Rękojmia na samochód używany. Poznaj zapisy prawne
Rękojmia na samochód używany – to zagadnienie, które często budzi wiele pytań i wątpliwości. Dlatego w tym artykule postaramy się przybliżyć zapisy prawne dotyczące rękojmi na samochody używane oraz odpowiedzieć na najważniejsze pytania związane z tym tematem.
Rękojmia przy zakupie samochodu to istotna ochrona kupującego, dzięki której ryzyko zakupu wadliwego auta jest nieco mniejsze. Jednak czy na pewno? Ile trwa rękojmia na samochód używany i kiedy można z niej skorzystać? Czytaj dalej, aby się dowiedzieć.
Czym jest rękojmia na samochód używany?
Nie dość, że liczba ogłoszeń sprzedaży samochodów używanych jest naprawdę zróżnicowana, to jeszcze pojawia się kwestia historii auta. Choć samochód może wyglądać świetnie z zewnątrz, to w rzeczywistości może on skrywać mnóstwo „przypudrowanych” uszkodzeń. Niektóre z nich mogą umknąć nawet osobom, które mają już pewne doświadczenie w kupowaniu takich aut.
Na szczęście można skorzystać z rękojmi na samochód używany. Ten „instrument” ma na celu ochronę kupującego przed nieuczciwym sprzedawcą. Dzięki niej ma on możliwość dochodzenia swoich praw – które mogą mieć różne skutki. Jednym ze sposobów ochrony jest naprawa auta przez sprzedającego. Druga kwestia odnosi się do rekompensaty finansowej w związku z zakupem wadliwego auta. Najdalej idąca ochrona umożliwia odstąpienie od zawartej umowy. Dla wielu osób podczas zakupu samochodu w umowie najważniejsza jest właśnie rękojmia. Używane auto bywa awaryjne, a ryzyko ukrycia wady przez sprzedawcę jest niestety bardzo duże. Warto się przed nimi chronić finansowo.
Rękojmia – od osoby prywatnej czy od działalności? To nie ma większego znaczenia. Przynajmniej teoretycznie – kupujący jest chroniony zarówno wtedy, gdy kupuje auto np. w komisie, jak i od osoby prywatnej.
Co to jest rękojmia? Używany samochód to dość niepewny finansowo nabytek, dlatego to rozwiązanie powstało w celu ochrony kupujących i zostało prawnie uregulowane w art. 556 k.c, który brzmi: Sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli rzecz sprzedana ma wadę fizyczną lub prawną (rękojmia). Samochód jest w tym wypadku rzeczą sprzedaną, w związku z tym można do niego zastosować przepisy dotyczące tej ochrony.
Jaki jest czas rękojmi na samochód używany? Zgodnie z przepisami Kodeksu Cywilnego, są to 2 lata. Jednak ten konkretny okres rękojmi na samochód używany może zostać skrócony przez sprzedającego, jeżeli zostanie to uwzględnione w umowie kupna-sprzedaży. Istnieje jednak coś takiego jak rękojmia (opisana w art. 564 k.c.), choć obowiązuje ona wyłącznie w wybranych sytuacjach. Możesz z niej skorzystać, dopóki roszczenie nie ulegnie przedawnieniu. Z takiej ochrony możesz skorzystać wtedy, gdy sprzedawca wiedział o wadzie technicznej pojazdu i celowo ją zataił. Co bardzo istotne, żeby powołać się na taką rękojmię, kupujący nie mógł wiedzieć o takiej wadzie. W związku z tym nie ma możliwości skorzystania z rękojmi, gdy kupujący decydował się np. na auto z uszkodzoną skrzynią biegów, ale został o tym jasno poinformowany przez sprzedającego.
Prawa kupującego w ramach rękojmi
Art. 560 k.c. jasno wskazuje, jakie są uprawnienia kupującego w przypadku pojawienia się wady. Otóż może on złożyć oświadczenie o obniżenie ceny. Może także złożyć oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Sprzedawca może jednak zdecydować się na naprawienie sprzedawanej rzeczy – co może zakończyć cały proceder. Warto jednak mieć świadomość tego, że odstąpienie od umowy nie jest możliwe, jeżeli wada jest nieistotna.
Rękojmia na samochód używany – co do zasady – dotyczy bowiem kwestii istotnych. W związku z tym nie dotyczy ona np. elementów eksploatacyjnych (np. kiepski bieżnik opony czy pęknięcie na szybie).
Pamiętaj także o tym, że jeżeli rękojmia na samochód dotyczy np. „przekręconego” licznika, dobrze jest zadbać o to, aby w umowie kupna-sprzedaży znalazł się stan licznika w momencie sprzedaży.
