Kup online
polisę OC AC
Image
Grafika przedstawiająca samochody, z których jeden ma w tle umieszczoną tarczę.

Otwarcie restauracji – o czym pamiętać?

Image
Ikona klienta
353zł

Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena obejmuje: ubezpieczenie OC.

OC aktywne

Checkmark icon

AC aktywne

Checkmark icon

Assistance aktywny

Checkmark icon

NNW aktywne

Checkmark icon
Image
Ikona klienta

OC aktywne

Checkmark icon

AC aktywne

Checkmark icon

Assistance aktywny

Checkmark icon

NNW aktywne

Checkmark icon
353zł

Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena obejmuje: ubezpieczenie OC.

Oblicz składkę
Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
595zł

Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC.

OC aktywne

Checkmark icon

AC aktywne

Checkmark icon

Assistance aktywny

Checkmark icon

NNW aktywne

Checkmark icon
Image
cena ubezpieczenia - Kobieta

OC aktywne

Checkmark icon

AC aktywne

Checkmark icon

Assistance aktywny

Checkmark icon

NNW aktywne

Checkmark icon
595zł

Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC.

Oblicz składkę
Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
723zł

Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC + Auto Assistance.

OC aktywne

Checkmark icon

AC aktywne

Checkmark icon

Assistance aktywny

Checkmark icon

NNW aktywne

Checkmark icon
Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna

OC aktywne

Checkmark icon

AC aktywne

Checkmark icon

Assistance aktywny

Checkmark icon

NNW aktywne

Checkmark icon
723zł

Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC + Auto Assistance.

Oblicz składkę
Czas czytania: 7 min. 50 sek.

Szukasz pomysłu na biznes i wydaje Ci się, że otwarcie restauracji to dobry pomysł? Zanim zainwestujesz w to przedsięwzięcie własne oszczędności lub pieniądze z dotacji czy też kredytu, upewnij się, że wiesz, z czym wiąże się prowadzenie restauracji.

Z raportu Rynek Gastronomiczny w Polsce wynika, że w 2022 roku w Polsce działało łącznie 91 700 lokali gastronomicznych. W stosunku rok do roku ich liczba zwiększyła się o 2,8%. 

Jak wyglądała sytuacja branży gastronomicznej w 2022 roku? Statystyki opracowane dla potrzeb wyżej wspomnianego raportu wskazują na to, cały sektor zaliczył wzrost o dwucyfrowej dynamice (33%) w odniesieniu do 2021 roku. Wynika to ze zmiany nastrojów konsumentów, którzy chętnie korzystali z usług świadczonych przez firmy HoReCa. Aż 67% respondentów zadeklarowało, że spożywało posiłki w lokalach gastronomicznych, 55% wskazało zamawianie posiłków na wynos, a 53% przyznało się do zamawiania jedzenia z dostawą do domu.

Rozważasz otwarcie restauracji? Zanim wprowadzisz ten plan w życie, zapoznaj się z poniższymi wskazówkami, które nakierują Cię na kluczowe aspekty tego procesu i pomogą podjąć ostateczną decyzję.

Planujesz otwarcie restauracji? Zacznij od biznesplanu!

Pierwszą decyzją, jaką należy podjąć przed otwarciem własnej restauracji, jest kierunek, w którym będzie zmierzać kuchnia. Jeśli specjalizujesz się w jakiejś konkretnej dziedzinie, to właśnie ona może okazać się najbezpieczniejszym wyborem. Jeśli nie masz wcześniejszych doświadczeń w gastronomii, możesz kierować się aktualnym popytem. Wyżej wymieniony raport wskazuje na to, że wśród Polaków największą popularnością cieszą się obecnie:

  • kuchnia polska (48% ankietowanych),
  • kuchnia włoska (31% ankietowanych),
  • sieciowe fast foody (25% ankietowanych),
  • niesieciowe fast foody (24% ankietowanych),
  • kebab (18% ankietowanych),
  • kuchnia ogólnoazjatycka (15% ankietowanych),
  • kuchnia wegańska (14% ankietowanych),
  • kuchnia wegetariańska (11% ankietowanych),
  • kuchnia japońska (11% ankietowanych),
  • kuchnia śródziemnomorska (10% ankietowanych),
  • kuchnia fusion (6% ankietowanych),
  • kuchnia arabska/turecka (2% ankietowanych).

Pamiętaj tylko, że celowanie w najpopularniejszą kuchnię nie zawsze przyniesie oczekiwane zyski. W grę wchodzi bowiem także czynnik związany z konkurencją. Jeśli w okolicy będzie kilka dobrych lokali serwujących podobne potrawy, możesz nie przebić się na ich tle, a w efekcie zyski okażą się niższe niż zakładasz.

