Jakie ciśnienie w oponach jest odpowiednie? Poradnik
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena obejmuje: ubezpieczenie OC.
OC
Assistance
NNW
OC
Assistance
NNW
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena obejmuje: ubezpieczenie OC.
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena obejmuje: ubezpieczenie OC.
OC
Assistance
NNW
OC
Assistance
NNW
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena obejmuje: ubezpieczenie OC.
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC + Auto Assistance.
OC
Assistance
NNW
OC
Assistance
NNW
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC + Auto Assistance.
Wiele elementów wyposażenia samochodu jest istotne dla bezpiecznej i komfortowej jazdy. Jednym z najważniejszych są opony. Ich regularna wymiana to jednak nie wszystko, o czym powinien pamiętać kierowca. Właściwie to, jakie ciśnienie powietrza w oponach występuje, ma decydujący wpływ na precyzje kierowania, czy bezpieczeństwo.
Wielu kierowców decyduje się na kontrolę stanu opon samochodowych jedynie przed wymianą, związaną z rozpoczęciem okresu zimowego lub letniego. Jest to zdecydowanie zbyt rzadko! Regularne sprawdzanie stanu ogumienia może ustrzec Cię przed poważnym wypadkiem oraz pomoże utrzymać prawidłowe parametry techniczne pojazdu.
Ze względu na istotne znaczenie ciśnienia w oponach, przyjrzyjmy się bliżej temu zagadnieniu. Jak często należy je sprawdzać? Jakie ciśnienie w oponach auta jest odpowiednie? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziesz poniżej.
Wysokie i niskie ciśnienie w kołach – jakie są jego konsekwencje i dlaczego warto je kontrolować?
Zacznijmy od tego, jakie ciśnienie w ogumieniu jest uznawane za właściwe. Za prawidłowe ciśnienie powietrza w oponach letnich oraz zimowych uznawana jest wartość 2,2 bara, oczywiście nieco niższy wskaźnik lub nieco wyższa jego wartość w granicach 2.0-2.4 bara nie stanowi większego problemu. Jest to na ogół najbezpieczniejsza wartość dla większości samochodów osobowych. Jednakże nie należy zapominać, że zalecane właściwe ciśnienie w oponach samochodowych jest różne w zależności od modelu auta, również ciśnienie na osi tylnej i przedniej z reguły jest różne. Warto zapoznać się z informacjami, zawartymi w instrukcji obsługi auta, ponieważ zalecenia często mogą różnić się w zależności od rozmiaru ogumienia, szerokości opony, marki, modelu pojazdu, a nawet jego rocznika.
Taką tabelkę z wyszczególnionymi wartościami ciśnienia znajdziesz także na tabliczce znamionowej, umieszczonej po wewnętrznej stronie klapki wlewu paliwa lub na tabliczce na słupku B widocznej po otworzeniu drzwi kierowcy – umiejscowienie tej informacji zależne jest od konkretnego modelu wozu. Dodatkowo każda z opon jest wyposażona w specjalne oznaczenia, określające maksymalną wartość ciśnienia dla danego koła (ale jednak nie dla konkretnego pojazdu). Są one umieszczone po zewnętrznej stronie bieżnika.
Optymalne ciśnienie powietrza w oponach wpływa na bezpieczeństwo oraz poprawę komfortu jazdy. Jeżeli będzie zbyt niskie, zniszczeniu może ulec wewnętrzna część opony. Często jedynym wyjściem z takiej sytuacji jest zakup nowej, co wiąże się z dodatkowymi kosztami. Nieodpowiednie ciśnienie jest czynnikiem zwiększającym opór toczenia się ogumienia, a tym samym zwiększa zużycie paliwa. Przez to samochód może pobierać większe ilości benzyny, nawet o 5-10% wyższe niż zazwyczaj.
