Jak napisać biznesplan, żeby dostać dotację? Podpowiadamy!
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena obejmuje: ubezpieczenie OC.
OC aktywne
Assistance aktywny
NNW aktywne
OC aktywne
Assistance aktywny
NNW aktywne
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena obejmuje: ubezpieczenie OC.
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC.
OC aktywne
Assistance aktywny
NNW aktywne
OC aktywne
Assistance aktywny
NNW aktywne
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC.
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC + Auto Assistance.
OC aktywne
Assistance aktywny
NNW aktywne
OC aktywne
Assistance aktywny
NNW aktywne
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC + Auto Assistance.
Dotacja może być siłą napędową dla Twojego biznesu. Dlatego w tym poradniku przygotowaliśmy dla Ciebie wskazówki na temat tego, jak napisać biznesplan. Przykłady z tego artykułu pomogą Ci uwzględnić kluczowe elementy, żeby przekonać komisję o swoim pomyśle.
Dlaczego biznesplan jest kluczowy przy staraniu się o dotację?
Przygotowanie biznesplanu to kluczowy element przy składaniu wniosku o dofinansowanie i jest jednym z wymagań instytucji przyznających dotacje. Dlatego przedsiębiorca, który chce otrzymać pieniądze na rozwój własnej działalności, powinien większość czasu poświęcić na szczegółowe opracowanie biznesplanu.
Ten dokument nie tylko opisuje Twój pomysł, ale pozwala również ocenić, czy biznes ma szanse powodzenia. W ten sposób instytucje przyznające dotacje unijne i krajowe mogą zweryfikować Twoje możliwości do zarządzania projektem. Szukając odpowiedzi na to, jak napisać dobry biznesplan, pamiętaj, że ma on udowodnić, że potrafisz planować i wyznaczać realne cele biznesowe.
W takim razie, jak napisać biznesplan do urzędu pracy lub innej instytucji? Przede wszystkim skup się na tym, żeby:
- Twój biznes miał określoną wizję swojej działalności – przyszły przedsiębiorca przed rozpoczęciem działalności gospodarczej powinien wiedzieć, do jakiego celu dąży i dlaczego akurat tym segmentem rynku się zajmuje.
- Określić konkretne i mierzalne cele biznesowe, które pozwolą ukazać, co dokładnie chcesz osiągnąć. Jaki produkt lub usługę wprowadzisz w tym celu oraz jakie przewidujesz związane z tym koszty i przychody.
- Udowodnić wykonalność projektu poprzez przedstawienie, jakich zasobów i ludzi potrzebujesz, analizę rynkową i finansową oraz czy na Twój produkt lub usługę będzie popyt.
- Pokaż, jak Twój pomysł rozwiązuje problemy potencjalnych klientów i czym się wyróżnia od oferty konkurencji. Potencjał do generowania zysków zwiększa szanse na to, że otrzymasz dotację na swój biznes.
Struktura dobrego biznesplanu, czyli jak napisać biznesplan krok po kroku
W tym punkcie omówimy strukturę idealnego biznesplanu. Dzięki temu będziesz wiedzieć, jak skutecznie napisać samemu biznesplan. Każdy biznes jest inny, ale kluczowe elementy tego dokumentu są takie same dla wszystkich.
Streszczenie wykonawcze
Streszczenie biznesplanu jest ważne dla osób, które rozpatrują wnioski o dotacje. Dzięki temu mogą porównać ze sobą dokumenty bez analizowania całej treści za każdym razem. Takie streszczenie możesz umieścić w górnej części dokumentu lub na samym końcu. Urzędnik łatwo odnajdzie informacje.
Opis firmy
To krótka i rzeczowa część biznesplanu. W tym punkcie podajesz dane firmy lub przedsiębiorcy. Jeżeli już masz założoną działalność gospodarczą, uwzględnij:
- nazwę i formę prawną,
- dane teleadresowe,
- przedmiot działalności (czyli w jakiej branży działasz, podaj numery PKD).
Istotne jest to, gdzie mieści się siedziba firmy i na jakiej zasadzie korzystasz z nieruchomości. Możesz być właścicielem budynku lub lokalu, korzystać z niego na zasadzie umowy najmu, dzierżawy czy bezpłatnego użyczenia.
Nie zapomnij dodać w tym miejscu życiorysu. To tutaj opiszesz, jakie masz doświadczenie i umiejętności, żeby zrealizować pomysł. Dużym plusem będzie, jeżeli Twoja dotychczasowa kariera pokrywa się z projektem. Dlatego nie zaniedbuj tej sekcji, a wykorzystaj ją jako pole do pokazania siebie z jak najlepszej strony.
