Wymiana sworznia wahacza – kiedy jest konieczna i jak ją przeprowadzić?
Wymiana sworznia wahacza nie jest tak trudnym zadaniem, jak może się wydawać. W tym poradniku przeczytasz, czego potrzeba do naprawy, jak ona przebiega i ile będzie ona kosztować w warsztacie.
Wahacz stanowi integralną część i jeden z najważniejszych elementów zawieszenia, co zapewnia kontrolę nad ruchem kół, stabilizuje zawieszenie i umożliwia jego współpracę z nadwoziem. Ważną częścią ramienia dźwigni jest sworzeń łączący tę część z przegubem sterującym. Innymi słowy, sworzeń odpowiada za połączenie zwrotnicy i koła z wahaczem, skręcanie oraz utrzymanie kół we właściwej pozycji. Ponadto w pewnym stopniu wpływa na amortyzację pojazdu i powoduje, że jedzie on w kierunku wybranym przez kierowcę.
Jednak ten mały element może ulec awarii. Chcąc zmienić go na nowy, warto byś wiedział, że to dość prosta czynność, którą możesz wykonać samodzielnie, jeśli masz odpowiednie narzędzia. Z tego artykułu dowiesz się, jak często należy przeprowadzać wymianę sworznia wahacza i ile kosztuje taka usługa. Wyjaśniamy też, jak samodzielnie dokonać wymiany sworzni w samochodzie.
Wymiana sworznia wahacza – jak często należy ją wykonywać?
Sworzeń wahacza to wytrzymała część, ale ma swoją żywotność. Ulega naturalnemu zużyciu, co w skrajnych przypadkach może doprowadzić do wypadnięcia tego elementu z obudowy. Zużycie przyspieszają czynniki zewnętrzne, takie jak warunki pogodowe, woda i sól na drodze, dziurawa nawierzchnia i niewłaściwe nawyki kierowcy. W efekcie zwrotnica oddziela się od wahacza, co skutkuje nagłą i całkowitą utratą panowania nad pojazdem, a w wielu przypadkach poważnym wypadkiem. Dlatego nigdy nie należy lekceważyć objawów zużycia sworznia.
Łatwo wykryć takie uszkodzenie, ponieważ powoduje ono stukanie i zwiększone wibracje podczas jazdy. Za przerywane, ciche stuki słyszalne spod przednich narożników auta odpowiada sworzeń wahacza. Dźwięki te wydają się bardziej wyraźne w czasie jazdy na zakrętach i nierównościach. W miarę pokonywania kolejnych kilometrów na uszkodzonym elemencie dźwięki stają się głośniejsze, częstsze i bardziej natarczywe.
Dodatkowo mogą wystąpić problemy z utrzymaniem właściwego toru jazdy. Objawy te czasami wskazują również na awarię innej części stabilizatora, więc jeśli wystąpią, należy sprawdzić cały podzespół. Trudności ze sworzniem pojawiają się, gdy ma on defekt lub jest zużyty.
Jego uszkodzenie można wykryć po zauważalnym luzie, dźwięku uderzeń i nieco mniejszym komforcie prowadzeniu samochodu. Awarię sworznia wahacza może sygnalizować też niewłaściwa praca układu kierowniczego. W czasie jazdy po nierównej powierzchni mogą pojawiać się wibracje, a przy skrętach luzy, czyli pogorszenie reakcji na skręcanie. Ponadto na wadliwość, a tym samym obowiązkową wymianę sworznia wahacza może też wskazywać przestawianie auta w prawo albo w lewo na nierównościach.
O koniecznej wymianie sworznia świadczy również nienaturalne wykrzywienie kół, stanowiące jedną z najbardziej charakterystycznych oznak zniszczenia przegubu. Za nierównomierne zużycie opon, zwłaszcza widoczne na zewnętrznych i wewnętrznych krawędziach, także odpowiada sworzeń wahacza.
Mechanik może sprawdzić luz za pomocą tzw. łychy, specjalnego narzędzia, które umieszcza się między wahaczem a zwrotnicą. Jeśli potwierdzi on luz i jednocześnie zauważy inne objawy, element należy bezzwłocznie wymienić na nowy. Dotyczy to części po obu stronach auta.
Producenci pojazdów nie podają przybliżonego terminu ani przebiegu, po jakim powinno się wymieniać ten element. Jest to kwestia indywidualna i zależy od tego, w jaki sposób dany pojazd jest eksploatowany. Na tego rodzaju awarię szczególnie narażone są samochody, które pokonują długie dystanse, co wpływa na stan wielu podzespołów. W tym także tych, które tworzą układ kierowniczy.
Dlatego też należy regularnie sprawdzać stan sworzni, na przykład podczas obowiązkowych badań technicznych. Dzięki temu jesteś w stanie wykryć ewentualne uszkodzenia na bardzo wczesnym etapie i zdecydować się na wizytę w warsztacie lub samodzielną naprawę tego elementu.
