Kup online
polisę OC AC
Image
Grafika przedstawiająca samochody, z których jeden ma w tle umieszczoną tarczę.

Jak znaleźć pracownika do swojej firmy? Podpowiadamy, gdzie szukać i jakie są możliwe formy zatrudnienia

Image
Ikona klienta
352zł

Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena obejmuje: ubezpieczenie OC.

OC aktywne

Checkmark icon

AC aktywne

Checkmark icon

Assistance aktywny

Checkmark icon

NNW aktywne

Checkmark icon
Image
Ikona klienta

OC aktywne

Checkmark icon

AC aktywne

Checkmark icon

Assistance aktywny

Checkmark icon

NNW aktywne

Checkmark icon
352zł

Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena obejmuje: ubezpieczenie OC.

Oblicz składkę
Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
595zł

Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC.

OC aktywne

Checkmark icon

AC aktywne

Checkmark icon

Assistance aktywny

Checkmark icon

NNW aktywne

Checkmark icon
Image
cena ubezpieczenia - Kobieta

OC aktywne

Checkmark icon

AC aktywne

Checkmark icon

Assistance aktywny

Checkmark icon

NNW aktywne

Checkmark icon
595zł

Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC.

Oblicz składkę
Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
723zł

Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC + Auto Assistance.

OC aktywne

Checkmark icon

AC aktywne

Checkmark icon

Assistance aktywny

Checkmark icon

NNW aktywne

Checkmark icon
Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna

OC aktywne

Checkmark icon

AC aktywne

Checkmark icon

Assistance aktywny

Checkmark icon

NNW aktywne

Checkmark icon
723zł

Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC + Auto Assistance.

Oblicz składkę
Czas czytania: 11 min. 9 sek.

Chociaż na każde ogłoszenie spływa mnóstwo aplikacji, wciąż nie udało Ci się znaleźć idealnej osoby do obsadzenia wolnego stanowiska w Twojej firmie? Poznaj sposoby na to, jak znaleźć pracownika, który nie tylko odpowiada wymaganiom pracodawcy, ale też nie planuje kolejnej zmiany miejsca pracy w krótkim czasie.

W styczniu 2024 roku stopa bezrobocia rejestrowanego wyniosła 5,4%, jak podaje Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Teoretycznie mogłoby to wskazywać na to, że spora grupa Polaków aktywnie poszukuje miejsca pracy, więc zatrudnienie pracownika nie powinno stanowić problemu. 

W rzeczywistości, sprawne i skuteczne przeprowadzenie procesu rekrutacyjnego nie jest tak proste, jak mogłoby się wydawać. Jak znaleźć pracownika, który okaże się prawdziwym wsparciem dla zespołu, a do tego uda Ci się utrzymać go w firmie? Zapoznaj się z naszymi wskazówkami, które powinny naprowadzić Cię na właściwą drogę.

Jak znaleźć dobrego pracownika i dlaczego to tak trudne?

Skoro tyle osób szuka pracy, to dlaczego masz problem z obsadzeniem wolnego stanowiska? Jeśli działasz w niszowej albo bardzo konkurencyjnej branży, problemem może być po prostu mała liczba wykwalifikowanych osób, które spełniają wymagania i mogą podjąć się takiej pracy w określonej lokalizacji. W takim przypadku pozostaje Ci albo szukać odpowiedniego kandydata do pracy zdalnej, który mieszka w innej części kraju, albo zwiększyć konkurencyjność swojej oferty, by przyciągnąć do siebie osoby niezadowolone z warunków w obecnym miejscu pracy.

Trudności w znalezieniu dobrego pracownika mogą wynikać z niewłaściwego podejścia do relacji na linii pracodawca – zatrudniony. Przez wiele lat w Polsce obowiązywał rynek pracodawcy, w którym to przedsiębiorcy dyktowali warunki. Obecni pracownicy, do których należą m.in. pokolenie Z i millenialsi, doskonale znają swoją wartość na rynku pracy i przychodzą do pracodawcy z określonymi warunkami. Jeśli te nie zostaną zaspokojone w wystarczającym stopniu, szukają pracy w innym miejscu. 

