Kup online
polisę OC AC
Image
Grafika przedstawiająca samochody, z których jeden ma w tle umieszczoną tarczę.

Czym różnią się parkowanie, postój a zatrzymanie? Poradnik dla kierowców

Image
Ikona klienta
353zł

Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena obejmuje: ubezpieczenie OC.

OC aktywne

Checkmark icon

AC aktywne

Checkmark icon

Assistance aktywny

Checkmark icon

NNW aktywne

Checkmark icon
Image
Ikona klienta

OC aktywne

Checkmark icon

AC aktywne

Checkmark icon

Assistance aktywny

Checkmark icon

NNW aktywne

Checkmark icon
353zł

Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena obejmuje: ubezpieczenie OC.

Oblicz składkę
Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
595zł

Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC.

OC aktywne

Checkmark icon

AC aktywne

Checkmark icon

Assistance aktywny

Checkmark icon

NNW aktywne

Checkmark icon
Image
cena ubezpieczenia - Kobieta

OC aktywne

Checkmark icon

AC aktywne

Checkmark icon

Assistance aktywny

Checkmark icon

NNW aktywne

Checkmark icon
595zł

Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC.

Oblicz składkę
Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
723zł

Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC + Auto Assistance.

OC aktywne

Checkmark icon

AC aktywne

Checkmark icon

Assistance aktywny

Checkmark icon

NNW aktywne

Checkmark icon
Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna

OC aktywne

Checkmark icon

AC aktywne

Checkmark icon

Assistance aktywny

Checkmark icon

NNW aktywne

Checkmark icon
723zł

Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC + Auto Assistance.

Oblicz składkę
Czas czytania: 8 min. 19 sek.

Czy wiesz, czym różnią się parkowanie, postój a zatrzymanie? Każdy kierowca powinien znać te terminy, aby uniknąć mandatów i nieprzyjemnych sytuacji na drodze. Przeczytaj nasz poradnik, aby dowiedzieć się, jak prawidłowo interpretować te pojęcia.

Definicje parkowania, postoju i zatrzymania

Nawet najbardziej doświadczeni kierowcy miewają problem z uchwyceniem różnic pomiędzy parkowaniem, postojem i zatrzymaniem. Te trzy odrębne manewry drogowe są wykonywane w różnych sytuacjach i mają swoje unikalne zasady.

W Kodeksie drogowym zawarto definicje takich manewrów jak zatrzymanie i postój. Kodeks drogowy nie zawiera jednak odrębnej definicji parkowania, ale z treści przepisów można ją samodzielnie wywnioskować.

Parkowanie – co to jest?

Ustawa Prawo o ruchu drogowym nie podaje legalnej definicji parkowania. Przyjmuje się jednak, że parkowanie jest manewrem początkującym postój. Oznacza zatem pozostawienie pojazdu na dłuższy czas, zwykle na przeznaczonym do tego miejscu. Z reguły parkowanie wiąże się z opuszczeniem pojazdu przez kierowcę i pasażerów.

Postój – definicja i znaczenie

Dokładna definicja postoju została zawarta w ustawie Prawo o ruchu drogowym. Zgodnie z art. 2, pkt. 30 tej ustawy – postój pojazdu to „unieruchomienie pojazdu niewynikające z warunków lub przepisów ruchu drogowego, trwające dłużej niż 1 minutę”. Z punktu widzenia przepisów nie ma znaczenia, czy kierowca znajduje się w tym czasie w samochodzie, czy go opuszcza.

Zatrzymanie – kiedy mówimy o zatrzymaniu pojazdu?

Kodeks drogowy zawiera także definicję zatrzymania pojazdu. Zgodnie z art. 2, pkt. 29 – zatrzymanie pojazdu to „unieruchomienie pojazdu niewynikające z warunków lub przepisów ruchu drogowego, trwające nie dłużej niż 1 minutę, oraz każde unieruchomienie pojazdu wynikające z tych warunków lub przepisów”.

W praktyce zatrzymanie pojazdu może trwać dłużej niż jedną minutę, ale tylko w sytuacji, kiedy wynika to z warunków lub przepisów drogowych. Wówczas powodem zatrzymania może być oczekiwanie na zielone światło lub konieczność ustąpienia pierwszeństwa przejazdu innym pojazdom.

