Kup online
polisę OC AC
Image
Grafika przedstawiająca samochody, z których jeden ma w tle umieszczoną tarczę.

Szarpanie przy ruszaniu – co może oznaczać?

Image
Ikona klienta
353zł
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
Ikona klienta
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
353zł
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.
Oblicz składkę
Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
595zł
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
595zł
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.
Oblicz składkę
Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
723zł
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
723zł
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.
Oblicz składkę
Czas czytania: 8 min. 2 sek.

Jednym z bardziej niepokojących objawów samochodu jest zjawisko szarpania autem podczas ruszania z miejsca. Co może to oznaczać i czy powinieneś się tego obawiać?

Jeśli w czasie podróżowania samochodem zaobserwujesz szarpanie przy ruszaniu albo zmianie biegów, które nie wynika z nieprawidłowej techniki jazdy, nigdy tego nie lekceważ. To może być objaw poważnej i kosztownej awarii. Przyczyn szarpania podczas uruchamiania auta albo na wolnych obrotach silnika może być wiele, począwszy od – najczęściej występujących – usterek sprzęgła, przez zapowietrzenie układu przeniesienia napędu, aż po problemy z podzespołami w silnikach benzynowych lub diesla. W tym artykule wyjaśniamy, o czym świadczy szarpanie przy ruszaniu, co może być jego przyczyną i jak go uniknąć.

Szarpanie samochodu przy ruszaniu

Do niepokojących objawów można zaliczyć sytuację, kiedy samochód nagle zaczyna poruszać się tak, jakbyśmy stracili zdolność płynnego ruszania nim z miejsca. Nagłe szarpanie przy ruszaniu nie świadczy o utracie Twoich umiejętności za kierownicą, a raczej o poważniejszej usterce mechanicznej. Powodów może być co najmniej kilka, a każdy z nich powoduje zbliżony efekt. Gdzie szukać przyczyny? Jak odróżnić szarpanie od drgań przy ruszaniu? Czytaj dalej.

Szarpanie przy ruszaniu. Co je powoduje?

Na początku poszukiwań powinieneś odrzucić kilka możliwości. Istotne znaczenie ma fakt, czy auto wyposażone jest w manualną, czy automatyczną skrzynię biegów, w której podczas startu pojawia się szarpanie, czy dochodzą drgania, oraz czy silnik jest rozgrzany do temperatury roboczej. Te elementy łatwo zatwierdzić lub odrzucić, a to pozwoli na zmniejszenie liczby potencjalnych usterek i przybliży Cię do poznania problemu, jaki wystąpił w Twoim samochodzie.

Podstawową usterką, z którą powiązane jest szarpanie przy ruszaniu z 1. biegu, to zużyte sprzęgło, czyli ważny podzespół odpowiedzialny za przenoszenie napędu. Nie jest to nadzwyczajny problem, gdyż każdy samochód wyposażony w manualną skrzynię biegów, prędzej czy później będzie wymagał wymiany tarczy sprzęgła wraz z osprzętem. Znaczenie ma tutaj przebieg i sposób użytkowania auta. Przeważnie jest to dość szeroki zakres: od 100 do 200 tys. km, pod warunkiem standardowej eksploatacji. Jeśli Twój samochód zbliżył się do takiego przedziału i pojawiło się szarpanie, to istnieje duża szansa, że trzeba będzie odwiedzić serwis.

Tarcza sprzęgła to cierny element, który przekazuje moment obrotowy silnika do skrzyni biegów i dalej na koła, jednak z możliwością kontrolowania tego momentu, poprzez rozłączenie silnika ze skrzynią, wtedy, kiedy wciskamy pedał sprzęgła. Umożliwia to wrzucenie kolejnego biegu i dalszą jazdę. Jeśli tarcza sprzęgła będzie długo użytkowana, naturalnym procesem okaże się starcie jej powierzchni ciernej. Skutkiem tego będzie właśnie szarpanie przy starcie i możliwe drgania przy ruszaniu z jedynki, gdyż tarcza nie będzie już tak dobrze przenosić momentu obrotowego. 

