AdBlue – co to i do czego służy?
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena obejmuje: ubezpieczenie OC.
OC
Assistance
NNW
OC
Assistance
NNW
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena obejmuje: ubezpieczenie OC.
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC.
OC
Assistance
NNW
OC
Assistance
NNW
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC.
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC + Auto Assistance.
OC
Assistance
NNW
OC
Assistance
NNW
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC + Auto Assistance.
Od lat znany jest szkodliwy wpływ spalin na środowisko naturalne. Aby mu zapobiec, producenci aut starają się różnymi sposobami ograniczyć emisję m.in. tlenków azotu w spalinach. W przypadku samochodów ciężarowych w tym celu większość producentów wykorzystuje płyn AdBlue. Co to takiego, jakie ma właściwości i jak go używać, dowiesz się z dzisiejszego artykułu.
Po to, by zanieczyszczenia powstające podczas spalania paliwa lub oleju napędowego były jak najmniej szkodliwe, producenci starają się zwiększyć moc silnika, przy jednoczesnym zmniejszeniu zużycia paliwa. Jednak w przypadku wielu rodzajów aut nie jest to możliwe. Wówczas stosuje się różne substancje, które mają w tym procesie pomóc. Zadaniem AdBlue jest oczyszczenie spalin, zanim trafią one do atmosfery. Dzięki nim znacząco spada zawartość szkodliwych związków chemicznych, takich jak np. tlenki azotu, produkowanych przez ciężarówki oraz inne ciężkie pojazdy, dlatego też w niemal wszystkich współcześnie produkowanych samochodach z silnikiem Diesla znajdziemy zbiornik płynu AdBlue.
Płyn AdBlue – co to jest?
Pod nazwą AdBlue kryje się nietoksyczna substancja chemiczna będąca roztworem mocznika. Jej skład w około 70% stanowi woda demineralizowana, a pozostałe 30% mocznik. Płyn ten umożliwia rozkładanie szkodliwych tlenków w katalizatorach pojazdów mechanicznych.
Działanie AdBlue polega na wtryskiwaniu płynu do układu wydechowego auta gdzie w katalizatorze SCR, a dokładniej w mieszalniku katalizatora dochodzi do reakcji chemicznej, która pozwala na rozbicie szkodliwych tlenków azotu na azot i parę wodną.
Dzięki tej technologii produkowane spaliny są czystsze i zawierają znacznie mniej substancji szkodliwych dla środowiska. A dlaczego w ogóle rozpoczęto stosowanie płynu AdBlue? Ma to związek z normami unijnymi dotyczącymi emisji spalin przez silnik Diesla, który znacznie bardziej zanieczyszcza powietrze niż modele benzynowe.
Od 2014 roku obowiązuje norma EURO 6. Oznacza ona, że we wszystkich nowych silnikach napędzanych olejem spalinowym, dopuszczalna emisja tlenków azotu wynosi 80 mg/km. W przypadku potężnych silników samochodów ciężarowych lub innych maszyn ograniczenie takie jest praktycznie niemożliwe do osiągnięcia tradycyjnymi metodami. Konstrukcje takie zużywają ogromne ilości paliwa, co przekłada się na wysoką emisję tlenków azotu. Dlatego też by spaliny zawierały ich mniej, używa się substancji zmniejszających zawartość toksyn w spalinach, właśnie takich jak w płynie AdBlue.
Co ważne stosowanie AdBlue dotyczy wyłącznie aut z silnikiem Diesla. W przeważającej części są to samochody ciężarowe, autobusy, maszyny budowlane oraz pojazdy osobowe, które zostały przez producenta wyposażone w system AdBlue – czyli układ selektywnej redukcji katalitycznej SCR. W autach z silnikami benzynowymi nie ma go, dlatego też nie trzeba stosować dodatkowych rozwiązań. Poza tym wspomniane jednostki napędowe są rzadko stosowane w samochodach ciężarowych. Diesel jest bardziej wydajnym i ekonomiczniejszym rozwiązaniem od lat stosowanym w tego rodzaju pojazdach.
We współczesnych pojazdach z silnikami Diesla znajduje się specjalny zbiornik. Jego położenie zależy od konkretnego modelu auta, dokładną jego lokalizacje znajdziesz w instrukcji obsługi samochodu, do którego regularnie powinno wlewać się płyn AdBlue.
Ile wlać oraz z jaką częstotliwością to robić przeczytasz w dalszej części naszego poradnika. Jest to ważne, ponieważ brak odpowiedniej ilości tego płynu w układzie wydechowym może prowadzić do poważnych konsekwencji.
Sprawdź również: Co można znaleźć pod maską samochodu? Robimy przegląd!
Jak działa i co, kiedy zabraknie AdBlue?
Teraz kiedy wiesz już, co to jest AdBlue, czas dowiedzieć się jak dokładnie działa. Głównym zadaniem tego płynu, jest usuwanie ze spalin tlenków azotu, bardzo szkodliwych substancji, powstających w wyniku spalania paliwa w silniku. Powodują one między innymi choroby układu oddechowego, a także zmiany nowotworowe. Jednak jak do tego dochodzi? Co dzieje się to po tym, jak wspomniana ciecz zostanie wlana do zbiornika w pojeździe? Jeżeli planujesz zakup samochodu, warto wiedzieć, jak działa AdBlue.