Analiza rynkowa
Ważnym elementem biznesplanu jest analiza rynkowa. Pełna analiza składa się z następujących części:
- Badanie rynku – opisuje jego wielkość, tempo wzrostu, trendy i możliwość osiągnięcia przychodów w przyszłości.
- Analiza konkurencji – porównanie ofert i działań marketingowych.
- Identyfikacja grupy docelowej – określa potencjalnych klientów i dopasowanie produktu do ich potrzeb.
- Analiza SWOT – pozwala ustalić mocne i słabe strony przedsiębiorstwa starającego się o dotację.
W tej części biznesplanu ważne są konkrety i przykłady. Dzięki temu pokazujesz całe otoczenie biznesowe przedsiębiorstwa. Przeprowadzenie badania rynku pozwala lepiej planować strategicznie i minimalizować ryzyko prowadzenia firmy.
Plan marketingowy
Kiedy przygotowałeś już analizę rynkową, to na tej podstawie przedstawiasz strategię marketingową swojej firmy. W końcu nawet najlepszy produkt nie będzie się sprzedawał, jeżeli nie dowiedzą się o nim klienci. Twój produkt lub usługę poznają dzięki promocji i reklamom oraz budowaniu rozpoznawalności Twojej marki.
Podstawą skutecznego marketingu jest sprecyzowanie grupy docelowej. Dzięki temu znasz potrzeby klientów i możesz dopasować ofertę tak, żeby produkt był im potrzebny. Dlatego przy określaniu planu marketingowego odpowiedz sobie na następujące pytania:
- W jaki sposób będziesz się reklamować? Czy to będzie tylko internet, czy również tradycyjna forma reklamy?
- Ile pieniędzy przeznaczysz na budżet reklamowy? Jakich oczekujesz zwrotów z inwestycji w promocję?
- W jaki sposób będziesz mierzyć efektywność działań marketingowych? Pomocne są wskaźniki efektywności np. liczba nowych klientów lub wielkość konwersji.
- Jak będzie wyglądała komunikacja z klientem? Tzw. język marki.
Sporządzenie przemyślanego planu marketingowe pokaże, że masz strategię na zdobycie klientów. Co więcej, wiesz, jak mierzyć efektywność, żeby osiągać wyznaczone cele.
Plan operacyjny
Plan operacyjny w biznesplanie to przygotowanie opisu codziennej działalności firmy. Ułatwia on zarządzanie ludźmi i zasobami, dzięki czemu działania przedsiębiorstwa są skoordynowane i uwzględniają ogólną strategię. Plan działalności operacyjnej określa takie kwestie jak:
- szczegółowy opis produkcji lub świadczenia usług,
- zarządzanie zapasami,
- logistyka i dystrybucja do klientów,
- zarządzanie dostawami,
- płace i zatrudnienie,
- opis infrastruktury,
- zarządzanie jakością,
- źródła finansowania,
- pozostałe koszty (w tym np. ubezpieczenia firmy).
Zarządzanie i struktura organizacyjna
W tej sekcji biznesplanu umieszczasz dane osób, które będą odpowiedzialne za zarządzanie firmą. Dla jednoosobowej działalności gospodarczej to po prostu imię i nazwisko przedsiębiorcy. Natomiast w przypadku spółek wpiszesz dane wszystkich wspólników.
Jeżeli masz zamiar zatrudniać pracowników, to oszacuj, ilu ich będzie i w jakich okresach będziesz poszerzać zespół. Opisz, jak będzie wyglądać:
- poszukiwanie kandydatów,
- rekrutacja,
- motywowanie pracowników.
Plan finansowy
Tworzenie planu finansowego jest połączone z planem operacyjnym. Przy czym tutaj skupiasz się wyłącznie na przychodach i kosztach, które może wygenerować Twoja działalność gospodarcza. To swego rodzaju finansowe podsumowanie tego, co było dotychczas poruszone w całym biznesplanie. Takie informacje znajdują się m.in. przy tworzeniu analizy rynkowej.
Dlatego plan finansowy uwzględnia zestawienie na temat:
- cen za produkty lub usługi,
- szacowane przychody miesięczne i kwartalne na podstawie ilości sprzedanych produktów lub usług,
- koszty niezbędnych do produkcji materiałów i surowców,
- nakłady inwestycyjne,
- koszty stałe tj. czynsz, media, wynagrodzenia itp.,
- podatki.
