Stojan – co to takiego i do czego służy?
Aby samochód mógł funkcjonować, potrzebuje nie tylko paliwa, ale również energii elektrycznej. Za jej wytwarzanie odpowiedzialny jest alternator, którego jednym z elementów jest stojan.
Spis treści:
1. Stojan – co to takiego?
2. Stojan – objawy usterki
3. Stojan – naprawa
4. Stojan – kilka słów na koniec
Współczesne samochody posiadają coraz więcej odbiorników prądu elektrycznego. Z każdym kolejnym rokiem wzrasta liczba systemów bezpieczeństwa, rozrywki oraz komfortu. Aby samochód oraz wspomniane wyżej systemy mogły funkcjonować, potrzebna jest energia elektryczna magazynowana w akumulatorze.
Za doładowywanie akumulatora odpowiada tzw. alternator, czyli prądnica prądu przemiennego. Składa się on z kilku elementów. Jednym z nich jest stojan. Jeżeli chcesz poznać jego rolę w układzie ładowania oraz dowiedzieć się, jak rozpoznać jego awarię to informacje te znajdziesz w dalszej części naszego tekstu.
Sprawdź także: Zepsuty alternator. Objawy i koszty naprawy
Stojan – co to takiego?
Stojan elektryczny to główna część alternatora samochodowego, zwanego również prądnicą prądu przemiennego. Alternator posiada rolkę, za pośrednictwem której jest on napędzany paskiem osprzętu przez pracującą jednostkę napędową. W ten sposób energia mechaniczna przekształcana jest w elektryczną, która następnie magazynowana jest w akumulatorze. Służy ona do zasilania wszystkich odbiorników elektrycznych znajdujących się w samochodzie. Pierwszy alternator został skonstruowany przez Nikolę Teslę w 1891 roku.
Stojan, który znajduje się w alternatorze, to ten sam element, co stojan w silniku elektrycznym. Stanowi on główną, nieruchomą część silnika lub alternatora. Składa się z rdzenia oraz zaizolowanej ramy stalowej. Rdzeń zbudowany jest ze sprasowanych i odizolowanych od siebie blach o grubości około 0,5 mm. Blaszki podzielone są na sekcje, które stanowią trzy uzwojenia fazowe całego stojana. Każdy pakiet sprasowanych blach posiada małe otwory zwane żłobkami, w których układane są uzwojenia stojana rozmieszczone na jego obwodzie co 120 stopni.
Drugi element, który oprócz stojana niezbędny jest do wytwarzania energii elektrycznej to wirnik. W alternatorze jest elektromagnesem zasilanym za pomocą szczotek i pierścieni ślizgowych. Wirnik obraca się za pośrednictwem koła pasowego, napędzanego paskiem przez silnik. Alternator wytwarza prąd w nieruchomych uzwojeniach stojana za pośrednictwem wirujących magnesów znajdujących się na wirniku.
Stojan – objawy usterki
Uszkodzony stojan w silniku jest równoznaczny z usterką całego alternatora. Jak więc rozpoznać jego usterkę? Najbardziej powszechnym objawem, świadczącym o tym, że uszkodzeniu uległ stojan silnika lub inny element alternatora, jest zapalenie się kontrolki informującej o problemach z układem ładowania akumulatora. Jej pojawienie się oznacza, że napięcie wytwarzane przez alternator nie mieści się w przedziale 13,8-14,5 V.
Do czego może doprowadzić zbyt niskie lub zbyt wysokie napięcia ładowania? W pierwszym przypadku akumulator samochodu może bardzo szybko się rozładować. Jeżeli z kolei napięcie będzie zbyt wysokie, to bateria może ulec natychmiastowemu uszkodzeniu. Niewłaściwe napięcie ładowania, zarówno zbyt niskie, jak i zbyt wysokie, przyczynia się do skrócenia żywotności baterii samochodu. Dlatego też ignorowanie usterki alternatora może doprowadzić do tego, że oprócz usunięcia awarii prądnicy, konieczny będzie też zakup nowego akumulatora.