Różnice między parkowaniem, postojem a zatrzymaniem

Jak już mogłeś się dowiedzieć, tylko zatrzymanie i postój mają swoje definicje w polskich przepisach. Obu tym działaniom został poświęcony specjalny oddział w Kodeksie drogowym (Rozdział 3, Oddział 2), w którym sprecyzowano szczegóły dotyczące prawidłowości ich wykonywania.

Zatrzymanie a postój – różnice i podobieństwa

Na pierwszy rzut oka postój a zatrzymanie wyglądają podobnie, ponieważ polegają na unieruchomieniu pojazdu. Natomiast kluczowa różnica dotyczy czasu trwania opisywanych manewrów. O zatrzymaniu mówimy w sytuacji, gdy unieruchomienie pojazdu jest krótsze niż minutę. Z kolei postój trwa powyżej minuty i może być utożsamiany z poprzedzającym go parkowaniem.

Dodatkowo można wyróżnić zatrzymanie pojazdu na czas powyżej minuty, ale tylko wtedy, gdy wynika to z przepisów lub warunków drogowych.

Przykłady sytuacji na drodze

Różnice pomiędzy zatrzymaniem pojazdu a postojem pojazdu najlepiej wskazać na konkretnych przykładach.

Postój ma miejsce wtedy, gdy parkujesz samochód na parkingu lub innym przeznaczonym do tego miejscu, a także w miejscu do tego nieprzeznaczonym, jeżeli pojazd ulegnie awarii.

Znacznie więcej sytuacji można przypisać manewrowi zatrzymania pojazdu. 

Zatrzymanie pojazdu może mieć miejsce:

  • podczas wysadzania pasażera z samochodu, np. przy przystanku, hotelu, szpitalu, w miejscach typu „Kiss and Ride” (na czas krótszy niż jedna minuta);
  • gdy wymagają tego przepisy, czyli podczas ustępowania pierwszeństwa przejazdu, oczekiwania na zielone światło itd.;
  • gdy wymagają tego warunki drogowe, np. podczas stania w korku.

Przepisy dotyczące parkowania

Gdzie wolno parkować?

Według polskich przepisów parkowanie jest dozwolone w miejscach, które nie są objęte zakazem i spełniają określone warunki. 

Oto przykłady miejsc, w których wolno parkować:

  • na wyznaczonych miejscach parkingowych, które mogą znajdować się przy ulicach, w garażach podziemnych, na parkingach publicznych i prywatnych;
  • w obszarze zabudowanym – na prawej krawędzi jezdni;
  • poza obszarem zabudowanym – poza jezdnią (jeżeli jest taka możliwość);
  • na chodniku, kołami jednego boku lub przedniej osi pojazdu o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 2,5 t. 

Postój na chodniku jest dopuszczalny pod warunkiem, że pojazd nie tamuje ruchu pojazdów na jezdni, nie utrudnia ruchu pieszych i pozostawia co najmniej 1,5 metra szerokości chodnika dla pieszych.

Jeżeli w danym miejscu nie ma znaku zakazu zatrzymywania się lub zakazu postoju, to dopuszczalne jest również parkowanie na chodniku 4 kołami – przy spełnieniu warunków opisanych w punkcie wyżej.

Zakazy parkowania – znaki i regulacje

O zakazie parkowania informuje znak B-35 (zakaz postoju). Warto jednak pamiętać, że zatrzymanie samochodu (unieruchomienie pojazdu na czas poniżej jednej minuty) jest dopuszczalne nawet w miejscach, gdzie obowiązuje zakaz postoju.

Kary za nieprawidłowe parkowanie

Karą za nieprawidłowe parkowanie jest grzywna w postaci mandatu karnego, nakładana przez uprawnioną jednostkę, np. policję lub straż miejską. Wysokość mandatów za poszczególne naruszenia reguluje taryfikator mandatów, czyli Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wysokości grzywien nakładanych w drodze mandatów karnych za wybrane rodzaje wykroczeń.

