Wymiana pompy paliwa – kiedy jest konieczna? Poznaj objawy zużycia
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena obejmuje: ubezpieczenie OC.
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena obejmuje: ubezpieczenie OC.
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC.
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC.
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC + Auto Assistance.
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC + Auto Assistance.
Wymiana pompy paliwa to ważna czynność serwisowa, która pozwala ograniczyć awarie na trasie. Z poniższego tekstu dowiesz się, jakie są objawy uszkodzonej pompy paliwa, koszty jej wymiany oraz jak i gdzie powinno się to zrobić. Czytaj dalej!
Pompa paliwa ma za zadanie podawać paliwo do układu zasilania pod określonym ciśnieniem i w określonej ilości. Mieszanka podana do spalania musi mieć odpowiedni skład. Zaburzyć te proporcje może zepsuta pompa paliwa. Jak odpalić auto w takiej sytuacji? Dowiesz się w dalszej części artykułu!
Pompa paliwa w samochodzie. Do czego służy?
We wstępie poznałeś już podstawowe informacje dotyczące pracy pompy paliwa. Wiesz już, że służy głównie do podawania mieszanki paliwowej do silnika i utrzymania jej ciśnienia. Czas przejść do szczegółów! Pompy mechaniczne odeszły już do lamusa. Zostały one w pełni zastąpione przez elektryczne wersje. Dzielą się one na dwa rodzaje:
-
wysokociśnieniowe,
-
niskociśnieniowe.
W produkowanych dziś samochodach stosuje się nawet dwie pompy paliwa. Niskociśnieniową, wirnikową, która znajduje się najczęściej w zbiorniku paliwa oraz wysokociśnieniową, zamontowaną pod maską. Dlaczego zdecydowano się na takie rozwiązanie? Nowoczesne układy Common Rail potrzebują bardzo wysokiego ciśnienia wtrysku, które nieopłacalnie byłoby uzyskać przy jednej pompie. O wiele lepiej umieścić jedną niskociśnieniową w zbiorniku. Ona podaje paliwo do drugiej pompy, wysokociśnieniowej, która jest już bezpośrednio połączona z listwą wtryskową.
Elektryczna pompa paliwa umieszczona w zbiorniku może wydawać się rozwiązaniem co najmniej szalonym, ale należy zaznaczyć, że w zbiorniku paliwa nie ma powietrza. Ewentualna iskra nie doprowadzi do zapłonu, a samo paliwo, bez dostępu tlenu, się nie zapali.
Sposoby wtrysku w samochodach ewoluowały na przestrzeni lat. W połowie lat dziewięćdziesiątych pojawiły się pierwsze silniki z wymienionym wyżej wtryskiem Common Rail. Jak już wspomnieliśmy, jego cechą charakterystyczną jest wysokie ciśnienie wtrysku. Pompa paliwa ma więc co robić! Nowoczesne wersje są w stanie osiągnąć pułap 200 litrów na godzinę i ciśnienie 4 barów. Eliminuje to z mieszanki paliwowej pęcherzyki powietrza, które mogłyby powodować nierówną pracę silnika.
Niebagatelne znaczenie w motoryzacji mają także ekologiczne aspekty. Ciągłe dążenie do obniżenia spalania skutkuje coraz wyższymi ciśnieniami wtrysku, między innymi po to, aby zmniejszyć ilość wtryskiwanego paliwa. Producenci muszą więc opracowywać nowe rozwiązania dla pomp wtryskowych, by te nie ucierpiały na wytrzymałości przy coraz bardziej wytężonej pracy.
Na wyżyny pracy pomp paliwowych wznieśli się amerykanie w wyścigach dragsterów. Pojazdy te rywalizują ze sobą na dystansie ¼ mili i osiągają zawrotne prędkości, powyżej 400 kilometrów na godzinę. W najwyższej klasie „Top Fuel” pojazdy mają nawet 10 000 koni mechanicznych, a spalanie podczas przyspieszania wynosi ponad 40 litrów na sekundę. Seryjna pompa paliwa nawet nie zbliży się do tego wyniku!
Od czego psuje się pompa paliwa?
Pompa paliwa to delikatny element. Wbrew pozorom łatwo dopuścić do jej awarii. Najważniejsze czynniki, które powodują zniszczenie pompy paliwa, to:
-
jazda z minimalną ilością paliwa,
-
słaba jakość paliwa,
-
zużycie zmęczeniowe.
Ilość paliwa w zbiorniku ma niebagatelne znaczenie. Gdy przepływa ono przez pompę, pełni dla niej funkcję smarną i zapobiega jej zatarciu. Pracę pompy na sucho można porównać do sytuacji silnika bez oleju. Przez krótki czas praca będzie niezachwiana, jednak po chwili dojdzie do jej zatarcia i nawet uzupełnienie baku nic nie da. Awaria jest nieodwracalna, przy jej wystąpieniu konieczna jest wymiana pompy paliwa. Cena usługi zależy od kilku czynników – o niej opowiemy w dalszej części tekstu.
Samo paliwo także ma duże znaczenie dla pracy pompy. Mocno zanieczyszczone lub rozcieńczone traci swoje właściwości, w tym tak ważne właściwości smarne. To z kolei sprawia, że sprzęt zużywa się szybciej lub po prostu – zaciera.
