Kradzież w sklepie - jak zabezpieczyć się na wypadek takiego zdarzenia?
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena obejmuje: ubezpieczenie OC.
OC aktywne
Assistance aktywny
NNW aktywne
OC aktywne
Assistance aktywny
NNW aktywne
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena obejmuje: ubezpieczenie OC.
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC.
OC aktywne
Assistance aktywny
NNW aktywne
OC aktywne
Assistance aktywny
NNW aktywne
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC.
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC + Auto Assistance.
OC aktywne
Assistance aktywny
NNW aktywne
OC aktywne
Assistance aktywny
NNW aktywne
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC + Auto Assistance.
Niezależnie od tego, jaki masz przekrój towarów na półkach w swoim sklepie, musisz liczyć się z jedną z największych obaw wszystkich sprzedawców: z tym, że ktoś może wyjść z zakupami bez płacenia. Kradzież w sklepie może powodować duże straty, zwłaszcza wtedy, gdy ma miejsce wielokrotnie. Zobacz, jak się przed tym chronić.
- Z jakimi konsekwencjami wiąże się kradzież w sklepie?
- Złodziej w sklepie – zabezpieczenia, które pozwolą tego uniknąć
- Kradzież w sklepie – procedura w zakresie bezpieczeństwa
- Włamanie do sklepu a ubezpieczenie
- Zgłoszenie kradzieży w sklepie na policję i dalsze kroki – jak się zachować?
- Podsumowanie
- FAQ: Najczęściej zadawane pytania dotyczące ubezpieczeń sklepów na wypadek kradzieży
Wykroczenia i przestępstwa kradzieżowe niestety zdarzają się w Polsce dość często.
Warto przyjrzeć się dokładnie kwestii, na którą złodzieje w sklepach zwracają baczną uwagę: na różnice między wykroczeniem a przestępstwem kradzieżowym. Kradzież w sklepie może zostać zakwalifikowana do jednej z tych kategorii, a od tego zależy kara dla osoby złapanej przez policję. Obecnie ustawa opisuje to następująco:
- Kradzież jako wykroczenie – wartość skradzionej rzeczy musi być niższa niż 500 zł. Czyn ten jest zagrożony karą grzywny w wysokości od 20 do 5000 zł i/lub karą aresztu w wymiarze od 5 do 30 dni.
- Kradzież jako przestępstwo – wartość skradzionej rzeczy musi przekroczyć 800 zł. Przestępstwem jest także kradzież wielokrotna, o ile łupy złodzieja będą warte łącznie ponad 800 zł. Za popełnienie tego czynu grozi do 5 lat więzienia.
Złodzieje w sklepach wyróżniają się dziś dużą kreatywnością i pewnością siebie. Chociaż czujność właściciela czy pracowników z pewnością pomoże ograniczyć liczbę takich zdarzeń, to nie wystarczy, by je całkowicie wyeliminować. Dowiedz się, jakie środki prewencyjne warto wdrożyć, aby zmniejszyć ryzyko kradzieży, i jak chronić się przed jej skutkami.
Z jakimi konsekwencjami wiąże się kradzież w sklepie?
Mogłoby się wydawać, że kilka odosobnionych incydentów kradzieży w ciągu roku nie powinno zrobić dużej różnicy w kontekście rocznego wyniku finansowego firmy. Trzeba jednak pamiętać, że takich przypadków może być nawet kilkadziesiąt czy kilkaset rocznie. Co więcej, złodziej w sklepie nie zawsze ogranicza się do najtańszych rzeczy – chyba że bardzo zależy mu na tym, by pozostać w kategorii wykroczenia, a nie przestępstwa.
Obecnie największym powodzeniem wśród złodziei cieszą się towary z górnej półki cenowej, które można uznać za dobra luksusowe. Ze sklepowych półek znikają zatem ekskluzywne kosmetyki, oryginalne perfumy topowych marek, markowe ubrania czy drogocenna biżuteria. Ostatnio głośno było również o ojcu z synem, którzy zostali przyłapani na kradzieży klocków Lego o wartości prawie 4 tys. złotych. Zabawki i przedmioty tego typu, które mogą mieć wartość kolekcjonerską, również często padają łupem złodziei. Gdy w grę wchodzą towary o takiej cenie, straty w skali roku mogą okazać się już znaczne i wpłynąć na obniżenie zysków firmy.
Zapobieganie takim zdarzeniom w handlu detalicznym to problem, z którym boryka się wielu przedsiębiorców z sektora MŚP działających w tej branży. Warto przy tym pamiętać, że kradzież czy włamanie do sklepu niesie za sobą zagrożenie na wielu polach.
