Ubezpieczenie mienia firmy – czego dotyczy?
Ubezpieczenie mienia firmy pozwoli zmniejszyć ryzyko związane z jego uszkodzeniem, zniszczeniem lub utratą. Na jaki produkt warto się zdecydować, aby zapewnić sobie poczucie bezpieczeństwa finansowego w tym zakresie? Sprawdź poniższe wskazówki.
- Co można zaliczyć do mienia firmy?
- Ubezpieczenia mienia firmy – jakie ubezpieczenie wybrać?
- Jakie ryzyka może obejmować ubezpieczenie mienia firmy?
- Kiedy ubezpieczenie mienia firmowego może nie zadziałać?
- Jak zgłosić szkodę, mając ubezpieczenie mienia dla firm?
- Podsumowanie
- FAQ – często zadawane pytania dotyczące ubezpieczenia mienia firmy
Ubezpieczenie mienia od wszystkich ryzyk lub inne związane z mieniem firmy nie jest obowiązkowe. Decyzja o zakupie tych produktów lub o rezygnacji z nich należy zatem tylko do przedsiębiorcy, który powinien podjąć ją, uwzględniając swoje potrzeby biznesowe.
Warto jednak mieć na uwadze to, że zawarcie obejmującej je umowy ma wiele zalet w kontekście wprowadzenia w firmie odpowiedniej strategii. Jeśli dojdzie do jakiejś szkody w majątku firmy, odszkodowanie zrekompensuje tę stratę poniesioną np. w wyniku zdarzenia losowego lub kradzieży z włamaniem.
Jeśli wziąć pod uwagę to, że część mienia firmowego jest niezbędna do świadczenia usług na rzecz klientów, możliwość uzyskania odszkodowania w przypadku wystąpienia straty w majątku firmy jest bardzo pomocna dla każdego przedsiębiorcy. Bez odpowiedniego wyposażenia nie można pracować i zarabiać, a nie każda firma dysponuje wystarczającą płynnością finansową, by natychmiast zastąpić uszkodzony lub utracony sprzęt nowym, korzystając z kapitału własnego. Jeśli masz ubezpieczenie mienia ruchomego, nie musisz się tym martwić, bo dzięki odszkodowaniu szybko przywrócisz ciągłość działalności po wystąpieniu szkody.
Nawet jeśli pojawienie się szkody nie zablokuje Ci możliwości pracy i realizowania usług na rzecz klientów, to i tak pozostawi Cię z pewną stratą finansową. O ile duże firmy mają to wliczone w ryzyko działania i dysponują odpowiednim kapitałem na niespodziewane wydatki, o tyle w przypadku wielu mikroprzedsiębiorstw może oznaczać to duże problemy z płynnością finansową.
W krytycznym przypadku może się okazać, że naprawa szkody na własną rękę kosztuje tyle, że wymagałoby to skorzystania z zewnętrznego finansowania, a jeśli okoliczności nie będą Ci sprzyjać – może się to skończyć długami. Posiadanie ubezpieczenia mienia oznacza poczucie bezpieczeństwa, bo w takiej sytuacji odszkodowanie pokryje finansową stratę, a Ty skupisz się na tym, by dalej prowadzić biznes najlepiej, jak to możliwe.
Jak wybrać ubezpieczenie mienia, by odpowiadało Twoim indywidualnym potrzebom? Sprawdź poniższe wskazówki, by podjąć świadomą i trafną decyzję.
Co można zaliczyć do mienia firmy?
