Wymiana osłony przegubu. Samodzielnie czy u specjalisty?
Osłona przegubu to bardzo prosty element. Zapewnia jednak ochronę wrażliwego na zanieczyszczenia przegubu napędowego auta, który pełni ważną rolę przeniesienia napędu. Co zrobić w razie konieczności wymiany osłony przegubu?
Spis treści:
1. Wymiana osłony przegubu – kiedy jest potrzebna?
2. Wymiana osłony przegubu – jak to wykonać?
3. Ile kosztuje wymiana przegubu zewnętrznego?
4. Wymiana osłony przegubu – kilka słów na koniec
Zanim zaczniemy mówić o osłonie przegubu, warto przyjrzeć się roli, jaką pełni przegub napędowy auta i jak jest on zbudowany. To bardzo ciekawy pod względem konstrukcji element. Pozwala przenieść moment obrotowy na koła samochodu, przy jednoczesnej możliwości zmiany kąta nachylenia w czasie pracy bez utraty ciągłości przekazywania napędu.
Cały ten układ jest stosunkowo trwały i potrafi znieść bardzo duże przebiegi samochodu. Konstrukcja ta okryta jest bowiem osłoną przegubu, której zadaniem jest odciąć go od warunków zewnętrznych i zapewnić sterylne warunki pracy tego elementu. Problem zaczyna się, kiedy taka osłona pęka. Do środka mogą dostać się wtedy zanieczyszczenia, które spowodują poważne konsekwencje, kończące się najczęściej koniecznością wymiany całego przegubu. Woda, piasek i inne niechciane substancje są zabójcze dla tego układu. Przy stwierdzonym uszkodzeniu osłony, warto więc zająć się tym problemem od razu. Jak to zrobić?
Wymiana osłony przegubu – kiedy jest potrzebna?
Jak już wspomnieliśmy, wymiana osłony przegubu będzie niezbędna, kiedy stwierdzisz uszkodzenie tego elastycznego elementu. To kawałek uformowanego w stożek materiału, często nazywanego gumą. Jednak w rzeczywistości nie jest to guma, a elastomer termoplastyczny (TPE), czyli materiał odporny na wysokie i niskie temperatury, na jakie w trakcie pracy jest narażony. Niestety coraz częściej na rynku części zamiennych można znaleźć osłony przegubu wykonane z niskiej jakości gumy. Warto więc udać się do Autoryzowanej Stacji Obsługi (ASO), żeby mieć pewność co do zakupionej części.
Element ten mimo swej prostoty skutecznie chroni przegub napędowy. Powodem do wymiany może być również stwierdzenie sparciałej gumy lub nawet lekkiego przetarcia, które w krótkim czasie będzie skutkować rozerwaniem tego tworzywa. Objawem mogą być również wycieki smaru, który wydostał się na zewnątrz przegubu przez pęknięcie w niewidocznym miejscu. Właściwie istnieją dwie osłony przegubu – od strony wewnętrznej i zewnętrznej. Jednak to ta druga jest w większym stopniu narażona na uszkodzenia ze względu na umiejscowienie i to właśnie wymiana osłony przegubu zewnętrznego będzie przez nas szczegółowo opisana.
Sprawdź również: Uszkodzony przegub wewnętrzny. Objawy, przyczyny i wymiana
Wymiana osłony przegubu – jak to wykonać?
Jeśli sam zamierzasz przystąpić do naprawy, przedstawiamy opis jak taki proces wykonać. Zatem jak wymienić osłonę przegubu?
O starą osłonę nie musisz się martwić. Z zakładaniem nowej sytuacja jest nieco bardziej skomplikowana. W końcu nowej osłony nie można rozciąć i nałożyć na przegub, bo przestanie spełniać swoje zadanie. Dlatego naprawa osłony przegubu wymaga poświęcenia nieco większej ilości czasu i pracy.
Po pierwsze, jeszcze zanim podniesiesz samochód podnośnikiem, poluzuj środkową śrubę trzymającą piastę. Następnie poluzuj śruby koła, a potem unieś samochód i zdejmij koło. Kolejne do demontażu będą zacisk hamulca, jarzmo zacisku oraz tarcza hamulcowa. Odnajdź końcówkę drążka kierowniczego i również ją odkręć. Po wykonaniu tych czynności będziesz mógł zdemontować zwrotnicę, a następnie przegub, odkręcając całkowicie poluzowaną na początku pracy śrubę. W ten sposób dostaniesz się do półosi i przegubu. Na przegubie znajdziesz starą osłonę zaciśniętą za pomocą metalowej opaski zaciskowej. Taką opaskę trzeba zdjąć, a zużytą osłonę można po prostu rozciąć.