Straty finansowe
Myśląc o skutkach kradzieży, należy skupić się przede wszystkim na stratach finansowych ponoszonych przez przedsiębiorcę. Zatowarowanie sklepu to duży koszt, który właściciel sklepu ponosi z myślą o późniejszym zysku. Gdy produkty znikną z półek bez zapłaty, nie tylko nie będzie żadnego zysku, ale wręcz pojawi się dziura w budżecie firmowym.
Utrata mienia i towarów
Sama utrata mienia to również problem dla właściciela biznesu. Oznacza, że towaru może zabraknąć dla klientów, którzy chcieliby go nabyć w legalny sposób, czyli płacąc wyznaczoną cenę przy kasie. Oczywiście, może zamówić kolejną dostawę, ale na to potrzeba czasu. Nie zawsze też istnieje możliwość wprowadzenia zmian w ustalonym z góry harmonogramie zatowarowania. W rezultacie półki mogą świecić pustkami aż do czasu, gdy na miejsce dotrą nowe produkty.
Bezpieczeństwo pracowników i klientów
Warto mieć świadomość tego, że kradzież nie zawsze odbywa się ukradkiem czy pod nieobecność innych klientów oraz obsługi. W przypadku droższego asortymentu złodzieje uciekają się również do rozboju, któremu mogą towarzyszyć groźby kierowane do personelu oraz klientów. Kradzież z rozbojem może obniżyć poczucie bezpieczeństwa w długiej perspektywie, prowadząc do obniżonego zainteresowania klientów bojących się o swoje życie i zdrowie, jak również do problemów kadrowych.
Złodziej w sklepie – zabezpieczenia, które pozwolą tego uniknąć
Warto mieć świadomość tego, że złodzieje często robią dobry wywiad przed podjęciem próby kradzieży. Widoczne zabezpieczenia być może nie zatrzymają tych najbardziej zdeterminowanych, ale z pewnością odstraszą dużą grupę tych, którzy unikają problemów. Poniżej przedstawiamy kilka pomysłów na to, jakie zabezpieczenia antykradzieżowe warto stosować, aby zmniejszyć prawdopodobieństwo tego, że to właśnie Twój sklep padnie łupem złodzieja.
Systemy alarmowe
Jeśli martwi Cię ryzyko kradzieży z włamaniem, gdy sklep jest zamknięty na noc i pozostawiony bez nadzoru, rozważ montaż systemu alarmowego. To podstawowe zabezpieczenie, w które jest dziś wyposażony niemal każdy sklep czy lokal usługowy. Rozbrojenie alarmu wymaga od złodzieja specjalistycznej wiedzy, więc nie każdy decyduje się na taki krok. Wchodząc do środka bez jego zneutralizowania, trzeba z kolei liczyć się z tym, że w ciągu kilku minut na miejscu pojawią się jakieś służby. To oznacza pośpiech i duże ryzyko, gdyż policja czy ochrona mogą dojechać na wezwanie błyskawicznie.
Warto wspomnieć o jeszcze jednym rozwiązaniu, jakim jest cichy alarm. Jest to dobra opcja, jeśli Twój sklep jest narażony na ryzyko kradzieży z rozbojem. Umieszczony przy kasie przycisk jest dyskretny, a jego uruchomienie zajmuje tylko ułamek sekundy. Powoduje jednak natychmiastowe powiadomienie policji i/lub agencji ochrony, które powinny błyskawicznie pojawić się na miejscu. Klipsy antykradzieżowe
Kradzież w sklepie spożywczym to wbrew pozorom bardzo często występujący problem. Drobne produkty, np. tabliczka czekolady, kostka masła czy puszka napoju, można łatwo schować do torebki czy do kieszeni bluzy, a następnie niepostrzeżenie wyjść bez płacenia. W przypadku wyrobów tekstylnych takim sytuacjom mogą przeciwdziałać klipsy antykradzieżowe założone na te towary. Gdy ktoś spróbuje przejść przez bramki antykradzieżowe z takim klipsem, zostanie uruchomiony alarm, co od razu wskaże złodzieja.
Inwestycja w klipsy może być znaczna, jeśli sklep cechuje się dużym asortymentem. Wymaga też odrobinę więcej wysiłku od kasjerów, gdyż trzeba pamiętać, aby zdjąć zabezpieczenie w momencie sprzedaży, a także założyć je na cały towar podczas wykładania na półki.
