System BAS – czym jest i jaką odgrywa rolę?
W sytuacji awaryjnej na drodze liczy się szybkość reakcji kierowcy i jego odpowiednie zachowanie. W jaki sposób system BAS wspomagający siłę hamowania jest wtedy w stanie pomóc? Najważniejsze informacje na ten temat znajdziesz w naszym artykule!
Spis treści:
1. Co to jest system BAS?– podstawowe informacje
2. System BAS w samochodzie – objawy usterki
3. Asystent hamowania – naprawa
4. System BAS. Kilka słów na koniec
System awaryjnego hamowania BAS jest ważnym elementem wszystkim znanego układu ABS. Zadaniem systemu BAS jest wsparcie kierowcy podczas wykonania nagłego manewru hamowania poprzez maksymalizację siły hamulców, nawet przy niewielkiej sile nacisku pedału. Zagadnienia związane układem nurtują niejednego kierowcę, chociaż mechanizm jego działania w rzeczywistości nie jest wcale aż tak bardzo skomplikowany.
Przeczytaj również: Hamowanie silnikiem – jak działa i jak wykonać je prawidłowo?
W jaki sposób system BAS pomoże w uniknięciu lub zmniejszeniu strat w trakcie nagłego hamowania i ewentualnej kolizji? Co to dokładnie jest i jak wpływa na poprawę bezpieczeństwa na drodze? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań znajdziesz w naszym artykule.
Co to jest system BAS – podstawowe informacje
System BAS, a tak właściwie Brake Assist System to nic innego, jak samochodowy asystent hamowania będący funkcją systemu ABS. W Polsce jest również nazywany system awaryjnego hamowania czy też wspomaganiem siły hamowania.
W sytuacji awaryjnej, kiedy kierowca szybko naciśnie pedał hamulca, czujnik natychmiast wysyła informację do pompy ABS, zwiększając tym samym ciśnienie w układzie hamulcowym. Jest ono niewspółmierne do siły nacisku na pedał hamulca. Połączenie tych systemów zapewnia ochronę przed wpadnięciem w poślizg podczas nagłego hamowania.
Mechanizm ten jest niezwykle przydatny, ponieważ zdecydowana większość kierowców nie naciska pedału hamulca z odpowiednią siłą w sytuacjach awaryjnych. Możliwe, że ma to związek z podświadomą obawą wpadnięcia w poślizg przy drastycznym naciśnięciu hamulca. Jednakże to właśnie on ma kluczowe znaczenie podczas hamowania samochodem z układem ABS. Jest to jeszcze bardziej wyczuwalne na nawierzchni o słabej przyczepności, spowodowanej zlodowaciałą nawierzchnią, deszczem, śniegiem, czy żwirem.
Wielu kierowców podczas sytuacji awaryjnych wciska pedał hamulca szybko, ale jednocześnie lekko, nie zwiększając w późniejszym czasie siły nacisku i to właśnie jest zadanie, które wykonuje system BAS w samochodzie. Definiuje on sytuację awaryjną jako szybkie, ale niekoniecznie mocne naciśnięcie pedału hamulca (mowa tutaj o reakcji kierowcy).
Układ zaczyna działać natychmiast po szybkim wciśnięciu pedału, a przestaje zaraz po jego zwolnieniu, co czyni BAS system w samochodzie bardzo intuicyjnym w obsłudze i działaniu.
Do zadań systemu asystenta hamowania BAS należy przede wszystkim inteligentne wykrywanie sytuacji awaryjnych, poprzez szybką analizę tempa i sposobu nacisku pedału hamulca przez kierowcę. Ponadto system BAS maksymalizuje siłę hamowania poprzez zwiększenie ciśnienia w układzie hamulcowym. Najnowsze wersje systemu BAS sprzężone z kamerami i radarami są w stanie zahamować automatycznie, gdy tylko wykryją na drodze przeszkodę.
Działanie systemu BAS można przedstawić na następującym przykładzie: w momencie pojawienia się na drodze przeszkody takiej jak np. wtargnięcie pieszego lub dzikiej zwierzyny bądź też wymuszenie pierwszeństwa, kierowca szybko naciska pedał hamulca. Na podstawie tempa reakcji kierowcy system BAS odczytuje jego intencje jako sytuację awaryjną i wprowadza procedurę alarmową.
Wspomniana procedura polega na osiągnięciu przez układ hamulcowy pełnej efektywności. Można to porównać do zrzucenia przez płynący statek ciężkiej kotwicy okrętowej. Hamowanie w tym przypadku jest dość drastyczne, jednak niezwykle skuteczne i niekiedy ratujące życie.
