Niemieckie tablice rejestracyjne. Dowiedz się, jak je odczytać
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena obejmuje: ubezpieczenie OC.
OC
Assistance
NNW
OC
Assistance
NNW
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena obejmuje: ubezpieczenie OC.
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC.
OC
Assistance
NNW
OC
Assistance
NNW
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC.
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC + Auto Assistance.
OC
Assistance
NNW
OC
Assistance
NNW
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC + Auto Assistance.
Niemieckie tablice rejestracyjne zawierają informacje na temat miejsca rejestracji pojazdu. Czy wiesz, jak je prawidłowo odczytać? Tłumaczymy, w jaki sposób wyznacza się numery rejestracyjne w Niemczech.
- Czym są niemieckie tablice rejestracyjne?
- Jak wyglądają niemieckie tablice rejestracyjne?
- Jak czytać niemieckie tablice rejestracyjne?
- Oznaczenia niemieckich tablic rejestracyjnych – co warto wiedzieć?
- Jak sprawdzić niemieckie tablice rejestracyjne?
- Nie zapomnij o ubezpieczeniu samochodu. Sprawdź ofertę LINK4
- Podsumowanie
- FAQ – często zadawane pytania
Czym są niemieckie tablice rejestracyjne?
Niemieckie tablice rejestracyjne pełnią takie same funkcje jak ich polskie odpowiedniki. Służą do identyfikacji pojazdów, ich właścicieli oraz miejsca rejestracji.
Oto ich najważniejsze funkcje:
- identyfikacja konkretnego pojazdu na drodze;
- ustalenie właściciela pojazdu;
- określenie miejsca rejestracji pojazdu.
Sam numer rejestracyjny pozwala ustalić wyłącznie lokalizację rejestracji pojazdu. Z kolei informacje dotyczące właściciela pojazdu przechowywane są w bazie danych Kraftfahrt-Bundesamt (KBA), czyli w Federalnym Urzędzie Transportu Samochodowego.
Regulacje prawne
Głównym aktem prawnym regulującym kwestię wyglądu i oznaczeń niemieckich tablic rejestracyjnych jest rozporządzenie o rejestracji pojazdów FZV (niem. Fahrzeug-Zulassungs-Verordnung). Jest ono częścią dużej ustawy StVG (niem. Straßenverkehrsgesetz) dotyczącej ruchu drogowego w Niemczech.
Rozporządzenie FZV określa szczegółowe wymagania dotyczące tablic rejestracyjnych w Niemczech, w tym zasady ich wyrabiania.
Jak wyglądają niemieckie tablice rejestracyjne?
Wymiary tablic
Standardowa niemiecka rejestracja ma kształt prostokąta o wymiarach 52 cm × 11 cm (szerokość × wysokość). Dotyczą one większości pojazdów: samochodów osobowych, ciężarówek i autobusów. Pojazdy, które nie mieszczą jej, są wyposażone w tablicę dwurzędową o wymiarach 34 cm × 20 cm. Osobne tablice rejestracyjne są zarezerwowane dla motocykli, przy czym wielkość tablicy zależy od pojemności silnika tego pojazdu.
Wygląd tablic
Niemiecka tablica rejestracyjna ma białe tło i czarne znaki. Z jej lewej strony znajduje się tzw. europasek (euroband), czyli niebieskie pole z flagą Unii Europejskiej i literowym oznaczeniem państwa – w przypadku Niemiec jest to litera „D” (Deutschland).
Cechą niemieckich rejestracji jest unikalny krój pisma (FE-Schrift), który ma zapobiegać fałszowaniu tablic poprzez zmianę jednych znaków w inne. Ponadto są one tłoczone, przez co bardziej odporne na uszkodzenia mechaniczne.
Tablice specjalne
Oprócz opisanych wyżej tablic wyróżnia się również specjalne wersje, które mają specyficzne cechy, np. unikalne znaki lub pole w specjalnym kolorze.
Przykładowo, te dla pojazdów zabytkowych mają literę „H” na końcu numeru, a modele dyplomatyczne zaczynają się od cyfry "0". Oba rodzaje tablic zachowują standardowy układ z czarnymi znakami na białym tle.
