System start stop. Co to jest i jak działa?
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena obejmuje: ubezpieczenie OC.
OC
Assistance
NNW
OC
Assistance
NNW
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena obejmuje: ubezpieczenie OC.
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC.
OC
Assistance
NNW
OC
Assistance
NNW
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC.
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC + Auto Assistance.
OC
Assistance
NNW
OC
Assistance
NNW
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC + Auto Assistance.
Słyszałeś o systemie start stop? O tym, w jaki sposób działa i jakie są jego wady oraz zalety? W artykule odpowiemy na najczęściej zadawane pytania z nim związane. Wyjaśnimy też, jak sprawdza się w praktyce!
Słyszałeś o systemie start stop? O tym, w jaki sposób działa i jakie są jego wady oraz zalety? W artykule odpowiemy na najczęściej zadawane pytania z nim związane. Wyjaśnimy też, jak sprawdza się w praktyce!
Co to jest system start stop?
System start stop to funkcja odpowiedzialna za wyłączanie silnika podczas zatrzymań i postojów, na przykład w korkach, na światłach, czy przy szlabanach kolejowych. Założeniem konstruktorów było ograniczenie emisji CO2 i obniżenie poziomu spalanego paliwa. Pojazd ma w trakcie postoju wygaszać silnik, lecz pozostawać cały czas w trybie gotowości. Dzięki temu układ może płynnie zainicjować ruszanie z miejsca po dotknięciu odpowiedniego pedału.
Warto zauważyć, że ograniczenie emisji CO2 i spalania paliwa, które wynikają z zastosowania tego systemu, uzależnione są od stanu technicznego maszyny. Nawet badania laboratoryjne wykazały, że w trybie jazdy ekonomicznej można obniżyć zużycie paliwa o 1 litr na 100 km. Czy jest to wynik warty uwagi? Dla osób pokonujących rocznie 20 lub 30 tysięcy kilometrów funkcja start stop w samochodzie może okazać się idealnym sposobem na generowanie dodatkowych oszczędności.
Jak działa start-stop?
To jak działa system start stop, jest stosunkowo proste. Z perspektywy kierowcy – korzystanie z tej funkcji jest w zasadzie pozbawione jakiegokolwiek wysiłku. W czasie postoju na światłach lub w korku, ustaw drążek manualnej skrzyni biegu na pozycji neutralnej i zdejmij nogę ze sprzęgła. Układ start stop automatycznie zgasi silnik spalinowy. O działaniu systemu często informuje również kontrolka na desce rozdzielczej.
Polecamy również: Układ ASR – co to jest oraz jak działa system kontroli trakcji?
Po ponownym naciśnięciu pedału sprzęgła, czujnik wyśle sygnał do systemu start stop, który spowoduje ponowne uruchomienie silnika. Niezależnie od tego, wszystkie pozostałe urządzenia pokładowe (np. radio, wentylacja, klimatyzacja lub SRS) cały czas pozostają aktywne i pracują bez zmian.
W przypadku samochodów, którymi jeździsz w dłuższe trasy, oszczędność paliwa dzięki wykorzystaniu systemu start-stop jest raczej niewielka, ale gdy spędzasz sporo czasu w korkach lub ruchu ulicznym możesz zauważyć mniejsze zużycie paliwa, dzięki temu, że silnik nie pracuje bezproduktywnie na biegu jałowym i tym samym niepotrzebnie nie zużywa paliwa.
A jak to wygląda w pojazdach wyposażonych w automatyczną skrzynie biegu, gdzie nie występuje pedał sprzęgła? Czujnik znajduje się w pedale hamulca. Jeśli więc zatrzymasz się i przytrzymasz hamulec w pozycji wciśniętej, napęd zostanie wyłączony. Po zwolnieniu pedału impuls jest automatycznie wysyłany do rozrusznika i następuje ponowne uruchomienie silnika i auto jest gotowa do dalszej jazdy, zanim kierowca położy stopę na gaz.
Musisz jednak pamiętać, że dokładne zasady działania systemu start stop mogą różnić się od siebie w poszczególnych autach i zależą od producenta samochodu.
Inżynierowie i konstruktorzy zastosowali w autach z systemem start stop innowacyjną formę rozruszników. Muszą one pracować o wiele szybciej od klasycznych. Dlatego udoskonalono je, aby użytkownicy nie odczuwali dyskomfortu w trakcie eksploatacji. Istotna była również wytrzymałość jednostki napędowej, ponieważ układ tego typu częściej korzysta z niektórych jej podzespołów. Dlatego modyfikacji uległy elementy, które odpowiedzialne są za przygotowanie do jazdy oraz rozruch silnika. Należą do nich m.in. akumulator odporny na głębokie rozładowanie i alternator.
