Kup online
polisę OC AC
Image
Grafika przedstawiająca samochody, z których jeden ma w tle umieszczoną tarczę.

Wlanie benzyny do diesla. Co robić w takiej sytuacji?

Image
piktogram_tabelki_biznesman
353zł

Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.

OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
piktogram_tabelki_biznesman
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
353zł

Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.

Oblicz składkę
Image
piktogram_tabelki_kobieta
595zł

Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.

OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
piktogram_tabelki_kobieta
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
595zł

Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.

Oblicz składkę
Image
piktogram_tabelki_mezczyzna
723zł

Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.

OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
piktogram_tabelki_mezczyzna
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
723zł

Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.

Oblicz składkę
Czas czytania: 7 min. 29 sek.

Zatankowanie złego paliwa może zdarzyć się każdemu. Wlanie benzyny do diesla to jednak poważna sprawa, która może prowadzić do nieprzyjemnych konsekwencji. Zobacz, jak sobie poradzić w takiej sytuacji.

Kiedy podjeżdżasz na stację benzynową, zapewne wiesz, jakie paliwo należy wlać do baku. Jednak prawda jest taka, że chwila zamyślenia może doprowadzić do tego, że w baku Twojego auta znajdzie się niewłaściwe paliwo. Taka sytuacja zdarza się szczególnie wtedy, gdy często zmieniasz samochód, korzystasz z samochodu służbowego lub używasz wypożyczonego pojazdu. Zobacz, co zrobić, aby wlanie benzyny do diesla nie miało dla Ciebie zbyt poważnych konsekwencji.

Benzyna wlana do diesla – objawy

Auta z silnikami spalinowymi dzielą się na benzynowe oraz wysokoprężne. Inaczej jednostki te nazywa się konwencjonalnymi. Do tego dochodzą oczywiście silniki z instalacją LPG, a także modele elektryczne. 

W związku z tym podjeżdżając samochodem z silnikiem spalinowym na stację paliw, masz wybór, co nalać do baku. W przypadku silników benzynowych – będzie to płyn bezołowiowy z liczbą 95 lub 98 (odpowiadającą liczbie oktanów w paliwie). Silniki diesla zasilane są olejem napędowym, dlatego należy je tankować paliwem oznaczonym na dystrybutorze skrótem ON.

Takie rozróżnienie powinien znać każdy, kto siada za kierownicą. Nawet mało doświadczony czy „niedzielny kierowca” – powinien mieć świadomość, jakiego paliwa potrzebuje jego auto. Jednak wystarczy chwila roztargnienia, pomyłka i może pojawić się spory problem. Zatankowanie benzyny do diesla zamiast oleju napędowego może spowodować poważne konsekwencje. A taka sytuacja zdarza się wbrew pozorom dość często. 

Przede wszystkim należy wskazać, że silnik benzynowy oraz diesel to dwie zupełnie różne jednostki. Benzyna wlana do diesla to sytuacja absolutnie niewskazana i w żaden sposób nie można porównać jej do przypadkowego wlania 98-oktanowej do samochodu jeżdżącego na 95’tce.

Gdy przypadkiem zdarzy Ci się wlanie benzyny do diesla, objawy tego typu pomyłki będą skutkować przede wszystkim problemami z brakiem mocy silnika. Jednostka napędowa, która nie ma odpowiedniego płynu, nie będzie w stanie pracować prawidłowo. Jeżeli benzyny jest dużo – pojawią się spore problemy z odpaleniem silnika.

Jednak czasami, gdy zdarzy się opisywana sytuacja, objawy mogą być też inne. To, co charakterystyczne, to nagłe zgaszenie czy też nierówna praca silnika. W takiej sytuacji jazda jest niemal niemożliwa – szarpanie od razu wskazuje na uszkodzenie silnika. Co więcej, benzyna w dieslu sprawi, że na desce rozdzielczej zaświeci się kontrolka Check Engine, a auto przejdzie w tryb awaryjny

Niemniej jednak objawy takie mogą wskazywać również na bardzo niską jakość tankowanego paliwa, a niekoniecznie na złe paliwo zatankowane na stacji benzynowej. W obu przypadkach poruszanie się autem, którego zachowanie wskazuje na problemy z paliwem, nie jest najlepszym pomysłem i wymaga natychmiastowej reakcji.

