Kup online
polisę OC AC
Obraz
Grafika przedstawiająca samochody, z których jeden ma w tle umieszczoną tarczę.

Oznaczenia opon. Jak je czytać? Instruktaż

Image
piktogram_tabelki_biznesman
353zł

Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena obejmuje: ubezpieczenie OC.

OC

Checkmark icon

AC

Checkmark icon

Assistance

Checkmark icon

NNW

Checkmark icon
Image
piktogram_tabelki_biznesman

OC

Checkmark icon

AC

Checkmark icon

Assistance

Checkmark icon

NNW

Checkmark icon
353zł

Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena obejmuje: ubezpieczenie OC.

Oblicz składkę
Image
piktogram_tabelki_kobieta
595zł

Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC.

OC

Checkmark icon

AC

Checkmark icon

Assistance

Checkmark icon

NNW

Checkmark icon
Image
piktogram_tabelki_kobieta

OC

Checkmark icon

AC

Checkmark icon

Assistance

Checkmark icon

NNW

Checkmark icon
595zł

Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC.

Oblicz składkę
Image
piktogram_tabelki_mezczyzna
723zł

Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC + Auto Assistance.

OC

Checkmark icon

AC

Checkmark icon

Assistance

Checkmark icon

NNW

Checkmark icon
Image
piktogram_tabelki_mezczyzna

OC

Checkmark icon

AC

Checkmark icon

Assistance

Checkmark icon

NNW

Checkmark icon
723zł

Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC + Auto Assistance.

Oblicz składkę
Czas czytania: 9 min. 54 sek.

Oznaczenia opon tylko z pozoru mogą wydawać się skomplikowane. To jednak właśnie dzięki nim możesz poznać najważniejsze parametry opony. Co oznaczają i jak je czytać? Dowiesz się tego z artykułu!

Wszystkie najważniejsze informacje dotyczące parametrów opony są umieszczone na niej samej. Nie są do tego potrzebne żadne naklejki czy opakowania ze specyfiką produktu. Nawet kupując samochód z drugiej ręki, jesteś w stanie określić najważniejsze parametry opony, takie jak ich rozmiar, indeks nośności czy też indeks prędkości. Oznaczenia wskażą Ci nie tylko jej rozmiar, ale także zastosowanie i datę produkcji. Ich odpowiedni dobór wpływa również na koszty eksploatacyjne poprzez wpływ na zużycie paliwa oraz osiągi auta w różnych warunkach. Co oznaczają konkretne oznaczenia opon? Dzięki naszej instrukcji z łatwością je odczytasz!

Po co są oznaczenia opon?

Na boku opony znajdują się oznaczenia, które służą do zidentyfikowania, z jakim typem oraz rozmiarem masz do czynienia. Na rynku istnieje mnóstwo tego typu produktów. Różnią się one szerokością, średnicą i przeznaczeniem. Czytając oznaczenia, jesteś w stanie szybko sprawdzić, czy dany rozmiar jest kompatybilny z Twoim autem. 

Kupując ogumienie przez Internet, wystarczy wpisać kilka liczb i skrótów, by móc zapoznać się z produktami, które na pewno pasują do Twojego pojazdu. Dzięki dokładnej analizie oznaczenia opon samochodowych możesz dowiedzieć się wiele na temat klasy produktu. Napisy takie jak np. Run Flat, czy TL lub TT (tubeless – opona bezdętkowa, tube type – opona dętkowa) świadczą o tym, że może być ona wykorzystywana nawet po utracie ciśnienia. 

Opony z daleka mogą wyglądać do siebie podobnie. Nie mają one dobrze widocznych elementów, które wyraźnie wyróżniałyby je wśród innych produktów tej samej klasy. W związku z tym stosuje się rozmaite skróty i symbole, które pozwalają na szybkie określenie najważniejszych parametrów gumy. Takie oznaczenia są międzynarodowym standardem – każdy, kto przyjrzy się bliżej ogumieniu, będzie w stanie uzyskać o nim więcej informacji. Jednak, by zrobić to skutecznie – trzeba wiedzieć, jak je czytać.

Polecamy również: Ile lat mogą mieć opony? Dowiedz się, kiedy wymienić opony na nowe

Jak czytać oznaczenia na oponach samochodowych?

