Kup online
polisę OC AC
Image
Grafika przedstawiająca samochody, z których jeden ma w tle umieszczoną tarczę.

Uszkodzona cewka zapłonowa. Objawy, przyczyny i wymiana

Image
Ikona klienta
353zł
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
Ikona klienta
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
353zł
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.
Oblicz składkę
Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
595zł
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
595zł
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.
Oblicz składkę
Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
723zł
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
723zł
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.
Oblicz składkę
Czas czytania: 6 min. 11 sek.

Cewka zapłonowa to element układu zapłonowego, który umożliwia uruchomienie samochodu. Jej uszkodzenie może unieruchomić samochód lub znacznie utrudnić jego odpalenie. Dziś podpowiemy, jak rozpoznać objawy jej uszkodzenia oraz jak je naprawić.

Wiele osób uważa, że cewki zapłonowe były montowane tylko w starszych modelach samochodów. Są one jednak obecne także w nowoczesnych pojazdach, dlatego dobrze jest znać objawy uszkodzenia tego podzespołu. Wczesne wykrycie i usunięcie usterki może zaoszczędzić Ci dużych kosztów związanych z wymianą cewki na nową.

Cewka zapłonowa. Czym jest i jak działa?

Cewka zapłonowa oraz świece zapłonowe to kluczowe elementy układu zapłonowego, które znajdziesz w każdym samochodzie z silnikiem benzynowym. Jej zadaniem jest wygenerowanie dużej dawki energii, tak aby możliwy był przeskok iskry na czubku świecy zapłonowej. To natomiast umożliwia zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej w komorze spalania silnika. Taki kontrolowany wybuch zapoczątkowuje reakcję łańcuchową, dzięki której możliwe jest poruszanie się samochodem. Ciekawa jest zasada działania tego elementu, dlatego warto się z nią zaznajomić. Pomoże to także w szybszym wykryciu ewentualnych usterek lub uszkodzeń.

W każdym silniku benzynowym wykorzystuje się po jednej cewce zapłonowej na każdym cylindrze silnika – w autach z silnikiem czterocylindrowym znajdziemy co najmniej cztery cewki zapłonowe, w trzycylindrowych trzy cewki itd.

Cewka zapłonowa wykorzystuje do swojego działania elektromagnetyzm. Po przekręceniu kluczyka w stacyjce prąd z akumulatora dociera do cewki, a konkretnie do uzwojenia pierwotnego. Dzięki temu w cewce tworzy się pole magnetyczne. Gdy konieczne jest wywołanie zapłonu, sterownik silnika lub rozdzielacz zamyka obwód elektryczny. W wyniku czego dochodzi do indukcji, załamania pola magnetycznego i powstania prądu o napięciu od 250 do 400 V. Jednak jest ono za małe do wywołania odpowiednio silnej iskry.

Dlatego też napięcie to przekazywane jest na uzwojenie wtórne, dzięki któremu możliwe jest zwielokrotnienie jego wartości. Osiąga się to poprzez zwiększenie ilości zwojów. Uzwojenie wtórne ma około 100 razy więcej zwojów niż pierwotne. Dzięki temu uzyskuje się napięcie od 25 000 aż do 40 000 V. Gdy następuje przerwanie obwodu, napięcie może opuścić cewkę i za pomocą przewodu zapłonowego dostaje się do świecy. Dostarczenie do niej energii powoduje powstanie iskry. Dzięki temu możliwe jest zapalenie mieszanki paliwowo-powietrznej w komorze spalania silnika.

Awaria cewki zapłonowej skutecznie uniemożliwia uruchomienie auta, pomimo tego, że akumulator przekazuje prąd dalej. Układ rozruchowy nie jest w stanie zamienić niskiego napięcia na wysokie. Dlatego też nawet drobne uszkodzenie tego elementu może doprowadzić do całkowitego unieruchomienia samochodu. W takim przypadku konieczna może być wymiana cewki zapłonowej lub jej naprawa. Czasami okazuje się, że uzwojenie zostało w jakiś sposób uszkodzone. W takim wypadku także konieczna jest wymiana cewki na nową.

Przyczyny awarii cewki zapłonowej i objawy uszkodzonej cewki zapłonowej

Jeżeli zauważysz problemy z uruchomieniem samochodu, które nie są wywołane rozładowanym akumulatorem, warto przyjrzeć się kondycji, w jakiej znajduje się cewka zapłonowa. Objawy oraz przyczyny braku lub słabej iskry mogą być różne. Jedną z najczęstszych jest zużycie oraz zły stan techniczny przewodów zapłonowych. Najczęściej uszkodzeniu ulegają styki, które korodują lub zbierają zanieczyszczenia. Nie ma wtedy możliwości przeniesienia prądu do cewki lub jego napięcie nie jest wystarczające do wywołania iskry.