Załączniki i dodatki
W załącznikach i dodatkach do biznesplanu umieścisz te dokumenty, które potwierdzają przeprowadzane analizy. Dzięki nim sporządzony biznesplan jest bardziej wiarygodny.
Do listy załączników, które może zawierać biznesplan, możesz dodać:
- CV lub życiorys przedsiębiorcy albo całego zespołu zarządzającego,
- specyfikacje techniczne produktów,
- szczegółowe prognozy finansowe,
- historyczne sprawozdania finansowe,
- przykładowe materiały reklamowe,
- dane statystyczne o rynku,
- dokładny harmonogram realizacji projektu.
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
Analiza rynkowa – klucz do sukcesu
Rzetelnie sporządzona analiza rynkowa to Twoja odpowiedź na to, jak zrobić biznesplan, żeby dostać pieniądze z dofinansowania. W tym miejscu udowadniasz, że planowane przez Ciebie przedsięwzięcie ma potencjał, tylko potrzebuje do tego zastrzyku gotówki. Sprawdź, z czego się składa dobrze opisana analiza rynku, która da Ci przewagę nad konkurencją.
Badanie rynku i analiza konkurencji
Przy badaniu rynku jest istotne określenie potrzeb klientów, trendów i otoczenia firmy. Pozwoli to wskazać, w jakich okresach klienci będą kupować więcej. Może to być okres świąteczny, czy coraz popularniejsze w Polsce promocje na Black Friday.
Ważne jest również jak rozwój technologii, czy sztucznej inteligencji może wpływać na Twój biznes. Im wcześniej rozpoznasz te czynniki, tym łatwiej przygotujesz się na nie i dostosujesz do nich.
W biznesplanie potrzebny jest opis konkurencji: jak działają inne firmy i jak możesz się na ich tle wyróżnić. Przy pisaniu biznesplanu dobrze jest uwzględnić minimum 3 różne firmy konkurencyjne. Sprawdź ich mocne i słabe strony, sprawozdania finansowe, skalę działania (lokalna, ogólnopolska, czy międzynarodowa), a także ich profile w mediach społecznościowych. Na tej podstawie zbudujesz unikalną wartość własnego projektu.
Identyfikacja grupy docelowej
Przy sprawdzaniu możliwości rynku kluczowe jest precyzyjne określenie swojego docelowego klienta. To nie tylko opisanie oczekiwań i potrzeb. Charakterystyka klienta obejmuje również takie informacje jak dane demograficzne i zachowania zakupowe. W ten sposób określasz swoją niszę, dzięki której możesz specjalizować się w konkretnym segmencie rynku. Mogą to być np. specjalistyczne kursy, dla mam, które chcą wrócić na rynek pracy.
Analiza SWOT
Aby napisać dobry biznesplan, warto skorzystać z analizy SWOT, która pozwala przyjrzeć się takim aspektom przedsięwzięcia jak:
- Strengths – silne strony będące, przewagą firmy nad konkurencją, np. dobra lokalizacja.
- Weaknesses – słabości firmy, np. za mała ilość pracowników.
- Opportunities – szanse na rozwój i osiągnięcie zysków, np. duża sieć kontaktów z dostawcami.
- Threats – zagrożenia, które mogą zniweczyć cały pomysł, np. nadchodzący kryzys i spowolnienie gospodarcze.
Taką analizę przedstawia się w formie diagramu złożonego z 4 prostokątów.
Biznesplan, jak napisać analizę finansową?
Plan finansowy to jedna z najważniejszych części biznesplanu. Sprawdź, jak go przygotować, żeby przekonał komisję, że Twój projekt jest opłacalny.
Prognozy przychodów i kosztów
Celem opracowania biznesplanu jest stworzenie prognozy przychodów i kosztów dla Twojego pomysłu. W szacowaniu finansowym pomocne będą informacje pozyskane w ramach analizy konkurencji.
Przy ocenie przychodów pamiętaj o uwzględnieniu sezonowości, która może mieć szczególny wpływ na wielkość sprzedaży. Poza tym w prognozie zwróć uwagę na:
- Możliwy potencjał produkcyjny, czyli jak będzie wzrastać sprzedaż w kolejnych latach.
- Dodatkowe źródła finansowania, np. kredyt na zakup nowych maszyn i urządzeń, które usprawnią pracę.
- Wskaźnik inflacji.
- Koszty stałe tj. czynsz, media, wywóz śmieci, składka za ubezpieczenie, delegowanie zadań.
