Woda w paliwie – objawy, skutki i rozwiązanie problemu
Jednym z problemów, z którym muszą się mierzyć zwłaszcza właściciele samochodów z silnikiem diesla, jest woda w paliwie. Objawy jej obecności w baku mogą być widoczne zwłaszcza zimą.
Spis treści:
1. Skąd bierze się woda w paliwie i jak temu zapobiec?
2. Woda w paliwie – objawy i skutki
3. Jak pozbyć się wody z baku?
4. Woda w paliwie – podsumowanie
Zima to szczególny okres w kontekście eksploatacji auta. Właściciele samochodów mogą w tym czasie natrafić na wiele problemów, z którymi nie musieli sobie radzić przez resztę roku. Z tego względu przed okresem zimowym zawsze zaleca się przygotowanie pojazdu na eksploatację w trudnych warunkach związanych z niskimi temperaturami.
Jakie przeszkody czekają na kierowców zimą? Zamarznięte szyby, zamki czy też uszczelki to tak naprawdę drobiazgi, z którymi łatwo można sobie poradzić. Niskie temperatury mogą jednak również wpłynąć na problemy z uruchomieniem silnika. Odpowiedzialny może być za to rozładowany akumulator lub woda w paliwie. Co zrobić w sytuacji, w której w baku Twojego samochodu znalazła się woda i jak można się przed tym zabezpieczyć? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w dalszej części naszego artykułu.
Skąd bierze się woda w paliwie i jak temu zapobiec?
Najpierw postaramy się odpowiedzieć na pytanie, w jaki sposób woda może trafić do baku. Najbardziej oczywistą odpowiedzią jest rzecz jasna „chrzczone” paliwo, czyli takie, które zostało w nieuczciwy sposób rozrzedzone za pomocą wody. Jest to jednak niezwykle rzadkie, a sama obecność wody w zbiorniku paliwa w niewielkiej ilości jest niejako naturalnym zjawiskiem.
Należy wyjaśnić, że bak sam w sobie nie jest idealnie szczelny, przez co dostaje się do niego niewielka ilość powietrza. Dodatkowa jego dawka trafia również do zbiornika przy okazji każdego tankowania. To właśnie w powietrzu zawarta jest wilgoć, która później skrapla się w baku. Ma to miejsce zwłaszcza wtedy, kiedy często jeździsz z niskim poziomem paliwa w zbiorniku.
Jakie zagrożenia może nieść ze sobą woda w paliwie? Skutki jej obecności wpływają oczywiście negatywnie na silnik i układ paliwowy, ale również na sam zbiornik paliwa. Woda jest znacznie cięższa od paliwa, dlatego zwykle zbiera się na dnie, przez co może powodować jego przyspieszoną korozję.
Jak możesz dopilnować tego, by w Twoim samochodzie nie pojawiła się woda w paliwie? Najprostszym rozwiązaniem jest zapobieganie sytuacji wspomnianej przez nas wcześniej: użytkowaniu samochodu z niskim poziomem paliwa. Częste tankowanie niewielkich ilości benzyny lub ropy sprawia, że do baku trafia więcej powietrza, a niski poziom paliwa sprzyja skraplaniu się wody w baku. Optymalne rozwiązanie to utrzymywanie zbiornika zapełnionego przynajmniej w połowie.
Warto pamiętać o tym szczególnie zimą i dotankowywać samochód, zanim zapali się oznaczająca rezerwę kontrolka. Woda w paliwie w okresie zimowym może zamarznąć, powodując tym samym problemy z uruchomieniem silnika, lub nawet uszkadzając przewody paliwowe, wtryskiwacze i pompę paliwa.
Sprawdź także: Co daje filtr stożkowy i czy warto go zamontować?
Woda w paliwie – objawy i skutki
Tak jak wspomnieliśmy na samym początku, woda w filtrze paliwa i baku jest niejako naturalnym zjawiskiem. Jednakże, kiedy jej ilość w zbiorniku osiągnie stan „krytyczny”, może mieć ona bardzo negatywne skutki na wiele elementów samochodu.
Czym może się objawiać woda w paliwie diesel? Objawy mogą obejmować m.in. nierówną pracą i dławieniem się silnika. Jeżeli do komory spalania wraz z paliwem trafi niewielka ilość wody, to w danym cyklu pracy może nie dojść do zapłonu mieszanki, co będzie objawiało się szarpaniem silnika i jego dławieniem się. Innym objawem mogą być wspomniane już wcześniej problemy z uruchomieniem silnika w okresie zimowym, które świadczą o tym, że w paliwie wytrąciły się kryształki lodu, które zatkały filtr paliwa.