Szarpanie przy ruszaniu może też powodować zużyty lub uszkodzony docisk sprzęgła, zwany też tarczą sprzęgła dociskową. Jego zadaniem jest uciskanie tarczy sprzęgła do koła zamachowego, czego efektem jest przeniesienie momentu obrotowego z silnika na koła w pojeździe. Docisk sprzęgła naturalnie zużywa się podczas użytkowania samochodu. Przyjmuje się, że średni czas eksploatacji tego elementu odpowiedzialnego za przeniesienie mocy i momentu obrotowego wynosi od około 150 do 200 tysięcy kilometrów, jednak konkretna chwila, kiedy warto wymienić docisk sprzęgła, zależy od różnych czynników, w tym jakości wykorzystanego podzespołu i stylu jazdy kierowcy.

Mimo że sprzęgło to naturalnie zużywający się element w aucie, niestety nie oznacza to wcale, że koszty będą niskie, zwłaszcza gdy trzeba kupić kompletne sprzęgło. Jego wymiana wraz z dociskiem i często również z kołem dwumasowym, a także robocizną mechanika, to wariant od kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych. Jednak, jeżeli diagnoza była trafna, problem powinien zostać rozwiązany.

Jeżeli nawet po wymianie sprzęgła szarpie autem przy ruszaniu, to usterka albo tkwi gdzie indziej, albo oznacza niefachowy montaż tego podzespołu, który wymaga szczególnej uwagi podczas serwisu. W przypadku zaniedbań przy wymianie problem może nie ustać, a nawet się nasilić. 

Szarpanie w czasie ruszania może też powodować niesprawny układ wydechowy. Jeśli występują w nim nieszczelności, a do czujnika składu spalin docierają nieprawidłowe wskazania, wówczas silnik może pracować nierówno i powodować szarpnięcia przy ruszaniu. Ponadto, jeśli pęknięcie lub inna usterka wystąpi w okolicy sondy lambda, to czujnik staje się narażony na zanieczyszczenia i wilgoć, które mogą go trwale uszkodzić.

Inną przyczyną szarpania auta przy ruszaniu może być też wyeksploatowana płaszczyzna koła zamachowego w miejscu, w którym styka się ze sprzęgłem, a także uszkodzenie uszczelki kolektora ssącego. Gdy uszczelka ulegnie awarii, silnik zaczyna pracować niestabilnie, co objawia się m.in. szarpaniem. Ten sam objaw może powodować też zapowietrzenie układu przeniesienia napędu. Nie należy go lekceważyć, gdyż zapowietrzenie układu przeniesienia nie tylko pogarsza komfort jazdy, ale może też doprowadzić do większych awarii skutkujących unieruchomieniem samochodu.

Sprawdź również: Drgania kierownicy przy hamowaniu. Przyczyny i jak je wyeliminować

Zostaw numer - oddzwonimy

i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!

Szarpanie przy ruszaniu z 1. biegu. Jak go uniknąć?

Czasem nie chodzi o usterkę pojazdu, a technikę jazdy. Prawidłowe ruszanie samochodem tak, aby uniknąć szarpania, polega na płynnym odpuszczeniu sprzęgła i dodaniu gazu. Gwałtowne ruchy spowodują efekt szarpania, mimo całkowicie sprawnego samochodu. Co więcej – taka jazda w dłuższej perspektywie czasu, najpewniej spowoduje konieczność szybkiej wymiany sprzęgła i skróci jego żywotność. Warto więc pamiętać o zasadach techniki jazdy, które pozwolą na długą pracę tego podzespołu. Jeżeli jednak mimo łagodnego ruszania ze sprzęgła, auto nadal szarpie, oznacza to, że przyczyny należy szukać gdzie indziej. Co jeszcze może być powodem?

Jeżeli samochód wyposażony jest w automatyczną przekładnię i to automat szarpie przy ruszaniu, z reguły oznacza to, że olej w skrzyni nadaje się do wymiany. Olej w automatycznej skrzyni biegów, pełni taką samą funkcję jak w silniku. Smaruje współpracujące ze sobą elementy i odprowadza nadmiar ciepła. Tak jak w jednostce napędowej, tak w skrzyni również wymaga on wymiany, ze względu na postępującą wraz z czasem utratę właściwości tego środka smarnego. 

Taki olej będzie zawierał w sobie drobne opiłki metalu, które dostaną się między pracujące elementy, lub zatkają elektrozawory (w starszych odmianach zawory hydrauliczne) skrzyni, które zaczną pracować nierówno. Może być to jedno z rozwiązań sytuacji, kiedy auto szarpie przy ruszaniu. Automat również wymaga dbania i odpowiedniej konserwacji. Wymiana oleju w skrzyni automatycznej nie jest szczególnie kosztowna, a zdecydowanie poprawia działanie tego elementu.