Jedno z najbardziej widocznych oznaczeń na oponach to przeważnie nazwa producenta i modelu produktu. Choć jest to ważna informacja, to nie powie jednak ona zbyt wiele na temat właściwości jezdnych modelu. Chyba że w samej nazwie znajduje się także informacja o przeznaczeniu opony, np. „winter” w przypadku opon zimowych, czy też „all-season” w przypadku modeli wielosezonowych.

Znacznie istotniejszy jest rozmiar opony samochodowej. Czytając je, jesteś w stanie ocenić, czy będzie ona pasować do Twojego auta. Przykładowo może to być 195/65/R/15 – jak z tego zapisu odczytać rozmiar opony w Twoim aucie?

Pierwsza wartość – w tym wypadku 195 – to szerokość wyrażona w milimetrach. Druga – 65 – określa profil. To odległość pomiędzy krawędzią felgi a bieżnikiem – jest ona wyrażona w procentach szerokości (w tym wypadku jest to 65% z 195 mm). Litera R świadczy o tym, że mamy do czynienia z oponą radialną (a nie np. diagonalną), a wartość po tej literze odnosi się do średnicy felgi, na której może być ona zamontowana (w tym wypadku opona przeznaczona jest do felg o rozmiarze 15). 

Opona diagonalna a radialna

Opona diagonalna i radialna różnią się przede wszystkim budową osnowy, co wpływa na ich właściwości jezdne, trwałość i zastosowanie. W tej pierwszej warstwy kordów są ułożone pod kątem, krzyżując się nawzajem, co sprawia, że jest ona bardziej elastyczna i odporna na uszkodzenia mechaniczne, ale jednocześnie generuje większe opory toczenia i szybciej się nagrzewa. Ogumienie tego typu stosuje się głównie w maszynach rolniczych, niektórych motocyklach oraz starszych modelach pojazdów ciężarowych.

Opona radialna ma kordy ułożone promieniście, czyli prostopadle do kierunku jazdy, co zapewnia lepszą przyczepność, mniejsze opory toczenia i większą trwałość bieżnika. Dzięki temu oferuje lepszy komfort jazdy i stabilność, co sprawia, że jest powszechnie stosowana w nowoczesnych samochodach osobowych, ciężarowych oraz motocyklach wyścigowych.

Oznaczenia opon samochodowych o konstrukcji diagonalnej wyglądają nieco inaczej niż w przypadku tych radialnych. Oznacza się je za pomocą litery "D" lub myślnika "-" w specyfikacji rozmiaru. Przykładowo, zapis 6.50-16 oznacza ogumienie o szerokości 6,5 cala i średnicy felgi 16 cali. W niektórych przypadkach, zamiast myślnika może pojawić się litera "B", np. 10.00B20, co również wskazuje na konstrukcję diagonalną.

Indeks nośności opony

Po oznaczeniach na oponach, które określają ich podstawowe parametry, pojawia się indeks nośności, określający dopuszczalne obciążenie ogumienia. Pamiętaj jednak, że nie przedstawia on kwotowo wagi – a odnosi się do konkretnej wytrzymałości na obciążenie. Przykładowo indeks nośności 75 oznacza nośność 387 kg, a 86 – 530 kg. Przy wyborze opony zadbaj o to, aby suma jej maksymalnego obciążenia była większa niż maksymalna masa całkowita pojazdu. Dodatkowo pamiętaj również o tym, że nie należy montować na jednej osi auta opon o różnych indeksach nośności.

Na niektórych z nich można znaleźć również informację o tym, że są one wzmocnione. Tego typu ogumienie wykorzystywane jest m.in. w samochodach dostawczych, które pracują pod większym niż auta osobowe obciążeniu i wymagają tym samym większej wytrzymałości opony.

Indeks prędkości opony

Po indeksie nośności opony samochodowej znajduje się indeks prędkości – wyrażony w formie litery. Takie oznaczenie pokazuje, przy jakiej maksymalnej prędkości możesz korzystać z ogumienia. Przykładowo: produkt z "S" pozwoli na jazdę maksymalnie przy 180 km/h, a "W" – aż do 270 km/h. Jeśli znajdziesz dwie litery obok siebie – niższy indeks prędkości wskazuje na dopuszczalną prędkość przy pełnym obciążeniu.