Mniejsze ciśnienie powietrza może prowadzić do powstawania odkształceń opony, które wpływają negatywnie na precyzję kierowania pojazdem i trwałość bieżnika. W ekstremalnych warunkach może nawet dochodzić do zmniejszenia przyczepności kół do jezdni podczas pokonywania zakrętów. Takie zjawisko nazywane jest powszechnie „pływaniem” opon. Pomimo podejmowanych prób sterowania autem, nie porusza się ono w nadawanym kierunku.
Wpływa to bez wątpienia w negatywny sposób na bezpieczeństwo podczas podróżowania. Jeżeli opony w Twoim samochodzie będą niedopompowane, woda znajdująca się na drodze będzie na nich osiadać. Dzieje się tak dlatego, że po spłaszczonej powierzchni koła musi ona pokonać dłuższą drogę, aby mogła zostać odprowadzona na zewnątrz. Takie zjawisko nazywane jest z kolei aquaplaningiem.
Wahania temperatury również mają wpływ na ciśnienie w oponach samochodowych. Podczas upalnych dni może dojść do ich przegrzania się, które bardzo szybko prowadzi do jej trwałego uszkodzenia. Niskie ciśnienie powietrza w jej wnętrzu sprawia, że gumowa struktura jest mniej odporna na szkodliwe działanie promieni słonecznych. Konsekwencją może być jej pęknięcie w czasie jazdy, co stwarza ogromne niebezpieczeństwo. Dlatego tak istotne są odpowiednio napompowane koła i regularne sprawdzanie ciśnienia.
Poza przypadkami zbyt niskiego ciśnienia w oponach warto zwrócić uwagę na konsekwencje zbyt dużej ilości powietrza. Pierwszą z nich jest możliwość uszkodzenia opony, np. podczas najechania na krawężnik. Struktura gumowego materiału, z którego jest ona wykonana, pod wpływem zbyt dużego ciśnienia wewnątrz jest bardziej wrażliwa i podatna na uszkodzenia podczas spotkania z wszelkimi nierównościami.
Wraz ze wzrostem ciśnienia w oponie, zmniejszeniu ulega jej przyczepność do podłoża. Jest to bardzo niebezpieczne, szczególnie podczas poruszania się z dużą prędkością. Jeśli ciśnienie w oponach jest zbyt wysokie, może powodować szybsze zużywanie się elementów zawieszenia. Samochód ma wówczas o wiele mniejszą amortyzację, co może prowadzić do szeregu awarii, w tym również delikatnych systemów elektronicznych.
Ważne jest również maksymalne ciśnienie w oponach, którego nie należy przekraczać. Napompowanie koła ponad ich fizyczne możliwości może skutkować ich pęknięciem podczas jazdy.
Zobacz także: Jak dobrać koło dojazdowe do samochodu? Podpowiadamy!
Jak sprawdzić ciśnienie w oponach? Poradnik
Wiesz już, do czego może doprowadzić zbyt wysokie lub zbyt niskie ciśnienie w oponach i dlaczego warto je regularnie kontrolować. Niezależnie od tego, czy pojazd jest wyposażony w nowoczesne czujniki, czy też nie, najprostszą z dostępnych metod jest użycie ciśnieniomierza. Możesz bez problemu kupić go w sklepie z akcesoriami motoryzacyjnymi lub na stacji benzynowej, ponieważ może być bardzo przydatny.
Jak sprawdzić ciśnienie w oponach za jego pomocą? W tym procesie istotna jest nie tylko temperatura powietrza. Najlepiej sprawdzać ciśnienie w ogumieniu, gdy te nie są jeszcze nadmiernie rozgrzane długotrwałą jazdą. Pomocny będzie w tym przypadku kompresor samochodowy lub niewielki przenośny ciśnieniomierz do opon. Wystarczy przyłożyć końcówkę urządzenia do wentylu opony, aby sprawdzić aktualny stan jej napompowania. Wówczas wskazówka ciśnieniomierza pokaże wartość, określającą ciśnienie powietrza w danym ogumieniu. Jest ona wyrażana w jednostce bar lub PSI.