Jakie więc mogą być przyczyny awarii cewki zapłonowej? Awarię cewki zapłonowej może spowodować niesprawny układ ładowania lub wyeksploatowany akumulator. Jeżeli bateria dostarcza zbyt niskie napięcie, cewka nie jest w stanie wygenerować wystarczająco silnej iskry do wywołania zapłonu. Powodem nieprawidłowego działania cewki zapłonowej może być także nieprawidłowa eksploatacja. Na przykład umiejscowienie zbyt blisko cylindrów, gdzie panuje wysoka temperatura, czy też przypadkowe zalanie lub zachlapanie wodą podczas mycia komory silnika.

A jakie są objawy uszkodzonej cewki zapłonowej?

To czy cewki zapłonowe będą działać prawidłowo, zależy od kondycji wielu innych podzespołów. Dlatego to w nich trzeba najpierw poszukiwać objawów świadczących o tym, że cewka nie działa poprawnie. Jakie objawy uszkodzonej cewki zapłonowej, które świadczą, o nadmiernym jej zużyciu lub uszkodzeniu można zaobserwować?

Po pierwsze wszelkie problemy z uruchomieniem silnika mogą świadczyć o tym, iż instalacja elektryczna w Twoim pojeździe nie działa prawidłowo. Może to być uszkodzony akumulator, uszkodzone przewody zapłonowe, czy też zalane świece. Dlatego też, gdy tylko zauważysz, że silnik uruchamia się trudniej niż zazwyczaj, warto przejrzeć całą instalację elektryczną. Gdy okaże się, że wszystkie elementy są sprawne, konieczna będzie wymiana samej cewki na nową.

Kolejnym objawem, na jaki powinieneś zwrócić uwagę, jest nierówna praca silnika na biegu jałowym. Gdy obroty wibrują – raz rosną, a raz spadają, może to oznaczać, iż iskra wywołująca zapłon jest słabsza, niż powinna być. W wyniku tego w cylindrach dochodzi do nierównego spalania mieszanki, co przekłada się właśnie na nierówne obroty. W takim wypadku warto odwiedzić warsztat samochodowy, by profesjonalista ocenił, co jest przyczyną takiego zachowania silnika. 

Jazda z uszkodzoną cewką zapłonową daje charakterystyczne objawy. Awarii cewki zapłonowej towarzyszą m.in. szarpanie podczas przyspieszania, czy też nagły spadek mocy. Ten drugi objaw występuje zazwyczaj już po rozgrzaniu jednostki napędowej. 

Objawem awarii cewki zapłonowej może być również pojawiająca się kontrolka check engine na desce rozdzielczej. 

Jak widzisz, takie nieprzewidywalne zachowanie samochodu może być niebezpieczne, dlatego warto przyjrzeć się temu dokładniej, gdyż powodem może być właśnie uszkodzona cewka zapłonowa. Objawy obejmują także podwyższone zużycie paliwa. Jest to spowodowane tym, że aby zapewnić moc na odpowiednim poziomie przy nierówno pracującej cewce, konieczne jest spalenie jego większej ilości.

Jazda z uszkodzoną cewką zapłonową nie należy do najprzyjemniejszych, jak i najbezpieczniejszych, dlatego też koniecznie skonsultuj się z mechanikiem od razu po wystąpieniu objawów uszkodzenia cewki w Twoim samochodzie.

Zostaw numer - oddzwonimy

i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!

Wymiana cewki zapłonowej – samodzielnie czy u specjalisty?

Jeżeli zaobserwowałeś w swoim samochodzie objawy awarii cewki zapłonowej, to możliwe, że zastanawiasz się jak sprawdzić cewkę zapłonową domowym sposobem, by przekonać się, czy rzeczywiście to ten element jest uszkodzony? 

Sprawdzenie cewki zapłonowej możliwe jest poprzez pomiar rezystancji. Otrzymane wyniki porównaj z wartościami podanymi przez producenta auta w instrukcji obsługi. Jeżeli któraś ze zbadanych cewek ma odstający od normy wynik, konieczna jest jej naprawa lub wymiana. A ile kosztuje cewka zapłonowa? Cena tego podzespołu waha się od 50 do 200 złotych, w zależności od modelu i marki pojazdu.