W kontekście potencjalnych oczekiwań pracowników warto zapoznać się z najczęstszymi powodami poszukiwania nowej pracy, które podsumowano w raporcie. Najwyższe pozycje na tej liście zajmują:

  • chęć zarabiania większej kwoty (57% ankietowanych),
  • brak możliwości rozwoju lub awansu w obecnym miejscu pracy (26% ankietowanych),
  • poczucie niedocenienia w obecnym miejscu pracy (22% ankietowanych),
  • chęć zmiany branży lub zawodu (17% ankietowanych),
  • zła atmosfera w obecnej firmie (15% ankietowanych),
  • bezrobocie (14% ankietowanych),
  • uciążliwe dojazdy do pracy (11% ankietowanych),
  • zmęczenie obecną pracą (10% ankietowanych),
  • brak możliwości wykonywania pracy zdalnie (10% ankietowanych),
  • niekorzystne godziny pracy (9% ankietowanych),
  • chęć zmiany rodzaju etatu (8% ankietowanych),
  • złe relacje z szefem (6% ankietowanych),
  • utrata poprzedniej pracy (5% ankietowanych),
  • brak możliwości wykonywania pracy stacjonarnie (2% ankietowanych).

Wiele problemów wynika też z tego, że przedsiębiorcy nie wiedzą, jak znaleźć pracownika, który idealnie odpowiada wymaganiom dla danego stanowiska. Mowa tu o pochopnej decyzji o zatrudnieniu osoby, która np. ma perfekcyjne CV, ale brakuje jej doświadczenia praktycznego. Jeśli nie sprawdzisz kompetencji kandydata przed podpisaniem umowy, być może w krótkim czasie nie pozostanie Ci nic innego, jak go pożegnać i rozpocząć proces rekrutacyjny od nowa.

Gdzie znaleźć pracownika idealnie pasującego do danego stanowiska?

Problemy z rekrutacją w firmie mogą wynikać nie tylko z niewłaściwej organizacji tego procesu, ale także z tego, że szukasz w złym miejscu. Wielu pracodawców pozostaje np. przy tradycyjnej metodzie, jaką jest zgłoszenie wakatu w urzędzie pracy. Trzeba jednak pamiętać, że nie wszystkie osoby szukające zatrudnienia muszą rejestrować się jako bezrobotne. Wielu potencjalnych kandydatów wciąż pracuje u obecnego pracodawcy, jednocześnie rozglądając się za nową firmą. W ten sposób nie dotrzesz do tej grupy, a tym samym tracisz szansę na zatrudnienie doświadczonego pracownika, który być może idealnie spełnia Twoje wymagania.

Gdzie znaleźć pracownika? Dobrym pomysłem może okazać się skorzystanie z poniższych sposobów na odszukanie potencjalnych zainteresowanych.

Portale rekrutacyjne i ogłoszeniowe

Do wyboru masz wiele portali, na których możesz zamieścić ogłoszenie o poszukiwaniu pracownika. W większości nie wiąże się to z żadnymi opłatami, chyba że zdecydujesz się na jakieś dodatkowe opcje, np. wyróżnienie oferty na stronie głównej. Chociaż w tym miejscu masz szansę na zdobycie wielu aplikacji, może się to nie do końca sprawdzić, jeśli działasz w mocno wyspecjalizowanej branży, takiej jak np. IT, marketing czy finanse.

W takim przypadku lepszym rozwiązaniem okaże się zamieszczenie ogłoszenia na portalu skierowanym do specjalistów tylko z danej branży. Dzięki temu odsiejesz od razu przygodne aplikacje od osób, które nie dysponują odpowiednimi kwalifikacjami, lecz i tak zgłaszają swoją kandydaturę na każde dostępne stanowisko.

Media społecznościowe

Dużą skuteczność wykazuje również poszukiwanie pracowników za pośrednictwem mediów społecznościowych. Pierwszym skojarzeniem jest tu bez wątpienia LinkedIn, czyli serwis specjalizujący się w kontaktach zawodowo-biznesowych. Portal pozwala nie tylko na zamieszczenie ogłoszenia, ale też na przeglądanie publicznych profili użytkowników, których kompetencje odpowiadają Twoim celom, i nawiązywanie z nimi kontaktu.

Dobrym rozwiązaniem okazuje się także Facebook, który w teorii służy innym celom. Jak znaleźć dobrego pracownika w tym miejscu? Ogłoszenie warto zamieścić nie tylko na grupach lokalnych dla danej okolicy, ale też w tych, które zrzeszają specjalistów z danej branży.