Ostatnim elementem jest zwykłe zużycie pompy. Wykonuje ona ciężką pracę i trudno wymagać od niej nieśmiertelności. Aby zapobiec przedwczesnej awarii, pamiętaj także o regularnej wymianie filtra paliwa. Jego prawidłowa praca odseparowuje szkodliwe dla pompy zanieczyszczenia, co chroni ją przed zwiększonym ryzykiem usterki.
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
Jakie są objawy uszkodzonej pompy paliwa?
Są dwa główne objawy uszkodzonej pompy paliwa. Tym bardziej oczywistym jest fakt, że silnik nie będzie chciał odpalić lub momentalnie zgaśnie. Jego chwilowa praca jest możliwa, jeśli w filtrze znajdowała się resztka paliwa. Kolejnym symptomem jest nierówna praca jednostki napędowej, gaśnięcie na wolnych obrotach, nieprzyjemne dźwięki, ospała reakcja na naciśnięcie pedału gazu.
Gdy tylko zauważysz te objawy, nie lekceważ ich. Koszt wymiany pompy paliwa nie jest wysoki, jednak sama część bywa kosztowna, a wymiana nie tak łatwa. Nie istnieją zalecenia, co do regularnej wymiany tej części. O konieczności wymiany poinformuje Cię zepsuta pompa paliwa. Objawy usterki są Ci już znane.
Na forach można spotkać wiele wpisów, które dotyczą potrzeby awaryjnego odpalenia samochodu. Powodem takich sytuacji jest najczęściej zepsuta pompa paliwa. Jak odpalić auto w takiej sytuacji? Jednym ze sposobów jest zdjęcie zaślepki i uderzanie w miejsce, gdzie zamontowana jest pompa, podczas gdy druga osoba usiłuje odpalić samochód. Nie zawsze przyniesie to rezultaty, ale może wystarczy na dojazd do warsztatu.
Wymiana pompy paliwa. Cena i gdzie najlepiej to zrobić?
Ceny pomp paliwa wahają się od około 100 do nawet 5000 złotych. Wszystko zależy od marki i modelu pojazdu oraz od tego, czy kupujemy jej zamiennik, czy też oryginał. Koszt wymiany pompy paliwa zaczyna się od 100 złotych i rośnie w zależności od tego, jak trudny jest dostęp do pompy. Taką usługę oferuje niemal każdy warsztat samochodowy. Czasem mechanicy mogą zaproponować Ci pasującą pompę od innego modelu, jeśli jej oryginał nie jest dostępny. To niezbyt optymalne, ale dopuszczalne rozwiązanie. Na szczęście takie sytuacje zdarzają się sporadycznie.
Czy zawsze koniecznością jest wymiana pompy paliwa? Cena tego podzespołu może przyprawić o zawrót głowy. W związku z tym bardzo popularnym rozwiązaniem jest jej regeneracja. Koszt zazwyczaj jest uzależniony od producenta pompy oraz stopnia jej uszkodzenia, a sam proces i dość złożony. Nie zawsze jest też on możliwy. Dlatego warto porównać ceny naprawy i wymiany elementu, nim podejmiemy ostateczną decyzję.
Regeneracją powinna zająć się wyspecjalizowana w tym firma. Warto także zapytać o poradę sprawdzonego mechanika. Podobnie jak w przypadku turbosprężarek, mają oni stały kontakt z przedsiębiorstwami, które wykonują usługę regeneracji pomp paliwowych.
A czy można na własną rękę i bez wizyty w warsztacie naprawić awarię? Samodzielna wymiana pompy paliwa nie jest trudną czynnością, jednak należy pamiętać o kilku ważnych zasadach oraz mieć przynajmniej podstawową wiedzę na temat mechaniki.
W dużym skrócie: w pierwszej kolejności należy odpiąć kostkę elektryczną od pompy, a następnie uruchomić silnik w celu opróżnienia przewodów. Kolejnym ważnym krokiem jest odpięcie akumulatora. Zapobiegnie to ewentualnemu zwarciu. Po uwolnieniu przewodów, starą pompę można dokręcić i na jej miejsce zamontować nową.
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!
Wymiana pompy paliwa. Kilka słów na koniec
Wiesz już czym skutkuje zepsuta pompa paliwa. Objawy są wyraźnie zauważalne, zwłaszcza gdy silnik po prostu nie odpala. Aby uniknąć kosztownej awarii, bardzo ważna jest jakość paliwa, pilnowanie jego poziomu, a także regularna wymiana filtra. Zwracanie uwagi na te elementy wydłuży żywotność pompy paliwa i pozwoli Ci zaoszczędzić niemałą kwotę.
I chociaż warto dbać o swoje cztery kółka, każdy samochód może się zepsuć Ubezpieczenie od LINK4 pomoże Ci uniknąć stresu, który jest z tym związany! Zapoznaj się zwłaszcza z pakietem Auto Assistance dostępnym w aż trzech różnych wariantach, dzięki którym otrzymasz m.in. pomoc techniczną w razie awarii, wypadku lub kradzieży, holowanie czy pokrycie kosztów parkowania. I podróżuj bezpiecznie!
Ubezpieczenie Auto Assistance dostępne tylko w pakiecie z OC. Szczegółowe informacje sprawdź w OWU na www.link4.pl.
Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20