Kamery monitoringu (CCTV)
Nie sposób nie zgodzić się z tym, że kradzież w sklepie z monitoringiem zdarza się znacznie rzadziej niż tam, gdzie nie ma widocznych kamer. Ich obecność wiąże się bowiem z dużym ryzykiem, bo pozostawia wyraźny ślad sprawcy. Monitoring w sklepie zarejestruje bowiem jego wizerunek, wskaże miejsce, w którym mogą znajdować się odciski palców, jak również nakreśli kierunek ucieczki, co ułatwi pracę policji.
Bramy i rolety antywłamaniowe
Nie należy lekceważyć znaczenia fizycznych zabezpieczeń antykradzieżowych, montowanych we wszystkich otworach, którymi można dostać się do środka, czyli w drzwiach i oknach. Bramy i rolety antywłamaniowe można oczywiście sforsować, jednak wymaga to posiadania odpowiednich narzędzi i zastosowania dużej siły. Nierzadko wiąże się też ze sporym hałasem, który może zaalarmować sąsiadów czy przechodniów, a to oznacza, że na miejscu może szybko pojawić się policja. O ile postawisz na zabezpieczenia wykonane z trwałego i grubego materiału, których nie da się przeciąć zwykłymi nożycami do blachy, możesz liczyć na to, że obniżą ryzyko tego, że kradzież dojdzie do skutku.
Zabezpieczenia mechaniczne (zamki, kraty)
Zamki i metalowe kraty spełniają podobną funkcję, co wyżej wspomniane bramy oraz rolety. Mają za zadanie stworzyć fizyczną przeszkodę, która wyda się złodziejowi trudna do sforsowania, a tym samym niewarta zachodu. W takich zabezpieczeniach najistotniejsza jest klasa ochrony przeciwkradzieżowej. Chociaż najwyższe klasy należą jednocześnie do najdroższych, to jest to inwestycja, która może zwrócić się w przyszłości – gdy włamywaczowi nie uda się jej sforsować i nie wejdzie do Twojego sklepu.
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
Kradzież w sklepie – procedura w zakresie bezpieczeństwa
Sam monitoring w sklepie czy bramki antykradzieżowe nie wystarczą, by powstrzymać osoby, które chcą uniknąć płacenia za zakupy. Dużą rolę w prewencji odgrywa także czynnik ludzki, czyli Ty i cały personel. Jak obniżyć szansę na to, że przytrafi Ci się kradzież w sklepie? Procedura bezpieczeństwa powinna obejmować m.in. poniższe kroki.
Szkolenie pracowników z zakresu bezpieczeństwa
Regularne przeprowadzanie szkoleń z zakresu bezpieczeństwa wśród pracowników to dobry sposób na poprawę bezpieczeństwa towaru na półkach. Na takich kursach zwraca się uwagę nie tylko na to, jak rozpoznawać zamiar kradzieży z wyprzedzeniem, lecz także to, w jaki sposób zareagować na taką sytuację, by nie spłoszyć sprawcy i nie stworzyć zagrożenia dla siebie i innych osób znajdujących się w sklepie.
Regularne inwentaryzacje i kontrole
Niektóre kradzieże wychodzą na jaw dopiero po pewnym czasie. Im szybciej zorientujesz się, że towar zniknął z półki, tym szybciej wdrożysz działania mające na celu znalezienie złodzieja. Pamiętaj, że niektóre systemy monitoringu automatycznie usuwają stare nagrania i nadpisują na nich nowe. Jeśli zauważysz kradzież po tym czasie, stracisz ważny dowód, który mógłby doprowadzić policję do sprawcy.
Takim sytuacjom zapobiegnie regularne przeprowadzanie kontroli i inwentaryzacji. Dzięki temu szybko zidentyfikujesz ewentualne braki w asortymencie i przeprowadzisz zgłoszenie kradzieży w sklepie na policję.
Polityka otwartych drzwi
Zwróć uwagę na to, że nie wszystkie kradzieży są dokonywane przez osoby z zewnątrz. Mogą być także efektem działania kogoś z wewnątrz, kto zna Twoje procedury antykradzieżowe, a tym samym wie, jak ich unikać i wykorzystać potencjalne luki w systemie na własną korzyść. W ograniczeniu występowania kradzieży pracowniczych z pewnością pomoże polityka otwartych drzwi. Pracownicy będą wiedzieli, że mogą się do Ciebie zgłosić z każdym problemem – także o podejrzeniu kradzieży.
Włamanie do sklepu a ubezpieczenie
Nawet jeśli wdrożysz wszystkie wymienione wyżej środki prewencyjne i zachowasz podwyższoną czujność, nigdy nie zyskasz stuprocentowej pewności, że Twój sklep nie zostanie okradziony. Chociaż nie możesz skutecznie ochronić się przed kradzieżą, możesz zapewnić sobie ochronę przed jej skutkami, kupując odpowiednie ubezpieczenie.