Kolejnym krokiem powinno być ustalenie wstępnej strategii marketingowej. Mowa tu chociażby o nazwie, logotypie, ogólnej atmosferze lokalu oraz strategiach promocyjnych. Możesz to zrobić samodzielnie lub skorzystać oferty agencji marketingowej lub brandingowej.

Te wszystkie aspekty powinny stanowić trzon biznesplanu, którego opracowanie jest niezbędne przed rozwinięciem każdego biznesu, a w szczególności wtedy, gdy chodzi Ci po głowie otwarcie własnej restauracji. Jeśli nie masz doświadczenia w tworzeniu biznesplanu, możesz skorzystać z profesjonalnych usług doradczych w tym zakresie. Zajmujące się tym firmy oferują nie tylko spisanie go, ale również przeprowadzenie fachowych analiz rynkowych czy nawet pomoc w uzyskaniu dotacji, jeśli jest to możliwe.

Zostaw numer - oddzwonimy

i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!

Lokalizacja i wyposażenie lokalu – podstawowe kwestie

Jeśli nastawiasz się na serwowanie potraw na miejscu, kluczowym aspektem jest wybór właściwego lokalu. Choć kwestie finansowe są tu niezwykle istotne, to jednak nie zawsze najważniejsze. Dlaczego?

Załóżmy, że masz do wyboru dwa lokale: jeden w ścisłym centrum turystycznego miasta, a drugi na obrzeżach. Za pierwszy trzeba zapłacić więcej, a za drugi dużo mniej. Teoretycznie, może się wydawać, że druga z tych opcji jest korzystniejsza, gdyż niesie za sobą mniejsze wydatki miesięczne i niższe ryzyko. Z drugiej strony, klienci nie mają w zwyczaju wybierać takich miejsc, o ile nie mają już wypracowanej renomy. Wynajem droższego lokalu być może stanowi większe ryzyko, ale za to masz większą szansę na to, że do środka zajrzą przypadkowi klienci, którzy wrócą do Ciebie w przyszłości i przyczynią się do budowania renomy Twojej firmy.

Warto też przemyśleć to, czy wynajem lub dzierżawa lokalu są korzystniejsze niż jego zakup. Teoretycznie, posiadanie nieruchomości na własność oznacza niższe opłaty miesięczne i dużą swobodę w kształtowaniu wyglądu jej wnętrza. Z drugiej strony, sam zakup to zwykle duża inwestycja, która może stanowić zamrożenie majątku. Jeśli po pewnym czasie stwierdzisz, że chcesz zamknąć biznes, pozostaniesz z lokalem, którego wynajęcie lub sprzedaż mogą zająć dużo czasu – a w międzyczasie będziesz płacić za niego podatek od nieruchomości oraz rachunki za media.

Rozmyślając o kwestiach lokalowych, nie zapomnij też o samym wyposażeniu. Powinno być dostosowane do potrzeb danej kuchni i klimatu restauracji, a przy tym mieścić się w założonym budżecie. Właściwie zawsze otwarcie nowej restauracji wiąże się z dużymi wydatkami na wyposażenie, chyba że uda Ci się znaleźć lokal, który już dysponuje większością potrzebnych mebli i sprzętów.

Prowadzenie restauracji – pozwolenia i kwestie prawne

Otwarcie nowej restauracji wiąże się z koniecznością założenia działalności gospodarczej. Od tego momentu będziesz odpowiadać nie tylko za prace nad przygotowaniem lokalu do otwarcia, lecz również za dopełnienie wszystkich obowiązków przedsiębiorcy, m.in. rozliczanie się z urzędem skarbowym i ZUS-em. 

W tym momencie warto też zastanowić się, czy na pewno chcesz korzystać z własnych oszczędności do rozkręcenia własnego biznesu. Jeśli nie, możesz poszukać alternatywnego finansowania, np. dotacji z Unii Europejskiej (do 40 tys. zł) dotacji z urzędu pracy (do 25 tys. zł) lub kredytu firmowego (kwota zależna od Twojej zdolności kredytowej). Co do ostatniej z tych opcji, zwróć uwagę na to, że nie wszystkie banki udostępniają taką opcję świeżo upieczonym przedsiębiorcom. Możesz więc mieć stosunkowo mały wybór kredytów.