Zgodnie z art. 44 Ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny, mieniem jest własność i inne prawa majątkowe. W kontekście firmy oznacza to zatem wszystkie aktywa, do których mogą należeć m.in.:
- nieruchomości, np. siedziba przedsiębiorstwa, jeśli została kupiona na firmę,
- nakłady inwestycyjne, np. wydatki na remont i wykończenie przestrzeni biurowej lub magazynu, jeśli te nie stanowią własności przedsiębiorcy,
- środki obrotowe, czyli np. materiały i półprodukty wykorzystywane do produkcji w ramach działalności firmy albo produkty kupione z myślą o odsprzedaży w stanie nieprzetworzonym,
- ruchomości, np. wyposażenie biura, komputery, maszyny i inny sprzęt wykorzystywany do świadczenia usług w związku z prowadzoną działalnością,
- wartości pieniężne, np. gotówka, obligacje, znaczki i bony skarbowe, bony towarowe, metale szlachetne, czeki, kamienie szlachetne, perły, bursztyny,
- prawa majątkowe, np. użytkowanie wieczyste jakiegoś gruntu.
Co istotne, nieco inaczej wygląda sytuacja w odniesieniu do mienia osób trzecich, które zostało Ci powierzone w celu zrealizowania jakiejś usługi, np. naprawy. Taki majątek możesz ubezpieczyć od zdarzeń losowych kupując dodatkową klauzulę ubezpieczenia OC za szkody w mieniu przyjętym w celu wykonania usługi. Przydatna może okazać się także klauzula ubezpieczenia OC za szkody w rzeczach ruchomych znajdujących się w pieczy, pod dozorem lub kontrolą ubezpieczającego.
Ubezpieczenia mienia firmy – jakie ubezpieczenie wybrać?
Jeśli zależy Ci na ubezpieczeniu mienia wchodzącego w skład majątku Twojej firmy, możesz postawić na jeden lub kilka z poniższych produktów LINK4:
- ubezpieczenie mienia od pożaru i innych zdarzeń,
- ubezpieczenie mienia od kradzieży z włamaniem lub rabunku,
- ubezpieczenie sprzętu elektronicznego od wszelkiego ryzyka,
Przedmiotem ubezpieczenia mienia od pożaru i innych zdarzeń jest takie mienie, które należy do firmy lub jest przez nią posiadane na podstawie innego tytułu prawnego, a przy tym jest związane z prowadzoną działalnością i zostało wskazane w umowie ubezpieczenia. Jeśli zdecydujesz się na jego zakup, LINK4 będzie ponosić odpowiedzialność za szkody w tym mieniu, do których doszło w następstwie takich zdarzeń, jak:
- pożar,
- uderzenie pioruna,
- wybuch,
- upadek statku powietrznego,
- deszcz nawalny,
- uderzenie pojazdu,
- zalanie,
- silny wiatr,
- napór śniegu,
- lawina,
- grad,
- powódź,
- osunięcie lub zapadanie się ziemi,
- trzęsienie ziemi,
- dym i sadza,
- huk ponaddźwiękowy,
- upadek drzew i budowli,
- przepięcie (limit 100 000 zł na jedno i wszystkie zdarzenia w okresie ubezpieczenia).
Jeśli wybierzesz ubezpieczenie od kradzieży z włamaniem i rabunku, zyskasz ochronę przed finansowymi skutkami szkód wynikających z kradzieży z włamaniem, rabunku w miejscu ubezpieczenia lub dewastacji. Zakresem ochrony ubezpieczeniowej mogą być objęte maszyny, urządzenia i wyposażenie, środki obrotowe, mienie osób trzecich, mienie osobiste pracowników, a także wartości pieniężne.
Ubezpieczenie sprzętu elektronicznego od wszelkiego ryzyka okaże się przydatne, jeśli w skład majątku firmy wchodzą urządzenia elektroniczne, np.:
- sprzęt elektroniczny stacjonarny,
- sprzęt elektroniczny przenośny,
- sprzęt medyczny,
- telefony komórkowe,
- dane i wymienne nośniki danych.
Sprzęt elektroniczny przenośny jest objęty ochroną również poza miejscem ubezpieczenia wskazanym w umowie ubezpieczeniowej. Dotyczy to m.in. laptopów, które przedsiębiorcy często zabierają ze sobą np. na spotkania z klientami.