Dodatkowo system nie zadziała na przykład w sytuacjach takich, gdy poziom naładowania akumulatora jest niewystarczający, gdy silnik jest zbyt nagrzany lub zimny oraz wtedy gdy włączonych jest zbyt wiele elementów układu elektrycznego takich jak np. radio, podgrzewanie szyb, foteli itp.
Warto zauważyć, że większość nowoczesnych samochodów posiada przycisk start stop. Pozwala on m.in. aktywować lub dezaktywować tę funkcję, gdyż irytuje ona niektórych kierowców. Może być uciążliwa zwłaszcza w przypadku eksploatacji auta w zakorkowanym ruchu miejskim, gdzie system ten będzie załączał się bardzo często. Trzeba tam częściej konfrontować się z korkami i nieszablonowymi manewrami.
Niektórych kierowców bardzo drażni ciągłe włączanie silnika i jego wyłączanie przez system start stop. Na szczęście w większości samochodów wyłączenie start stop jest bardzo proste. Dezaktywacja systemu następuje poprzez wciśnięcie odpowiedniego przycisku, rzadziej poprzez odznaczenie odpowiedniej opcji w ustawieniach systemu samochodu.
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
System start stop – pytania
Ile kosztuje samochód z systemem stop start oraz jakie są jego wady i zalety? To często poruszane wątki – szczególnie przez osoby, które zastanawiają się nad zakupem pojazdu z takim wyposażeniem. Jeśli zatem chcesz kupić auto z tą funkcją, poznaj odpowiedzi na te pytania!
W jakich autach znajdziemy system stop start?
Fantazja producentów motoryzacyjnych bywa imponująca i naprawdę zaskakująca. Świetnym tego przykładem jest zastosowanie funkcji stop start w modelach takich jak Porsche 911 – czyli w pojazdach sportowych. Najczęściej jednak można ją spotkać w autach osobowych, rodzinnych lub dostosowanych do jazdy miejskiej.
Ile kosztuje samochód z funkcją start stop?
Weźmy pod uwagę, że funkcja start stop nie jest wcale tak świeżym i innowacyjnym wynalazkiem. Znajdziemy ją już w autach starszych niż 10 lat! I nie muszą być to modele klasy premium. To z pewnością obniża ich wartość rynkową, ze względu na rodzaj wyposażenia, wiek i potencjalny przebieg. Kierowca w ciągu dekady jest w stanie bez żadnych przeszkód pokonać nawet do 200-300 tysięcy kilometrów!
Przeczytaj także: System ABS. Co to jest i jak działa? Wyjaśniamy!
Oznacza to, że system start stop można spotkać już w autach z przedziału cenowego między 20-50 tysięcy złotych. Ciężko jednak mówić o górnej granicy tego przedziału. Podobną funkcjonalność znajdziemy nawet w nowoczesnych sportowych konstrukcjach klasy premium+, takich jak ww. Porsche 911, czy Ferrari. A ich cena potrafi sięgać nawet milionów złotych.
Co daje system start stop?
Największe plusy, jakie przemawiają za korzystaniem z funkcji start stop, to kwestie ekonomiczne i ekologiczne. Sposób, w jaki działa funkcja start stop w samochodzie, czyli wyłączenie silnika w momencie, gdy auto zatrzymuje się, pozwala zmniejszyć zużycie paliwa – co w warunkach miejskich oznacza dużą oszczędność – i emisję CO2. Tym samym, dzięki systemowi start stop dorzucimy swoją cegiełkę do walki z efektem cieplarnianym.
Wiele osób podaje w wątpliwości aspekt ekologii, gdyż – w przeliczeniu na jeden samochód – różnica ta nie jest duża. Nie zapominajmy jednak o tym, że gdyby chociaż połowa społeczeństwa aktywnie korzystała z systemu start stop, jego wpływ już stałby się zauważalny. W końcu morze składa się z wielu kropel, a każda zmiana rozpoczyna się u podstaw.
Wady systemu start stop w samochodzie
Niestety, nie ma rzeczy i rozwiązań idealnych, a system start stop nie jest tu wyjątkiem i również ma swoje słabe strony. To prawda, że płynność jego pracy jest zadowalająca na początku użytkowania pojazdu. Należy jednak pamiętać, że rozrusznik, alternator, czujniki i wiązki ulegają z czasem wyeksploatowaniu. Ma to realny wpływ na jakość obsługi samochodu, czyli tempo pracy podzespołów. Z czasem nawet sekundowe opóźnienia mogą być frustrujące dla kierowców.
Dodajmy do tego aspekt cenowy. W przypadku samochodów z systemem start stop części są o wiele droższe niż tradycyjne podzespoły – czasem nawet kilkukrotnie. Jest to szczególnie uciążliwe na rynku aut używanych, które – jak wiadomo – nie zawsze są w idealnej kondycji.
