Czujnik kąta skrętu – wyjaśniamy, czym jest i jak działa!
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.
Współczesne auta wyposażone są w wiele systemów, których zadaniem jest zapewnienie bezpieczeństwa na drodze. Jednym z nich jest czujnik kąta skrętu koła kierownicy, który wchodzi w skład układu kierowniczego. Z naszego artykułu dowiesz się, co to dokładnie jest i jak działa.
Czujnik kąta skrętu kierownicy jest stosunkowo nowym wynalazkiem montowanym we współczesnych samochodach. Dlatego też nie każdy kierowca zdaje sobie sprawę z jego istnienia. A jest to ważny element układu jezdnego, dlatego też warto wiedzieć, do czego służy, jak rozpoznać objawy uszkodzenia i jak je usunąć.
Czujnik kąta skrętu – co to jest i jak działa?
Czujnik skrętu to element układu kierowniczego, którego zadaniem jest rozpoznanie, rejestrowanie oraz przekazywanie do innych podzespołów wszystkich informacji dotyczących kąta położenia kierownicy. A dlaczego parametr ten ma znaczenie? Ma to związek z wieloma innymi systemami, jakie znajdują się we współczesnych samochodach. Zwłaszcza z tymi, których zadaniem jest zapewnienie bezpieczeństwa kierowcy. Dane wysyłane przez czujnik skrętu mają dla nich bardzo duże znaczenie.
Chodzi tutaj głównie o układy, takie jak ABS, ESP, aktywny tempomat, czy też funkcja doświetlania zakrętów. Wszystkie te systemy potrzebują dokładnych danych o tym, w jakim położeniu znajduje się kierownica, a co za tym idzie przednie koła pojazdu. Dzięki temu systemy są w stanie obliczyć, jaka prędkość pojazdu jest właściwa i czy hamowanie jest bezpieczne. Są one także w stanie tak ustawić światła, by oświetlały odpowiednią stronę drogi przy pokonywaniu zakrętów.
W jaki zatem sposób działa tak ważny element układu jezdnego, jak czujnik kąta skrętu koła kierownicy? Wbrew pozorom nie jest to wcale tak bardzo skomplikowane. Producenci samochodów stosują w tej chwili trzy rodzaje tych urządzeń. Mogą to być czujniki wykorzystujące zasadę magnetorezystancji czy też czujnik Halla. Spotyka się także samochody wyposażone w czujniki fotokomórkowe lub wykorzystujące zasadę działania potencjometru. Bez względu na to, jaki rodzaj czujnika zamontował producent pod maską Twojego samochodu, działają one tak samo.
Czujnik kąta skrętu kierownicy rejestruje wszystkie wykonywane nią ruchy. Następnie dane te przekazywane są do komputera pokładowego. A ten wysyła je do innych układów, dla których są one kluczowe. Z tego względu prawidłowe działanie tego czujnika ma znaczenie dla bezpieczeństwa oraz wygody poruszania się autem. Za każdym razem, gdy istnieje podejrzenie, że urządzenie nie pracuje prawidłowo, powinna zostać wykonana tak zwana kalibracja czujnika kąta skrętu koła kierownicy.
Zobacz także: Co to jest ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) i jak działa? Wyjaśnia ekspert
Kalibracja czujnika kąta skrętu – co to jest i jak ją zrobić?
Kalibracja czujnika polega na podłączeniu komputera diagnostycznego ze specjalnym oprogramowaniem odczytującym kody błędów oraz wykonaniu określonych ruchów kierownicą, tak by komputer pokładowy zapamiętał wszystkie ustawienia. Konieczne jest także hamowanie i przyspieszanie pojazdem. Taka adaptacja czujnika kąta skrętu koła kierownicy powinna być przeprowadzona po każdej ingerencji w układ kierowniczy. Gdy wymieniana była poduszka powietrzna lub inne elementy znajdujące się w kole kierowniczym, zmieniają się ustawienia kierownicy. Dlatego też kalibracja jest w takich przypadkach obowiązkowa.
Taka usługa wykonywana jest przez wykwalifikowane warsztaty samochodowe. Są one wyposażone w odpowiednie narzędzia, oprogramowanie i skanery odczytujące kody błędów oraz mają doświadczenie w tego typu usługach. Możesz oczywiście taką kalibrację przeprowadzić samodzielnie, jednak jeżeli jest to dla Ciebie nowość i nigdy tego nie robiłeś, może okazać się, że nie wszystko zrobisz tak, jak powinieneś. Dlatego lepiej zlecić takie zadanie profesjonalistom, by mieć pewność, że kalibracja została przeprowadzona właściwe, a komputer nie pokaże żadnego kodu błędu.