Wysokość kary za nieprawidłowe parkowanie zależy od rodzaju przewinienia i waha się w przedziale od 100 zł do 1200 zł. Najbardziej kosztowne jest parkowanie na kopercie. Przepisy mówią jasno: w przypadku braku uprawnień, za takie naruszenie grozi mandat w wysokości 1200 złotych.

Czym jest wspomniana koperta? Parkowanie na kopercie jest zarezerwowane dla osób niepełnosprawnych (znak drogowy P-24) lub dla pojazdów uprzywilejowanych (znak drogowy P-20). Jeśli chodzi o parkowanie, koperta zawsze znajduje się w dogodnym miejscu, aby umożliwić osobie niepełnosprawnej lub odpowiednim służbom łatwe dotarcie do danego miejsca.

Zostaw numer - oddzwonimy

i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!

Przepisy dotyczące postoju

Kiedy można zrobić postój?

Zgodnie z Kodeksem drogowym: postój pojazdu jest dozwolony „tylko w miejscu i w warunkach, w których jest on [pojazd] z dostatecznej odległości widoczny dla innych kierujących i nie powoduje zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego”.

Ograniczenia czasowe

Zgodnie z definicją zawartą w Kodeksie drogowym, postój trwa dłużej niż jedną minutę, bez górnej granicy. Wyróżnia się jednak sytuacje, kiedy postój jest ograniczony czasowo. Informuje o tym fakcie znak drogowy B-39 „strefa ograniczonego postoju”. Wówczas maksymalny czas unieruchomienia pojazdu jest wskazany napisem na znaku.

Mandaty za nieprzepisowy postój

Oto przykładowe naruszenia przepisów związanych z postojem:

  • postój pojazdu w warunkach, w których nie jest on z dostatecznej odległości widoczny dla innych kierujących lub powoduje utrudnienie ruchu;
  • naruszenie obowiązku umieszczania pojazdu poza jezdnią w czasie postoju na drodze poza obszarem zabudowanym;
  • postój w strefie zamieszkania, poza miejscem wyznaczonym do parkowania.

Postój w miejscu niedozwolonym podlega grzywnie w postaci mandatu karnego. Jego wysokość wynosi od 100 do 300 złotych.

Przepisy dotyczące zatrzymania

Zasady zatrzymywania się na drodze

Zatrzymywanie pojazdu wynika zazwyczaj z przepisów lub warunków drogowych. Wówczas nie ma obowiązku sygnalizowania zatrzymania pojazdu.

Ponadto wyróżnia się zatrzymanie pojazdu niezwiązane z przepisami lub warunkami drogowymi, kiedy unieruchomienie pojazdu trwa poniżej minuty. Taka sytuacja ma miejsce, np. w momencie wysadzania pasażera z pojazdu.

Oto przykłady miejsc, w których zatrzymanie się, nawet na moment, jest niedozwolone, a tym samym karane mandatem:

  • przejazd kolejowy lub tramwajowy;
  • przejście dla pieszych;
  • w tunelu, na moście, na wiadukcie;
  • na pasie między jezdniami;
  • na przystanku z zatoką;
  • na drodze dla rowerów.

Karą za zatrzymanie się w miejscu niedozwolonym jest mandat w wysokości od 100 do 300 złotych.

Znaki drogowe związane z parkowaniem, postojem i zatrzymaniem

W polskich przepisach ruchu drogowego, o zakazie parkowania (postoju) i zatrzymywania informują następujące znaki drogowe:

  • znak B-35 „zakaz postoju” – oznacza zakaz postoju pojazdu; dopuszczalny czas unieruchomienia pojazdu dłuższy niż jedna minuta jest wskazany napisem na znaku albo na umieszczonej pod nim tabliczce;
  •  znak B-36 „zakaz zatrzymywania się” – oznacza zakaz zatrzymania pojazdu;
  • znak B-37 „zakaz postoju w dni nieparzyste” – oznacza zakaz postoju pojazdów w nieparzyste dni miesiąca (zakaz nie obowiązuje w godzinach 21-24);
  • znak B-38 „zakaz postoju w dni parzyste” – oznacza zakaz postoju pojazdów w parzyste dni miesiąca (zakaz nie obowiązuje w godzinach 21-24);
  • znak B-39 „strefa ograniczonego postoju” – oznacza wjazd do strefy, w której obowiązuje zakaz postoju pojazdów na wszystkich drogach, przy czym dopuszczalny czas unieruchomienia pojazdu (dłuższy niż jedna minuta) jest wskazany napisem na znaku;
  • znak B-40 „koniec strefy ograniczonego postoju” – oznacza wyjazd ze strefy ograniczonego postoju.