Jakie ryzyka może obejmować ubezpieczenie mienia firmy?
To od Ciebie zależy to, od jakich ryzyk ubezpieczysz mienie wchodzące w skład majątku Twojej firmy. Pamiętaj tylko, że w LINK4 możesz ustalić zakres ochrony ubezpieczeniowej w taki sposób, by kompleksowo obejmowała te obszary, które uznajesz za najważniejsze z biznesowego punktu widzenia.
Jeśli uważasz, że największe zagrożenie dla Twojej branży stanowią działania osób trzecich, upewnij się, że ubezpieczenie obejmuje szkody wynikające m.in. z kradzieży z włamaniem, rabunku, dewastacji i innych aktów wandalizmu, jak również z wybuchu czy pożaru, które również mogą być efektem działania niesprzyjającej Ci osoby.
Z drugiej strony, równie nieprzewidywalne okazują się żywioły. Huragany, powodzie, trzęsienia ziemi, deszcze nawalne, gradobicia czy szkody wynikające z naporu śniegu nie zależą od Twojej woli i często nie masz nawet szansy na to, by zapobiec uszkodzeniu czy utracie mienia. Jeśli wziąć pod uwagę zmiany klimatyczne zachodzące na całym świecie, w kolejnych latach liczba takich zdarzeń może jeszcze wzrosnąć.
Możesz również postawić na ubezpieczenie mienia od wszystkich ryzyk. W tym przypadku ochrona ubezpieczeniowa obejmuje wszystkie możliwe zdarzenia poza tymi, które zostały jasno wskazane w OWU jako wyłączone z jej zakresu.
Kiedy ubezpieczenie mienia firmowego może nie zadziałać?
Warto mieć na uwadze to, że w umowie ubezpieczenia mienia firmy mogą znajdować się pewne wyłączenia odpowiedzialności. Zazwyczaj podstawą do odmowy wypłaty odszkodowania jest zaniechanie podstawowych obowiązków dbania o swoje mienie i jego zabezpieczenia i oczywiście szkody wyrządzone umyślnie.
W kontekście ubezpieczenia mienia istotne jest też to, że ochrona ubezpieczeniowa nie obejmuje szkód, które wynikają z nieprzestrzegania przepisów wynikających z zakresu prawa budowlanego, prawa pracy, ochrony przeciwpożarowej, BHP, ochrony środowiska oraz innych powszechnie obowiązujących przepisów dotyczących ochrony mienia, a także mających na celu zapobieganie powstaniu szkody. Takie same zasady obowiązują w odniesieniu do szkód, które wynikają z niesprawnych technicznie lub użytkowanych w nieprawidłowy sposób urządzeń, maszyn i instalacji.
Jak zgłosić szkodę, mając ubezpieczenie mienia dla firm?
Zanim przejdziesz do zgłoszenia szkody, upewnij się koniecznie, że sytuacja jest opanowana i nie ma ryzyka, że szkoda się zwiększy. Jeśli okoliczności jej powstania wymagają włączenia w sprawę służb (np. policji lub straży pożarnej), należy je niezwłocznie zawiadomić. Nie zapomnij również o zdobyciu kopii notatki o przyjęciu zgłoszenia – przyda się później.
Dopiero po załatwieniu opisanych powyżej spraw, należy zgłosić szkodę w LINK4, dzwoniąc pod numer 22 444 44 44, który znajdziesz również w umowie ubezpieczeniowej. Masz na to 3 dni od momentu zaistnienia szkody. Jeżeli koniec tego terminu upływa w dzień wolny od pracy, termin wydłuża się do pierwszego dnia roboczego po upływie tych dni. Im szybciej złożysz zawiadomienie o zaistnieniu szkody, tym lepiej dla Ciebie.