Pierwszym krokiem jest podłączenie do samochodu komputera diagnostycznego z zainstalowanym oprogramowaniem przeznaczonym dla danej marki pojazdu i producenta. W zależności od rodzaju czujnika, modelu pojazdu oraz jego rocznika, proces może wyglądać inaczej, jednak ogólna zasada wykonywania kalibracji jest podobna. Osoba zerująca ustawienia czujnika wykonuje ruchy kierownicą, na jakie wskazuje oprogramowanie. Dzięki temu komputer pokładowy oraz zainstalowany na nim system jest w stanie zapamiętać ustawienia kierownicy.
Dzięki temu systemy, takie jak ABS, aktywny tempomat oraz wiele innych są w stanie prawidłowo funkcjonować i zapewnić bezpieczeństwo osobom poruszającym się samochodem. Bez przeprowadzenia kalibracji systemy te nie będą działać prawidłowo, co może doprowadzić do wypadku lub innego zdarzenia drogowego.
Sprawdź również: Obszywanie kierownicy. Samodzielnie czy u specjalisty?
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
Uszkodzony czujnik kąta skrętu – objawy i naprawa awarii
Czujnik kąta skrętu kierownicy jest tak umiejscowiony, że trudno o jego mechaniczne uszkodzenie. Do awarii dochodzi najczęściej w wyniku ingerencji w kolumnę kierownicy lub ze względu na błędy w oprogramowaniu. Poza wspomnianymi dwoma przypadkami bardzo rzadko dochodzi do uszkodzenia tego czujnika. A jakie objawy mogą zwiastować potencjalną awarię?
Pierwszą oznaką może być komunikat lub odpowiedni kod wyświetlany na ekranie komputera pokładowego. Jeżeli taki się nie pojawi, możesz stwierdzić uszkodzenie czujnika kąta skrętu koła kierownicy także na podstawie innych objawów. Po pierwsze systemy odpowiedzialne za bezpieczeństwo i wygodę jazdy mogą przestać działać całkowicie lub pracować w nieprawidłowy sposób. Znacznie rzadziej spotyka się na przykład przygasanie świateł, problemy z działaniem elektrycznych szyb oraz innych systemów. W wielu przypadkach przestaje także prawidłowo działać wspomaganie kierownicy.
Jeżeli problem leży po stronie oprogramowania, to czasem możliwe jest naprawienie uszkodzonego czujnika. Natomiast jeśli część została uszkodzona, na przykład w wyniku stłuczki, konieczna będzie wymiana na nowy element. Koszt wgrania nowego software’u to około 300 złotych. Niestety wymiana czujnika jest znacznie droższa. Koszt samej części to wydatek minimum 300 złotych, w zależności od modelu auta. Mechanik za wymianę policzy sobie kilkaset złotych – może nawet 500 zł. Jest to uzależnione od tego, jak skomplikowana będzie to operacja.
Do tego wszystkiego trzeba jeszcze doliczyć koszt kalibracji, czyli kolejne kilkaset złotych. Jednak nie warto oszczędzać na takiej naprawie, by mieć pewność, iż auto jest całkowicie sprawne, a systemy bezpieczeństwa działają prawidłowo. Czujnik skrętu jest ważnym elementem, choć nie zawsze widocznym.
Przeczytaj również: System ABS. Co to jest i jak działa? Wyjaśniamy!
Czujnik kąta skrętu koła kierownicy. Podsumowanie
Z naszego krótkiego artykułu dowiedziałeś się, czym jest i za co odpowiada czujnik kąta skrętu. Poznałeś także jego najczęstsze usterki oraz sposoby na to, jak je rozpoznać. Wiesz też, ile wyniesie Cię naprawa tego elementu układu kierowniczego. Pamiętaj, że jest on niezbędny do tego, by bezpiecznie poruszać się samochodem po drogach.
Jednak oprócz sprawnego auta, istotne również posiadanie ważnego ubezpieczenia OC. Dlatego też zapraszamy Cię do odwiedzenia naszej strony. Za pomocą prostego w obsłudze kalkulatora w ciągu kilkudziesięciu sekund poznasz wysokość składki.