W tym momencie masz dwie możliwości. Pierwszą z nich jest demontaż całego przegubu, żeby założyć nową osłonę. W grę wchodzi jednak również wymiana osłony przegubu bez demontażu całego elementu. Trzeba skorzystać wtedy z metody montażu osłony przegubu za pomocą tzw. lejka. Zakładając tę drugą opcję, potrzebna Ci będzie montażownica do szybkiego zakładania osłon przegubu. To stożek, na który nakłada się nową osłonę, a następnie całość montuje się na przegub. W ten sposób ze stożka łatwo można ściągnąć nową osłonę, która umieszczona zostanie na swoim miejscu. Wymiana osłony przegubu za pomocą lejka to sprytne rozwiązanie, które pozwoli Ci zaoszczędzić całkiem sporo czasu pracy nad demontażem całego przegubu.
Jeśli jednak nie posiadasz lejka, konieczny będzie demontaż przegubu. Aby to zrobić, powinieneś uderzyć młotkiem kilkukrotnie w wewnętrzną część przegubu, tak aby wyskoczył z półosi. Teraz możesz bez trudu założyć nową osłonę przegubu, a także wymienić smar. Nie zapomnij zacisnąć osłony nową opaską. Po wykonaniu tych czynności możesz założyć przegub na swoje miejsce. Znów potrzebny będzie młotek, aby przegub „wskoczył” na zabezpieczenie.
Składanie wszystkiego z powrotem w całość to taki sam proces jak w przypadku demontażu, jednak oczywiście w odwrotnej kolejności. Po wykonaniu tych zabiegów Twój samochód będzie gotowy do dalszych tras, z nową osłoną przegubu.
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
Ile kosztuje wymiana przegubu zewnętrznego?
Jeśli zastanawiasz się, ile kosztuje wymiana przegubu zewnętrznego, trzeba rozłożyć to na kilka możliwości. Wszystko zależy od tego, gdzie taki serwis będzie przeprowadzany. Jeżeli nie czujesz się pewnie w czynnościach związanych z mechaniką, możesz oddać samochód do warsztatu. Ile kosztuje wymiana osłony przegubu zewnętrznego? Cena może być różna. Zazwyczaj mechanicy za wymianę osłony przegubu nie powinni policzyć więcej niż 250 zł w przypadku standardowego samochodu osobowego.
Jeśli jednak zamierzasz zrobić to sam w zaciszu własnego garażu, to czeka Cię tylko koszt samego nowego elementu. Osłona przegubu jest tania – ceny w zależności od modelu auta wahają się w przedziale zaledwie kilkudziesięciu złotych. Jak widzisz, ceny nie są wygórowane, a pozwalają zaoszczędzić setki złotych, które pochłonęłaby awaria samego przegubu. Warto więc zadbać, aby przegub był należycie chroniony osłoną, zachowaną w dobrej kondycji.
Przeczytaj także: Wymiana półosi. Instrukcja, porady i wskazówki
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!
Wymiana osłony przegubu – kilka słów na koniec
Mamy nadzieję, że niniejszy poradnik, pomógł Ci dowiedzieć się, w jaki sposób zużywa się i kiedy niezbędna jest wymiana osłony przegubu zewnętrznego w samochodzie. Jak widzisz, to zadanie można wykonać samemu, pamiętając o krokach działania, lub też oddać samochód do zaufanego warsztatu, gdzie wymianą zajmą się fachowcy. Najważniejszy jest jednak skutek w postaci nowej osłony przegubu. Dzięki temu przegub będzie chroniony i zapewni Ci bezproblemową jazdę.
Sprawdź także: rejestracja pojazdu Tarnów, ubezpieczenie Gliwice
Twoja polisa AC dobiega końca? Skorzystaj z Kalkulatora LINK4, aby policzyć nową składkę na ubezpieczenie Twojego samochodu. Jeśli potrzebujesz pomocy z doborem odpowiedniej polisy, zadzwoń pod numer 22 4444444 i skorzystaj z porad naszych konsultantów. Jeżeli preferujesz kontakt osobisty, możesz również spotkać się z agentem współpracującym z LINK4. Zapoznaj się z pełną ofertą LINK4, gdzie oprócz ubezpieczeń komunikacyjnych, znajdziesz też polisy od osób i mienia.
Ubezpieczenie Autocasco dostępne w LINK4 tylko w pakiecie z OC. Szczegółowe informacje sprawdź w OWU dostępnym na www.link4.pl
Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20