Nie zapomnij też o tym, że rękojmia (od osoby prywatnej czy od firmy) na samochód ogranicza się do wad fizycznych w momencie sprzedaży. Może się okazać, że kupisz auto, w którym często pojawiają się usterki – jednak nie jest to wina poprzedniego właściciela. W takiej sytuacji nie możesz liczyć na ochronę w ramach rękojmi.
Podsumowanie
Jak widzisz – rękojmia na samochód to istotna ochrona dla kupującego. Żeby jednak móc z niej skorzystać trzeba zachować przezorność i ostrożność w momencie podpisywania umowy kupna-sprzedaży. Przezorność to bardzo ważna cecha dla każdego kierowcy. To właśnie dzięki niej jesteś w stanie zabezpieczyć się przed wieloma nieprzyjemnymi sytuacjami. Dlatego też tak bardzo istotna jest także odpowiednia ochrona ubezpieczeniowa.
Każdy posiadacz auta musi mieć także wykupione ubezpieczenie OC, dzięki któremu osoba poszkodowana przez niego, będzie mieć wypłacone odszkodowanie. Jednak warto zadbać nie tylko OC, ale także AC – czyli ubezpieczenie chroniące na wypadek uszkodzenia lub kradzieży auta. Takie ubezpieczenie może zapewnić Ci wsparcie finansowe np. gdy do kolizji dojdzie z Twojej winy.
Pamiętaj także o tym, że w LINK4 możesz wykupić inne ubezpieczenia dodatkowe. Dzięki Assistance, w przypadku awaryjnej sytuacji na drodze możesz liczyć na wsparcie ze strony ubezpieczyciela (może to być np. naprawa samochodu na miejscu, ale także zorganizowanie samochodu zastępczego).
Sprawdź kalkulator OC dostępny na naszej stronie, aby obliczyć wysokość składki.
Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.
Zobacz też: OC KIA Sportage, OC KIA Ceed
FAQ – często zadawane pytania
Jak długo trwa okres rękojmi na samochód używany?
Okres rękojmi na samochód używany, zgodnie z przepisami Kodeksu Cywilnego, standardowo trwa 2 lata. Jest to czas, w którym kupujący może skorzystać z ochrony rękojmi. Warto jednak zauważyć, że ten okres może zostać skrócony, jeżeli takie postanowienie zostanie zawarte w umowie kupna-sprzedaży.
Czy rękojmia obejmuje również wady ukryte?
Tak, rękojmia obejmuje również wady ukryte. Sprzedawca odpowiada za wady fizyczne lub prawne pojazdu, które istniały w chwili sprzedaży i zostały przez niego zatajone. W przypadku wad ukrytych, które nie były widoczne podczas standardowej inspekcji, kupujący ma bowiem pełne prawo skorzystać z rękojmi. Warto podkreślić, że rękojmia stanowi ważny instrument ochrony przed nieuczciwymi praktykami sprzedawców, szczególnie w kontekście zakupu samochodu używanego.
Co zrobić, gdy sprzedawca odmawia naprawy lub zwrotu pieniędzy?
W sytuacji, gdy sprzedawca odmawia naprawy lub zwrotu pieniędzy z tytułu rękojmi, konieczne jest podjęcie kroków prawnych. Skonsultowanie się z prawnikiem lub mediatorem może wspomóc w zrozumieniu dalszych kroków do podjęcia. Wysłanie pisemnego zawiadomienia do sprzedawcy, precyzyjnie przedstawiającego roszczenia, może stanowić kolejny równie istotny dokument w procesie dochodzenia swoich praw.
Czy mogę skorzystać z rękojmi, jeśli kupuję samochód od osoby prywatnej?
Tak, zgodnie z przepisami prawa (art. 556 k.c.), rękojmia obejmuje zakupy zarówno od firm, jak i od osób prywatnych. Kupujący ma prawo dochodzić swoich uprawnień, niezależnie od tego, czy sprzedawcą jest firma, czy osoba prywatna. Warto jednak pamiętać, że procedury dochodzenia roszczeń mogą się różnić w zależności od charakteru umowy. Dlatego ważne jest, aby być świadomym swoich praw i zastosować się do odpowiednich kroków prawnych w przypadku odmowy sprzedawcy w zakresie rękojmi.
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
Jak postępować w przypadku usterki samochodu?
Chcesz wykorzystać prawo rękojmi? Samochód używany może okazać się bardzo awaryjny, dlatego warto przygotować się na tego typu sytuację zawczasu. Przede wszystkim istotne jest zrobienie dokumentacji usterki. Zdjęcia, filmy lub szczegółowy opis stanu pojazdu stanowią ważne narzędzia w procesie reklamacyjnym. Zapisanie tych informacji pozwala na skuteczną prezentację problemu w kontekście rękojmi.
