Uszkodzona turbina – objawy, przyczyny i naprawa awarii
Obecnie większość samochodów napędzanych silnikiem benzynowym lub diesla wyposażona jest w turbosprężarkę. Jeżeli jesteś posiadaczem auta z turbodoładowanym silnikiem, warto byś wiedział, czym charakteryzuje się uszkodzona turbina. Objawy rozpoznane wcześnie mogą uchronić Twój silnik przed poważnym uszkodzeniem.
Spis treści:
1. Czym jest turbina?
2. Objawy uszkodzonej turbiny
3. Naprawa turbiny i koszty
4. Uszkodzona turbina. Kilka słów na koniec
W motoryzacji w dalszym ciągu króluje trend zwany downsizingiem. Polega on na zmniejszaniu pojemności silników spalinowych, przy jednoczesnym zachowaniu stosunkowo dużej ilości koni mechanicznych. Skutkuje to uzyskiwaniem przez małe silniki mocy, które dawniej zarezerwowane były dla jednostek napędowych o dużej pojemności. Jest to możliwe głównie dzięki wykorzystaniu w nich turbosprężarki. Pomimo tego, że silniki turbodoładowane nie są w motoryzacji niczym nowym, to dopiero era downsizingu sprawiła, że stały się powszechne.
We wcześniejszych latach silniki turbodoładowane były raczej domeną samochodów o ponadprzeciętnych osiągach. Biorąc jednak pod uwagę obecną popularność silników z turbo, ważne jest by objawy uszkodzonej turbiny, był w stanie rozpoznać każdy posiadacz samochodu, w którym się ona znajduje. Jeżeli chcesz wiedzieć, jak rozpoznać uszkodzoną turbinę w dieslu lub benzynie oraz ile kosztuje naprawa turbiny, to zapraszamy Cię do zapoznania się z naszym artykułem.
Czym jest turbina?
Turbina to jedna z potocznych nazw służących do opisania podzespołu zwanego poprawnie turbosprężarką. Tak jak wspomnieliśmy już wcześniej, pierwotnie turbosprężarki wykorzystywane były głównie w samochodach o cechach sportowych, a głównym celem ich zastosowania było zwiększenie mocy i osiągów auta. Obecnie w dalszym ciągu głównym zadaniem turbosprężarki jest podniesienie wydajności silnika, ale znaleźć można ją też w samochodach o osiągach dalekich od wyczynowych.
Turbosprężarka nie jest w żadnym wypadku wynalazkiem kilku ostatnich lat. Patent na tego typu podzespół został zgłoszony już 1905 roku, ale na pierwszy samochód wyposażony w silnik z turbodoładowaniem świat musiał czekać aż do 1962 roku. Był nim Oldsmobile Jetfire. Samochodem, który prawdziwie spopularyzował to rozwiązanie, był jednak zaprezentowany w 1978 roku Saab 99 Turbo.
Zanim wytłumaczymy, jak rozpoznać czy problemem, który trapi Twój samochód, może być uszkodzona turbina, wypada najpierw przedstawić zasadę jej działania. W dużym uproszczeniu turbosprężarka składa się z obudowy oraz umieszczonych na wspólnym wałku turbiny, oraz sprężarki. Turbina należy do tzw. części gorącej całego podzespołu. To właśnie do niej kierowane są spaliny, które trafiają na jej łopatki i tym samym wprawiają ją w ruch obrotowy.
Jednocześnie, za sprawą wspólnego wałka, turbina wprawia w ruch sprężarkę, która stanowi część zimną turbosprężarki. Jak sama nazwa wskazuje, jest ona odpowiedzialna za sprężanie powietrza i wtłaczanie go w tej formie do komór spalania silnika. Dzięki temu mieszanka paliwowo-powietrzna jest znacznie bogatsza w tlen, co bezpośrednio wpływa na podniesienie mocy jednostki napędowej, przy jedynie minimalnym zwiększeniu ilości zużywanego paliwa. To właśnie połączenie tych dwóch właściwości umożliwiło rozpoczęcie ery downsizingu.
Zobacz również: Układ dolotowy – jak dzięki jego modyfikacji można zwiększyć moc silnika?
Objawy uszkodzonej turbiny
Jednym z pierwszych objawów awarii jest dźwięk uszkodzonej turbiny. Co prawda bardzo często nawet w pełni sprawna sprężarka jest słyszalna dla osób o bardziej wyczulonym słuchu, ale jeżeli świst w trakcie przyspieszania jest dużo głośniejszy, niż miało to miejsce wcześniej, to może się okazać, że jego źródłem jest właśnie uszkodzona turbina. Czy można jechać samochodem w takim stanie? Powodem zwiększonego hałasu może być uszkodzony wirnik turbiny. Nie unieruchomi on natychmiast samochodu, ale jest to objaw, którego nie należy ignorować.
