Indeks nośności opony – czym jest i jak go dobrać?
Przy doborze odpowiednich opon do samochodu kierujemy się takimi własnościami jak rozmiar, szerokość czy jej profil. Ważnym parametrem jest również indeks nośności opony. Za co odpowiada i jak go rozczytać?
Spis treści:
1. Czym jest indeks nośności opony?
2. Jaki indeks nośności opony wybrać?
3. Indeks nośności opon ciężarowych
4. Indeks nośności opony. Kilka słów na koniec
Opona samochodu to jedyny element, który ma bezpośredni kontakt z nawierzchnią. Dlatego nie można pozwolić na wybór nieodpowiedniego ogumienia. Chodzi tu o bezpieczeństwo podróżujących. Na ścianie każdej opony wytłoczone są różnego rodzaju informacje – od danych producenta, przez rozmiar opony, po datę produkcji. Zwróć uwagę na jeszcze jeden ważny parametr – nośność opony. To ważny współczynnik, mający realne odzwierciedlenie w jakości prowadzenia auta. Musi być również zgodny z parametrami technicznymi pojazdu. O wszystkim przeczytasz poniżej.
Czym jest indeks nośności opony?
Indeks nośności opony prezentuje wartość największego dopuszczalnego obciążenia dla pojedynczej opony przy maksymalnej prędkości. Mówi użytkownikowi o tym, ile nacisku opona jest w stanie wytrzymać przy jeździe z maksymalną prędkością określoną w indeksie prędkości. Aby uzyskać łączne maksymalne obciążenie dla opon samochodu, powinieneś taki indeks pomnożyć razy 4 – odpowiednio dla liczby kół.
Producent każdego auta wyraźnie określa w instrukcji obsługi, jakie indeksy nośności opon są dla danego modelu dopuszczalne. To niezmiernie ważny punkt, którego nie wolno bagatelizować. Pod żadnym pozorem nie powinieneś montować do auta opon o niższym indeksie nośności niż podany przez fabrykę. Grozi to rozerwaniem opony przy wysokiej prędkości, co może przynieść katastrofalne skutki. Jeśli nie masz pod ręką instrukcji dotyczącej Twojego samochodu, sprawdź tabliczkę znamionową pojazdu – tam również znajdują się informacje o tym, które opony mogą być stosowane wraz z dokładnymi parametrami.
Nośność opony możesz rozczytać wprost z ogumienia. To liczba znajdująca się zaraz obok wartości przedstawiającej szerokość, profil i średnicę opony. Każdej liczbie indeksu odpowiada osobna wartość maksymalnego obciążenia (patrz tabela niżej). Przykładowo – najczęstszy w samochodach osobowych jest indeks nośności 91. Po rozkodowaniu tego oznaczenia otrzymasz wartość obciążenia opony wynoszącą 615 kg. Przy pomnożeniu razy 4, wyjdzie wynik łącznego maksymalnego obciążenia dla 4 kół. W tym wypadku to 2460 kg. Wynik na pewno będzie większy niż masa własna samochodu, a nawet większy niż maksymalna dopuszczalna masa całkowita auta. Oznacza to, że do przeciętnej „osobówki” taki indeks będzie pasował idealnie. Fakt, że indeks nośności jest wyższy niż maksymalne obciążenie to normalne zjawisko. Musi być zachowany pewien margines błędu.
Sprawdź również: Jak dobrać oponę do felgi? Wyjaśniamy!
Jaki indeks nośności opony wybrać?
Odpowiadając na to pytanie jednym zdaniem: „Taki, jaki został przewidziany przez producenta samochodu”. Nie wolno w tym przypadku „kombinować”, bo zbyt mały indeks może doprowadzić do osłabienia opony i nawet całkowitego jej zniszczenia. Dodatkowo nawet jeśli nic się nie stanie, to w razie kontroli policyjnej możesz mieć poważne problemy. Funkcjonariusz może zatrzymać dowód rejestracyjny i ukarać kierowcę mandatem za nieprzepisową wartość obciążenia opony.
Skoro nie można stosować opon o zbyt niskim indeksie nośności, to czy można założyć takie o wyższym? Tak – jest to dopuszczalne, a nawet niesie za sobą pewne korzyści. Taka opona powinna na drodze wykazywać lepsze właściwości prowadzenia auta, ze względu na wzmocnione ścianki gumy, oraz konstrukcję przystosowaną do znacznych obciążeń. Kierowca może to odczuć przede wszystkim podczas dynamicznej jazdy w zakrętach, gdzie ściany boczne opony są najbardziej obciążone. Jeśli decydujesz się na ogumienie o wyższym indeksie nośności, pamiętaj, że jest ono jednak droższe od standardowego. To normalne – opona taka musi być wykonana z wytrzymalszych materiałów, żeby móc wykazywać własności odporne na większe obciążenie.
Po odczytaniu indeksu z tabliczki znamionowej lub instrukcji powinieneś rozkodować liczbę, jaką jest indeks nośności. Pomocna w tym przypadku może okazać się tabela nośności opon. Taką tabelę przedstawiamy Ci poniżej. Wystarczy znaleźć w niej indeks z Twojej opony i odczytaniu obciążenia. Każdej liczbie indeksu odpowiada określona masa dopuszczalna.