Prowadzenie własnej restauracji oznacza konieczność spełnienia szeregu formalnych wymagań – głównie ze strony sanepidu, choć nie tylko. Zanim rozpoczniesz prace remontowe (i w ich trakcie) musisz załatwić m.in. takie kwestie, jak:

  • stworzenie dokumentacji HACCP, czyli dotyczącej Systemu Analizy Zagrożeń i Krytycznych Punktów Kontroli,
  • stworzenie projektu technologicznego kuchni u projektanta,
  • zmiana przeznaczenia lokalu w urzędzia miasta lub gminy, o ile w danym miejscu nie była wcześniej prowadzona działalność gastronomiczna,
  • sprawdzenie jakości wody w wodociągach,
  • protokół odbioru wentylacji od kominiarza,
  • protokół bezpieczeństwa od straży pożarnej,
  • zgłoszenie odbioru lokalu do Państwowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej i zaczekanie na kontrolę pracownika sanepidu,
  • zdobycie koncesji na alkohol w urzędzia miasta lub gminy,
  • zgłoszenie do Bazy Danych Odpadowych, o ile zamierzasz używać toreb z tworzywa sztucznego,
  • zgłoszenie do abonamentu radiowo-telewizyjnego i uregulowanie kwestii związanych z ZAIKS, jeśli zamierzasz puszczać muzykę w swoim lokalu.

Jak widać, lista niezbędnych spraw jest długa, a w grę mogą wchodzić jeszcze dodatkowe kwestie, np. pozwolenia od wojewódzkiego konserwatora zabytków, o ile adaptujesz na cele gastronomiczne zabytkowy budynek.

Otwarcie własnej restauracji a kwestie finansowe

Gdy remont restauracji i załatwianie aspektów formalnych są już w toku, możesz zacząć układać menu, a następnie nawiązywać współpracę z dostawcami i hurtowniami z branży HoReCa. Zwróć tu uwagę nie tylko na ceny i dostępność interesujących Cię produktów, ale też na respektowanie kwestii związanych z HACCP.

Praca właściciela restauracji to jednak nie tylko sprawy związane z samym przygotowywaniem i serwowaniem jedzenia, ale też z szeroko rozumianym zarządzaniem finansami. Jeśli nie masz doświadczenia w tym zakresie, najlepiej już na wstępie znajdź dobre usługi księgowe, które ułatwią Ci prowadzenie rozliczeń z urzędami. 

W takim przypadku Tobie pozostanie kontrolowanie kosztów i planowanie rezerw finansowych, które w tej branży są nie tyle przydatne, co wręcz niezbędne. Restauracja musi dysponować budżetem zapewniającym jej płynność w kontekście opłat za produkty i media, jak również wydatków na cele pracownicze.

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!

Ikona klienta

Mężczyzna, 38 lat, Ford Fiesta

353 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!

cena ubezpieczenia - Kobieta

Kobieta, 46 lat, Honda Civic

364 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!

cena ubezpieczenia - Mężczyzna

Mężczyzna, 39 lat, Volkswagen Passat

373 zł

Oblicz składkę

Harmonogram otwarcia restauracji – nie zapomnij o zakupie ubezpieczenia

Wydaje Ci się, że prawie wszystko zostało zapięte na ostatni guzik i można ruszać z biznesem, gdy tylko uda Ci się załatwić ostatnie sprawy? Przygotuj harmonogram otwarcia restauracji i postępuj zgodnie z nim.

Nie zapomnij o tym, że nie wystarczy po prostu otworzyć drzwi lokalu i czekać na to, że już od pierwszego dnia miejsce będzie roić się od ludzi. Odpowiednio zaplanowaną strategię marketingową należy wdrożyć z dużym wyprzedzeniem, aby nie tylko zwrócić na siebie uwagę potencjalnych klientów, ale też skusić ich do przetestowania Twojej oferty, gdy tylko będzie to możliwe.

Zanim wpuścisz do środka pierwszych gości i zaczniesz ich karmić wybornymi potrawami, rozważ również ubezpieczenie swojego biznesu. Teoretycznie, nie masz takiego obowiązku, jeśli działasz w branży gastronomicznej. Posiadanie takiego zabezpieczenia może jednak zapewnić Ci szereg korzyści.

Założenie własnej restauracji to ogromny wydatek, niezależnie od tego, czy opłacasz wszystko z własnych środków, czy też korzystasz z innej formy finansowania. Z drugiej strony, wystarczy tylko chwila nieuwagi lub pech, aby wszystko stracić. W lokalu gastronomicznym nietrudno o pożar czy zalanie na skutek błędu pracownika lub jakiejś awarii instalacji. Jeśli do tego dojdzie, a Ty nie masz ubezpieczenia, stracisz wszystko. Odbudowanie biznesu może zatem stanowić duże wyzwanie.

Zwróć też uwagę na to, że dobrze prosperująca restauracja to taka, w której jest dużo osób. Zapraszanie ich do środka wiąże się jednak z ryzykiem. Jako właściciel odpowiadasz bowiem za wszystkie szkody osobowe i rzeczowe, do których może dojść w związku z prowadzoną przez Ciebie firmą i wykorzystywanym w ramach niej mieniem. Przykładowo, poślizgnięcie się na śliskiej posadzce może skutkować koniecznością wypłaty odszkodowania za złamaną nogę – tak samo, jak wystąpienie zatrucia pokarmowego po wizycie w Twoim lokalu.