Znak zatrzymania i postoju może być opatrzony dodatkowo tabliczkami: T-25a, T-25b oraz T25-c, które określają zakres zakazu. Z kolei tabliczka T-24 (umieszczona pod znakiem zakazu postoju lub zatrzymywania) wskazuje, że „pojazd pozostawiony w miejscu, w którym obowiązuje zakaz wyrażony tym znakiem, zostanie usunięty z drogi na koszt właściciela”.

Porady dla kierowców

Jak uniknąć mandatów za nieprawidłowe parkowanie?

Jedynym sposobem na uniknięcie mandatu za nieprawidłowe parkowanie jest znajomość przepisów i zachowanie uważności. Zakaz zatrzymania i postoju może wynikać zarówno ze znaków drogowych, jak i przepisów Kodeksu drogowego.

Co robić w sytuacjach awaryjnych?

W razie awarii lub wypadku postój pojazdu w miejscu niedozwolonym należy odpowiednio sygnalizować, aby zadbać o bezpieczeństwo własne oraz innych uczestników ruchu. Na autostradzie lub drodze ekspresowej należy włączyć światła awaryjne i umieścić trójkąt ostrzegawczy w odległości 100 metrów za pojazdem.

Na każdej innej drodze również należy włączyć światła awaryjne, a trójkąt ostrzegawczy umieścić w odległości 30-50 metrów za pojazdem (w obszarze niezabudowanym) lub bezpośrednio za pojazdem lub na nim (w obszarze niezabudowanym).

Częste błędy kierowców

Oto częste błędy kierowców związane z postojem lub zatrzymywaniem się:

  • mylenie znaków postoju i zatrzymywania się;
  • nieznajomość różnic między postojem a zatrzymaniem pojazdu;
  • parkowanie na kopertach przeznaczonych dla osób niepełnosprawnych bez posiadania odpowiedniego zezwolenia;
  • brak sygnalizacji postoju pojazdu w miejscu niedozwolonym w sytuacji awaryjnej;
  • zatrzymywanie się zbyt blisko skrzyżowań, przejść dla pieszych lub przystanków komunikacji publicznej.

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!

Ikona klienta

Mężczyzna, 38 lat, Ford Fiesta

353 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!

cena ubezpieczenia - Kobieta

Kobieta, 46 lat, Honda Civic

364 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!

cena ubezpieczenia - Mężczyzna

Mężczyzna, 39 lat, Volkswagen Passat

373 zł

Oblicz składkę

Nowe technologie wspierające kierowców

Współczesne technologie znacznie ułatwiają korzystanie z samochodu, w tym parkowanie. Popularne są m.in. aplikacje pomagające znaleźć miejsca parkingowe, szczególnie w zatłoczonych miastach. Dzięki temu łatwiej uniknąć przypadkowego zaparkowania w miejscu niedozwolonym.

Dużym udogodnieniem w samochodach są systemy asystujące w parkowaniu, np. czujniki parkowania lub kamery 360, które pomagają w precyzyjnym i bezpiecznym zaparkowaniu pojazdu bez ryzyka kolizji z innymi pojazdami lub obiektami.

Pamiętaj o obowiązkowym ubezpieczeniu samochodu

Posiadanie ubezpieczenia OC jest obowiązkowe dla każdego kierowcy. Jeżeli szukasz ubezpieczenia, sprawdź ofertę LINK4, gdzie znajdziesz m.in. Pakiet OC z Programem Pomocy z Samochodem Zastępczym i Assistance Opony, w ramach którego możesz liczyć m.in. na:

  • naprawa auta na miejscu wypadku, o ile będzie to możliwe; 
  • bezpłatne holowanie na dystansie do 100 km w razie wypadku;
  • uruchomienie silnika z rozładowanym akumulatorem;
  • samochód zastępczy po kradzieży lub wypadku (do 3 dni);
  • wymiana uszkodzonego koła na miejscu (o ile będzie to możliwe) lub naprawa uszkodzonej opony w warsztacie; pomoc informacyjną.

