Sekwencyjna skrzynia biegów — czym jest?
Tradycyjny podział skrzyni biegów na automatyczną i manualną wraz z rozwojem motoryzacji stał się obecnie nieaktualny. Na rynku bowiem pojawiły się różne inne rozwiązania, które charakteryzują się uproszczonym procesem sterowania maszyną mechaniczną. Z tego tekstu dowiesz się, co to jest skrzynia sekwencyjna, jak działa i jakie ma wady oraz zalety.
Spis treści:
1. Skrzynia sekwencyjna — co to jest?
2. Jak działa sekwencyjna skrzynia biegów?
3. Sekwencyjna zmiana biegów – gdzie jest wykorzystywana?
4. Skrzynia automatyczna sekwencyjna – zalety i wady
5. Teraz już wiesz, co to jest sekwencyjna skrzynia biegów!
Skrzynia sekwencyjna — co to jest?
Skrzynia sekwencyjna to urządzenie, które jest bardzo często montowane we wszelkiego rodzaju samochodach sportowych. Ten specyficzny typ przekładni półautomatycznej wyróżnia się charakterystycznym dla siebie sposobem przełączania biegów w pojeździe mechanicznym. Jak sama nazwa wskazuje, skrzynia automatyczna sekwencyjna pozwala na zmianę jednego biegu przy wykonywaniu jednego manewru. Oznacza to więc, że nie ma możliwości pominięcia jakiegoś przełożenia.
Wszystko wynika z zastosowania mechanizmu aktywującego konkretne przełożenie. Skrzynia sekwencyjna jest zbudowana tak samo, jak klasyczne rozwiązania. Różnicą jest jedynie ruch dźwigni lub łopatek, które znajdują się przy kierownicy i mają wpływ na aktywację kolejnego biegu. Sekwencyjna skrzynia biegów pracuje, wykorzystując siłownik hydrauliczny wspomagany bezpośrednio za pompę elektryczną.
Przeczytaj również: Skrzynia dwusprzęgłowa. Omawiamy jej wady i zalety
Jak działa sekwencyjna skrzynia biegów?
Wiesz już, czym jest skrzynia biegów sekwencyjna. Czas przejść do tego, jak działa sekwencyjna skrzynia biegów. Transmisja jest w tym przypadku dosyć podobna to tej znanej z tradycyjnej mechaniki. Należy jednak również wskazać charakterystyczne cechy, które można odnaleźć w pracy tego typu skrzyni biegów.
Sekwencyjna skrzynia biegów nie jest wyposażona w pedał sprzęgła. Sterowanie tego elementu jest realizowane przez elektronikę w postaci zestawu czujników monitorujących siłę wciskania pedału przyśpieszenia;
Zmiana biegu odbywa się poprzez ruchy dźwigni lub wciśnięcia przycisków, lub płatków umiejscowionych bezpośrednio na kierownicy;
W momencie pojawienia się niedokładności serwa hydrauliczne odpowiadają za niwelowanie ich wpływu na zmianę przełożenia podczas jazdy.
W praktyce oznacza to, że kierujący pojazdem musi przełączać poszczególne biegi w sposób sekwencyjny podczas przyśpieszania lub zwalniania. Dzięki takim praktykom możliwe jest uproszczenie jazdy oraz uzyskanie większego komfortu kierowania pojazdem.
- Poprzedni bieg jest podciągany oraz wyciskany;
Taka metoda skraca czas przekładania biegów do zaledwie 120 milisekund. W przypadku zmiany biegów w skrzyniach manualnych kierowca musi liczyć się z czasem wynoszącym około sekundy. Wbrew pozorom ma to bardzo duże znaczenie w kontekście komfortu jazdy. Taka luka czasowa jest szczególnie odczuwalna w sportach motorowych, w których skrzynia biegów sekwencyjna jest powszechnie wykorzystywana.
Sekwencyjna skrzynia biegów charakteryzuje się łatwym sterowaniem. Co więcej, kierowca nie musi mieć niemal żadnych umiejętności tak jak w przypadku skrzyni manualnej. Ze względu na krótki czas reakcji oraz łatwość obsługi sprawiają, że tego typu rozwiązanie jest idealnym elementem wyposażenia pojazdów sportowych, a w szczególności superaut.
Sprawdź także: Awaria skrzyni biegów – co robić? Wszystko o naprawie
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
Sekwencyjna zmiana biegów – gdzie jest wykorzystywana?