- Koszty zmienne tj. zakup materiałów i surowców, cena paliwa, energii, reklama.
Media takie jak energia, czy woda mogą być ujmowane zarówno, jako koszty stałe, jak i zmienne. Wszystko zależy od tego, jaki mają one wpływ na produkcję. W firmie usługowej będzie to koszt stały, a produkcyjnej zmienny.
Analiza progu rentowności
Wyznaczenie progu rentowności pomaga określić, jaki jest minimalny poziom sprzedaży, żeby przychody firmy pokrywały wszystkie koszty. Można go wyznaczać dla okresów miesięcznych, kwartalnych albo rocznych. Dzięki temu przedsiębiorstwo ma punkt wyjścia do planowania finansowego i podejmowania decyzji o zmianach cen, wielkości produkcji, czy rozwijaniu strategii marketingowej.
Planowanie przepływów pieniężnych
Przygotowanie prognozy przepływów pieniężnych pozwala firmie utrzymać płynność finansową. Polega to na tym, żeby podjąć decyzję, jakie wydatki firma może ponieść w danym okresie. Także, z czego zostaną one opłacone. To pokazanie całego procesu finansowego, który ma działać w firmie.
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!
Pomyśl o ubezpieczeniu swojej firmy!
Teraz już wiesz, jak napisać biznesplan, żeby dostać dotację. Przy tworzeniu przykładowego biznesplanu nie zapomnij uwzględnić ubezpieczenia firmy. Dzięki niemu przedsiębiorstwo może minimalizować straty finansowe po wypadkach, kradzieżach, czy innych zdarzeniach losowych.
Dlatego zapoznaj się z ubezpieczeniem małych i średnich przedsiębiorstw w LINK4.
Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.
FAQ – często zadawane pytania
Czy ubezpieczenie obejmuje wszystkie wypadki przy pracy?
Nie każdy wypadek przy pracy jest objęty ubezpieczeniem. Żeby otrzymać odszkodowanie, trzeba dbać przede wszystkim o przestrzeganie przepisów BHP, użytkowanie sprzętów w sposób zgodny z przeznaczeniem i unikać jakichkolwiek zaniedbań – zarówno po stronie pracowników, jak i właściciela firmy.
Jakie są korzyści z posiadania ubezpieczenia od wypadków przy pracy?
Wykupienie ubezpieczenia od wypadków przy pracy ma te zalety, że poszkodowany nie czeka długo na pieniądze z odszkodowania w przypadku szkód, które są objęte ochroną ubezpieczeniową. Zwłaszcza że w przypadku uszczerbku na zdrowiu trzeba działać szybko, żeby skutecznie leczyć uraz.
Jakie ubezpieczenie wybrać dla firmy?
Rodzaj ubezpieczenia dla firmy zależy od tego, czym się trudni, jakie posiada mienie oraz co chce objąć ochroną ubezpieczeniową. Firmy korzystają ze sprzętów, wytwarzają produkty, zatrudniają pracowników. Dlatego przyda im się ubezpieczenie, które zakresem obejmie majątek firmy, w tym mienie pracowników i klientów. Narażony jest on m.in. na szkody wynikające ze zdarzeń losowych tj. pożar, zalanie, przepięcie, czy kradzież z włamaniem.
Poza tym warto, żeby przedsiębiorstwo wykupiło ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej. Wtedy ewentualne szkody wyrządzone klientom przez pracowników przedsiębiorstwa mogą zostać pokryte z ubezpieczenia. Natomiast ubezpieczenie następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW), pozwala wypłacić odszkodowanie pracownikom za nieszczęśliwy wypadek.
Jakie działania pracodawca powinien podjąć po wypadku przy pracy?
Po wystąpieniu wypadku przy pracy pracodawca powinien:
- Powołać zespół powypadkowy.
- Zabezpieczyć miejsce wypadku.
- Wykonać oględziny miejsca i określić stan używanych urządzeń.
- Zebrać opis zdarzenia od poszkodowanego.
- Zebrać informacje od świadków zdarzenia.
- Zebrać dowody dotyczących wypadku.
- Określić środki profilaktyczne i wyciągnąć wnioski ze zdarzenia.
Źródła:
- art. 7 Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 1 lipca 2009 r. w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20091050870/O/D20090870.pdf
- https://www.biznes.gov.pl/pl/portal/00173
- https://www.zus.pl/jednorazowe-odszkodowanie-z-tytulu-wypadku-przy-pracy-lub-choroby-zawodowej
Przeczytaj podobne wpisy
Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20