu amatorów mechaniki może próbować przeprowadzić ją samodzielnie.
Stanowczo odradzamy takie próby, jeżeli nie posiadasz stosownych uprawnień. Aby instalacja gazowa była bezpieczna, musi być całkowicie szczelna. W przeciwnym razie może dojść do wybuchu gazu, który może być tragiczny w skutkach.
Z tego powodu to wykwalifikowanym profesjonalistom powinniśmy powierzyć naprawy takie jak wymiana filtrów gazu. Cena wymiany to zwykle zaledwie kilkadziesiąt złotych. W jej trakcie mechanik wymieni uszczelnienia filtra oraz sprawdzi szczelność całej instalacji. Dzięki temu będziesz miał pewność, że wymiana filtrów LPG została przeprowadzona poprawnie, a użytkowanie samochodu jest w pełni bezpieczne.
Zobacz: Wymiana filtra powietrza. Co ile to robić i o czym pamiętać?
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!
Filtr gazu. Kilka słów na koniec
Wiesz już jaki wpływ na użytkowanie samochodu z instalacją LPG może mieć zapchany filtr gazu. Objawy to m.in. nierówna praca silnika, szarpanie w trakcie przyspieszania, czy zwiększone spalanie gazu. Niejednokrotnie o zużyciu filtra poinformuje Cię jednostka sterująca instalacją, wyświetlając komunikat lub kod błędu świadczący o zbyt niskim ciśnieniu gazu.
Jeżeli chcesz się cieszyć długą i niezawodną pracą swojej instalacji gazowej, musisz pamiętać o regularnej wymianie takich elementów, jak filtr gazu LPG. Co ile wymieniać taki element? Producenci zwykle określają interwał wymian na 10-15 tysięcy kilometrów lub 12 miesięcy.
Ile może kosztować wymiana filtra gazu? Cena takiej czynności serwisowej to zwykle zaledwie kilkadziesiąt złotych, dlatego nie warto próbować wykonywać jej samemu. Niewłaściwie przeprowadzona wymiana może doprowadzić do utraty szczelności instalacji, a w konsekwencji do wycieku lub nawet wybuchu gazu.
Szukasz nowej polisy ubezpieczeniowej dla swojego samochodu? Na stronie www.link4.pl znajdziesz wiele polis, w tym OC i AC. Nasz specjalny kalkulator online pozwoli Ci dokładnie obliczyć wysokość nowej składki. Zapraszamy Cię również do zapoznania się z pełną ofertą ubezpieczeń od LINK4.
Sprawdź kalkulator OC dostępny na naszej stronie, aby obliczyć wysokość składki.
Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.
Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20