Regeneracja turbosprężarki. Na czym polega i kiedy warto ją robić?
Bardzo duży odsetek współczesnych samochodów wyposażony jest w silniki turbodoładowane. Auta z turbosprężarką cechują się większą mocą i lepszymi osiągami. Jednak ten element nie jest niezniszczalny. Na czym polega regeneracja turbosprężarki?
Spis treści:
1. Na czym polega regeneracja turbosprężarki?
2. Regeneracja turbosprężarki – kiedy jest niezbędna?
3. Regeneracja turbosprężarek – cena
4. Regeneracja turbosprężarki – kilka słów na koniec
Turbosprężarka to sprytne urządzenie, które wykorzystuje gazy wylotowe z silnika, do napędzenia wirnika sprężarki. Wirniki są dwa. Jeden po tzw. ciepłej a drugi po zimnej stronie turbosprężarki. Gazy wylatujące układem wydechowym, napędzają ciepły wirnik połączony z drugą – „zimną” stroną, co powoduje, że ten element, bardzo szybko się obracając, zasysa powietrze z otoczenia i wtłacza je pod zwiększonym ciśnieniem do komory spalania. Efektem jest zwiększona moc silnika, co zawdzięczyć można właśnie podwyższonej ilości powietrza w cylindrach. Największy plus stosowania turbosprężarki to brak konieczności zwiększania pojemności jednostki napędowej. Auto dzięki temu może być lekkie, ma niewielką pojemność skokową, a silnik mimo to posiada dużą moc i moment obrotowy.
Na czym polega regeneracja turbosprężarki?
Aby odpowiedzieć na to pytanie, najpierw należy bardziej szczegółowo omówić budowę tego elementu. Turbosprężarka to właściwie dwa połączone ze sobą elementy. Po omawianej wcześniej stronie ciepłej znajduje się turbina. Z kolei po stronie zimnej – sprężarka. Wirnik kręci się do bardzo wysokich prędkości rzędu 200 000 obr. / min. Przy takich prędkościach ważne jest utrzymanie turbosprężarki w dobrej kondycji. Istotne jest też smarowanie tego elementu. Dlatego w turbosprężarce znajdują się kanały olejowe, którymi doprowadzany jest ten środek smarujący. Jak widać, sporo może się tutaj uszkodzić i zepsuć. Dodatkowym problemem staje się również występowanie coraz częściej mechanizmu zmiennej geometrii łopatek, który pozwala sterować strumieniem spalin, celem uzyskania wydajniejszych wyników pracy turbiny.
Regeneracja turbosprężarki to proces bardzo złożony. Wymaga demontażu tego elementu z samochodu, a następnie następuje rozbiór na czynniki pierwsze. Elementy muszą zostać poddane oględzinom i dokładnemu czyszczeniu, gdyż oczom mechanika po otwarciu turbiny ukaże się np. nagar zgromadzony w układzie smarowania, czy resztki oleju. Weryfikacji poddane zostaną łopatki wirnika, ich stan, oraz sprawdzona zostanie szczelność turbo. Zweryfikowane zostaną kanały olejowe i fakt, czy jest zapewnione odpowiednie smarowanie oraz właściwe ciśnienie oleju podczas pracy.
Bardzo duże znaczenie ma tutaj również stan łożysk, na których opiera się wałek z dwoma wirnikami. Zużyte łożyska wykazują znaczny luz na wałku, co z kolei powoduje ścieranie się łopatek wirnika i powstawanie drobnych opiłków metalu. Te z kolei mogą zostać wtłoczone do komory spalania wraz z powietrzem pod ciśnieniem. Zatem to bardzo ważne, żeby luz wirnika w turbosprężarce doprowadzić do wartości zalecanych przez producenta. Podczas regeneracji, wszystkie wadliwe elementy zostaną wymienione na nowe, a cała konstrukcja złożona i zamontowana na swoje miejsce w samochodzie.
Tak w skrócie wygląda proces regeneracji turbosprężarki. Jednak co powoduje, że użytkownicy aut zmuszeni są do wykonywania tego zabiegu? O tym poniżej.
Sprawdź również: Uszkodzona turbina – objawy, przyczyny i naprawa awarii
Regeneracja turbosprężarki – kiedy jest niezbędna?