Na stronie LINK4 znajdziesz również inne ubezpieczenia komunikacyjne, takie jak NNW, Assistance, Smart Casco czy Autocasco. Wybierając AC w LINK4, zyskujesz szeroki zakres ochrony w formule All Risk. Ponadto samodzielnie zdecydujesz o sposobie naprawy szkody. Do wyboru masz bowiem jeden z trzech wariantów likwidacji szkody:
- ASO – naprawisz samochód w autoryzowanej stacji obsługi (ASO),
- WARSZTAT – dokonasz naprawy w dowolnym, nieautoryzowanym warsztacie,
- KOSZTORYS – otrzymasz odszkodowanie na podstawie wyceny szkody przez rzeczoznawcę i naprawisz auto we własnym zakresie.
Możesz dodatkowo rozszerzyć zakres wariantów ASO i WARSZTAT o opcję Auto zastępcze na czas naprawy. Gdy Twój wóz ulegnie wypadkowi i będzie wymagał naprawy w warsztacie, LINK4 zapewni Ci samochód zastępczy na okres do 7 dni.
Zapraszamy do zapoznania się naszą pełną ofertą ubezpieczeń na stronie www.link4.pl. Warto też porozmawiać bezpośrednio z doradcą pod numerem 22 444 44 23 lub osobiście spotkać się z agentem współpracującym z LINK4. Sprawdź kalkulator OC dostępny na naszej stronie, aby obliczyć wysokość składki.
Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.
Zobacz też: Ubezpieczenie samochodu od uderzenia pioruna, Ubezpieczenie OC Białystok
FAQ – odpowiedzi na najczęstsze pytania
Co to jest czujnik kąta skrętu?
Czujnik kąta skrętu koła kierownicy stanowi element układu kierowniczego. Jego zadaniem jest rozpoznawanie, rejestrowanie, a następnie przekazywanie do innych podzespołów informacji dotyczących kąta położenia kierownicy. Pozyskane dane są bardzo ważne również dla innych części i systemów zamontowanych w samochodzie, takich jak aktywny tempomat, ESP, ABS czy funkcja doświetlania zakrętów.
Prawidłowe działanie czujnika ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Aktualnie producenci pojazdów wykorzystują różne rodzaje czujników skrętu: czujniki Halla, fotokomórkowe, wykorzystujące zasadę magnetorezystancji lub zasadę działania potencjometru.
Jakie są objawy uszkodzonego czujnika kąta skrętu?
Przyczyną awarii czujnika kąta skrętu koła kierownicy są zazwyczaj błędy w oprogramowaniu lub ingerencja w kolumnę kierownicy. Uszkodzenie tej części może przejawiać się wyłączeniem albo zaburzeniem pracy różnych systemów wspomagających w aucie, w tym przede wszystkim układów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo i wygodę jazdy, ABS czy ASR. Niewłaściwa praca tej części nierzadko objawia się też utrudnionym obracaniem koła kierownicy, nieprawidłowym działaniem wspomagania kierownicy oraz niestandardowymi dźwiękami podczas kręcenia kierownicą. Rzadziej spotyka się kłopoty z działaniem szyb elektrycznych czy przygasanie świateł.
W przypadku awarii czujnika na desce rozdzielczej powinna zaświecić się przypisana mu kontrolka, ewentualnie również kod błędu z komputera pokładowego. Aby znów działał on prawidłowo, zwykle wystarczy kalibracja części, wgranie nowego oprogramowania, a niekiedy wymiana elementu, gdy dojdzie np. do przepalenia styków.
Czy odłączenie akumulatora resetuje czujnik kąta skrętu?
Po odłączeniu akumulatora resetują się ustawienia komputera, co zazwyczaj obejmuje też czujniki kąta skrętu. Metoda ta sprawdza się w większości samochodów z roczników 1995-2000, a także w niektórych nowszych modelach od różnych producentów.
Czy czujnik kąta skrętu może mieć wpływ na skrzynię biegów?
Czujnik kąta skrętu nie wpływa na skrzynię biegów. Może jednak powodować problemy z prowadzeniem samochodu, które mogą być błędnie odczytywane jako usterki skrzyni biegów.
Czy można jeździć z uszkodzonym czujnikiem kąta skrętu?
Jazda z uszkodzonym czujnikiem jest możliwa, ale niezalecana. Nieprawidłowa praca tej części może wpływać negatywnie na działanie innych systemów, a w efekcie bezpieczeństwo i wygodę jazdy.

Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20