Targi pracy i wydarzenia branżowe

Nie masz pomysłu na to, jak znaleźć pracownika przez Internet? Do dyspozycji masz też bardziej bezpośrednie metody. Niemal przez cały rok w różnych zakątkach Polski są organizowane targi pracy oraz eventy branżowe skierowane do różnych grup, np. do świeżo upieczonych absolwentów uczelni wyższych lub specjalistów z konkretnej branży. Nawiązując kontakty biznesowe w taki sposób, zwiększasz swoje szanse na powodzenie w późniejszej rekrutacji. Możesz bowiem od razu złożyć propozycję konkretnej osobie, zamiast publikować ogólnodostępne ogłoszenie i czekać na to, kto na nie odpowie.

Wbrew pozorom, tego typu eventy nie pomogą jedynie w znalezieniu pracowników biurowych, administracyjnych i ogólnie umysłowych. To także doskonałe miejsce na poszukiwanie specjalistów wykonujących prace fizyczne wymagające wysokich kompetencji i dużego doświadczenia. Przykładowo, jak znaleźć pracownika budowlanego lub dobrą firmę do wykończeń mieszkań? Targi deweloperskie lub dla szeroko rozumianej branży budowlanej mogą okazać się strzałem w dziesiątkę!

Agencje rekrutacyjne

Jeśli Twoje zapotrzebowanie na nowych pracowników jest duże, a nie dysponujesz wewnętrznym działem HR, możesz rozważyć skorzystanie z outsourcingu, a dokładnie z agencji rekrutacyjnej. W takim przypadku to zewnętrzna firma odpowiada za dystrybucję ogłoszenia w odpowiednich miejscach, zebranie aplikacji i przeprowadzenie wstępnych rozmów z kandydatami. Ty dostajesz z kolei CV tych osób, które najlepiej odpowiadają danej ofercie, i samodzielnie przeprowadzasz ostatni etap rekrutacji.

Formy zatrudnienia pracowników – dostępne opcje

To, jak znaleźć dobrego pracownika, zależy w dużej mierze od tego, co możesz mu zaoferować. Pod tym względem jednym z najważniejszych aspektów jest wybór formy zatrudnienia pracowników. Przyjrzyj się dostępnym opcjom i zastanów się nad tym, która z nich okaże się korzystna dla Ciebie, a jednocześnie atrakcyjna dla potencjalnego kandydata poszukującego nowego miejsca pracy.

Umowa o pracę

Zatrudnienie na podstawie umowę o pracę stanowi najczęściej spotykaną formę w Polsce. Z punktu widzenia pracownika jest to rozwiązanie niezwykle pożądane, gdyż zapewnia poczucie stałości i bezpieczeństwa, a do tego szereg benefitów, m.in. płatny urlop czy możliwość skorzystania ze zwolnienia lekarskiego, jeśli zajdzie taka potrzeba.

Jako pracodawca musisz liczyć się z tym, że zatrudnienie pracownika na umowę o pracę wiąże się z pewnymi kosztami. Masz obowiązek nie tylko zaoferowania pensji na poziomie co najmniej równym wynagrodzeniu minimalnemu, lecz również opłacenia pracownikowi składki na ubezpieczenie społeczne, a także na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.

Umowa zlecenia

Jest to forma umowy cywilnoprawnej, w której Ty jesteś zleceniodawcą, a pracownik zleceniobiorcą. Przedmiotem zlecenia nie jest rezultat działania, lecz dowolna czynność, którą zleceniobiorca zobowiązuje się wykonywać z należytą starannością przez wyznaczony czas. Obecnie umowa zlecenia podlega oskładkowaniu, jednak zatrudnione na niej osoby nie mają prawa do płatnego urlopu, odprawy emerytalnej czy rozliczenia nadgodzin.

Umowa o dzieło

Kolejna umowa cywilnoprawna, w której przedsiębiorca pełni funkcję zamawiającego, a pracownik wykonawcy. Celem takiego porozumienia jest osiągnięcie konkretnego celu, za co wykonawcy należy się określona zapłata. Zawarcie tej umowy nie wiąże się z obowiązkiem zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne. 

Umowa o pracę tymczasową

Taką umową zawiera się najczęściej wtedy, gdy w grę wchodzi stanowisko sezonowe, okresowe lub stanowiące doraźną pomoc dla pracodawcy i pozostałych pracowników. Tego typu porozumienia zawiera się zwykle za pośrednictwem agencji pracy tymczasowej. Ta firma oficjalnie zatrudnia pracownika i odpowiada tak za formalności związane z umową, jak za wypłatę wynagrodzenia. Ty z kolei kierujesz pracownika do wykonywania konkretnych działań przez określony czas. 