Zdarzenia, w których niezbędna okaże się regeneracja turbiny, to na przykład stan, kiedy zauważysz wyciek pod maską. Jeśli na obudowie turbosprężarki dostrzeżesz olej, oznacza to nieszczelność i konieczność jak najszybszego działania. Pamiętaj – wirnik tego elementu obraca się z bardzo wysokimi prędkościami. Brak odpowiedniego smarowania spowodowany wyciekiem, będzie niósł za sobą poważne konsekwencje, jak np. zatarcie łożysk turbiny. Dlatego niezwłocznie po stwierdzeniu wycieku, udaj się do warsztatu zajmującego się regeneracją turbosprężarek. Tutaj liczy się czas, bo nie można dopuścić do pracy turbo „na sucho”.
Jak już wiesz, turbina ma za zadanie zassać powietrze z otoczenia i wtłoczyć je do cylindrów. W przypadku dostania się ciała obcego w wirnik obracający się z ogromną prędkością, efektem prawie na pewno będzie pogięcie lub połamanie łopatek. To kolejna sytuacja kiedy niezbędna będzie naprawa turbosprężarki. W tym przypadku konieczna będzie wymiana całego wirnika, ponieważ pogiętych i urwanych łopatek nie da się w żaden sposób naprawić.
Jeżeli turbosprężarka wyposażona jest w układ zmiennej geometrii, to powodem usterki może w takim przypadku być zebranie się zanieczyszczeń w tym elemencie. Spowoduje to zablokowanie łopatek sterujących strumieniem spalin. Skutkiem może być brak liniowego wzrostu mocy i konieczność rozebrania całego elementu.
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
Regeneracja turbosprężarek – cena
Dlaczego w przypadku awarii wykonuje się regenerację turbiny, a nie od razu wymienia cały element? Odpowiedź na to pytanie jest prosta – chodzi o koszty. Nowa turbosprężarka to ceny rzędu kilku tysięcy złotych. W nowoczesnych autach wartości te mogą być jednak znacznie wyższe. Z tego powodu jeśli tylko możliwa jest regeneracja tego podzespołu, warto ją wykonać.
Warsztatów, w których ofercie znajduje się regeneracja turbosprężarek, jest na rynku sporo, więc warto dokładnie przeczytać opinie i wybrać zaufaną firmę. Ceny regeneracji rozpoczynają się od kilkuset złotych, a górna granica oscyluje w okolicach 1500 zł. Kwestia finansowa jest zależna też od poziomu uszkodzeń turbiny i elementów koniecznych do wymiany. Niemniej, jednak jeśli taką usługę wykonano poprawnie, to użytkownik auta powinien się cieszyć kolejnymi tysiącami kilometrów bezawaryjnej jazdy.
Przeczytaj także: Kompresor – co to jest i jak działa?
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!
Regeneracja turbosprężarki – kilka słów na koniec
W tym materiale przybliżyliśmy Ci, czym dokładnie jest regeneracja turbosprężarki. Ten element podczas pracy silnika jest narażony na wiele obciążeń – zarówno mechanicznych jak i temperaturowych. Prawidłowo eksploatowane turbo powinno jednak bez większych problemów wytrzymać przebieg nawet 200 tys. km. To sporo, ale trzeba pamiętać, że ten element mechaniczny wymaga szczególnego dbania przez kierowcę.
Przykładowo – po skończonej jeździe nie gaś silnika od razu – pozwól wirnikowi turbosprężarki zwolnić, ponieważ nie zatrzymuje się on od razu. Przy zgaszonym silniku pozbawiasz turbiny odpowiedniego smarowania. Warto więc przede wszystkim pamiętać o tej zasadzie i pozwolić silnikowi popracować nieco dłużej (ok. minuty) na biegu jałowym.
Teraz już wiesz, z czym się to będzie wiązała regeneracja turbo. Koszt z pewnością jest niższy niż zakup nowej, co pozwoli na zaoszczędzenie sporej ilości pieniędzy. Życzymy tysięcy bezproblemowych kilometrów!
Zobacz także: OC Namysłów, rejestracja samochodu Rzeszów
Jeśli poszukujesz ubezpieczenia dla swojego samochodu, skorzystaj z Kalkulatora LINK4, który pozwoli Ci wyliczyć korzystną polisę. Jeśli potrzebujesz porady, zadzwoń pod 22 4444444 i porozmawiaj z jednym z naszych konsultantów, którzy pomogą dobrać odpowiednie dla Ciebie ubezpieczenie. Warto też osobiście spotkać się z agentem współpracującym z LINK4.
Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.
Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20