Po czym jeszcze może być rozpoznana uszkodzona turbina? Objawy mogą obejmować przede wszystkim wyraźny spadek mocy samochodu, co powoduje odczuwalne problemy z przyspieszaniem. Odpowiedzialne za to mogą być np. uszkodzone łopatki turbiny. Objawy tego typu mogą jednak wskazywać na wiele różnych problemów z silnikiem, których źródłem niekoniecznie musi być turbosprężarka, dlatego przed rozpoczęciem naprawy niezwykle ważna jest poprawna diagnoza.
Czy są inne sposoby na to, jak rozpoznać uszkodzoną turbinę w dieslu lub silniku benzynowym? Rezultatem jej awarii jest też zmiana koloru spalin wydobywających się z rury wydechowej. Ich czarna barwa może wskazywać na uszkodzone łopatki turbiny. Objawy tego rodzaju są spowodowane tym, że wskutek awarii do komór spalania nie trafia wystarczająca ilość paliwa, przez co paliwo nie jest całkowicie spalane i opuszcza silnik wraz ze spalinami.
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
Naprawa turbiny i koszty
Uszkodzony wirnik turbiny lub awaria innego jej elementu sprawia, że właściciel samochodu wyposażonego w turbodoładowanie ma kilka opcji do wyboru: wymiana podzespołu na nowy, zakup regenerowanej turbosprężarki lub przeprowadzenie regeneracji turbiny, która uległa awarii. Pierwsza z opcji jest rzecz jasna najdroższa. Zakup nowej turbiny to koszt około 3000-4000 zł, ale jest to raczej dolna granica cenowa. Pomimo sporych kosztów, zakup nowego elementu to tak naprawdę gwarancja bezproblemowej eksploatacji turbiny.
Jeżeli chodzi o zakup regenerowanej turbosprężarki lub naprawę tej, która uległa awarii, to tego rodzaju zabiegi mają równie wielu przeciwników, co zwolenników. Na pewno jest to dużo tańsza opcja. Koszty regeneracji, w zależności od rodzaju awarii, zaczynają się już od kilkuset złotych. Należy jednak pamiętać, że regenerowana sprężarka będzie miała niższą trwałość od nowej części. Często zdarza się też, że części po niefachowo przeprowadzonej regeneracji nie są w stanie generować takich osiągów, jak przed awarią.
Przeczytaj: „Zakucie silnika” – co to znaczy i na czym polega?
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!
Uszkodzona turbina. Kilka słów na koniec
Turbosprężarka jest obecnie nieodłącznym elementem współczesnych samochodów. Pomaga ona na uzyskanie mocy gwarantującej dynamikę auta, przy jednoczesnym zastosowaniu silnika o małej pojemności skokowej. Wykorzystanie turbodoładowania wpływa również pozytywnie na zużycie paliwa.
Ze względu na popularność samochodów wyposażonych w turbosprężarkę, warto wiedzieć, jak można rozpoznać awarię tego podzespołu. Pierwszym objawem, który może zwrócić Twoją uwagę, jest głośniejszy dźwięk uszkodzonej turbiny. Niesprawne turbo nie będzie też w stanie wygenerować takiego ciśnienia doładowania, jak sprawny element, co może przełożyć się na spadek mocy samochodu oraz spowodować pojawienie się ciemnego dymu wydobywającego się z rury wydechowej.
Wiesz już, jakie objawy generuje uszkodzona turbina. Czy można jechać samochodem, w którym doszło do jej awarii? To zależy od rodzaju usterki. Jeżeli turbosprężarka stała się głośniejsza, ale samochód pracuje normalnie, to możesz dokończyć jazdę. Jeżeli jednak silnik bardzo osłabł lub zaczął obficie dymić, to lepiej jest się zatrzymać i wezwać pomoc drogową.
Czy w najbliższym czasie kończy się ubezpieczenie Twojego samochodu? Jeżeli tak, to koniecznie ubezpiecz auto! Kalkulator, który znajdziesz na naszej stronie internetowej, pozwoli Ci już dziś precyzyjnie określić wysokość Twojej nowej składki. Więcej szczegółów dotyczących naszej oferty ubezpieczeń znajdziesz na www.link4.pl. Warto też porozmawiać bezpośrednio z konsultantami pod numerem 22 4444444 lub osobiście spotkać się z agentem współpracującym z LINK4.
Sprawdź kalkulator OC dostępny na naszej stronie, aby obliczyć wysokość składki.
Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.
Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20