Sprawdź również: Wymiana tulei wahacza – samodzielnie czy u specjalisty?
Ile kosztuje wymiana sworznia wahacza?
Cena zwykle waha się od 80 do 150 zł za sztukę. Należy jednak pamiętać, że elementy takie wymienia się parami. Do aut z jednym wahaczem przednim należy dokupić dwa takie zestawy. W przypadku pojazdów z zawieszeniem wielowahaczowym zapłacisz nieco więcej za naprawę zawieszenia.
A ile kosztuje wymiana tego elementu w profesjonalnym warsztacie samochodowym? Koszt wymiany sworznia wahacza wynosi od 80 do 200 zł za jeden element. Wiele zależy od modelu Twojego samochodu i stanu jego zawieszenia. Ceny różnią się w zależności od lokalizacji. Biorąc jednak pod uwagę powyższe kwoty, może pojawić się pytanie o sens takiej korekty. Zamiast tego czasami lepiej wymienić wahacze i tuleje, czyli wszystkie pozostałe elementy, z którymi współpracuje ta część. Cena takiej operacji to około kilkuset złotych więcej niż tylko wymiana sworzni.
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
Wymiana sworznia wahacza. Jak wymienić go samodzielnie?
Jeżeli czujesz się na siłach, to możesz samodzielnie naprawić lub wymienić sworzeń wahacza. Koszt wymiany może być na tyle duży, że bardziej opłacalne jest poświęcenie jednego lub dwóch wieczorów, by uporać się z tym samemu. Nie jest to trudna operacja, ale wymaga czasu i odpowiednich narzędzi, które każdy majsterkowicz powinien znaleźć w swoim garażu.
Pamiętaj jednak, że sworznie należy wymieniać parami, nawet jeśli tylko jeden z nich jest uszkodzony. Awaria jednego oznacza, że drugi także jest zagrożony uszkodzeniem. Co więcej, w niektórych typach zawieszenia, również za ustawienie kąta skrętu kierownicy odpowiada sworzeń wahacza. W takiej sytuacji należy sprawdzić geometrię zawieszenia w profesjonalnym warsztacie.
Jeżeli jesteś zdecydowany na samodzielną wymianę sworznia wahacza, to powinieneś przygotować sobie następujące narzędzia i materiały:
- klucz do kół,
- dwa klucze płasko-oczkowe,
- klucz płaski,
- wybijak do sworznia wahacza,
- młotek,
- szlifierkę kątową,
- preparat WD-40,
- szczotkę drucianą.
Po przygotowaniu niezbędnych narzędzi umieść samochód na podnośniku lub kanale. Jeśli nie masz takiej możliwości, jest jeszcze inne rozwiązanie. Pojazd musi znajdować się na równej powierzchni. Następnie zablokuj jego tylne koła podkładkami, aby uniemożliwić poruszanie się.
Oto jak wymienić sworzeń wahacza. Zacznij od odkręcenia śruby przedniego koła od strony uszkodzonego elementu. Następnie podnieś auto i przystąp do wykręcania śrub mocujących. Na koniec wystarczy zdjąć koło.
W tym momencie zatrzymaj się i sprawdź, czy sworzeń wahacza został wcześniej wymieniony. Jest to szczególnie ważne, jeśli kupiłeś używany samochód. Ten krok można pominąć, jeśli wymieniłeś już wahacz i usunąłeś fabryczne nity w Twoim pojeździe. W przeciwnym razie konieczne jest odcięcie ich szlifierką kątową, pamiętając o zdjęciu trzech dolnych zaślepek i przesunięciu nitów do góry. Działaj jednak ostrożnie, gdyż ten zabieg może uszkodzić cały wahacz.
Jeśli element został już zmieniony, przy nitach znajdują się śruby dociskowe, które należy odkręcić kluczem oczkowym. Następnie sięgnij po klucz płaski i za jego pomocą odkręć nakrętkę. Rób to do momentu, gdy dalszy ruch zostanie zablokowany przez obudowę przegubu zewnętrznego półosi. W następnym kroku wysuń sworzeń z wahacza. Element wychyla się do góry dzięki sile naprężenia. W ten sposób masz do niego łatwy dostęp. Teraz wystarczy wybić go specjalnym wybijakiem lub młotkiem.
Teraz jesteś gotowy do zainstalowania nowej części. Powyższe kroki należy wykonać w odwrotnej kolejności. Nie zapomnij wkręcić nowej nakrętki samonastawnej, aby stworzeń nie obracał się w tulei. Pamiętaj również o dokładnym oczyszczeniu miejsca, w którym montowana jest nowa śruba. Tak kończy się samodzielna wymiana. Cena jest znacznie niższa niż w przypadku zlecenia usługi profesjonalnemu warsztatowi.
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!