Po uruchomieniu silnika roztwór mocznika zostaje zaciągnięty ze zbiorniczka przy pomocy pompy płynu AdBlue i trafia do wtryskiwacza, gdzie następnie zostaje rozprowadzony w katalizatorze. Tam natomiast zamienia się w amoniak oraz dwutlenek węgla. Te dwa związki reagują z tlenkami azotu, w wyniki czego powstaje azot oraz para wodna.
Za cały ten proces odpowiada sterownik silnika, który przy pomocy czujników poziomu tlenków azotu w spalinach, steruje całym procesem i pracą wtryskiwaczy dawkujących płyn AdBlue do wnętrza katalizatora.
Substancje te są niegroźne dla środowiska i nie stanowią żadnego zagrożenia. Dzięki zastosowaniu AdBlue nie wszystkie niebezpiecznie związki zostają usunięte. Jednak ponad 90% tlenków azotu jest neutralizowane. Jak widzisz, stosowanie AdBlue pozwala w znacznym stopniu zredukować zanieczyszczenia emitowane do atmosfery.
A co w przypadku gdy zapomnisz uzupełnić płyn AdBlue w Twoim samochodzie? Jakimi konsekwencjami grozi taka sytuacja? Na to pytanie są dwie odpowiedzi, w zależności od rozwiązania, jakie zastosował producent danego auta. W pierwszym wypadku, po wyczerpaniu całego zapasu płynu, silnik pojazdu zacznie pracować w trybie awaryjnym. Oznacza to znaczne ograniczenie jego mocy oraz pojawienie się ostrzegawczej ikony na desce rozdzielczej. Wówczas trzeba wóz jak najszybciej zatrzymać i uzupełnić płyn AdBlue. Dalsza jazda może spowodować uszkodzenie układu wydechowego auta, w tym katalizatora. Naprawa tego elementu może okazać się kosztowna i czasochłonna.
W drugim przypadku, gdy zbiornik AdBlue będzie pusty, nie będzie możliwe jego uruchomienie. Dlatego, jeżeli coś takiego zdarzy się w czasie jazdy, nie wyłączaj silnika. Dojedź do najbliższej stacji paliw i tam uzupełnij płyn w samochodzie. O niskim poziomie płynu AdBlue, informuje Cię kontrolka znajdująca się na desce rozdzielczej. Warto uzupełniać AdBlue, zanim jego poziom będzie niski, w ten sposób unikniesz sytuacji, gdy na przykład podczas jazdy dojdzie do jego wyczerpania.
Zużycie AdBlue zależy od masy pojazdu oraz wielkości silnika. W napędzie Diesla, który znajduje się w ciężarówkach lub autobusach istnieje konieczność stosowania większych dawek AdBlue, tym samym w tego typu pojazdach zużycie płynu wzrasta i wymaga uzupełniania go co kilka tysięcy kilometrów. W autach osobowych uzupełnić AdBlue należy najczęściej co 10 lub 15 tysięcy kilometrów, co pokrywa się z interwałami serwisowymi większości samochodów. Niemniej jednak pamiętaj o tym, aby regularnie sprawdzać poziom płynu AdBlue w swoim samochodzie.
Zobacz też: Jaki płyn do spryskiwaczy wybrać i jak go stosować?
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!
Płyn AdBlue – z dystrybutora czy z butelki?
Teraz kiedy wiesz już, co to AdBlue, do czego służy i czym grozi jego brak w wozie, czas dowiedzieć się gdzie można go kupić. W tej chwili na rynku dostępne są dwa rodzaje tego płynu. Nabyć go można w pojemnikach o pojemności 5, 10, a nawet 20 litrów. Rozwiązanie takie sprawdza się w przypadku starszych aut z silnikiem Diesla. W ich przypadku wlew często znajduje się w bagażniku, pod maską lub we wnęce nadkola. Korzystanie z butelki z lejkiem jest wygodne i nie sprawia większych trudności. Wymiana takiego płynu powinna być przeprowadzana co 10 000 kilometrów lub gdy zabraknie go w zbiorniku.
W przypadku nowocześniejszych pojazdów, gdy poziom AdBlue znacząco spadnie, najlepiej skorzystać z dedykowanych dystrybutorów. Co to takiego? Są to znajdujące się na stacjach paliw stanowiska umożliwiające tankowanie AdBlue dokładnie tak jak ma to miejsce w przypadku paliwa. Płyn ten można wlać do samochodu za pomocą pompy, korzystając z przeznaczonego do tego wlewu, który najczęściej znajduje się obok otworu na paliwo. Dlatego przy okazji tankowania można także w prosty sposób uzupełnić poziom płynu AdBlue.