Ubezpieczenie mienia od kradzieży z włamaniem
Podstawową ochronę przed finansowymi skutkami kradzieży zapewni ubezpieczenie mienia od kradzieży z włamaniem lub rabunku. Ochroną w ramach tego produktu mogą zostać objęte:
- maszyny urządzenia i wyposażenie,
- środki obrotowe,
- mienie osób trzecich,
- mienie osobiste pracowników,
- wartości pieniężne.
Do skutków kradzieży, które mogą zostać objęte zakresem umowy, należą także dewastacja i zniszczenie zabezpieczeń budynku.
Zobacz też: Ubezpieczenie domu mieszkania Łódź, Ubezpieczenie domu mieszkania Gliwice
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!
Zgłoszenie kradzieży w sklepie na policję i dalsze kroki – jak się zachować?
Niezależnie od tego, czy jest to kradzież w sklepie spożywczym, czy innym, należy postępować zgodnie z określoną procedurą. Nie ma tu znaczenia, jaka jest wartość skradzionego towaru ani to, czy udało się złapać sprawcę. Zapoznaj się poniższą instrukcją, jak się zachować w takiej sytuacji, aby nie zapomnieć o niczym, gdy dopadnie Cię stres.
Zawiadomienie policji
W przypadku kradzieży pierwszy krok to zawsze wezwanie na miejsce policji. Funkcjonariusze powinni sporządzić zawiadomienie o popełnieniu wykroczenia lub przestępstwa, spisując okoliczności zdarzenia i zabezpieczając materiał dowodowy.
Dokumentacja zdarzenia
Już podczas rozmowy z policją zadbaj o to, aby otrzymać kopię zawiadomienia sporządzonego przez funkcjonariuszy. Dodatkowo należy wykonać zdjęcia wskazujące na rozmiar szkody i zdobyć lub przygotować m.in. następujące dokumenty:
- wykaz uszkodzonego, zniszczonego lub utraconego mienia wraz z rachunkiem poniesionych strat (sporządzonym na własny koszt),
- oryginalne rachunki zakupu, jak również dokumentację księgową i inne dowody niezbędne do ustalenia wysokości roszczenia.
Jeśli w grę wchodzi kradzież w sklepie z monitoringiem, konieczne jest również zabezpieczenie nagrania z kamer.
Współpraca z ubezpieczycielem
Ostatnim krokiem powinno być zgłoszenie szkody ubezpieczycielowi. Masz na to 3 dni od jej wystąpienia, więc nie warto zwlekać. Pamiętaj, że ubezpieczyciel może wymagać od Ciebie dostarczenia jeszcze innych dokumentów. Przekaż je jak najszybciej, aby nie przedłużać procesu likwidacji szkody.
Podsumowanie
Do kradzieży w sklepie może dojść nawet wtedy, gdy dobrze przygotujesz się do takiej sytuacji i zaopatrzysz się w zabezpieczenia antykradzieżowe. Doświadczeni złodzieje dysponują sposobami na ich sforsowanie i przy odrobinie determinacji poradzą sobie ze wszystkim, co przygotujesz na taką okoliczność. Z tego powodu najlepszym pomysłem jest zapewnienie sobie dodatkowej ochrony przed finansowymi skutkami kradzieży, jaką oznacza posiadanie ubezpieczenia w LINK4.
Aby kupić wybrane produkty, wystarczy zadzwonić pod numer 668 444 444 lub napisać wiadomość mailową na adres biznes@link4.pl. Możesz też spotkać się ze stacjonarnym agentem, który współpracuje z LINK4.
Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.
FAQ: Najczęściej zadawane pytania dotyczące ubezpieczeń sklepów na wypadek kradzieży
Czy ubezpieczenie sklepu obejmuje wszystkie rodzaje kradzieży?
Większość takich produktów obejmuje kradzież z włamaniem lub rabunkiem, ale już nie kradzież zwykłą.
Jakie są najważniejsze elementy, na które należy zwrócić uwagę przy wyborze ubezpieczenia?
Suma ubezpieczenia, która powinna odpowiadać indywidualnym potrzebom, oraz lista wyłączeń odpowiedzialności.
Jak zgłosić poniesione szkody do ubezpieczyciela?
Zadzwoń pod numer wskazany w polisie. Po zweryfikowaniu danych przedstaw swoją sytuację, a doradca powie, jakie kroki podjąć, żeby móc skorzystać z ubezpieczenia.
Źródła:
Przeczytaj podobne wpisy
Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20