Jeżeli zmierzona wartość będzie zbyt niska lub za wysoka, w przypadku posługiwania się jedynie ciśnieniomierzem, konieczna będzie, np. wizyta na stacji benzynowej w celu skorzystania z kompresora samochodowego. Za jego pomocą z łatwością wyrównasz ciśnienie powietrza we wszystkich oponach. Korzystanie z tego urządzenia jest bardzo podobne do ciśnieniomierza, z tym że w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości kompresor obniży lub zwiększy ilość powietrza w oponie. Prawidłowe ciśnienie w oponach jest bardzo ważne ze względu na bezpieczeństwo, komfort jazdy oraz mogące występować usterki techniczne.
Wiele nowoczesnych samochodów jest wyposażonych w system monitorujący ciśnienie, który umożliwia automatyczne wykrywanie, kiedy jest ono zbyt wysokie lub niskie. Kontrolka ciśnienia w oponach na podstawie odczytu danych z czujników zamontowanych w wentylach przesyła informacje o wszelkich nieprawidłowościach do komputera. Ten wówczas generuje komunikat o nieprawidłowym ciśnieniu w jednym z kół i wyświetla odpowiedni komunikat na desce rozdzielczej, np. informujący o zbyt niskim ciśnieniu w konkretnej oponie. Po odczycie takiego alertu należy jak najszybciej dokonać samodzielnej weryfikacji.
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
Właściwe ciśnienie w kołach – ciekawostki
Przyjrzyjmy się również bliżej istotnym informacjom, które mogą poszerzyć powszechną wiedzę na temat pompowania kół w samochodach. Coraz częściej zamiennikiem standardowego powietrza staje się bowiem azot. Ta mieszanka gazu zachowuje znacznie dłużej swoje ciśnienie w oponie, co przekłada się na rzadszą potrzebę dopompowywania kół.
Nie każdy zdaje sobie z tego sprawę, ale obecnie zdecydowana większość opon samochodowych stanowią modele bezdętkowe. Zamiast tradycyjnej dętki, ma ona gumową wkładkę, która niejako przejmuje jej zadanie.
Zalecane ciśnienie w tego typu produktach jest uzyskiwane za pomocą odpowiedniej grubości materiału wewnątrz opony oraz specjalnych rantów bocznych, przylegających do felg. Dzięki temu pompowane powietrze nawet bez użycia dętki utrzymuje się wewnątrz, zachowując przy tym wymagane ciśnienie.
Przeczytaj również: Oznaczenia opon. Jak je czytać? Instruktaż
Prawidłowe ciśnienie w oponach. Kilka słów na koniec
Za bezpieczeństwo jazdy na drodze odpowiada wiele elementów wyposażenia samochodu, a jednym z nich jest ciśnienie opon. Pamiętaj, aby regularnie kontrolować ilość powietrza w kołach, np. za pomocą ciśnieniomierza lub kompresora na stacji benzynowej. O tym, jakie ciśnienie w oponach będzie właściwe dla danego pojazdu, dowiesz się z tabliczki znamionowej umieszczonej wewnątrz klapki paliwowej.
Wiedząc jakie odpowiednie ciśnienie powinieneś mieć w ogumieniu, by nie stwarzać zagrożenia na drodze, pamiętaj o posiadaniu ważnego ubezpieczenia OC. Poza OC w LINK4 znajdziesz również ubezpieczenia takie, jak AC, NNW oraz wiele innych. Dzięki nim jesteś w stanie zabezpieczyć siebie, Twoich bliskich oraz swój pojazd na wypadek nieprzewidzianych zdarzeń na drodze.
Nie zwlekaj, sprawdź ofertę ubezpieczeń komunikacyjnych LINK4 już teraz! W tym celu możesz skorzystać z kalkulatora na naszej stronie, zadzwonić na infolinię pod numer 22 444 44 23 lub spotkać się z agentem współpracującym z LINK4.