Takie rozwiązanie zapewnia wygodę dla wszystkich stron. Pracodawca nie ponosi kosztów związanych z zatrudnieniem stałego pracownika. Agencja pośrednicząca otrzymuje prowizję. Pracownik może natomiast natychmiast znaleźć zatrudnienie w innym miejscu, nie martwiąc się ewentualnym okresem wypowiedzenia.

Umowa kontraktowa

Jest to niezwykle popularna opcja w branży kreatywnej oraz każdej innej, w której można spotkać się z freelancerami. Umowa kontraktowa stanowi porozumienie między dwoma przedsiębiorcami – Tobą jako osobą zatrudniającą i pracownikiem prowadzącym własną działalność gospodarczą. 

Taka forma zatrudnienia zapewnia pracownikowi dużą swobodę, gdyż zazwyczaj nie obowiązują go sztywne zasady współpracy, a nierzadko może wręcz wykonywać swoje obowiązki z domu i o dowolnej porze. Z drugiej strony, pracodawca oszczędza na kosztach zatrudnienia pracownika na podstawie umowę o pracę, które nie są niskie.

Zostaw numer - oddzwonimy

i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!

Zatrudnienie pracownika krok po kroku – przykład modelowego procesu rekrutacyjnego

Niezależnie od tego, w jakiej branży działasz i na jakie stanowisko rekrutujesz, każdy taki proces powinien składać się z tych samych etapów. Przyjrzyj się im z bliska i dopasuj je do potrzeb swojej firmy, aby zwiększyć szanse na znalezienie dokładnie takiego kandydata, jakiego potrzebujesz. 

Określenie wymagań stanowiska

Jeśli zależy Ci na otrzymaniu trafionych aplikacji, zadbaj o to, by zawrzeć w ogłoszeniu jak najwięcej szczegółowych informacji dotyczących obowiązków, sposobu działania w firmie czy używanych na co dzień narzędzi. Dzięki temu zwiększasz swoją szansę na to, że na ogłoszenie odpowie osoba, która oznacza się dokładnie tymi kompetencjami.

Informację o oczekiwanych umiejętnościach, pożądanym doświadczeniu czy przyszłych obowiązkach warto stworzyć z pomocą specjalisty, który dobrze się na tym zna. Później treść ogłoszenia może oczywiście zostać dopracowana przez dział HR, lecz prawdziwy fachowiec od razu rozpozna, czy ma do czynienia z kimś równie profesjonalnym – a to zachęta do złożenia aplikacji na dane stanowisko.

Stworzenie ogłoszenia rekrutacyjnego

Nie zapomnij o tym, że w ogłoszeniu o pracę powinny znaleźć się nie tylko wymagania względem pracownika, ale także to, na co może on liczyć po zatrudnieniu. Największym powodzeniem cieszą się te oferty, w których pracodawcy od razu podają widełki wynagrodzenia oraz dostępne formy zatrudnienia. Warto również wymienić w ogłoszeniu benefity, które mogą zwiększyć atrakcyjność propozycji.

Dobrze też poświęcić trochę czasu na reaserch odnośnie do tego, gdzie najlepiej zamieścić ogłoszenie, aby móc liczyć na duży odzew. Upewnij się, że bierzesz pod uwagę specyfikę danej branży. O ile programistę czy marketingowca warto rekrutować chociażby na LinkedIn, o tyle pracownicy fizyczni najczęściej szukają zatrudnienia na ogólnotematycznych portalach z ogłoszeniami lub na grupach branżowych.

Selekcja aplikacji i przeprowadzanie wywiadów

Podczas publikacji ogłoszenia należy wyznaczyć przedział czasowy, w którym można nadsyłać aplikacje, a po jego zakończeniu starannie przejrzeć wszystkie otrzymane pliki z CV, nawet jeśli będzie ich sporo. Możesz podzielić je wstępnie na trzy kategorie: potencjalnie najlepsze, zupełnie niespełniające kryteriów i takie, którym warto przyjrzeć się jeszcze raz, bo mogą czymś zaskoczyć.

Wstępnym etapem rekrutacji może być krótka rozmowa telefoniczna. Tyle wystarczy, by potwierdzić informacje znajdujące się w CV czy sprawdzić kompetencje w jakimś konkretnym kierunku, np. poziom znajomości języka obcego. Na tym etapie z pewnością odrzucisz wielu kandydatów. Postaraj się w miarę możliwości przesłać każdemu z nich podziękowanie za udział w rekrutacji, nawet jeśli będzie mu towarzyszyć odpowiedź odmowna.