Ostatnią wadą jest to, jak system start stop zachowuje się w nietypowych warunkach. Możemy mieć problem podczas parkowania w miejscu wymagającym wielokrotnego manewrowania. Lub też w sytuacjach awaryjnych na trasie, gdy musimy gwałtownie zahamować i ponownie ruszyć. Na szczęście konstruktorzy stale udoskonalają ten system! Prawdopodobnie za niedługo zażegnany te komplikacje.
Funkcja start stop – podsumowanie
Wiesz już, jak działa system start stop, dzisiaj system ten znajdziemy na pokładzie praktycznie każdego nowego samochodu, chociaż sam system nie znajduje się na liście wyposażenia obowiązkowego w pojazdach. Najczęściej da się go jednak wyłączyć, co często wykorzystywane jest przez wielu kierowców, których system ten zwyczajnie denerwuje, mimo to, że pozwala na pewną oszczędność paliwa i tym samym zmniejszenie kosztów eksploatacji auta. Dopóki nie sprawdzisz tego samemu – nie przekonasz się, czy to, w jaki sposób działa system start stop jest dla Ciebie. Przy ewentualnym zakupie samochodu po prostu wypróbuj ją w trakcie jazdy testowej. To pozwoli Ci określić, czy rozwiązanie Ci się podoba.
Wiesz już, co to jest system start stop, jak on działa i czy warto go posiadać. Nie zapomnij zatem zadbać o bezpieczeństwo podczas podróży! Zapoznaj się z ubezpieczeniami LINK4: OC, AC oraz Assistance i przestań martwić się o kolizje lub awarie.
W celu wyliczenia składki za ubezpieczenie, skorzystaj z kalkulatora. Umowę zawrzesz też przez infolinię (22 444 44 23) lub podczas spotkania z agentem współpracującym z LINK4.
Ubezpieczenie AC i Assistance dostępne tylko w pakiecie z OC. Szczegółowe informacje sprawdź w OWU na www.link4.pl
Zobacz też: Rejestracja samochodu Krosno, Ubezpieczenie OC Ostrowiec Świętokrzyski
FAQ – najczęściej zadawane pytania
Jak działa system start-stop?
System start-stop automatycznie wyłącza silnik, gdy pojazd stoi w miejscu, np. na światłach, a ponownie uruchamia go, gdy kierowca rusza. Dzięki temu zmniejsza się zużycie paliwa i emisja spalin, gdy silnik nie jest potrzebny. System działa na podstawie czujników monitorujących stan pojazdu i reaguje na takie czynniki jak prędkość czy nacisk na pedał gazu lub hamulca.
Czy warto wyłączyć system start-stop?
Wyłączenie systemu start-stop może być korzystne w niektórych sytuacjach, ale zależy to od indywidualnych preferencji i warunków jazdy. Warto wyłączyć go, jeśli często jeździsz w warunkach, gdzie silnik musi być stale uruchomiony (np. w trakcie częstych ruszania w korkach), ponieważ może to wpływać na komfort jazdy i wydajność systemu. Z drugiej strony, w normalnych warunkach jazdy, system pomaga oszczędzać paliwo i zmniejszać emisję spalin, więc jego wyłączenie może być nieopłacalne. W nowoczesnych samochodach system jest zoptymalizowany, aby nie zużywać nadmiernie akumulatora ani innych podzespołów.
Czy system start-stop jest dobry dla silnika?
System start-stop, gdy jest odpowiednio zaprojektowany i używany, nie powinien negatywnie wpływać na silnik. Nowoczesne pojazdy z tym systemem są wyposażone w wytrzymalsze akumulatory, mocniejsze rozruszniki i specjalne technologie, które minimalizują zużycie podzespołów. System ten jest zaprojektowany tak, aby silnik uruchamiał się i wyłączał płynnie, co zmniejsza ryzyko uszkodzenia silnika.
Jak odpalić auto z systemem start-stop?
Aby odpalić auto z systemem start-stop, wystarczy zwolnić hamulec, jeśli był wciśnięty, lub nacisnąć pedał gazu, aby system automatycznie uruchomił silnik. W niektórych samochodach system może uruchomić silnik także po wciśnięciu pedału hamulca lub podczas włączania biegu. W każdym przypadku, po zatrzymaniu się na chwilę, system start-stop automatycznie wyłącza silnik, a jego ponowne uruchomienie następuje bez opóźnienia po wykonaniu jednej z tych czynności. Jeśli system jest wyłączony, silnik pozostaje włączony.
Czy system start-stop niszczy akumulator?
System start-stop nie powinien niszczyć akumulatora, o ile samochód jest wyposażony w odpowiedni, wytrzymały akumulator. Nowoczesne akumulatory w pojazdach z tym systemem są przystosowane do częstych cykli ładowania i rozładowania.
Przeczytaj podobne wpisy

Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20