Szarpanie przy ruszaniu na zimnym silniku. Z czego wynika?

Jeżeli Twoje auto szarpie przy ruszaniu na zimnym silniku, winy można szukać w układzie wtryskowym paliwa, który może się zatkać, albo przejawiać nieszczelność. Wtryskiwacze można próbować regenerować, ale nie zawsze jest to możliwe. Typowy objaw usterki wtrysku paliwa to problem z utrzymaniem obrotów na biegu jałowym lub opisywany w tym materiale efekt szarpania przy ruszaniu na zimnym silniku.

Problemy podczas ruszania mogą też pojawiać się przy zużytych świecach zapłonowych. Warto zatem sprawdzić je, ponieważ po czasie mogą przestać dawać wyraźną iskrę. Skontroluj także kąt wyprzedzenia zapłonu, który nią steruje. Ten parametr, kiedy jest nieprawidłowo ustawiony, powoduje szarpanie przy ruszaniu na zimnym silniku. Mowa tu o jednostce o zapłonie iskrowym, chociaż w dieslu, gdzie występują świece żarowe, problem ten może objawiać się takim samym efektem podczas jazdy. Powodem szarpania podczas ruszania na zimnym silniku mogą być też źle ustawione zawory a dokładniej ustawienie odpowiedniego luzu zaworowego. Efekt będzie taki sam – nierówna praca motoru i problem z płynnym ruszeniem. 

Przeczytaj także: Wymiana sprzęgła. Jak, gdzie i w jakiej cenie to zrobić?

Szarpanie przy ruszaniu. Kilka słów na koniec

Jeżeli Twoje auto szarpie przy ruszaniu na zimnym silniku, winy można szukać w układzie wtryskowym paliwa, który może się zatkać, albo przejawiać nieszczelność. Wtryskiwacze można próbować regenerować, ale nie zawsze jest to możliwe. Typowy objaw usterki wtrysku paliwa to problem z utrzymaniem obrotów na biegu jałowym lub opisywany w tym materiale efekt szarpania przy ruszaniu na zimnym silniku.

Problemy podczas ruszania mogą też pojawiać się przy zużytych świecach zapłonowych. Warto zatem sprawdzić je, ponieważ po czasie mogą przestać dawać wyraźną iskrę. Skontroluj także kąt wyprzedzenia zapłonu, który nią steruje. Ten parametr, kiedy jest nieprawidłowo ustawiony, powoduje szarpanie przy ruszaniu na zimnym silniku. Mowa tu o jednostce o zapłonie iskrowym, chociaż w dieslu, gdzie występują świece żarowe, problem ten może objawiać się takim samym efektem podczas jazdy. Powodem szarpania podczas ruszania na zimnym silniku mogą być też źle ustawione zawory a dokładniej ustawienie odpowiedniego luzu zaworowego. Efekt będzie taki sam – nierówna praca motoru i problem z płynnym ruszeniem. 

Przeczytaj także: Wymiana sprzęgła. Jak, gdzie i w jakiej cenie to zrobić?

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!

Ikona klienta
Mężczyzna, 38 lat, Ford Fiesta

353 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!

cena ubezpieczenia - Kobieta
Kobieta, 46 lat, Honda Civic

364 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!

cena ubezpieczenia - Mężczyzna
Mężczyzna, 39 lat, Volkswagen Passat

373 zł

Oblicz składkę

Szarpanie przy ruszaniu. Kilka słów na koniec

Zapowietrzenie układu przeniesienia, uszkodzenie sprzęgła, usterka układu wydechowego czy zużycie uszczelki kolektora ssącego to częste przyczyny szarpania przy ruszaniu. Pamiętaj, że poza opisanymi usterkami, powodem może okazać się coś innego, co będzie wymagało dodatkowej diagnostyki. W przypadku pojawienia się niepokojących objawów w aucie warto oddać pojazd zaufanemu warsztatowi lub autoryzowanej stacji obsługi, aby doświadczony mechanik mógł dokładnie ocenić, co tak naprawdę powoduje problemy. Wachlarz możliwych usterek jest tutaj bardzo szeroki. Od niedrogiej wymiany świec zapłonowych, po dużo bardziej kosztowną konieczność wymiany sprzęgła – powody mogą być różne.