Wybór najlepszych kandydatów i sprawdzenie ich kompetencji

Do tego etapu powinny dotrzeć tylko te osoby, które zrobiły na Tobie największe wrażenie na wstępnej rozmowie i mają najlepsze kwalifikacje. Rozmowa rekrutacyjna powinna składać się z kilku etapów, m.in.:

  • sprawdzenie szczegółowych umiejętności kandydata, np. pracy w jakimś narzędziu lub realizacji innego działania, które będzie należało do jego późniejszych obowiązków,
  • przedstawienia warunków przyszłego zatrudnienia,
  • odpowiedzenia na pytania kandydata,
  • powiadomienia o tym, do kiedy podejmiesz decyzję i w jaki sposób przedstawisz ją pracownikowi.

Na tym etapie nie musisz jeszcze wychodzić z konkretną propozycją wynagrodzenia i formy zatrudnienia, ale musisz zakreślić kandydatowi, czego może oczekiwać. To zapewni mu możliwość przemyślenia warunków jeszcze przed usłyszeniem ostatecznej decyzji, co oznacza korzyść również dla Ciebie. Jeśli te warunki okażą się dla niego niesatysfakcjonujące, a Ty nie zakładasz pola do negocjacji, pracownik może od razu szukać możliwości w innej firmie, a Ty zwrócić się do następnej osoby na liście potencjalnych pracowników. 

Onboarding i wprowadzenie pracownika w nowe obowiązki

Znalezienie dobrego pracownika wydaje Ci się trudne? W rzeczywistości, to utrzymanie go w firmie okazuje się trudniejsze. Z tego powodu warto zacząć współpracę od porządnego onboardingu, podczas którego nastąpi wdrożenie w obowiązki i zapoznanie z resztą zespołu. 

Jeśli masz taką możliwość, możesz podkraść rozwiązanie używane głównie w korporacjach, czyli wyznaczenie jednej osoby, która będzie przewodnikiem nowego pracownika (tzw. buddy) i pomoże mu odnaleźć się w otoczeniu. Pomoże to w integracji zespołu, jak również sprawi, że świeżo upieczony pracownik szybko poczuje się pewnie na swoim stanowisku, co może znaleźć odzwierciedlenie w efektywności jego pracy.

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!

Ikona klienta

Mężczyzna, 38 lat, Ford Fiesta

353 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!

cena ubezpieczenia - Kobieta

Kobieta, 46 lat, Honda Civic

364 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!

cena ubezpieczenia - Mężczyzna

Mężczyzna, 39 lat, Volkswagen Passat

373 zł

Oblicz składkę

OC pracodawcy – przydatna pomoc dla przedsiębiorców

Najlepszy pracownik to taki, który nie tylko ma kompetencje do wykonywania powierzonych mu obowiązków, ale też czuje się w pracy na tyle bezpiecznie, że nie rozgląda się za innymi opcjami na rynku pracy. Chociaż dużą rolę odgrywają tutaj konkurencyjne wynagrodzenie, profesjonalne środowisko pracy i benefity pozapłacowe, nie należy też zapominać o dodatkowych kwestiach, takich jak posiadanie ubezpieczenia firmowego.

Mogłoby się wydawać, że produkty z tej grupy zapewniają poczucie bezpieczeństwa tylko właścicielowi biznesu. W praktyce dotyczy to także pracowników. W jaki sposób?

Jeśli firma ma ubezpieczenie mienia, ewentualne uszkodzenie sprzętu nie doprowadzi do jej zamknięcia. Po wypłacie odszkodowania przedsiębiorca może odkupić brakujące wyposażenie, aby zapewnić pracownikom możliwość dalszej realizacji powierzonych obowiązków.

Nie bez znaczenia jest także ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej z klauzulą OC pracodawcy. Jego posiadanie oznacza, że po wypadku przy pracy pracownik nie pozostaje tylko z jednorazowym świadczeniem z ZUS-u. Jeśli nie pokrywa ono wszystkich roszczeń, może otrzymać także dodatkowe odszkodowanie z tego ubezpieczenia.

Podsumowanie

Zastanawiasz się, jak znaleźć pracownika budowlanego, specjalistę IT lub freelancera z branży kreatywnej? Nawet jeśli planujesz rekrutację osób działających w różnych obszarach, proces rekrutacji powinien wyglądać podobnie. Kluczem do sukcesu jest stworzenie konkretnego ogłoszenia oraz zorganizowanie zadania rekrutacyjnego, które pozwoli błyskawicznie ocenić kompetencje kandydatów w praktyce.