Symbol DOT zawiera informacje o homologacji, o tym, gdzie zostało wyprodukowane ogumienie oraz datę produkcji opony. Z perspektywy kierowcy najbardziej istotna jest informacja o dacie produkcji – świadczą o niej ostatnie 4 cyfry. Ostatnie dwa znak to rok wytworzenia ogumienia, a cyfry poprzedzające określają tydzień roku, w którym zostało ono wyprodukowane – przykładowo 5220 oznaczają serię z grudnia 2020 r. (52 tydzień roku).

A jak wyglądają oznaczenia opon zimowych? 3PMSF (skrót od Three-Peak Mountain Snowflake) to skrót, który wskazuje na to, że są one przystosowane do jazdy po ośnieżonej lub oblodzonej nawierzchni. Możesz spotkać się jeszcze z literami M+S (Mud and Snow), które wskazują, że opona nadaje się do jazdy po błocie i śniegu, ale nie jest oznaczenie opony zimowej, która powinna nadawać się do jazdy po lodzie. W związku z tym, jeżeli planujesz zimowy wyjazd w góry, może ona być niewystarczająca.

Prawidłowe ciśnienie w danym pojeździe powinno być umieszczone w jego dokumentacji technicznej – i to powinny być dla Ciebie ważne wytyczne. Jednak na ogumieniu także znajdziesz informacje o maksymalnym dopuszczalnym ciśnieniu, którego nie możesz przekraczać. Może ono być wyrażone w kPa (kilopaskalach) lub funtach na cal kwadratowy (PSI). 

Dodatkowo na oponach kierunkowych zaznaczony jest prawidłowy kierunek toczenia, oznacza to, że muszą one zostać założone w określony sposób, tak, aby odpowiednia strona znajdowała się po zewnętrznej krawędzi felgi. Charakteryzują się bieżnikiem w kształcie litery "V" lub "U", który efektywnie rozprasza wodę, redukując ryzyko aquaplaningu.

Aby zapewnić prawidłowe działanie, opony kierunkowe muszą być zamontowane zgodnie z oznaczeniem na boku, zazwyczaj w formie strzałki z napisem "Rotation", wskazującej kierunek obrotu.

Przeczytaj także: Układ ASR – co to jest oraz jak działa system kontroli trakcji?

Czym jest homologacja opony specjalnie dla danej marki

Homologacja opony dla danej marki oznacza, że została ona specjalnie zaprojektowana, przetestowana i zatwierdzona przez producenta samochodu do użytku w określonym modelu pojazdu. Spełnia ona rygorystyczne wymagania dotyczące przyczepności, komfortu jazdy, hałasu i zużycia paliwa, dostosowane do charakterystyki danego auta.

Producenci samochodów często współpracują z firmami oponiarskimi, aby stworzyć opony idealnie dopasowane do ich wozów. Homologacja opony dla konkretnej marki, a czasem nawet dla konkretnego modelu pojazdu, np. sportowego, zaznaczana jest na boku ogumienia, np. "MO" dla Mercedesa, "N0" dla Porsche czy "AO" dla Audi. Choć do danego auta można zamontować również opony bez homologacji, wybór wersji zatwierdzonej przez producenta gwarantuje optymalne osiągi i zwiększa bezpieczeństwo.

Czym jest oznaczenie treadwear na ścianie bocznej opony?

Oznaczenie treadwear to wskaźnik odporności bieżnika na zużycie, który informuje o przewidywanej trwałości opony w porównaniu do standardowej wartości testowej. Jest to liczba znajdująca się na jej boku, będąca częścią systemu UTQG (Uniform Tire Quality Grading), stosowanego głównie w USA.

Im wyższa wartość, tym wolniej zużywa się bieżnik. Na przykład opona z oznaczeniem treadwear 400 powinna teoretycznie wytrzymać dwa razy dłużej niż ta z wartością 200. Warto jednak pamiętać, że treadwear nie jest precyzyjnym wskaźnikiem żywotności ogumienia, ponieważ rzeczywista trwałość zależy od stylu jazdy, warunków drogowych i prawidłowego utrzymania ciśnienia.

W USA można spotkać się również m.in. z opisami takimi jak traction – oznaczającymi przyczepność opony, czy temperature, określający wytrzymałość opony na wysokie temperatury.

Chociaż oznaczenia te nie są wymagane w Uni Europejskiej, pozwalają w prosty sposób określić, ile jest w stanie wytrzymać dana opona.

Co oznacza oznaczenie run flat na boku opony?