W tym momencie dowiesz się również, jakie dokumenty będą potrzebne do przeprowadzenia procesu likwidacji szkody. Na pewno mogą się do nich zaliczać wyżej wspomniane notatki od policji lub straży pożarnej, jeśli wezwiesz je na miejsce. Dodatkowo, możesz spotkać się z prośbą o dostarczenie np.:
- wykazu uszkodzonego, zniszczonego lub utraconego mienia wraz z rachunkiem poniesionych strat,
- oryginalnych rachunków zakupu, jak również dokumentacji księgowej i innych dowodów potrzebnych do ustalenia wysokości roszczenia.
LINK4 ma prawo do przeprowadzenia na miejscu oględzin, które pomogą w oszacowaniu rozmiarów szkody. Termin przyjazdu przedstawiciela LINK4 zostanie wcześniej ustalony, jeśli zajdzie taka konieczność. Pamiętaj, że do oględzin (lub do upłynięcia 7 dni od zgłoszenia zdarzenia) nie możesz wprowadzać zmian w miejscu zdarzenia – poza tymi, które są niezbędne, aby zapobiec powiększeniu szkody.
Do 7 dni od zgłoszenia szkody otrzymasz informację na temat dokumentów wymaganych w procesie likwidacji szkody. Wypłata odszkodowania powinna nastąpić w ciągu 30 dni, chyba że zaistnieją szczególne okoliczności. Jeśli będzie potrzeba więcej czasu do wyjaśnienia wszystkich spornych kwestii, odszkodowanie trafi do Ciebie w ciągu 14 dni od momentu, w którym uda się wyjaśnić wszystkie okoliczności sprawy, przy czym bezsporna część odszkodowania powinna zostać wypłacona w terminie 30 dni od zgłoszenia szkody.
Podsumowanie
Ubezpieczenie mienia firmy ma zapewnić przedsiębiorcy ochronę przed finansowymi konsekwencjami utraty, zniszczenia lub uszkodzenia mienia należącego do firmy i używanego w ramach działalności gospodarczej. Chcesz kupić ubezpieczenie mienia dla firm? W LINK4 nie tylko znajdziesz ofertę odpowiadającą Twoim indywidualnym preferencjom, ale też dokonasz zakupu w dogodny sposób. Aby kupić ubezpieczenie bez wychodzenia z domu, możesz zadzwonić pod numer 668 444 444 i porozmawiać z doradcą na infolinii.
Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.
Sprawdź również: Ubezpieczenie domu mieszkania od dewastacji, Ubezpieczenie domu mieszkania od zalania
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
FAQ – często zadawane pytania dotyczące ubezpieczenia mienia firmy
Jakie rodzaje zdarzeń są zazwyczaj objęte ochroną w ramach ubezpieczenia mienia firmy?
To zależy od tego, na jakie ubezpieczenie mienia się zdecydujesz. Zakres ochrony ubezpieczeniowej może obejmować m.in. uszkodzenie, zniszczeniem lub utratę mienia na skutek zdarzeń wynikających np. z czynników losowych, kradzieży z włamaniem, rabunku lub dewastacji.
Jakie dokumenty są potrzebne do zgłoszenia szkody z ubezpieczenia mienia?
Ich dokładną listę poznasz podczas zgłaszania szkody. Mogą do nich należeć m.in. notatka policyjna potwierdzająca przyjęcie zgłoszenia, wykaz mienia wraz z rachunkiem poniesionych strat, oryginalne rachunki zakupu, dokumentacja księgowa.
Czy wartość mienia firmy może ulec zmianie w trakcie obowiązywania umowy?
W porozumieniu z LINK4 możesz podwyższyć sumę ubezpieczenia, płacąc dodatkową składkę. Na ten krok warto się zdecydować m.in. po wypłaceniu odszkodowania z ubezpieczenia mienia firmy, gdy suma ubezpieczenia zostanie zmniejszona lub ulegnie wyczerpaniu. Podobnie wygląda sytuacja wtedy, gdy dojdzie do obniżenia wartości ubezpieczonego mienia.
Przeczytaj podobne wpisy
Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20