Szczegółowe informacje o produktach, limitach, wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.
Zobacz też: OC Renault Clio, OC Saab
FAQ – najczęściej zadawane pytania
Ile powinno wynosić ciśnienie w oponach?
Prawidłowe ciśnienie w oponach zależy od rodzaju pojazdu, modelu opony oraz obciążenia samochodu. Najczęściej dla aut osobowych wynosi ono od 2,0 do 2,5 bara, jednak dokładne wartości są podane przez producenta pojazdu. Informację o zalecanym ciśnieniu można znaleźć na naklejce umieszczonej wewnątrz drzwi kierowcy, na klapce wlewu paliwa lub w instrukcji obsługi wozu. Warto pamiętać, że należy je sprawdzać regularnie, najlepiej na zimnych oponach, ponieważ zbyt niskie lub zbyt wysokie może negatywnie wpłynąć na bezpieczeństwo jazdy, zużycie paliwa oraz trwałość ogumienia.
Ile pompować opony na zimę?
W okresie zimowym zaleca się zwiększenie ciśnienia w oponach o 0,2–0,3 bara w stosunku do wartości rekomendowanej przez producenta pojazdu. Wynika to z faktu, że niskie temperatury powodują spadek ciśnienia w ogumieniu, co może pogorszyć przyczepność i zwiększyć zużycie paliwa. Dokładne wartości ciśnienia należy sprawdzić w instrukcji obsługi samochodu lub na naklejce znajdującej się wewnątrz drzwi kierowcy bądź na klapce wlewu paliwa. Pomiar najlepiej wykonywać na zimnych oponach, ponieważ jazda nagrzewa ogumienie i może wpłynąć na odczyt.
Czym grozi zbyt wysokie ciśnienie w oponach?
Zbyt wysokie ciśnienie w oponach może prowadzić do kilku negatywnych konsekwencji. Przede wszystkim zmniejsza powierzchnię styku opony z nawierzchnią, co pogarsza przyczepność i wydłuża drogę hamowania, szczególnie na mokrej lub śliskiej nawierzchni. Nadmiernie napompowane ogumienie jest również bardziej podatne na uszkodzenia, takie jak pęknięcia czy wybrzuszenia, ponieważ stają się mniej elastyczne i gorzej amortyzują nierówności drogi. Dodatkowo powodują nierównomierne zużycie bieżnika – środkowa część ściera się szybciej niż boki, co skraca żywotność opony. Komfort jazdy również się pogarsza, ponieważ pojazd staje się bardziej podatny na wstrząsy i drgania.
Czy 3 bary w oponie to dużo?
Tak, 3 bary to dość wysokie ciśnienie dla większości samochodów osobowych, ponieważ standardowe wartości wynoszą zazwyczaj od 2,0 do 2,5 bara. Takie ciśnienie może być odpowiednie dla niektórych pojazdów dostawczych, ciężarowych lub przy pełnym obciążeniu, ale w zwykłym aucie osobowym może prowadzić do pogorszenia przyczepności, szybszego zużycia opon i obniżenia komfortu jazdy. Warto sprawdzić zalecenia producenta wozu i dopasować ciśnienie do aktualnych warunków eksploatacji.
Przy jakim ciśnieniu pęka opona?
Opona może pęknąć przy ciśnieniu znacznie wyższym niż zalecane przez producenta, jednak dokładna wartość zależy od jej rodzaju, jakości, wieku oraz warunków eksploatacji. W przypadku opon samochodów osobowych uszkodzenia mogą wystąpić przy ciśnieniu przekraczającym 5–6 barów, choć w praktyce rzadko dochodzi do nagłego pęknięcia – częściej ogumienie stopniowo się deformuje lub wybrzusza.
Przeczytaj podobne wpisy

Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20
