Uszkodzony sterownik silnika. Naprawa czy wymiana?
Element, który zarządza pracą całej jednostki napędowej i jest niejako „mózgiem” samochodu to sterownik silnika. Jego awaria bardzo często powoduje unieruchomienie auta, a jego właściciela zmusza do sporych wydatków. Co zrobić w takiej sytuacji? Sprawdź!
Spis treści:
1. Sterownik silnika – co to jest i jak działa?
2. Uszkodzony sterownik silnika – objawy i przyczyny
3. Naprawa czy wymiana sterownika silnika?
4. Sterownik silnika. Kilka słów na koniec
Współczesne samochody są wręcz wypełnione elektroniką. Nikogo obecnie nie dziwi już fakt, że nowoczesne auto wyposażone jest w wiele układów, które zarządzają naszym bezpieczeństwem, komfortem oraz rozrywką w trakcie podróży. Nic dziwnego, że większość kierowców nie wyobraża sobie użytkowania samochodu, który nie byłby wyposażony w takie udogodnienia jak np. czujniki parkowania czy aktywny tempomat.
Również współczesne silniki wyposażone są w zaawansowane układy sterujące, które zarządzają takimi elementami jednostki napędowej, jak np. silnik krokowy. Sterowanie tak wieloma podzespołami oraz parametrami pracy silnika sprawia, że sterowniki znane również jako ECU są niezwykle skomplikowane, a ich awarie bywają naprawdę kosztowne.
Na szczęście często możliwa jest regeneracja sterownika silnika, która znacząco zmniejsza koszt usunięcia awarii. Chcesz dowiedzieć się jak rozpoznać uszkodzony sterownik silnika? Objawy jego awarii oraz wiele innych informacji dotyczących ECU znajdziesz w dalszej części naszego artykułu.
Sterownik silnika – co to jest i jak działa?
Tak jak wspomnieliśmy już na początku, sterownik silnika zarządza jego działaniem, współpracując z różnymi czujnikami, takimi jak czujnik temperatury cieczy chłodzącej, czujnik położenia wałka rozrządu i wiele innych. Sterownik to elektroniczne urządzenie, które na podstawie danych pochodzących z wymienionych wyżej czujników dobiera odpowiedni skład mieszanki powietrzno-paliwowej oraz ustala kąt wyprzedzenia zapłonu. ECU pozwala również na wstępną diagnostykę silnika.
Pierwsze sterowniki weszły do użytku w latach osiemdziesiątych. Były to bardzo proste urządzenia, które tak naprawdę sterowały wyłącznie zapłonem i częstotliwością wtrysku paliwa. Z biegiem czasu producenci samochodów dodawali do nich kolejne moduły i funkcjonalności takie jak wspomniany moduł diagnostyczny. W ten sposób proste urządzenia elektroniczne zamieniły się w miniaturowe komputery, które mają własną pamięć, procesor oraz oprogramowanie.
Współcześnie sterowniki stały się tak skomplikowane, że praktycznie w każdym warsztacie znajduje się komputer, dzięki któremu możliwe jest odczytywanie błędów zapisanych w sterowniku. Na tym jednak nie koniec informatyzacji warsztatów samochodowych. Coraz częściej niektóre prace serwisowe można wykonać jedynie przy użyciu komputera. Jedną z takich czynności jest np. wymiana klocków hamulcowych w samochodzie wyposażonym w elektroniczny hamulec ręczny.
Warto też wspomnieć o tym, że ECU daje ogromne możliwości pod kątem zwiększania mocy jednostki napędowej. Dotyczy to zwłaszcza silników turbodoładowanych. W ich przypadku modyfikacje to tak naprawdę często wyłącznie programowanie sterownika silnika. Cena takiej usługi, w zależności od samochodu, to od 1000 do ok. 3000 zł.
Sprawdź: Mandat za złe parkowanie. Jakie kary grożą kierowcy?
Uszkodzony sterownik silnika – objawy i przyczyny
Bardzo często ciężko jest rozpoznać niesprawny sterownik silnika. Objawy mogą być podobne do awarii innych elementów silnika i to właśnie w ich stronę kierować uwagę mechanika. Z pewnością warto wykluczyć uszkodzenia pozostałych elementów jednostki napędowej samochodu, zanim stwierdzisz, że konieczna będzie wymiana sterownika silnika lub jego naprawa.