Opony – indeks nośności
Indeks | Max. Obciążenie [kg] | Indeks | Max. Obciążenie [kg] |
60 | 250 | 87 | 545 |
61 | 257 | 88 | 560 |
62 | 265 | 89 | 580 |
63 | 272 | 90 | 600 |
64 | 280 | 91 | 615 |
65 | 290 | 92 | 630 |
66 | 300 | 93 | 650 |
67 | 307 | 94 | 670 |
68 | 315 | 95 | 690 |
69 | 325 | 96 | 710 |
70 | 335 | 97 | 730 |
71 | 345 | 98 | 750 |
72 | 355 | 99 | 775 |
73 | 365 | 100 | 800 |
74 | 375 | 101 | 825 |
75 | 385 | 102 | 850 |
76 | 400 | 103 | 875 |
77 | 412 | 104 | 900 |
78 | 425 | 105 | 925 |
79 | 437 | 106 | 950 |
80 | 450 | 107 | 975 |
81 | 462 | 108 | 1000 |
82 | 475 | 109 | 1030 |
83 | 487 | 110 | 1060 |
84 | 500 | 111 | 1090 |
85 | 515 | 112 | 1120 |
86 | 530 | 113 | 1150 |
Opony – indeks nośności
Indeks | Max. Obciążenie [kg] | Indeks | Max. Obciążenie [kg] |
114 | 1180 | 143 | 2725 |
115 | 1215 | 144 | 2800 |
116 | 1250 | 145 | 2900 |
117 | 1285 | 146 | 3000 |
118 | 1320 | 147 | 3075 |
119 | 1360 | 148 | 3159 |
120 | 1400 | 149 | 3250 |
121 | 1450 | 150 | 3350 |
122 | 1500 | 151 | 3450 |
123 | 1550 | 152 | 3550 |
124 | 1600 | 153 | 3650 |
125 | 1650 | 154 | 3750 |
126 | 1700 | 155 | 3875 |
127 | 1750 | 156 | 4000 |
128 | 1800 | 157 | 4125 |
129 | 1850 | 158 | 4250 |
130 | 1900 | 159 | 4375 |
131 | 1950 | 160 | 4500 |
132 | 2000 | 161 | 4625 |
133 | 2060 | 162 | 4750 |
134 | 2120 | 163 | 4875 |
135 | 2180 | 164 | 5000 |
136 | 2240 | 165 | 5150 |
137 | 2300 | 166 | 5300 |
138 | 2360 | 167 | 5450 |
139 | 2430 | 168 | 5600 |
140 | 2500 | 169 | 5800 |
141 | 2575 | 170 | 6000 |
142 | 2650 |
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
Indeks nośności opon ciężarowych
Indeks nośności opon dotyczy wszystkich pojazdów. Od motorowerów, przez motocykle, osobówki, a kończąc na największych samochodach, czyli ciężarowych. Ten parametr ma szczególne znaczenie w przypadku właśnie takich aut. W końcu są one najbardziej obciążone ładunkami, które przewożą. Często ważą nawet kilkadziesiąt ton. W takim przypadku indeks nośności może być przedstawiony w dwóch wariantach. Wszystko zależy od tego czy opona jest pojedyncza, czy występuje na tzw. bliźniaku, czyli podwójnie. Wtedy indeks nośności może wyglądać np. tak: 156/150. Dla pojedynczej opony maksymalne obciążenie wynosi więc 4000 kg, a dla podwójnej: 3350 kg. Wówczas przy dwuosiowym samochodzie maksymalne obciążenie wynosi w takim razie 16 000 kg, a na „bliźniaku” 2 x 4000 kg na przedniej i 4 x 3350 kg na tylnej osi. Łącznie 21 400 kg. Sytuacja taka może pojawić się również w odniesieniu do opon aut dostawczych.
Jak widzisz, indeks nośności opon ciężarowych może wykazywać nieco inne parametry niż dla osobówek. Wartości obciążenia są tu dużo większe.
Przeczytaj także: Opony bieżnikowane – czym są i czy warto się na nie zdecydować?
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!
Indeks nośności opony. Kilka słów na koniec
W tym materiale przedstawiliśmy Ci bliżej, czym jest indeks nośności opony i jak duży ma wpływ na bezpieczeństwo podróżowania samochodem. To parametr o bardzo ważnym znaczeniu, który powinien zgadzać się z danymi podanymi przez producenta pojazdu. Dzięki zamieszczonej tabeli bez trudu sam w razie zakupu nowych opon odczytasz dopuszczalne obciążenie. Życzymy spokojnej i bezpiecznej jazdy!
Sprawdź również: rejestracja samochodu Bydgoszcz, OC Tarnów
A jeżeli Twoja polisa AC dobiega końca, skorzystaj z Kalkulatora LINK4, żeby dobrać odpowiednią polisę dla Twojego samochodu. Poznasz wysokość składki i wybierzesz interesujące Cię produkty. Jeśli masz dodatkowe pytania, nie zwlekaj, tylko skontaktuj się z jednym z naszych konsultantów pod numerem 22 4444444 lub osobiście spotkaj się z agentem współpracującym z LINK4.
Ubezpieczenie Autocasco dostępne w LINK4 tylko w pakiecie z OC. Szczegółowe informacje sprawdź w OWU dostępnym na www.link4.pl
Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20