Kup online
polisę OC/AC
Obraz
Grafika przedstawiająca samochody, z których jeden ma w tle umieszczoną tarczę.

Dlaczego przybywa oleju w silniku i co robić w tej sytuacji?

Image
Ikona klienta
353zł
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
Ikona klienta
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
353zł
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.
Oblicz składkę
Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
595zł
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
595zł
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.
Oblicz składkę
Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
723zł
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
723zł
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.
Oblicz składkę
Czas czytania: 4 min. 57 sek.

Chyba każdy kierowca wie o tym, że silnik, który zużywa zbyt wiele oleju, często zwiastuje problemy i wydatki dla właściciela związane z ich naprawą. Niebezpieczna może być również odwrotna sytuacja, w której przybywa oleju w silniku.

Spis treści:
1. Dlaczego przybywa oleju w silniku? Przyczyny
2. Przybywa oleju w silniku – czym to grozi?
3. Co robić gdy przybywa oleju w silniku?
4. Już wiesz, dlaczego przybywa oleju w silniku!

O ile zużywanie oleju silnikowego, przez niektóre jednostki napędowe jest „normalne” i wynika ze sposobu, w jaki zostały zaprojektowane i zbudowane, o tyle sytuacja, w której przybywa oleju w silniku diesla lub benzynowym niemal zawsze oznacza mniejszą, lub większą jego usterkę.

przybywa-oleju-w-silniku

Jak dochodzi do sytuacji, w której przybywa oleju w silniku? Nie jest to oczywiście spowodowane jego nagłym namnożeniem. Pozorne przybywanie oleju w silniku DPF lub bez niego jest wywołane przedostawaniem się do środka innego smarnego płynu eksploatacyjnego. Jeżeli chcesz poznać więcej szczegółów na temat  tego, dlaczego przybywa oleju w silniku benzynowym lub diesla oraz dowiedzieć się, jak sobie radzić z tym zjawiskiem, to zapraszamy Cię do dalszej części naszego artykułu. 

Przeczytaj również: Płukanie silnika. Kiedy i jak powinno się to robić?

Dlaczego przybywa oleju w silniku? Przyczyny

Tak jak wspomnieliśmy we wstępie, to, że przybywa oleju w dieslu lub benzynie nie oznacza tak naprawdę, że silnik nagle zaczął samoistnie  produkować olej. Zwiększanie się jego poziomu spowodowane jest tym, że trafia do niego inny płyn eksploatacyjny, który wymieszany z olejem sprawia, że na pozór zwiększa się jego poziom.

To, że przybywa oleju w silniku diesla bez DPF, może świadczyć o sytuacji, w której trafia do niego płyn chłodniczy. Dlaczego tak się dzieje? Najczęstszą przyczyną jest uszkodzona uszczelka pod głowicą. Choć wydawać by się mogło, że usterka ta jest dość „groźna”, to jednak jest ona stosunkowo prosta do usunięcia dla wykwalifikowanego i doświadczonego mechanika.

W jaki sposób możesz rozpoznać, że to właśnie uszkodzona uszczelka pod głowicą odpowiada za przybywanie oleju w silniku DPF? Przede wszystkim oprócz zwiększania się poziomu środka smarnego, powinieneś również zaobserwować jednoczesne obniżanie się poziomu płynu chłodniczego. Dodatkowo olej, w którym znajduje się płyn, będzie miał dużo jaśniejszy kolor.

Druga ciecz eksploatacyjna, która może powodować, że przybywa oleju w silniku benzynowym lub diesla to paliwo. Trafia ono do oleju w dwóch wypadkach: w przypadku zużytych i wyeksploatowanych silników oraz w sytuacji, w której są problemy z wypalaniem się filtra DPF w silniku wysokoprężnym.

przybywa-oleju-w-silniku

Dlaczego przybywa oleju w silniku diesla bez DPF o znacznym przebiegu? Najczęściej odpowiedzialne są za to zużyte pierścienie tłokowe, które przepuszczają niespalone paliwo, trafiające następnie do miski olejowej, gdzie miesza się ono ze środkiem smarnym. Problem z pierścieniami może powodować, że przybywa oleju w silniku benzynowym oraz w jednostkach wysokoprężnych.

Obecność paliwa w oleju można podobnie, jak w przypadku płynu chłodniczego, łatwo wykryć. Co prawda środek smarny nie zmienia wtedy swojego koloru, ale już po samym zapachu można wyczuć, że znajduje się w nim paliwo. Olej ma wtedy również zdecydowanie niższą lepkość, co można rozpoznać, sprawdzając jego konsystencję poprzez kilka kropel pomiędzy palcami.

Jaka jest najczęstsza przyczyna tego, że przybywa oleju w silniku diesla? DPF, czyli filtr cząstek stałych jest w tym wypadku najczęstszym winowajcą. Dotyczy to rzecz jasna jedynie nowszych silników wysokoprężnych, które wyposażone są w filtr tego rodzaju. W jaki sposób DPF przyczynia się do zwiększania się poziomu oleju?

Jest to spowodowane nieprawidłowościami w procesie wypalania filtra, który ma miejsce co jakiś czas. W jego trakcie komputer zwiększa dawkowanie paliwa, które nie jest spalane w komorach spalania, a trafia do filtra, gdzie ma wspomagać proces jego wypalania. Trwa on zwykle kilka minut. Jeżeli kierowca przerwie go i zgasi silnik, to dodatkowa dawka paliwa trafi to miski olejowej, zwiększając tym samym poziom oleju.