Wyróżnia się także wersje tymczasowe i eksportowe, które posiadają dodatkowe elementy kolorystyczne. Na tablicach tymczasowych, po prawej stronie znajduje się żółte pole z datą ważności (czarne cyfry na żółtym tle w trzech wierszach, oznaczające dzień, miesiąc i rok). Z kolei na modelach eksportowych (przeznaczonych dla samochodów na eksport) data ważności jest umieszczona na czerwonym tle.
Jak czytać niemieckie tablice rejestracyjne?
Tablica rejestracyjna w Niemczech zawiera trzy sekcje, z kolei każda z nich zawiera konkretną liczbę znaków:
- I sekcja: 1-3 litery – wskazują miasto lub region, w którym pojazd został zarejestrowany;
- II sekcja: 1-2 litery – indywidualny wyróżnik samochodu;
- III sekcja: 1-4 cyfry – tak, jak w przypadku II sekcji.
Podany układ znaków zapewnia dużą elastyczność w tworzeniu różnych kombinacji. Ma to szczególne znaczenie w dużych miastach, gdzie liczba zarejestrowanych samochodów może być bardzo wysoka. Dzięki temu przypisanie unikalnych numerów dla każdego z nich nie stanowi problemu nawet przy ogromnej liczbie rejestracji.
Niemieckie rejestracje – instrukcja czytania
Odczytanie miejsca rejestracji pojazdu zarejestrowanego w Niemczech nie jest skomplikowane. Wystarczy spojrzeć na pierwsze 1-3 litery na tablicy, które oznaczają miasto lub region, gdzie samochód został zarejestrowany.
Ilość liter zależy od wielkości danej miejscowości. Największe niemieckie miasta mają kod złożony tylko z jednej litery, np. „B” oznacza Berlin, „M” Monachium, a „F” Frankfurt. Miasto lub powiat średniej wielkości posiada kod złożony z dwóch liter (np. AC – Aachen, MD – Magdeburg). Najmniejsze miejscowości mają kod 3-cyfrowy, np. GAP – Garmisch-Partenkirchen lub BGL – Berchtesgadener Land.
Po oznaczeniu regionu znajduje się identyfikator, który zaczyna się od litery A i liczby 1. W miarę przybywania nowych rejestracji, do numeru dodawana jest kolejna cyfra. Kiedy zostaną one wyczerpane, wprowadza się dodatkową literę (AA, AB itd.) i rozpoczyna numerację od początku.
W przypadku miast lub regionów z 3-literowymi kodami numer może mieć maksymalnie 3 cyfry, które zaczynają się od 1 do 9 (pierwsza z nich nie może być zerem).
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
Oznaczenia niemieckich tablic rejestracyjnych – co warto wiedzieć?
Niemieckie rejestracje, poza ciągiem znaków i eurobandem, zawierają specjalne nalepki. Na przedniej i tylnej tablicy znajdują się nalepki przedstawiające herby niemieckich landów. Informują one o regionie, w którym zarejestrowano pojazd, oraz o jego dopuszczeniu do ruchu.
Tylna tablica rejestracyjna ma dodatkowo pieczęć rejestracyjną, która określa datę ważności badań technicznych pojazdu. Nalepka jest umieszczona w taki sposób, aby miesiąc ważności był skierowany ku górze. Jednocześnie po obu stronach liczby 12 (symbolizującej grudzień) znajdują się czarne pola, które ułatwiają odczytanie miesiąca ważności z daleka (na zasadzie wskazówki w zegarze). Rok, w którym należy wykonać kolejny przegląd techniczny, jest wydrukowany w środku nalepki.
W latach 1985-2010 przednia tablica rejestracyjna zawierała podobną nalepkę urzędową w kształcie sześciokąta, która określała normę emisji spalin reprezentowaną przed pojazd. Obecnie informacja na temat emisji spalin jest składową badania technicznego, dlatego od 2010 roku nie ma jej na przedniej niemieckiej tablicy rejestracyjnej.
Niemieckie tablice rejestracyjne – jakie miasto oznaczają?