Po czym w takim razie możesz rozpoznać niesprawny sterownik silnika? Objawy mogą obejmować szarpanie silnika podczas przyspieszania, wyczuwalny spadek mocy jednostki napędowej, zwiększone spalanie lub zmianę koloru spalin. Jak widzisz, są to dość powszechne objawy, które niekoniecznie muszą oznaczać to, że czeka Cię naprawa sterownika silnika.
Innymi objawami uszkodzenia sterownika mogą być świecące się na tablicy rozdzielczej kontrolki. W skrajnych przypadkach awaria może całkowicie unieruchomić samochód. Jej objawem może być brak możliwości uruchomienia jednostki napędowej lub inne zachowanie samochodu, które sprawi, że kontynuowanie jazdy będzie niemożliwe. Warto pamiętać też o tym, że objawy uszkodzenia sterownika mogą się różnić w zależności od marki samochodu oraz od rodzaju zasilania silnika.
Jakie czynniki mogą doprowadzić do tego, że konieczna będzie regeneracja sterownika silnika lub nawet wymiana całej jednostki? W pewnych przypadkach może do tego doprowadzić wada fabryczna sterownika, ale są to niezwykle rzadkie sytuacje. Winna może być również duża ilość błędów zapisanych w pamięci ECU po wcześniejszych awariach lub chwilowych problemach z którymś z czujników.
Naprawa sterowników silnika może być również konieczna w przypadku niewłaściwie przeprowadzonego montażu dodatkowych elementów takich jak np. instalacja LPG. Jak wiadomo, wrogiem elektroniki jest wilgoć, dlatego do awarii ECU może się również przyczynić naprawa blacharsko-lakiernicza, wskutek której do sterownika dostała się woda.
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
Naprawa czy wymiana sterownika silnika?
Co powinieneś zrobić w sytuacji, w której w Twoim samochodzie stwierdzono uszkodzenie sterownika silnika? Przede wszystkim musisz jak najszybciej umówić się na wizytę u elektromechanika. Długotrwałe ignorowanie awarii może sprawić, że w silniku powstaną dodatkowe, poważniejsze szkody.
Jakie masz opcje w przypadku uszkodzenia ECU? Jeżeli przyczyną problemów ze sterownikiem jest duża liczba błędów nagromadzonych w jego pamięci, to naprawa sterownika silnika będzie polegała tak naprawdę tylko na ich usunięciu, co powinno kosztować około 200-300 zł.
O wiele poważniejszym problemem może okazać się uszkodzenie elektroniki sterownika. Naprawa sterowników silnika, w których doszło do tego typu awarii, jest dużo bardziej skomplikowana i kosztowna. Jej cena to od kilkuset do kilku tysięcy złotych. Warto pamiętać o tym, że tak poważne naprawy warto powierzać jedynie renomowanym warsztatom, które na swoją usługę wystawiają gwarancję.
Jeżeli uszkodzenia sterownika są na tyle poważne, że nie jest możliwe ich naprawienie, to konieczna będzie wymiana całego sterownika. Na ogół zaleca się montaż wyłącznie fabrycznie nowych jednostek. Instalacja używanego ECU będzie dużo tańsza, ale jednocześnie bardziej ryzykowna. W niektórych modelach producenci montują kilka rodzajów sterowników, przez co zakupione przez Ciebie używane ECU może nie być odpowiednie do danego egzemplarza samochodu.
Zobacz również: Jak zapłacić akcyzę za samochód? Poradnik
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!
Sterownik silnika. Kilka słów na koniec
Wiesz już, że sterownik silnika jest niezwykle ważnym elementem, który wykorzystując wiele znajdujących się w jednostce napędowej czujników, steruje jej prawidłową pracą, jednocześnie ją nadzorując. Awarie ECU nie są zbyt częste, ale czasami się zdarzają. Do ich najczęstszych przyczyn należą nagromadzone w pamięci sterownika błędy oraz niewłaściwie przeprowadzone naprawy lub instalacja dodatkowych elementów.
Jakie są możliwości naprawienia awarii sterownika? Jeżeli jej powodem były błędy, to do zlikwidowania problemu wystarczy jedynie ich usunięcie. Jeśli jednak uszkodzeniu uległa elektronika ECU, to konieczna będzie jego naprawa, lub w razie braku możliwości jej wykonania, wymiana całego sterownika.
Potrzebujesz nowej polisy OC dla swojego auta? W ofercie firmy LINK4 znajdziesz ofertę na korzystne ubezpieczenie aut! Kalkulator OC na naszej stronie www.link4.pl sprawi, że bez trudu obliczysz wysokość swojej nowej składki.
Sprawdź kalkulator OC dostępny na naszej stronie, aby obliczyć wysokość składki.
Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.
Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20