Możesz zdecydować się również na dodatkowe ubezpieczenie – Autocasco, którego przedmiotem ochrony jest Twój pojazd. W LINK4 AC zawierane jest w formule All Risk, co oznacza, że ubezpieczony otrzyma odszkodowanie za wszystkie zdarzenia, poza tymi wskazanymi jako wyłączenia w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia (OWU). 

W LINK4 możesz zawrzeć umowę ubezpieczenia w jednym z trzech wariantów:

  • ASO – możesz naprawić samochód w dowolnym warsztacie, w tym w Autoryzowanej Stacji Obsługi (ASO);
  • Warsztat – możesz naprawić samochód w dowolnym warsztacie, nie może być to jednak Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO);
  • Kosztorys – otrzymujesz odszkodowanie i sam decydujesz, kiedy i gdzie naprawisz samochód. 

LINK4 oferuje ochronę pojazdów w wieku nawet do 19 lat. 

Na naszej stronie internetowej znajdziesz kalkulator LINK4, który pomoże Ci łatwo obliczyć cenę ubezpieczenia Twojego samochodu.

Zachęcamy również do rozmowy z naszym doradcą pod numerem telefonu (22) 444 44 23 lub osobistego spotkania się z agentem współpracującym z LINK4. 

Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.

Zobacz też: Ubezpieczenie OC Starogard Gdański, OC Jeep

Podsumowanie

Znajomość różnic pomiędzy parkowaniem, postojem i zatrzymaniem jest kluczowa dla bezpiecznego i zgodnego z przepisami poruszania się po drogach. Przestrzeganie odpowiednich zasad i regulacji dotyczących tych manewrów pomaga unikać mandatów oraz zwiększa bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu.

FAQ – najczęściej zadawane pytania

Jakie są różnice między parkowaniem, postojem a zatrzymaniem?

Parkowanie to manewr poprzedzający postój. Sam postój oznacza unieruchomienie pojazdu na czas powyżej jednej minuty. Z kolei zatrzymanie pojazdu jest chwilowe – trwa mniej niż minutę. Może wynikać zarówno z sytuacji drogowej (oczekiwanie na zielone światło), jak i może być spowodowane chęcią wysadzenia pasażera z pojazdu.

Czy postój to parkowanie?

Parkowanie można utożsamiać z postojem. Mówiąc dokładniej, parkowanie jest manewrem przygotowującym pojazd do postoju.

Czy na zakazie postoju można się zatrzymać?

Tak, zatrzymanie pojazdu na zakazie postoju jest dozwolone, ale zgodnie z definicją zatrzymania – tylko na okres poniżej minuty.

Czy na zakazie postoju można parkować?

Nie. Zakaz postoju jest równoznaczny z zakazem parkowania, czyli postoju pojazdu powyżej minuty. Jeśli obowiązuje sam zakaz postoju, dopuszczalne jest tylko chwilowe zatrzymanie pojazdu, na okres poniżej minuty.

Ile może trwać zatrzymanie?

Zgodnie z Kodeksem drogowym, zatrzymanie pojazdu może trwać maksymalnie jedną minutę. Przekroczenie tego czasu oznacza postój pojazdu, co w przypadku zakazu postoju może zostać ukarane mandatem.

Czy nie trzeba płacić za parking, kiedy siedzi się w samochodzie?

Zasady dotyczące opłat za parking są określane przez lokalne przepisy miejskie i regulaminy stref płatnego parkowania. Ogólnie rzecz biorąc, opłata za parkowanie jest wymagana niezależnie od tego, czy kierowca pozostaje w pojeździe, czy go opuszcza.

Źródła:

  1. https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19970980602/U/D19970602Lj.pdf
  2. https://www.dziennikustaw.gov.pl/D2019000045401.pdf

Przeczytaj podobne wpisy

Czy artykuł był przydatny?

Oblicz składkę 

już teraz

lub zadzwoń

(22) 444 44 23

pon. - pt. 8 - 20