Przeczytaj też: Wymiana pompy paliwa – kiedy jest konieczna? Poznaj objawy zużycia

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!

piktogram_tabelki_biznesman

Mężczyzna, 38 lat, Ford Fiesta

353 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!

piktogram_tabelki_kobieta

Kobieta, 46 lat, Honda Civic

364 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!

piktogram_tabelki_mezczyzna

Mężczyzna, 39 lat, Volkswagen Passat

373 zł

Oblicz składkę

Wlanie benzyny do diesla. Skutki zatankowania złego paliwa

Benzyna wlana do diesla to niestety całkiem częsta sytuacja. Dlaczego działa to akurat w tę stronę? Dlaczego benzyna wlewana jest do diesla, a nie olej napędowy do silnika benzynowego? Jest to związane z faktem występowania różnych końcówek dystrybutorów. Ten z benzyną bezołowiową jest po prostu węższy i bez problemu zmieści się do wlewu w samochodzie ze wspomnianym silnikiem. Wlanie diesla do auta napędzanego benzyną nie jest już tak proste – końcówka dystrybutora z ON jest na tyle szeroka, że nie mieści się we wlewie paliwa. Niemniej jednak diesel wlany do zbiornika auta zasilanego benzyną jest równie niepożądanym i niebezpiecznym dla Twojego auta zjawiskiem.

Na początku warto zaznaczyć, że gdy przytrafi się zatankowanie benzyny do diesla, skutki nie zawsze muszą być poważne. Najważniejsze jest jednak to, aby naprawić tę pomyłkę jeszcze przed odpaleniem pojazdu. Przekręcenie nawet kluczyka może być groźne dla Twojego samochodu, często, gdy jest on w pozycji zapłonowej, powoduje uruchomienie pompy paliwowej i zaciągnięcie paliwa z baku do przewodów paliwowych. Natomiast w momencie odpalenia silnika, mieszanka paliwowo-powietrzna trafi jeszcze dalej, wprost do układu zapłonowego i komory spalania. 

Jednak jeżeli benzyna do diesla została już zatankowana, a Ty uruchomiłeś silnik – konsekwencje mogą być bardzo poważne. Na pewno istnieje duże ryzyko uszkodzenia pompowtryskiwaczy, które nie są przystosowane do pracy z benzyną bezołowiową.

Zobacz także: Brak paliwa w trasie – co robić?

Benzyna w dieslu – co zrobić w przypadku wlania benzyny do auta z silnikiem diesla?

Co zrobić, gdy już nalejesz benzynę do diesla? Jeżeli zorientujesz się w porę, to należy przepchnąć auto na biegu jałowym spod dystrybutora na miejsce postojowe. Następnie należy odpompować paliwo ze zbiornika. Najlepszym rozwiązaniem jest wezwanie pomocy drogowej, która przetransportuje auto do warsztatu. Jednak – jeżeli czujesz się na siłach – możesz także samodzielnie wypompować paliwo.

Do takiej czynności potrzebna będzie Ci pompka do spuszczania paliwa. Przedmiot ten składa się z tłoczka oraz dwóch końcówek – jedną z nich umieszcza się w baku, a drugą w kanistrze. Następnie należy pompować pompką poprzez naciskanie tłoczka.

Musisz jednak mieć świadomość, że takie rozwiązanie jest obarczone ryzykiem. Jeżeli chcesz mieć pewność, że benzyna w dieslu nie wyrządzi szkód i pozbędziesz się całkowicie paliwa z baku, lepiej zrobić to w profesjonalnym zakładzie. Aby spuścić całe paliwo ze zbiornika oraz reszty układu paliwowego należy odpiąć przewody paliwowe, w związku z tym potrzeba do tego odpowiedniego miejsca i doświadczenia.

