Zmienne fazy rozrządu. Czym są i jak działają?
Samochód, który Cię interesuje, ma zmienne fazy rozrządu? Takie rozwiązanie ma sporo zalet. Dzięki niemu możesz liczyć m.in. na lepsze osiągi i mniejsze zużycie paliwa. Jednak czy taki rozrząd można rozpatrywać wyłącznie w superlatywach? Czytaj dalej, aby się dowiedzieć!
Spis treści:
1. Co to są fazy rozrządu?
2. Jak działają zmienne fazy rozrządu?
3. Zmienne fazy rozrządu – zalety i wady
4. Teraz już wiesz, jak działają zmienne fazy rozrządu!
Silniki w samochodach osobowych są stale unowocześniane. Zmienne fazy rozrządu to rozwiązanie, które pojawiało się już kilkadziesiąt lat temu. Obecnie stosowane jest coraz częściej zarówno w silnikach benzynowych, jak i dieslach. Jednak zanim zdecydujesz się na auto z taką technologią, warto poznać jasne i ciemne strony tego rozwiązania. Dobrze jest wiedzieć, jak działają zmienne fazy rozrządu, bo jak się zapewne domyślasz – ta technologia ma swoich zwolenników, jak i przeciwników.
Co to są fazy rozrządu?
Rozrząd to fundament sprawnie działającego silnika spalinowego – odpowiada on za sterowanie zaworami. Budowa silnika wymaga, aby elementy te otwierały się i zamykały harmonijne. Dlatego też pasek rozrządu kontroluje, aby wszystkie elementy działały „jak w zegarku”. Jakiekolwiek przeskoczenie mogłoby doprowadzić do np. kolizji tłoków z zaworami. Konsekwencje takiego zdarzenia mogą być bardzo duże – najczęściej kończy się to koniecznością kosztownej naprawy jednostki napędowej.
Zmienne fazy rozrządu to rozwiązanie wprowadzone w silnikach wiele lat temu. W myśl takiej technologii, sterowanie zaworami jest uzależnione od aktualnego obciążenia silnika oraz jego obrotów. Jednak co to są fazy rozrządu?
Faza rozrządu to moment otwarcia i zamknięcia zaworu (w odniesieniu do położenia wału korbowego). Zatem, jeżeli fazy rozrządu są zmienne – oznacza to, że nie są one takie same dla wszystkich obrotów, a zatem są uzależnione od tego, jak obciążony jest aktualnie silnik.
Jeżeli auto jest na niskich obrotach, oznacza to, że zawór dolotowy jest otwierany później i zamykany wcześniej, niż przy wyższych obrotach. W takiej fazie zawór jest zatem otwarty o wiele krócej. Ma to na celu zmniejszenie zużycia paliwa przez jednostkę – a auto zyskuje większą moc nawet przy niższych obrotach.
Żeby zrozumieć, co to są fazy rozrządu, trzeba przeanalizować konkretne rozwiązanie stosowane w poszczególnych autach. Jednak co do zasady – taka technologia umożliwia wydzielenie przynajmniej dwóch faz. Pierwsza – dotyczy niskich, a druga wysokich obrotów. W konsekwencji jednostka napędowa zapewnia elastyczność niezależnie od tego, na jakich obrotach pracuje.
Zobacz również: Co ile wymieniać rozrząd? Sprawdź i nie daj się zaskoczyć
Jak działają zmienne fazy rozrządu?
Różni producenci stosują odmienne technologie umożliwiające zmienne fazy rozrządu. Jak to działa? Mechanizm może wyglądać różnie. Coraz popularniejszym rozwiązaniem jest zmiana kąta nachylenia wałka w zależności od obrotów. Może ona odbywać się w sposób mniej lub bardziej płynny, zależnie od konkretnego rozwiązania.
Niektóre jednostki napędowe korzystają jeszcze z innych systemów umożliwiających zmienne fazy rozrządu. Jak to działa w takich pojazdach? Może się okazać, że jest ona ustawiana po przekroczeniu ustalonego poziomu obrotów.
Wszystko to sprawia, że moment otwarcia i zamknięcia zaworów – zarówno dolotowych, jak i wylotowych – jest jak najlepiej dopasowany do tego, jakie jest aktualne obciążenie silnika. Zamiast stosować uśrednione wartości – styl pracy jest dostosowany do aktualnych obrotów jednostki napędowej.