Wymiana sworznia – podsumowanie
Z naszego artykułu mogłeś dowiedzieć się, ile kosztuje wymiana sworznia wahacza, jak dokonać jej samemu oraz kiedy jest to konieczne. Dlatego nie powinieneś mieć teraz problemów z rozpoznaniem usterki oraz naprawą zepsutego elementu. Do uszkodzenia może dojść w każdej chwili, dlatego warto zabezpieczyć się na wypadek takiego zdarzenia. Doskonałym rozwiązaniem jest zakup ubezpieczenia Assistance w LINK4.
Pozwala ono na uzyskanie pomocy w razie awarii pojazdu, także, gdy uszkodzeniu ulegnie sworzeń wahacza, doprowadzając do unieruchomienia samochodu. Jeżeli jesteś zainteresowany takim rozwiązaniem, to zapraszamy Cię do odwiedzenia naszej strony internetowej. Oferujemy ubezpieczenia komunikacyjne, które zwiększą Twoje bezpieczeństwo na drodze. Nie martw się o skutki nieprzewidzianych zdarzeń, wybierając Autocasco w LINK4. Dzięki AC zyskujesz szeroki zakres ochrony w formule All Risk. Możesz wybrać jeden z trzech wariantów likwidacji szkody:
- Warsztat – w jego ramach naprawisz auto w dowolnym warsztacie nieautoryzowanym,
- ASO – naprawisz pojazd w autoryzowanej stacji obsługi,
- Kosztorys – otrzymasz odszkodowanie i zdecydujesz o sposobie naprawy samochodu.
Zakres wariantów ASO i Warsztat może poszerzyć o opcję Auto zastępcze na czas naprawy. Dzięki temu LINK4 zapewni Ci samochód zastępczy nawet na tydzień, gdy Twój wóz ulegnie wypadkowi i będzie wymagał naprawy w ramach AC.
Zachęcamy do skorzystania z Kalkulatora LINK4, dzięki któremu w łatwy sposób przeliczysz swoje ubezpieczenie. Warto też porozmawiać bezpośrednio z doradcą pod numerem 22 444 44 23 lub osobiście spotkać się z agentem współpracującym z LINK4.
Wybrany wariant ubezpieczenia Auto Assistance dostępny w LINK4 tylko w pakiecie z OC lub OC AC.
Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.
Zobacz też: Ubezpieczenie samochodu od zwierzyny, Ubezpieczenie samochodu od pożaru
FAQ – odpowiedzi na pytania o wymianę sworznia wahacza
Ile kosztuje wymiana sworznia wahacza?
Wymiana sworznia wahacza w profesjonalnym warsztacie samochodowym wynosi od około 80 do 200 zł za element, w zależności od stanu zawieszenia, modelu i marki auta, a także lokalizacji warsztatu. To koszt robocizny, do której należy dodać cenę za sam sworzeń. Te elementy zawieszenia kosztują średnio od ok. 80 do 150 zł za sztukę. Należy mieć na uwadze, że wymiany sworzni dokonuje się parami, zatem do samochodów z jednym przednim wahaczem trzeba kupić dwa takie zestawy, a za serwis aut z wielowahaczowym zawieszeniem zapłacisz jeszcze więcej.
Czy można wymienić jeden sworzeń wahacza?
Jest to możliwe, ale niewskazane. Zaleca się wymieniać owe elementy zawieszenia parami, nawet w sytuacji, gdy tylko jeden z nich jest uszkodzony. Usterka jednego oznacza bowiem, że również drugi jest zagrożony awarią.
Czy po wymianie sworznia wahacza trzeba ustawiać zbieżność?
Nie zawsze jest to konieczne, choć bardzo zalecane ze względu na większy komfort i bezpieczeństwo jazdy.
Czym grozi jazda z uszkodzonym sworzniem wahacza?
Sworzeń wahacza łączy zwrotnicę z wahaczem. Odpowiada za skręcanie kół oraz utrzymanie ich w prawidłowej pozycji. Sprawia ponadto, że samochód jedzie w kierunku wybranym przez kierowcę, a także w pewnym stopniu wpływa na amortyzację auta. Jazda na uszkodzonym wahaczu grozi poważnymi konsekwencjami. Oddzielenie się go od zwrotnicy skutkuje całkowitą i nagłą utratą panowania nad pojazdem, co wiąże się z dużym ryzykiem wypadku. Ponadto jazda na uszkodzonym sworzniu wahacza może prowadzić do uszkodzenia kolejnych elementów układu jezdnego. W razie wystąpienia objawów awarii tego podzespołu obowiązkowo pamiętaj więc o wymianie sworznia.
Jak brzmi uszkodzony sworzeń wahacza?
Do charakterystycznych objawów uszkodzenia, wskazujących na obowiązkową wymianę sworznia wahacza, należą stukot i zwiększone wibracje podczas jazdy. Dźwięki te, dobiegające z przednich narożników samochodu, są głośniejsze na nierównej drodze i na zakrętach. Ich intensywność rośnie też w miarę pokonywania kolejnych kilometrów i eksploatowania układu zawieszenia.
Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20