Jeśli nie masz ubezpieczenia OC, za takie szkody zapłacisz z własnej kieszeni, a mogą to być niemałe kwoty. O ile nie chcesz podejmować takiego ryzyka, zapewnij sobie poczucie bezpieczeństwa podczas prowadzenia biznesu, kupując ubezpieczenie.

W LINK4 znajdziesz wszystko, czego możesz potrzebować jako właściciel restauracji. Zwróć szczególną uwagę na ubezpieczenie OC, do którego możesz dokupić dodatkową klauzulę dla podmiotów prowadzących punkty gastronomiczne. Dzięki temu zakres ochrony obejmie także szkody osobowe będące następstwem zatrucia pokarmowego.

Jeśli zależy Ci na ochronie lokalu i jego wyposażenia, możesz rozważyć zakup ubezpieczenia mienia – od pożaru i innych zdarzeń lub od wszelkiego ryzyka. Nie mniej przydatne okaże się także ubezpieczenie mienia od kradzieży z włamaniem lub rabunku.

Zastanów się nad tym, które z tych produktów zapewni Ci jako właścicielowi firmy bezpieczeństwo finansowe, jakiego potrzebujesz. W LINK4 masz swobodę wyboru i możesz wybrać dokładnie te ubezpieczenia, które uważasz za najistotniejsze podczas prowadzenia własnego biznesu.

Podsumowanie

Chociaż teoretycznie zyski branży gastronomicznej rosną w stosunku rok do roku, wciąż panuje przekonanie, że to jedna z najbardziej ryzykownych branż. Powodzenie lub porażka zależą tu od szeregu czynników, a na wiele z nich przedsiębiorca nie ma większego wpływu. 

Znalezienie dobrej niszy na rynku, która jest dopasowana do popytu w danym miejscu, może znacząco zwiększyć Twoje szanse na powodzenie. Z drugiej strony, wystarczy coś tak niespodziewanego, jak pandemia czy inflacja, aby zamknąć portfele Polaków na wydatki, które nie są konieczne – a do takich należą takie przyjemności, jak jedzenie w restauracji.

Mimo wszystko nie warto koncentrować się jedynie na czarnych scenariuszach. Jeśli masz dobry plan i faktor, który wyróżni Cię spośród konkurencji, możesz osiągnąć sukces w tej trudnej branży. Kluczem do sukcesu są jednak starannie opracowany biznesplan oraz harmonogram otwarcia restauracji. 

Trzymamy kciuki za Twoje powodzenie! Nie pozostawiaj jednak wszystkiego w rękach ślepego losu. Zapewnij sobie poczucie bezpieczeństwa, kupując odpowiednie ubezpieczenie w LINK4. Zakupu możesz dokonać telefonicznie (668 444 444), mailowo (biznes@link4.pl) lub stacjonarnie u agenta współpracującego z LINK4.

Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.

FAQ – często zadawane pytania dotyczące ubezpieczeń dla restauracji

Czy ubezpieczenie obejmuje szkody spowodowane przez pożar lub zalanie?

Tak, o ile zdecydujesz się na zakup ubezpieczenia mienia od pożaru i innych zdarzeń albo od wszelkiego ryzyka. 

Jakie są korzyści z posiadania ubezpieczenia OC w restauracji?

Oznacza to zabezpieczenie finansowe, gdyż w granicach określonych przez ogólne warunki przeniesiesz na ubezpieczyciela odpowiedzialność za ewentualne szkody, które mogą powstać w związku z Twoją działalnością. 

Jakie są najczęstsze wyłączenia dla ubezpieczenia restauracji?

Najczęściej dotyczą one szkód osobowych wynikających z zatrucia pokarmowego. To wyłączenie możesz zniwelować poprzez zakup odpowiedniej klauzuli dodatkowej.

Jakie dokumenty są potrzebne do zgłoszenia roszczenia?

Będzie Ci do tego potrzebny przede wszystkim numer polisy. Listę dodatkowych dokumentów, które należy dostarczyć w procesie likwidacji szkody, poznasz podczas rozmowy z konsultantem Centrum Alarmowego.

 

Źródła:

  1. https://www.horecanet.pl/wp-content/uploads/2023/08/raport-gastronomiczny-2023-1.pdf

Przeczytaj podobne wpisy

Czy artykuł był przydatny?

Oblicz składkę 

już teraz

lub zadzwoń

(22) 444 44 23

pon. - pt. 8 - 20