System BAS w samochodzie – objawy usterki
W razie awarii systemu BAS na desce rozdzielczej samochodu powinna pojawić się żółta kontrolka „BAS”, która najczęściej równocześnie pojawia się z „ESP”. Dzieje się tak dlatego, że ABS, ESP i BAS to powiązane systemy asystenta hamowania odpowiedzialne za prawidłowe funkcjonowanie układu hamulcowego. Ich praca w dużej mierze zależy od centralki sterującej oraz różnych czujników wspomagających.
Nie każde pojawienie się ww. kontrolki oznacza awarię. Ikona „BAS” powinna pojawić się w momencie przekręcenia kluczyka w stacyjce i zgasnąć parę sekund później. Jeżeli jest ona widoczna podczas jazdy, jak najszybciej powinieneś udać się do mechanika w celu kontroli sprawności układu hamulcowego samochodu.
Niestety pojawienie się tej kontrolki może oznaczać również awarię systemu ESP, co znacznie zagraża bezpieczeństwu zarówno kierowcy, jak i współpasażerów podczas jazdy.
Jak w przypadku oznaczeń każdej innej kontrolki, jeżeli jej kolor jest żółty/pomarańczowy oznacza to usterkę, ale bez konieczności natychmiastowego zatrzymania samochodu i zakończenia jazdy. Musisz jednak mieć świadomość, żeby od tej chwili zachować szczególną ostrożność przy hamowaniu.
Natomiast jeżeli jej kolor jest czerwony, oznacza to poważną awarię systemu wspomagania hamowania i bezzwłocznie powinieeś zjechać na pobocze, zakończyć jazdę i wezwać pomoc drogową.
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
Asystent hamowania – naprawa
W przypadku awarii systemu BAS czy któregokolwiek innego asystenta hamowania – ABS czy ESP konieczne jest udanie się do mechanika. W tym przypadku nie powinieneś próbować niczego naprawiać na własną rękę, tylko oddać samochód w ręce fachowców.
Należy mieć świadomość, że jazda z nieprawidłowo działającymi systemami wspomagania hamowania, znacząco wydłuża drogę stopowania pojazdu w przypadku ewentualnej sytuacji awaryjnej. W skrajnych przypadkach nieumiejętne hamowanie kończy się wpadnięciem w poślizg, co może skutkować stłuczką lub poważnym wypadkiem.
Dowiedz się także co to: Korektor siły hamowania. Jak działa, gdzie się znajduje i jak przeprowadzić jego diagnostykę?
Nie powinieneś bagatelizować problemu z tymi systemami i oszczędzać na mechaniku kosztem bezpieczeństwa własnego i współpasażerów. W przypadku awarii należy od razu udać się do specjalisty celem zdiagnozowania źródła problemu.
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!
System BAS. Kilka słów na koniec
System BAS – Brake Assist System – wyrównuje szanse kierowców i wspomaga działanie systemu ABS, którego charakterystyczną cechą jest pulsujący pedał hamulca przy hamowaniu. Niestety wielu kierowców traktuje to jako znak, iż powinni zmniejszyć moc hamowania – co jest oczywiście niezgodne z prawdą. Umiejętne posługiwanie się pedałem hamulca może skrócić drogę hamowania nawet o 30%, co w niektórych przypadkach może okazać się kluczowe do uniknięcia kolizji.
Wyrównanie siły kierowców polega na tym, iż osoba filigranowej budowy, bądź też mniejsza, słabsza lub starsza nie ma możliwości mocnego wciśnięcia pedału hamulca podczas sytuacji awaryjnej, co jest kluczowe do szybkiego zatrzymania samochodu.
System BAS poprzez kontrolę szybkości i siły wciskania pedału hamulca, sam wspomaga dalsze, mocniejsze hamowanie. Oznacza to, że w ewentualnej sytuacji awaryjnej system ten sam dociska hamulec do oporu.
Zobacz także: ubezpieczenie OC Jaworzno, OC Skoda Superb
Skoro wiesz już, czym jest system BAS, warto przypomnieć o tym, jak ważne jest aktualne i obowiązkowe ubezpieczenie OC. Zachęcamy do zapoznania się z ofertą ubezpieczeń dostępnych w LINK4 oraz skorzystania z kalkulatora ubezpieczeń on-line, dzięki któremu w łatwy i szybki sposób sprawdzisz cenę polisy ubezpieczeniowej samochodu. Możesz również porozmawiać bezpośrednio z naszym konsultantem pod numerem 22 444 44 44 lub osobiście spotkać się z agentem współpracującym z LINK4. W obu przypadkach zakupisz także korzystną polisę, która będzie dostosowana do Twoich potrzeb.
Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.
Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20