Oznaczenie Run Flat informuje, że jest to opona umożliwiająca kontynuowanie jazdy nawet po całkowitej utracie ciśnienia w danym ogumieniu, np. po przebiciu powierzchni opony.

Dzięki wzmocnionym bokom nie zapada się pod ciężarem pojazdu, co pozwala na przejechanie określonej odległości (zazwyczaj od 50 do 80 km) z ograniczoną prędkością, zazwyczaj do 80 km/h.

Różni producenci stosują własne oznaczenia dla technologii run flat, np. RFT (Bridgestone), ZP (Michelin), SSR (Continental) czy EMT (Goodyear – Extended Mobility Tire). Choć zwiększają bezpieczeństwo, opony run flat są zazwyczaj twardsze od tych standardowych, co może nieco obniżać komfort jazdy.

Modele run flat są również zazwyczaj droższe od tych, które nie zostały wyposażone w tę technologię.

Dlaczego warto znać oznaczenia na oponach?

Niestety podczas kursów na prawo jazdy zbyt mało czasu poświęca się trosce o ogumienie auta. Oznaczenia opon samochodowych umieszczone na nich powinny być jednak czytelne dla każdego kierowcy. Ma to bardzo duże znaczenie na bardzo wielu etapach korzystania z wozu.

Trzeba wiedzieć, jak czytać oznaczenia na oponach – przyda Ci się to przede wszystkim podczas ich zakupu. W końcu musisz wiedzieć, jakie ogumienie będzie pasować do Twojego pojazdu. Możesz zdecydować się na wersje wielosezonowe, letnie lub zimowe. Jednak zła średnica czy szerokość nie pozwolą Ci na ich montaż na feldze. 

Odpowiednie ogumienie pozwoli na komfortową i bezpieczną jazdę przez wiele sezonów – nie kupuje się go co roku. Jednak sytuacja może skomplikować się, gdy dysponujesz dwoma kompletami felg o różnych średnicach. Wówczas pojawia się pytanie: jakie opony założyć przy ich wymianie? W takiej sytuacji – jeśli nie wiesz, jak czytać oznaczenia – może być Ci trudno dopasować te elementy do siebie.

Wyobraź sobie sytuację: wypożyczasz lub kupujesz samochód w słoneczny dzień. Okazuje się, że po kilku dniach spada śnieg. Jako kierowca musisz wiedzieć, czy wyposażenie Twojego auta pozwala na jazdę w takich warunkach. Jeżeli nie umiesz rozpoznać bieżnika, to znajomość symboli na oponach pozwoli na ocenę, czy dane opony pozwalają na jazdę zimą. Jeżeli nie – możesz je wymienić albo… zostać w domu.

Symbole na oponach – zadbaj o swoje 4 kółka!

Ogumienie to bardzo istotny element, który wpływa na bezpieczeństwo podczas jazdy. To właśnie ono zapewnia pewny styk pojazdu z podłożem. W związku z tym – ma ogromny wpływ na przyczepność, kierowanie czy hamowanie autem.

Gdy potrafisz czytać oznaczenia opon samochodowych, jesteś w stanie wybrać takie rozwiązania, które będą najlepiej dopasowane do Twojego pojazdu. Jednak nawet najlepsze ogumienie nie zapewniają pełnej ochrony. W związku z tym zadbaj także o odpowiednie ubezpieczenie (poza obowiązkowym OC) takie, jak np. Assistance, które zapewni Ci wsparcie podczas wielu nieprzewidzianych sytuacji na drodze. Zapewnia ono m.in. dostarczenie paliwa na miejsce, gdy Ci go zabraknie, pomoc w sytuacji, gdy nalejesz do baku niewłaściwe paliwo lub gdy ono zamarznie. Oprócz tego otrzymasz również wsparcie w holowaniu pojazdu do wskazanego przez Ciebie miejsca w ramach limitu kilometrów dostępnych w wybranym wariancie tego ubezpieczenia, czy auto zastępcze w razie wypadku lub kradzieży, a w wariantach z szerszym zakresem również w razie awarii. Możesz również wybrać Autocasco, które chroni Twój pojazd przed skutkami zdarzeń na drodze. Decydując się na Autocasco w LINK4, zyskujesz możliwość wyboru jednego z trzech wariantów likwidacji szkody:

  • Warsztat – naprawisz samochód w dowolnym warsztacie nieautoryzowanym,
  • ASO – naprawisz go w autoryzowanej stacji obsługi,
  • Kosztorys – otrzymasz odszkodowanie i sam zdecydujesz o sposobie naprawy.