Dobrym pomysłem w przypadku zaistnienia takiej sytuacji jest też profilaktyczna wymiana filtra paliwa, jak również płukanie całego układu paliwowego, które mogą być zanieczyszczone nieodpowiednim paliwem. Dodatkowo w momencie, gdy spaliny powstałe w wyniku spalania benzyny w silniku diesla dotrą do układu wydechowego, powstała w ten sposób sadza może zapchać filtr cząstek stałych czy EGR – windując koszty naprawy auta do kilku tysięcy złotych.

Ile można wlać benzyny do diesla, żeby nie skutkowało to problemami? W przypadku nowoczesnych samochodów ilość nie ma większego znaczenia. Należy to zrobić nawet wtedy, gdy została wlana jedynie niewielka ilość. Nie warto liczyć na to, że paliwa się zmieszają i problem sam się rozwiąże. Trzeba wziąć sprawę w swoje ręce, wypompować zawartość baku i wlać olej napędowy.

A ile można wlać benzyny do diesla w przypadku starszego samochodu? Tutaj sprawa wygląda już nieco inaczej. Jeżeli szybko się zorientujesz podczas wlewania paliwa do baku, niewielka ilość może zostać po prostu przepalona. Przyjmuje się, że nie powinno to być więcej niż 2-3 litry benzyny na cały bak paliwa. 

Wiedz jednak, że takie rozwiązanie wiąże się z pewnym ryzykiem. Może się bowiem okazać, że benzyna i tak zaszkodzi podzespołom w Twoim silniku, a usterka wyjdzie na jaw dopiero po jakimś czasie. Zatem zdecydowanie najlepiej pozbyć się całego płynu, nawet gdy wlało się tylko trochę benzyny do diesla.

Sprawdź również: Benzyna 95 czy 98? Którą wybrać i jakie są różnice?

Wlanie benzyny do diesla? Teraz już wiesz co robić!

Jak widzisz, wlanie benzyny do diesla to poważny problem. Najlepiej jest nie ryzykować, tylko od razu wezwać pomoc. Najgorszym rozwiązaniem jest zignorowanie problemu i odpalenie silnika. Wtedy pozostaje Ci już tylko liczenie strat i ogromne koszty naprawy jednostki napędowej związane z płukaniem układu paliwowego i wymianą jego elementów takich jak filtr paliwa. Pamiętaj też, że równie istotna jest jakość paliwa – unikaj więc niepewnych stacji benzynowych zaopatrujących się z niewiadomych źródeł. 

Gdy przypadkowo zdarzy Ci się wlanie benzyny do diesla, skutki mogą być poważne. Jednak możesz się przed nimi uchronić, np. korzystając z fachowej pomocy w ramach ubezpieczenia Assistance. Zapewnia ono m.in. holowanie do wskazanego przez Ciebie miejsca w ramach limitu kilometrów dostępnych w wybranym wariancie tego ubezpieczenia, czy auto zastępcze w razie wypadku lub kradzieży, a w wariantach z szerszym zakresem również w razie awarii.

Tematyka ubezpieczeń jest bardzo istotna dla każdego kierowcy. W końcu każdy posiadacz auta musi mieć aktualne ubezpieczenie OC. Dzięki niemu, poszkodowany w kolizji będzie mógł liczyć na wypłacenie odszkodowania. W LINK4 możesz zakupić takie ubezpieczenie. Sprawdź kalkulator, dzięki któremu szybko obliczysz wysokość składki. Warto też porozmawiać bezpośrednio z doradcą pod numerem 22 444 44 23 lub osobiście spotkać się z agentem współpracującym z LINK4.

Choć wielu kierowców myśląc o ubezpieczeniach, ogranicza się wyłącznie do ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej, warto mieć świadomość, że takie rozwiązanie chroni przede wszystkim osoby trzecie, poszkodowane w wypadku. Jeżeli zależy Ci na rozszerzeniu ochrony, np. na wypadek uszkodzenia swojego auta na parkingu czy też jego kradzieży – warto wykupić Autocasco. Wówczas, jeśli to Ty jesteś sprawcą zdarzenia, możesz liczyć na wypłatę odszkodowania. Zapoznaj się z warunkami tego ubezpieczenia w LINK4 i zadbaj o spokój podczas podróżowania. 