Być może zdarzyła Ci się sytuacja, w której konieczne było szybkie rozszyfrowanie miejsca rejestracji danego pojazdu. Nawet jeśli nie znasz dokładnych oznaczeń, łatwo możesz ocenić, czy auto pochodzi z dużej metropolii, średniego miasta czy małego miasteczka. Informuje o tym liczba liter w kodzie rejestracyjnym. Największe niemieckie miasta oznaczane są jedną literą, średnie miejscowości (lub regiony) dwiema literami, a małe miasteczka trzema literami.
Oto przykłady kodów miejscowości oraz odpowiadające im lokalizacje:
- B – Berlin,
- D – Düsseldorf,
- F – Frankfurt nad Menem,
- H – Hamburg,
- K – Kolonia,
- L – Lipsk,
- M – Monachium,
- AA – Aalen, Ostalbkreis,
- AB – Aschaffenburg,
- BA – Bamberg,
- DO – Dortmund,
- KA – Karlsruhe,
- MD – Magdeburg,
- ST – Steinfurt,
- BAD – Baden-Baden,
- CUX – Cuxhaven,
- EIC – Eichsfeld,
- GAP – Garmisch-Partenkirchen,
- KUS – Kusel,
- LER – Leer,
- WES – Wesel.
Pełną listę miejscowości oraz przypisanych im kodów literowych można znaleźć na oficjalnej stronie internetowej niemieckiego Federalnego Urzędu Transportu Samochodowego (KBA).
Jak sprawdzić niemieckie tablice rejestracyjne?
Samodzielna weryfikacja informacji o pojeździe jest prosta i nie wymaga korzystania ze specjalistycznych narzędzi. Aby dowiedzieć się, w jakiej miejscowości zarejestrowany jest dany pojazd, wystarczy odwiedzić oficjalną stronę internetową Federalnego Urzędu Transportu Samochodowego w Niemczech.
Strona ta oferuje alfabetyczny spis miejscowości oraz różne zasoby dotyczące rejestracji pojazdów. Co prawda nie zawiera szczegółowych informacji o każdym aucie, ale pozwala sprawdzić ogólne informacje na temat regionów rejestracyjnych.
Ponadto dokładną lokalizację rejestracji pojazdu łatwo sprawdzisz, np. na stronie niemieckiej Wikipedii. Dostępne są również mapki, które pozwolą Ci szybko zlokalizować region Niemiec, w którym dana miejscowość się znajduje.
Natomiast jeśli planujesz zakup używanego samochodu z Niemiec i chciałbyś sprawdzić jego historię, możesz to zrobić na polskiej rządowej stronie internetowej www.historiapojazdu.gov.pl/. Podając numer rejestracyjny pojazdu, numer VIN oraz datę pierwszej rejestracji sprawdzisz najważniejsze informacje na temat historii pojazdu.
Nie zapomnij o ubezpieczeniu samochodu. Sprawdź ofertę LINK4
Jeżeli szukasz towarzystwa ubezpieczeniowego w celu ubezpieczenia swojego samochodu – również takiego, który sprowadzasz z zagranicy – sprawdź ofertę LINK4. Na stronie internetowej znajdziesz kalkulator LINK4, który pomoże Ci łatwo obliczyć cenę ubezpieczenia swojego pojazdu.
Zachęcamy również do rozmowy z naszym doradcą pod numerem telefonu (22) 444 44 23 lub spotkania z agentem współpracującym z LINK4.
Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.
Zobacz też: Ubezpieczenie OC Ryki, Ubezpieczenie OC Tarnówskie Góry
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!
Podsumowanie
Z artykułu mogłeś dowiedzieć się, jak wyglądają niemieckie tablice rejestracyjne i w jaki sposób sprawdzić miejsce rejestracji pojazdu. Możliwość takiej weryfikacji może Ci się przydać w różnych sytuacjach, szczególnie w przypadku zakupu używanego samochodu. Pamiętaj, aby zwrócić uwagę na każdą literę w kodzie miejscowości, gdyż zmiana jednej litery oznacza inne miasto lub region, czasem położone w zupełnie innej części Niemiec.