Przybywa oleju w silniku – czym to grozi?

Wiesz już, dlaczego przybywa oleju w silniku diesla lub benzynowym. Czym grozi takie zjawisko i czy jest to powód do niepokoju? Rozrzedzony przez paliwo lub płyn chłodniczy olej traci swoje właściwości smarne, przez co nie zapewnia już jednostce napędowej należytej ochrony przed tarciem.

przybywa-oleju-w-silniku

To, że przybywa oleju w silniku diesla, może być również niebezpieczne z jeszcze jednego powodu. Jeżeli poziom oleju w silniku przekroczy maksymalną, dopuszczalną wartość to skutki dla jednostki napędowej mogą być równie poważne, co jazda ze zbyt niskim poziomem środka smarnego. Wysoki poziom oleju wpływa na zwiększenie ciśnienia w układzie smarującym, co może doprowadzić to rozszczelnienia silnika. W przypadku silników wysokoprężnych może nawet dojść do bardzo niebezpiecznego zjawiska zwanego rozbieganiem się silnika.

Z tego powodu należy regularnie kontrolować stan oleju w silniku i pilnować, by nie był on ani za niski, ani za wysoki. Jeżeli przybywa oleju w dieslu, a jego stan nieznacznie przekroczy maksymalny poziom, to nie jest to powód do niepokoju. Dopiero znaczne przekroczenie stanu maksymalnego np. o 0,5 l może mieć poważne konsekwencje dla silnika.

Sprawdź także: Czy można mieszać oleje silnikowe? Podpowiadamy!

Zostaw numer - oddzwonimy

i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!

Co robić gdy przybywa oleju w silniku?

Jakie możliwości działania ma właściciel auta, w którym przybywa oleju w silniku diesla? DPF, tak jak wspomnieliśmy już wcześniej, jest w tym wypadku pierwszym podejrzanym. Jeżeli ostatnio użytkujesz swój samochód na krótkich trasach, przez co proces regeneracji filtra był często przerywany, to nie musisz się martwić. Wystarczy, że wymienisz olej wraz z filtrami i zmienisz swoje nawyki użytkowania samochodu tak, by DPF mógł się regularnie i w sposób nieprzerwany wypalać.

Co jednak w przypadku, w którym próbujesz ustalić, dlaczego przybywa oleju w silniku benzynowym? W takiej sytuacji rzecz jasna DPF nie może być przyczyną. Jeżeli stwierdzisz w oleju obecność płynu chłodniczego, to niestety czekać Cię będzie wymiana uszczelki pod głowicą. Jest to stosunkowo prosta naprawa, jednak musisz być przygotowany na spory wydatek. Ciężko usunąć tę awarię w kwocie nieprzekraczającej 1000 zł.

Co jednak w przypadku, w którym to nie płyn chłodniczy, a paliwo odpowiada za zwiększanie się poziomu oleju w silniku benzynowym? W takiej sytuacji konieczny będzie remont silnika i wymiana pierścieni na tłokach. Jest to poważna naprawa, której nie wykonasz w pierwszym lepszym warsztacie, dlatego musisz być gotowy na koszty sięgające zwykle kilku tysięcy złotych.

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!

Image
Ikona klienta
Mężczyzna, 38 lat, Ford Fiesta

353 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!

Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
Kobieta, 46 lat, Honda Civic

364 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!

Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
Mężczyzna, 39 lat, Volkswagen Passat

373 zł

Oblicz składkę

Już wiesz, dlaczego przybywa oleju w silniku!

Współcześnie najczęstszą przyczyną tego, dlaczego przybywa oleju w silniku diesla, jest filtr DPF. Używanie samochodu z silnikiem diesla na krótkich dystansach lub w warunkach miejskich sprawia, że dodatkowa dawka paliwa, która miała trafić do filtra i wspomóc jego wypalanie, trafia do miski olejowej wskutek przerwania całego procesu.

W przypadku silników benzynowych najczęstsze przyczyny zwiększania się poziomu oleju to uszkodzona uszczelka pod głowicą lub nadmiernie zużyte pierścienie tłokowe. W pierwszej sytuacji poziom oleju podnosi trafiający do niego płyn chłodniczy. W drugim – spływająca po ściankach cylindra benzyna. Oba te problemy mogą też rzecz jasna dotyczyć samochodów z silnikami wysokoprężnymi.

W ofercie firmy LINK4 znajdziesz najkorzystniejsze ubezpieczenie aut. Kalkulator, który znajduje się na stronie www.link4.pl, umożliwi Ci poznanie wysokości Twojej składki z dużym wyprzedzeniem bez wychodzenia z domu. W naszym asortymencie znajdziesz również ubezpieczenia osób i mienia. O ofercie warto porozmawiać bezpośrednio z konsultantami pod numerem 22 4444444 lub osobiście spotkać się z agentem współpracującym z LINK4.

Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.

 

Przeczytaj podobne wpisy

Czy artykuł był przydatny?

Oblicz składkę 

już teraz

lub zadzwoń

(22) 444 44 23

pon. - pt. 8 - 20