To ile kosztuje AdBlue zależy m.in. od tego, w jakiej formie zamierzasz go nabyć. Jeżeli zamierzasz zatankować go z dystrybutora na stacji benzynowej, jego cena waha się zależnie od lokalizacji między 3 a 4 złote za litr. Płyny AdBlue w kanistrach o pojemności od 5 litrów do 20 litrów cena za litr może wahać się od 4 do 6 złotych za litr – najdrożej za AdBlue przyjdzie Ci zapłacić w autoryzowanych serwisach, gdzie cena płynu AdBlue sięga nawet 8 złotych za litr.
Dystrybutor z tym płynem dostępny jest na wielu stacjach benzynowych należących do prawie każdego koncernu obecnego w Polsce. Dlatego też nie ma problemu z jego dostępnością, a uzupełnienie go nawet w czasie podróży nie jest większym problemem.
Dodatkowo kupując mocznik w kanistrze, należy pamiętać o odpowiednim przechowywaniu takiego zbiornika, ponieważ możliwe jest zamarznięcie AdBlue. Dzieje się to w temperaturach poniżej -11°C. Pamiętaj też o odpowiednim obchodzeniu się z tym płynem – ma on silne właściwości korozyjne, więc jego rozlanie na elementy nadwozia i niedokładne usunięcie może w dłuższym czasie doprowadzić do pojawienia się korozji na elementach, które miały z nim kontakt.
Przeczytaj także: Wymiana oleju w samochodzie – kiedy należy to robić?
AdBlue – co powinieneś zapamiętać?
Wiesz już, jak działa AdBlue, co to jest oraz że pełni on istotną funkcję w redukowaniu emisji spalin szkodliwych dla środowiska, poprzez m.in. zmniejszanie w nich poziomu zawartości tlenków azotu? Stosuje się go głównie w ciężarówkach, gdzie królują silniki Diesla, jednak nie tylko! Płyn ten można kupić na każdej stacji benzynowej, należy go uzupełniać co 10 000 km, lub wcześniej, jeśli go zabraknie.
Jeżeli jesteś właścicielem auta osobowego lub dostawczego, które wymaga stosowania płynu AdBlue, warto pomyśleć o jego ubezpieczeniu. W tym celu najlepiej jest odwiedzić stronę LINK4.pl. Znajdziesz tam ubezpieczenie OC oraz dodatkową ochronę m.in. NNW, AC, Auto Assistance. Ich zakres dopasujesz do własnych potrzeb.
Skorzystaj też z naszego kalkulatora OC, a w mniej niż minutę wyliczymy wysokość Twojej składki!
Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
FAQ – najczęściej zadawane pytania
Co to jest AdBlue i do czego służy?
AdBlue to specjalny płyn stosowany w nowoczesnych pojazdach z silnikami Diesla, który służy do redukcji emisji szkodliwych tlenków azotu (NOx) w spalinach. Jest to roztwór mocznika i wody demineralizowanej, nietoksyczny i biodegradowalny. AdBlue jest wykorzystywany w systemach selektywnej redukcji katalitycznej (SCR), które są coraz częściej instalowane w pojazdach spełniających restrykcyjne normy emisji spalin, takie jak Euro 6.
Czy można jeździć bez AdBlue?
Jazda bez AdBlue w pojazdach z systemem selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) jest zazwyczaj niemożliwa lub znacząco ograniczona. W przypadku braku płynu komputer pokładowy może ograniczyć moc silnika, aby zmniejszyć emisję szkodliwych substancji. W niektórych samochodach brak tego płynu uniemożliwia ponowne uruchomienie silnika, dopóki zapas AdBlue nie zostanie uzupełniony.
Co ile trzeba dolewać AdBlue?
Częstotliwość dolewania mocznika zależy od rodzaju pojazdu, pojemności zbiornika na AdBlue oraz stylu jazdy. W samochodach osobowych płyn ten zazwyczaj wystarcza na przejechanie od 10 000 do 15 000 kilometrów, co często pokrywa się z cyklem przeglądów serwisowych. W pojazdach ciężarowych czy autobusach, które zużywają więcej AdBlue ze względu na większe obciążenia i silniki, konieczność uzupełniania może pojawić się co kilka tysięcy kilometrów.
Co się stanie, jeśli wyleję AdBlue na silnik?
Wylanie wspomnianego płynu na silnik lub inne elementy w komorze silnika nie jest pożądane, ale zazwyczaj nie prowadzi do poważnych uszkodzeń, o ile zostanie odpowiednio szybko usunięte. AdBlue to wodny roztwór mocznika, który nie jest agresywny ani łatwopalny, jednak może pozostawiać białe osady po odparowaniu wody. Mogą one być trudne do usunięcia oraz powodować korozję metalowych powierzchni w dłuższym czasie.
Czy AdBlue trzeba tankować do pełna?
Nie ma konieczności tankowania AdBlue do pełna za każdym razem, ale uzupełnienie go w pełnej ilości, jeśli to możliwe, jest praktyczne i wygodne. Uzupełnianie do pełna pozwala uniknąć częstego sprawdzania poziomu płynu i zmniejsza ryzyko wyczerpania zapasów w nieodpowiednim momencie.
Przeczytaj podobne wpisy
Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20