Decyzja o tym, czy wykonać to samemu, czy też zgłosić się do profesjonalisty, powinna być oparta na Twoim doświadczeniu oraz umiejętnościach. Wymiana cewki zapłonowej nie jest trudna, jednak osoba nieznająca się na mechanice może popełnić kilka błędów. Dlatego też, jeżeli nie czujesz się na siłach, aby samodzielnie wykonać taką naprawę, skorzystaj z usług profesjonalnego warsztatu samochodowego.

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!

Ikona klienta
Mężczyzna, 38 lat, Ford Fiesta

353 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!

cena ubezpieczenia - Kobieta
Kobieta, 46 lat, Honda Civic

364 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!

cena ubezpieczenia - Mężczyzna
Mężczyzna, 39 lat, Volkswagen Passat

373 zł

Oblicz składkę

Cewka zapłonowa – podsumowanie

Nasz tekst przybliżył Ci, co to jest cewka zapłonowa, objawy, które świadczą o jej uszkodzeniu oraz to, co może wywołać jej awarię. Dowiedziałeś się także jak ją sprawdzić oraz ile może kosztować wymiana. Dzięki temu możesz odpowiednio zadbać o swój pojazd i jego układ rozruchowy.

Pamiętaj również, by odpowiednio go chronić. Sprawdź nasz kalkulator, dzięki któremu obliczysz wysokość składki OC. Poza tym w LINK4 znajdziesz inne ubezpieczenia komunikacyjne takie jak AC, NNW, czy assistance. Możesz porozmawiać bezpośrednio z doradcami pod numerem 22 444 44 23 lub osobiście spotkać się z agentem współpracującym z LINK4. 

Nie czekaj, już dziś ubezpiecz samochód w LINK4 i zobacz, ile możesz zaoszczędzić!

Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.

Zobacz też: Ubezpieczenie OC Tychy, OC Ford

FAQ

Jakie objawy mogą sygnalizować uszkodzenie cewki zapłonowej?

Uszkodzenie cewki zapłonowej może objawiać się różnorodnymi symptomami, które wskazują na problemy z zapłonem silnika. Najczęściej pojawiają się trudności z uruchomieniem pojazdu, zwłaszcza w zimne dni lub po dłuższym postoju. W trakcie jazdy mogą wystąpić przerwy w pracy silnika, takie jak szarpanie, spadek mocy czy nieregularne obroty, co odczuwalne jest szczególnie podczas przyspieszania. Dodatkowo może zapalić się kontrolka check engine na desce rozdzielczej, co sygnalizuje problemy w układzie zapłonowym. 

Jak sprawdzić, czy cewka zapłonowa jest zepsuta?

Aby sprawdzić, czy cewka zapłonowa jest uszkodzona, można podłączyć urządzenie diagnostyczne OBD-II, które wykryje ewentualne błędy zapłonu. Warto także wizualnie sprawdzić cewkę pod kątem pęknięć, przypaleń lub uszkodzonych kabli. Dodatkowo można zmierzyć rezystancję uzwojeń cewki multimetrem i porównać wyniki z danymi producenta. Jeśli wartości odbiegają od normy, cewka może być uszkodzona.

Czym grozi jazda z uszkodzoną cewką?

Jazda z uszkodzoną cewką zapłonową może prowadzić do poważnych problemów z silnikiem. Uszkodzona cewka może powodować nieregularną pracę silnika, co prowadzi do spadku mocy, zwiększonego zużycia paliwa oraz trudności w przyspieszaniu. Długotrwała jazda w takim stanie może uszkodzić inne komponenty silnika, takie jak katalizator, który może się przegrzać lub zapchać, co z kolei prowadzi do kosztownych napraw.

Od czego psuje się cewka?

Cewka zapłonowa psuje się z powodu naturalnego zużycia, wysokich temperatur, wibracji, przeciążeń elektrycznych oraz uszkodzeń mechanicznych. Wilgoć i korozja również mogą przyspieszać jej awarię.

Czy świecą może spowodować uszkodzenie cewki?

Tak, uszkodzona lub nieodpowiednia świeca zapłonowa może przyczynić się do uszkodzenia cewki zapłonowej. Jeśli świeca ma zbyt duży odstęp elektrod lub jest zużyta, cewka musi generować wyższe napięcie, aby wytworzyć iskrę. To zwiększone obciążenie może prowadzić do przegrzania cewki i jej przedwczesnej awarii. Dlatego ważne jest, aby regularnie sprawdzać i wymieniać świece zapłonowe zgodnie z zaleceniami producenta.

Przeczytaj podobne wpisy

Czy artykuł był przydatny?

Oblicz składkę 

już teraz

lub zadzwoń

(22) 444 44 23

pon. - pt. 8 - 20