Przeczytaj też: Co można naprawić z AC? Sprawdź, jak wygląda likwidacja szkody z AC

Pamiętaj o wykupieniu OC

Chcąc zadbać o swoje auto, pamiętaj, by oprócz regularnego przeglądu i niwelowania niepokojących Cię sygnałów dochodzących z podzespołów pojazdu zadbać także o ważne ubezpieczenie OC. Każdy pojazd powinien je posiadać, a jego brak może wiązać się z wysokimi karami. 

Dla większego poczucia bezpieczeństwa warto pomyśleć również o wyborze dodatkowej ochrony – AC, które kupisz wraz z OC. Sprawdź nasz Kalkulator LINK4, który pozwoli wyliczyć kwotę ubezpieczenia dopasowanego do Twoich potrzeb. Kupując OC wraz z AC w LINK4, możesz wybrać wariant likwidacji szkody. Dzięki wariantowi ASO naprawisz swój samochód w autoryzowanej stacji obsługi, a dzięki opcji Warsztat możesz naprawić wóz w dowolnym warsztacie nieautoryzowanym. Jeśli wolisz samodzielnie zdecydować o sposobie naprawy, wybierz wariant Kosztorys. Rzeczoznawca oszacuje szkodę, LINK4 wypłaci odszkodowanie, a Ty zdecydujesz, jak naprawisz swój pojazd. Ponadto możesz rozszerzyć zakres wariantów ASO i Warsztat o opcję Auto zastępcze na czas naprawy na okres do 7 dni, gdy Twoje auto będzie naprawiane w ramach AC.

Pomocą służą również nasi doradcy, którzy odpowiedzą na Twoje pytania, pod numerem telefonu: 22 444 44 23. Warto również osobiście spotkać się z agentem współpracującym z LINK4.

Ubezpieczenie Autocasco dostępne w LINK4 tylko w pakiecie z OC

Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.

Zobacz też: Ubezpieczenie OC Płock, Rejestracja samochodu Gdynia

FAQ – odpowiedzi na najczęstsze pytania o szarpanie przy ruszaniu

1. Dlaczego samochód szarpie przy ruszaniu?

Najczęstszą przyczyną szarpania przy ruszaniu samochodem są usterki i zużycie sprzęgła, w tym zwłaszcza awarie tarczy lub docisku sprzęgła. Niekiedy za problem odpowiada nieprawidłowy montaż tego podzespołu. Do innych przyczyn szarpania podczas ruszania należą m.in. zapowietrzenie układu przeniesienia napędu, wyeksploatowana płaszczyzna koła zamachowego w miejscu styku ze sprzęgłem, awaria układu wydechowego czy uszczelki kolektora ssącego.

2. Czy świece zapłonowe mogą powodować szarpanie samochodu?

Tak. Przy zużytych lub uszkodzonych świecach zapłonowych może pojawić się szarpanie podczas jazdy, a także falowanie obrotów silnika, spadek osiągów, utrata mocy i trudności z uruchomieniem silnika.

3. Czy niski poziom płynu przekładniowego może spowodować szarpnięcie samochodu?

Tak. Niski poziom płynu przekładniowego może prowadzić do przegrzewania się skrzyni biegów, a w efekcie m.in. do szarpania samochodu.

4. Jak nie szarpać przy ruszaniu?

Płynne ruszanie samochodem zapewnia nie tylko komfort jazdy, ale przede wszystkim przekłada się na mniejsze zużycie paliwa i części. Ruszania bez szarpania można się nauczyć. Najpierw uruchom silnik, przygotuj się do jazdy i wciśnij do końca lewą stopą pedał sprzęgła. Upewnij się, że dźwignia lewarka hamulca ręcznego nie jest zablokowana. Nadal wciskając sprzęgło, ustaw pierwszy bieg na skrzyni biegów. Prawą stopą lekko naciskaj pedał gazu, jednocześnie delikatnie zmniejszając nacisk lewej stopy na pedał sprzęgła.

5. Czy nieodpowiednie paliwo może powodować szarpanie samochodu?

Tak. Złej jakości paliwo, a także zbyt mała ilość paliwa trafiającego do cylindrów, mogą powodować szarpanie samochodu.

Przeczytaj podobne wpisy

Czy artykuł był przydatny?

Oblicz składkę 

już teraz

lub zadzwoń

(22) 444 44 23

pon. - pt. 8 - 20