Po zabezpieczeniu dokumentacji kolejnym krokiem jest skontaktowanie się ze sprzedawcą. Warto to zrobić w sposób klarowny i uprzednio przemyślany. Przekazanie informacji o usterce i jednoznaczne przedstawienie swoich roszczeń ułatwi proces rozpatrzenia roszczenia z tytułu rękojmi.
W ramach procedury reklamacyjnej istotne jest przede wszystkim dostarczenie sprzedawcy kompletnego zestawu dokumentów potwierdzających transakcję i wystąpienie samej usterki. Do najważniejszych należą umowa kupna-sprzedaży, dowód zakupu, ewentualne korespondencje związane z zakupem oraz dokumentacja fotograficzna czy filmowa przedstawiająca awarię i jej przebieg.
W przypadku formalnego zgłoszenia reklamacyjnego warto przygotować pisemne oświadczenie opisujące usterki, oczekiwane środki naprawcze lub formy rekompensaty. To ułatwi analizę przez sprzedawcę i pomoże w skutecznej obronie swoich praw.
Po złożeniu reklamacji sprzedawca zobowiązany jest do rozpatrzenia roszczeń. W zależności od sytuacji mogą być proponowane różne formy naprawy lub rekompensaty. W przypadku usterek możliwe są takie rozwiązania:
- naprawa – sprzedawca zobowiązany jest do naprawy samochodu, usuwając wady w określonym czasie;
- zwrot kosztów naprawy – kupujący może uzyskać zwrot kosztów poniesionych na naprawy, jeśli takie zostały wykonane z własnej inicjatywy;
- zwrot pieniędzy za zakup – w przypadku poważnych wad, które uniemożliwiają normalne korzystanie z pojazdu, kupujący może żądać zwrotu pieniędzy i odstąpienia od umowy.
Rękojmia a umowa kupna-sprzedaży
Wprawdzie rękojmia jest regulowana prawnie i mają obowiązek jej udzielić zarówno sprzedawcy prywatni, jak i firmy, to jednak wystarczy jeden zapis w umowie, aby nie można było z niej skorzystać. Umowa kupna-sprzedaży samochodu bez rękojmi zawiera np. takie sformułowanie:
„Kupujący samochód oświadcza, że stan techniczny pojazdu jest mu znany i z tego tytułu nie będzie zgłaszał roszczeń w stosunku do Sprzedającego”
Powyższy zapis może być wyrażony na różne sposoby. Jednak od razu widać, że jest to formalne zrzeczenie się rękojmi. Umowa kupna-sprzedaży samochodu bez rękojmi sprawia, że de facto jesteś pozbawiony takiej ochrony, przynajmniej w teorii.
W praktyce warto jednak pamiętać o tym, że w art. 558 § 2 znajduje się informacja, która wskazuje na to, że nie można ograniczyć odpowiedzialności z tytułu rękojmi, jeżeli wada została podstępnie zatajona przez sprzedawcę. W związku z tym kupujący dalej ma możliwość dochodzenia swoich praw – które niestety często swoje zakończenie mają w sądzie. Bardzo istotny jest także art. 559 k.c., w którym wskazane jest to, że sprzedający jest odpowiedzialny za wady fizyczne, które istniały w momencie sprzedaży. Tak czy inaczej – brak informacji na temat rękojmi sprawia, że rozwiązanie to jest obowiązujące w przypadku danej umowy.
W razie odmowy sprzedawcy w honorowaniu rękojmi konieczne jest podjęcie kolejnych kroków, na czele z prawnymi. W pierwszej kolejności zaleca się jednak nawiązanie bezpośredniego kontaktu ze sprzedawcą w celu przedstawienia roszczeń i próby negocjacji rozwiązania problemu. W trakcie rozmowy warto precyzyjnie przedstawić wady pojazdu oraz zaznaczyć, że oczekuje się skutecznego rozwiązania – na tym etapie sprzedający często przychylają się decyzji kupującego i zarazem także poszkodowanego. Jeśli jednak próby bezpośredniego porozumienia zakończą się niepowodzeniem, konieczne może okazać się wysłanie pisemnego zawiadomienia do sprzedawcy. W takim dokumencie należy szczegółowo opisać istniejące wady, powołując się przy tym na przepisy prawa dotyczące rękojmi. Sytuacja komplikuje się w przypadku braku skutecznej reakcji ze strony sprzedawcy – warto wówczas skorzystać z pomocy prawnika lub mediatora w celu załatwienia sporu i dochodzenia swoich praw.
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!
Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20