Pamiętaj, że nie wystarczy wiedzieć, jak znaleźć pracownika przez Internet. O ile nie zapewnisz mu zadowalających warunków, ten w krótkim czasie rozwiąże umowę i zmieni miejsce pracy na takie, w którym np. otrzyma wyższe wynagrodzenie lub większą szansę na rozwój. 

Dbanie o dobre środowisko pracy dla pracowników może odbywać się na wielu polach. Jednym z nich może stać się m.in. zakup ubezpieczenia firmowego z klauzulą OC pracodawcy. Z punktu widzenia pracownika oznacza to możliwość uzyskania dodatkowego odszkodowania za wypadek przy pracy, gdy jednorazowe świadczenie z ZUS-u okaże się niewystarczające. 

Aby kupić ubezpieczenie firmowe w LINK4, wystarczy zadzwonić pod numer 668 444 444 lub wysłać wiadomość mailową na adres biznes@link4.pl. Możesz także spotkać się ze stacjonarnym agentem współpracującym z LINK4 i załatwić wszystko na miejscu.

Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.

Zobacz też: Ubezpieczenie domu mieszkania Radom, Ubezpieczenie domu mieszkania Opole

FAQ – często zadawane pytania

Czy ubezpieczenie obejmuje wszystkie wypadki przy pracy?

Klauzula OC pracodawcy działa wtedy, gdy zajdą przesłanki pozwalające uznać zdarzenie za wypadek przy pracy w rozumieniu ustawy z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych.

Jakie są korzyści z posiadania ubezpieczenia firmy?

Posiadanie ubezpieczenia oznacza poczucie bezpieczeństwa na wielu polach. Przykładowo, ubezpieczenie mienia firmowego zapewni wypłatę odszkodowania, jeśli dojdzie do jego uszkodzenia, zniszczenia lub utraty. Z kolei OC pokryje finansowe skutki szkód wyrządzonych przypadkowo osobom trzecim w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Jakie ubezpieczenie jest najbardziej odpowiednie dla firmy?

Decyzję o wyborze ubezpieczenia firmowego musisz podjąć po wcześniejszym przeanalizowaniu swoich biznesowych potrzeb. Jeśli w Twojej branży wykorzystuje się drogi sprzęt, najbardziej przydatne może okazać się ubezpieczenie mienia, które zrekompensuje ewentualną stratę i pozwoli szybko wznowić działanie firmy. Jeśli zależy Ci na zapewnieniu pracownikom spokoju ducha, możesz z kolei kupić klauzulę OC pracodawcy, aby zapewnić im szansę na uzyskanie dodatkowego odszkodowania po wypadku przy pracy.

Jakie działania pracodawca powinien podjąć po wypadku przy pracy?

Pierwszym krokiem powinno być udzielenie pracownikowi pierwszej pomocy i wezwanie karetki, która zabierze go do szpitala. Kolejny krok stanowi zabezpieczenie miejsca zdarzenia i dowodów na to, co dokładnie zaszło. Jeśli był to wypadek ciężki, śmiertelny lub zbiorowy (2 osób lub więcej), konieczne jest wezwanie na miejsce prokuratora i okręgowego inspektora pracy. Po wypadku pracodawca musi stworzyć zespół powypadkowy, którego zadaniem będzie ustalenie przyczyny zdarzenia i opracowanie protokołu powypadkowego mającego przeciwdziałać takim sytuacjom w przyszłości. 

Powypadkowe obowiązki pracodawcy dotyczą także złożenia zawiadomienia o wypadku przy pracy do GUS-u i ZUS-u. To drugie zgłoszenie powinno zostać zrealizowane po zakończeniu procesu leczenia i rehabilitacji pracownika. Po rozpatrzeniu tego wniosku pracownik będzie mógł otrzymać jednorazowe świadczenie w ZUS-u za wypadek przy pracy.

Źródła:

  1. https://www.gov.pl/web/rodzina/bezrobocie-rejestrowane-w-styczniu-2024-roku--wstepne-dane
  2. https://media.pracuj.pl/240043-poszukuja-mimo-kryzysu-mobilnosc-zawodowa-polakow-w-2023-roku
  3. https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20021991673

Przeczytaj podobne wpisy

Czy artykuł był przydatny?

Oblicz składkę 

już teraz

lub zadzwoń

(22) 444 44 23

pon. - pt. 8 - 20