W niektórych samochodach sprawa rozpoznania nadmiernej ilości wody w baku jest znacznie uproszczona. Znajduje się w nich specjalna kontrolka „woda w filtrze paliwa”, która świadczy o tym, że należy jak najszybciej usunąć wilgoć z układu paliwowego.
Jakie poważniejsze konsekwencje może mieć woda w paliwie? Skutki obejmują m.in. wspomnianą już przez nas korozję baku i pozostałych elementów układu paliwowego. Jest ona o tyle groźna, że cząsteczki skorodowanego metalu mogą trafiać bezpośrednio do paliwa i następnie uszkadzać m.in. wtryskiwacze.
Woda w filtrze paliwa wpływa też negatywnie na kondycję pompy paliwa. Jest ona smarowana za pomocą paliwa właśnie. Jeżeli trafi do niego woda, to automatycznie pogarszają się jego właściwości smarne, co w dłuższej perspektywie może doprowadzić do zatarcia się pompy. Jest to awaria, na którą w szczególnym stopniu narażone są samochody zasilane LPG. Ich właściciele często utrzymują niski poziom benzyny w baku, narażając się tym samym na wytrącanie się w nim wody z powietrza.
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
Jak pozbyć się wody z baku?
Wiesz już, jaki negatywny wpływ na elementy samochodu ma woda w paliwie. Co zrobić, by się jej pozbyć? Najprostszym sposobem jest skorzystanie ze specjalnego preparatu zwanego depresatorem. Wiąże on cząsteczki wody z paliwem, zapobiegając w ten sposób jej wytrącaniu się. Po zaaplikowaniu środka należy „wyjeździć” znajdujące się w baku paliwo, a przed jego ponownym uzupełnieniem wymienić filtr paliwa.
Nie jest to jedyny sposób, w który można się pozbyć zagrożenia, jakim jest woda w paliwie. Jak usunąć ją inną metodą? Niektóre samochody z silnikami diesla mają możliwość odsączania wody bezpośrednio z filtra paliwa. Co więcej, samochód sam poinformuje Cię, że problemem jest woda w filtrze paliwa. Kontrolka zapali się w momencie, gdy konieczne będzie jej usunięcie.
Jeżeli w Twoim samochodzie zapali się kontrolka „woda w paliwie”, to jej usunięcie można przeprowadzić też poprzez opróżnienie baku z paliwa oraz wody i wymianę filtra paliwa na nowy. Jest to jednak dość pracochłonny sposób na poradzenie sobie z tym problemem.
Zobacz: Jak odpowietrzyć układ paliwowy i kiedy trzeba to zrobić? Poradnik
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!
Woda w paliwie – podsumowanie
Jednym z naturalnych zjawisk, z którymi muszą liczyć się kierowcy, jest woda w paliwie diesel. Objawy jej zbyt dużej ilości w zbiorniku obejmują korozję baku oraz nierówną pracę silnika, spowodowaną trafianiem niewielkich ilości wody do komory spalania. Innym skutkiem wody w paliwie mogą być problemy z uruchomieniem silnika zimą, spowodowane wytrącaniem się zatykających filtr paliwa kryształków lodu.
Sprawdziłeś objawy i potwierdziło się, że problemom z Twoim samochodem winna jest woda w paliwie. Jak usunąć ją ze zbiornika? Rozwiązaniem są specjalne preparaty zwane depresatorami, które wiążą cząsteczki wody z paliwem. Jeżeli w Twoim samochodzie znajduje się kontrolka „woda w filtrze paliwa”, to prawdopodobnie możliwe jest jej usunięcie poprzez demontaż samego filtra.
Szukasz nowej polisy ubezpieczeniowej dla swojego samochodu? Interesuje Cię najtańsze OC i chcesz sprawdzić oferty kilku firm? Serdecznie zapraszamy Cię do skorzystania ze specjalnego kalkulatora na naszej stronie www.link4.pl, który pozwoli Ci z wyprzedzeniem wyliczyć wysokość Twojej nowej składki. W naszym asortymencie znajdziesz również ubezpieczenia osób i mienia. Sprawdź, ile możesz zaoszczędzić z LINK4!
Sprawdź kalkulator OC dostępny na naszej stronie, aby obliczyć wysokość składki.
Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.
Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20