FAQ – często zadawane pytania
Jak odczytać niemieckie tablice rejestracyjne i co one oznaczają?
Standardowa tablica rejestracyjna w Niemczech podzielona jest na 2 człony. Pierwszy człon (pierwsze 1-3 litery) to kod miejscowości, w której dany pojazd został zarejestrowany. Liczba liter wynika z wielkości danej miejscowości, np. „B” oznacza Berlin, „DO” oznacza Dortmund, a „GAP” oznacza Garmisch-Partenkirchen.
Drugi człon to indywidualny numer rejestracyjny pojazdu. Składa się z 1-2 liter oraz 1-4 cyfr. Poszczególne litery i cyfry przyznawane są kolejnym pojazdom w sposób chronologiczny.
Co więcej, pomiędzy obydwoma członami numeru rejestracyjnego znajdują się nalepki, z których jedna określa termin ważności badań technicznych samochodu, a druga dopuszczenie go do ruchu.
Jakie miasta reprezentują niemieckie numery rejestracyjne?
Niemieckie numery rejestracyjne zawierają kody, które odnoszą się do konkretnych miast i miejscowości. Są to lokalizacje, w których dokonano rejestracji pojazdu. Liczba liter w kodzie miejscowości może wynosić od 1 do 3, przy czym największe niemieckie miasta mają oznaczenie składające się z jednej litery, średnie miejscowości z dwóch liter, a małe miasteczka z trzech liter, np. „B” oznacza Berlin, „DO” oznacza Dortmund, a „GAP” oznacza Garmisch-Partenkirchen.
Jak wyglądają niemieckie tablice rejestracyjne?
Niemieckie tablice rejestracyjne mają kształt prostokąta z czarnymi znakami na białym tle. Po lewej stronie tablicy znajduje się euroband, czyli niebieskie pole z flagą Unii Europejskiej i oznaczeniem kraju, w tym przypadku „D” (niem. Deutschland – Niemcy). Numery rejestracyjne wytłoczone są na tablicy czcionką FE-Schrift, która utrudnia fałszowanie.
Każda tablica składa się z kilku sekcji. Na początku znajduje się kod miasta lub regionu, który składa się z jednej do trzech liter. Następnie znajduje się kombinacja cyfr i liter, która jest unikalna dla danego pojazdu.
Na tylnej tablicy rejestracyjnej pojazdu, między kodem miasta a numerem rejestracyjnym znajdują się nalepki, z których jedna informuje o dacie ważności przeglądu technicznego (okrągła nalepka przypominająca zegar), a druga poświadcza dopuszczenie pojazdu do ruchu (nalepka przedstawiająca herb danego landu).
Jak sprawdzić informacje o pojeździe na podstawie niemieckiej tablicy rejestracyjnej?
W celu weryfikacji lokalizacji rejestracji pojazdu wystarczy wejść na stronę internetową niemieckiego Federalnego Urzędu Transportu Samochodowego i odczytać kod miasta z przedstawionej listy. Jeśli jednak kupujesz auto z drugiej ręki, zaleca się dokładną weryfikację historii pojazdu. W tym celu, oprócz numeru rejestracyjnego pojazdu musisz posiadać jego numer VIN oraz datę pierwszej rejestracji. Mając powyższe dane, wejdź na stronę www.historiapojazdu.gov.pl i sprawdź potrzebne informacje.
Co oznaczają dodatkowe symbole na niemieckich tablicach rejestracyjnych?
Symbole widoczne pomiędzy kodem miejscowości a unikalnym numerem rejestracyjnym pojazdu to urzędowe nalepki, z których jedna określa datę ważności przeglądu technicznego pojazdu, a druga (w postaci herbu danego landu niemieckiego) poświadcza dopuszczenie pojazdu do ruchu. Dawniej na przedniej tablicy rejestracyjnej naklejano nalepki określające klasę emisji spalin pojazdu, ale od 2010 roku nie są one wymagane, ponieważ informacje na ten temat wchodzą w skład badań technicznych.
Źródła:
Przeczytaj podobne wpisy
Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20