Czasami o uszkodzeniu alternatora może świadczyć również to, że kontrolka akumulatora nie zapala się wcale nawet podczas rozruchu. Może to świadczyć o tym, że alternator wcale nie wytwarza napięcia, a co za tym idzie, nie ładuje akumulatora. Odpowiadać może za to zarówno uszkodzony stojan elektryczny, jak i np. wytarte szczotki lub zatarte łożyska. O braku ładowania świadczyć może również „szalejąca” elektronika samochodu: wyłączające się radio, przygasanie świateł itp.
Warto mieć na uwadze to, że uszkodzony stojan silnika oraz alternator może dawać nieregularne objawy. Na przykład problemy z ładowaniem mogą pojawiać się tylko w pewnym konkretnym zakresie obrotów silnika. Dlatego też warto zwracać uwagę na to, w jaki sposób zachowuje się samochód i czy nic nie wskazuje na problemy z alternatorem lub ładowaniem.
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
Stojan – naprawa
Jeżeli uszkodzeniu uległ stojan silnika elektrycznego lub inny element prądnicy, to najprostszym sposobem usunięcia usterki jest oczywiście zakup nowego alternatora. Cena zakupu tego elementu uzależniona jest od modelu samochodu i rodzaju silnika, w który jest on wyposażony. W przypadku najtańszych modeli koszt zakupu nowego elementu to kilkaset złotych, ale można spotkać również silniki, w przypadku których zakup alternatora będzie wiązał się z wydatkiem nawet kilku tysięcy złotych.
W przypadku najdroższych modeli rozsądnym wyjściem może być zakup alternatora po regeneracji. Zazwyczaj są to części dokładnie naprawione, w których zużyte elementy zastąpiono nowymi, a stare dokładnie oczyszczono. Regenerowane alternatory przechodzą również szereg testów mających zapewnić, że naprawiona część sprawuje się równie dobrze co nowy element.
Dowiedz się więcej: Jak wygląda regeneracja alternatora? Na co należy się przygotować?
Bardzo często firmy zajmujące się naprawą alternatorów udzielają na regenerację pisemnej gwarancji, co zmniejsza ryzyko związane z montażem takiej części. Dodatkowo koszt zakupu regenerowanej prądnicy można znacząco obniżyć, pozostawiając w zakładzie swój stary, uszkodzony alternator.
Najgorszym sposobem na pozbycie się usterki alternatora jest zakup używanej części o niepewnej historii. Może się okazać, że zakupiony element wcale nie jest w lepszym stanie niż Twój stary alternator i jego montaż nie rozwiąże problemów z ładowaniem akumulatora. Sprzedawcy używanych części bardzo rzadko dają też na nie gwarancje dlatego zakup alternatora z drugiej ręki, wiąże się ze sporym ryzykiem i nie polecamy takiego rozwiązania.
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!
Stojan – kilka słów na koniec
Mamy nadzieję, że po lekturze naszego artykułu wiesz już, czym jest stojan silnika elektrycznego oraz jaką funkcję pełni on w alternatorze. Jak każda część pojazdu jego poprawne działanie jest niezbędne, aby nie powodować kolejnych usterek i bez obaw korzystać z samochodu.
Sprawdź również: OC Zgierz, ubezpieczenie samochodu Renault Clio
Usterek układu ładowania nie należy lekceważyć. Ignorowane mogą pociągnąć za sobą dodatkowe koszty. Ważny jest również wybór odpowiedniego ubezpieczenia OC. Jeżeli szukasz obecnie nowej polisy, to koniecznie odwiedź naszą stronę internetową www.link4.pl, na której znajdziesz wszystkie niezbędne informacje dotyczące naszych ubezpieczeń. Skorzystaj z Kalkulatora ubezpieczeń, by wyliczyć składkę. Polisę możesz kupić również pod numerem telefonu 22 444 44 44 lub u jednego z agentów ubezpieczeniowych współpracujących z LINK4.
Szczegółowe informacje o produktach, limitach oraz wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.
Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20