AC w LINK4 ma zakres ochrony w formule All Risk, co oznacza, że obejmuje wszelkie zdarzenia, poza tymi wyraźnie wskazanymi w OWU. Możesz również samodzielnie zdecydować o wyborze jednego z trzech wariantów likwidacji szkody:

  • ASO – naprawisz auto w autoryzowanej stacji obsługi,
  • Warsztat – naprawisz pojazd w dowolnym warsztacie nieautoryzowanym,
  • Kosztorys – otrzymasz odszkodowanie i zdecydujesz o sposobie naprawy.

Dodatkowo zakres wariantów ASO i Warsztat możesz poszerzyć o opcję Auto zastępcze na czas naprawy, czyli samochód zastępczy na okres do 7 dni, kiedy Twój wóz ulegnie wypadkowi i będzie wymagał naprawy w ramach AC.

Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.

Może Cię też zainteresować: Zapach benzyny w samochodzie – jak się go pozbyć?

Zobacz też: Ubezpieczenie OC Głogów, Ubezpieczenie OC Grodzisk Mazowiecki

Zostaw numer - oddzwonimy

i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!

FAQ – najczęściej zadawane pytania

Ile można wlać benzyny do diesla?

Dodanie nawet niewielkiej ilości benzyny do samochodu z silnikiem diesla może spowodować poważne uszkodzenia, dlatego zaleca się, aby unikać tego w miarę możliwości. W przypadku przypadkowego dolania benzyny, ogólna zasada mówi, że już około 5-10% domieszki benzyny w paliwie diesla może stwarzać zagrożenie dla układu paliwowego i silnika, choć niektóre starsze modele mogą wytrzymać małe ilości bez uszkodzeń.

Co się stanie, jeśli wleję benzynę do diesla?

Wlanie benzyny do silnika diesla może prowadzić do poważnych uszkodzeń silnika i układu paliwowego. Benzyna ma zupełnie inne właściwości niż olej napędowy – brakuje jej smarujących dodatków obecnych w dieslu, co sprawia, że działa szkodliwie na wrażliwe elementy układu paliwowego, takie jak pompa wysokiego ciśnienia i wtryskiwacze. Nawet niewielka ilość benzyny może prowadzić do przegrzania lub zatarcia pompy paliwowej, a także uszkodzenia wtryskiwaczy.

Czy warto dolewać benzyny do diesla?

Nie, dolewanie benzyny do diesla nie jest zalecane i nie przynosi żadnych korzyści. Dawniej, w wyjątkowych przypadkach zimą, stosowano minimalne domieszki benzyny do diesla, aby zapobiec zamarzaniu paliwa. Obecnie jednak olej napędowy jest wzbogacany specjalnymi dodatkami przeciw zamarzaniu, dzięki czemu dolewanie benzyny jest zbędne i może być wręcz szkodliwe.

Czy można dolewać benzyny do ropy?

Dolewanie benzyny do oleju napędowego (ropy) jest zdecydowanie odradzane. Dawniej, zwłaszcza w starszych pojazdach i ekstremalnych warunkach zimowych, niewielkie ilości benzyny bywały stosowane, aby zapobiec gęstnieniu diesla w niskich temperaturach. Jednak we współczesnych silnikach takie działanie jest nie tylko zbędne, ale również szkodliwe. Nowoczesne oleje napędowe zawierają dodatki, które pomagają w utrzymaniu płynności paliwa w zimie bez ryzyka uszkodzenia silnika.

Czy niewielka ilość benzyny jest w dieslu?

W składzie oleju napędowego (diesla) nie ma benzyny. Są to dwa różne paliwa o odmiennych składach chemicznych i właściwościach. Olej napędowy jest cięższą frakcją ropy naftowej, podczas gdy benzyna jest lżejsza i bardziej lotna.

Przeczytaj podobne wpisy

Czy artykuł był przydatny?

Oblicz składkę 

już teraz

lub zadzwoń

(22) 444 44 23

pon. - pt. 8 - 20