W ramach wariantów ASO i Warsztat możesz skorzystać z opcji Auto zastępcze na okres do 7 dni, gdy Twój pojazd ulegnie wypadkowi i będzie wymagał naprawy.

Sprawdź kalkulator OC dostępny na naszej stronie i oblicz wysokość swojej składki. Możesz również porozmawiać bezpośrednio z doradcą pod numerem 22 444 44 23 lub osobiście spotkać się z agentem współpracującym z LINK4.

Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.

Zobacz też: OC Hyundai i30, OC Hyundai Tucson

Zostaw numer - oddzwonimy

i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!

FAQ – najczęściej zadawane pytania

Co oznaczają cyfry i litery na oponach?

Oznaczenia na oponach zawierają ważne informacje dotyczące ich rozmiaru, parametrów eksploatacyjnych i homologacji. Przykładowy zapis, taki jak 205/55 R16 91 V, można rozłożyć na poszczególne elementy. Pierwsza liczba, czyli 205, oznacza szerokość opony w milimetrach. Kolejna wartość, 55, to profil opony, czyli stosunek wysokości bocznej do szerokości, wyrażony w procentach. Litera R wskazuje na konstrukcję radialną, a liczba 16 określa średnicę felgi w calach. Oprócz podstawowych wymiarów ważne są też indeksy nośności i prędkości. W tym przykładzie 91 oznacza maksymalne obciążenie, jakie może wytrzymać opona (według tabeli indeksów nośności), a V określa maksymalną prędkość, z jaką może się poruszać pojazd na tej oponie (według tabeli indeksów prędkości). Dodatkowo na ogumieniu mogą znajdować się oznaczenia dotyczące sezonowości, np. M+S (błoto i śnieg) lub 3PMSF (trzy szczyty górskie ze śnieżynką), które wskazują na właściwości zimowe. Można również znaleźć informacje o roku produkcji w formacie DOT, gdzie cztery cyfry oznaczają tydzień i rok produkcji, np. 2523 to 25. tydzień 2023 roku.

Jaki symbol mają opony całoroczne?

Opony całoroczne często oznaczane są symbolem M+S (Mud and Snow – błoto i śnieg), który wskazuje na lepszą przyczepność w trudniejszych warunkach. Jednak bardziej wiarygodnym potwierdzeniem ich właściwości zimowych jest znak 3PMSF (Three-Peak Mountain Snowflake), przedstawiający płatek śniegu na tle trzech górskich szczytów. Oznaczenie to oznacza, że ogumienie przeszło testy homologacyjne pod kątem jazdy w zimowych warunkach. Niektóre modele całoroczne mogą dodatkowo mieć napisy "All Season" lub ich odpowiedniki w różnych językach.

Jak odróżnić oponę zimową od wielosezonowej?

Opony zimowe i wielosezonowe można odróżnić na podstawie oznaczeń, bieżnika oraz składu mieszanki gumowej. Opony zimowe zawsze posiadają symbol 3PMSF (trzy szczyty górskie z płatkiem śniegu), który potwierdza ich zgodność z normami zimowymi. Z kolei opony wielosezonowe mogą mieć zarówno oznaczenie M+S, jak i 3PMSF. Różnice widoczne są również w budowie bieżnika. Modele zimowe mają głębsze rowki i liczne lamelki, co zapewnia lepszą przyczepność na śniegu i lodzie. Opony wielosezonowe zazwyczaj łączą cechy letnich i zimowych – ich bieżnik jest mniej agresywny niż w tych zimowych, a układ nacięć jest dostosowany do różnych warunków pogodowych. Kolejną różnicą jest mieszanka wykorzystana do budowy. Opony zimowe są wykonane z miększej mieszanki, co pozwala im zachować elastyczność w niskich temperaturach. Podczas gdy wielosezonowe mają bardziej uniwersalny skład, który sprawdza się zarówno w cieplejszych, jak i chłodniejszych warunkach, ale nie zapewnia tak dobrej przyczepności na śniegu, jak opony zimowe.

Przeczytaj podobne wpisy

Czy artykuł był przydatny?

Oblicz składkę 

już teraz

lub zadzwoń

(22) 444 44 23

pon. - pt. 8 - 20