Jak już wspominaliśmy, sekwencyjna skrzynia biegów na samym początku swojego istnienia była wykorzystywana tylko w przypadku sportów motorowych. Jednak od połowy lat 90. ubiegłego wieku skrzynie sekwencyjne zaczęły pojawiać się również w serwisach samochodów przeznaczonych dla osób niezwiązanych w żaden sposób z wyścigami. Pierwszą marką wykorzystującą ten rodzaj przekładni było BMW.
Skrzynia sekwencyjna ma jednak o wiele dłuższą historię. Otóż po raz pierwszy zastosowano ją w rowerze. Właściwie to większość tych pojazdów jest wyposażonych w system zmiany biegów oparty na sekwencji. Pchnięcie konkretnej dźwigni do przodu zwiększa bieg, a do tyłu zmniejsza. Rozwiązanie jest również obecne w motocyklach, począwszy od chopperów, a kończąc na rozwiązaniach turystycznych.
Przekładnie sekwencyjne to nie tylko domena pojazdów osobowych przeznaczonych do transportu. Można je zauważyć też w sprzęcie rolniczym oraz budowlanym. Zastosowanie takiej metody przełożenia w maszynach ciężkich pozwala na zwiększenie ich osiągów oraz poprawę komfortu pracy operatorów, którzy nie muszą przejmować się ręcznym manewrowaniem manualną dźwignią zmiany biegów.
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!
Skrzynia automatyczna sekwencyjna – zalety i wady
Sekwencyjna skrzynia biegów, jak wszystko, ma swoje wady i zalety. Poniżej znajdziesz szczegółowy spis atutów, a także powodów, przez które ten rodzaj skrzyni może okazać się dla Ciebie nieprzydatny.
Sekwencyjna zmiana biegów – zalety
Brak pedału sprzęgła – szczególnie przydatne dla początkujących kierowców, mających problem z opanowaniem sterowania trzema pedałami i skupieniu uwagi na tym, co dzieje się na drodze.
Prędkość przełączania biegów – sekwencyjna skrzynia biegów oferuje o wiele szybszą reakcję na czynności wykonywane przez kierowców.
Łatwość obsługi – zapomnij o pamiętaniu o konkretnych pozycjach przekładni. W przypadku sekwencyjnej skrzyni biegów wystarczy tylko przesunąć dźwignię lub wcisnąć przycisk.
Kilka trybów – zazwyczaj w tego typu skrzyniach stosowany jest tryb SPORT z lepszą wydajnością oraz automatyczny, odciążający kierowcę od wykonywania niemal wszystkich działań.
Skrzynia automatyczna sekwencyjna – wady
Słaba trwałość – skrzynie sekwencyjne źle znoszą obciążenia, co sprawia, że można zaliczyć je do rozwiązań awaryjnych. Jeśli zależy Ci na długiej żywotności oraz przygotowaniu do pracy w ciężkich warunkach, sekwencja nie jest dla Ciebie.
Skomplikowana budowa – jeśli chodzi o naprawy, to uczciwie musimy przyznać, że w przypadku sekwencji zadanie jest bardzo złożone. Specyficzna konstrukcja sprawia, że nie ma niemal żadnej szansy, byś mógł usunąć jakąkolwiek usterkę samodzielnie. Do wszystkiego będziesz potrzebować pomocy fachowca.
Teraz już wiesz, co to jest sekwencyjna skrzynia biegów!
Jak widzisz, sekwencyjna skrzynia biegów to urządzenie, które ma wiele zalet, ale nie uchroniło się też od elementów sprawiających, że nie każdy powinien z niej korzystać. Jeśli jednak zależy Ci na osiągach, ściągasz się w zawodach lub lubisz wykorzystywać w pełni potencjał swojego samochodu, możesz śmiało interesować się modelami wyposażonymi w ten rodzaj przekładni.
Nie zapomnij jednak też o zaopatrzeniu się w polisę komunikacyjną. Ubezpieczenia OC i AC uchronią Cię przed finansowymi konwencjami niektórych zdarzeń.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej lub potrzebujesz pomocy w wyborze konkretnego rozwiązania, zachęcamy do skorzystania z Kalkulatora LINK4, dzięki któremu w łatwy sposób przeliczysz swoje ubezpieczenie. Warto też porozmawiać bezpośrednio z konsultantami pod numerem 22 4444444 lub osobiście spotkać się z agentem współpracującym z LINK4.
Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.
Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20