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
Zmienne fazy rozrządu – zalety i wady
Jak działają zmienne fazy rozrządu? To już wiesz. Warto jednak przyjrzeć się, czy zmienna faza rozrządu faktycznie coś zmienia. Czy wprowadzenie takiej technologii nie jest wyłącznie chwytem marketingowym?
Gdy chodzi o zalety takiego rozwiązania, na pewno trzeba zwrócić uwagę na zmniejszenie zużycia paliwa. Dzięki takiemu rozwiązaniu mieszanka paliwowo–powietrzna wypełnia cylindry w sposób, który umożliwia lepsze osiągi. Bez wątpienia wpływa to zużycie paliwa, zapewniając jednocześnie odpowiednią elastyczność pracy jednostki napędowej. Ma także wpływ na obniżenie emisji spalin. W związku z tym silniki ze zmiennymi fazami rozrządu stają się coraz popularniejsze.
Zmienne fazy rozrządu sprawiają także, że maksymalny moment obrotowy jest dostępny w bardzo szerokim zakresie obrotów. Co to oznacza? Otóż masz do dyspozycji duży zakres mocy silnika niezależnie od tego, jak mocno dociskasz pedału gazu.
Jednak czy jest to rozwiązanie bez wad? Niestety nie. Zmienne fazy rozrządu to skomplikowane układy składające się z wielu precyzyjnych podzespołów. Taka technologia sprawia, że cena auta wzrasta. Rozmawiając z mechanikami czy przeglądając motoryzacyjne fora dyskusyjne, można zauważyć, że jest to też rozwiązanie awaryjne. Niestety – zmienne fazy rozrządu sprawiają, że naprawa takiego systemu jest o wiele bardziej czasochłonna i kosztowna. W konsekwencji – auto z takim rozwiązaniem może generować wysokie koszty serwisowe.
A czy awaria zmiennych faz rozrządu jest niebezpieczna? Nie jest to sytuacja, w której od razu dochodzi do zniszczenia całego silnika – w końcu należy odróżnić zerwanie paska rozrządu od uszkodzenia zmiennych faz. Jednak i tak jest to spory problem. Objawy uszkodzenia zmiennych faz wiążą się przede wszystkim z nierówną pracą silnika czy metalicznym hałasem. W niektórych sytuacjach może dojść do problemów z odpaleniem jednostki napędowej.
Sprawdź także: Co można znaleźć pod maską samochodu? Robimy przegląd!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!
Teraz już wiesz, jak działają zmienne fazy rozrządu!
Mniejsze spalanie, niższa emisja spalin, lepsza dynamika silnika – wydaje się, że zmienne fazy rozrządu to rozwiązanie, które wiąże się z samymi zaletami. Prawda jest jednak taka, że jest to też rozwiązanie kosztowne i niekiedy awaryjne. Zanim zdecydujesz się na zakup takiego auta, warto dokładnie zapoznać się z jego najważniejszymi wadami i zaletami.
Szczególnie warto przyjrzeć się, w jaki sposób układ ten funkcjonuje w danej konkretnej jednostce napędowej. Dobrze jest wspomóc się informacjami zamieszczonymi na różnego rodzaju forach motoryzacyjnych – na których wypowiadają się ludzie, którzy faktycznie mieli do czynienia z danym modelem silnika. Może się bowiem okazać, że w niektórych samochodach zmienne fazy rozrządu są wyjątkowo awaryjne lub też ich naprawa jest nad wyraz kosztowna.
Niezależnie od tego, czy zdecydujesz się na auto wyposażone w zmienne fazy rozrządu, czy też w rozwiązanie pozbawione tej technologii – jako nowy właściciel pojazdu musisz pamiętać o bardzo wielu kwestiach. Wymiana paska rozrządu wraz z napinaczami to jedna z rzeczy, których nie warto pomijać po zakupie auta używanego. Dobrze jest także jak najszybciej dokonać wymiany oleju oraz odpowiednich filtrów.
Pamiętaj jednak także o tym, aby w ferworze załatwianych spraw nie umknęła Ci kwestia ubezpieczenia OC. Nie zapominaj o tym, że każdy właściciel pojazdu musi zadbać o to, aby taka polisa była aktualna i opłacona. W LINK4 możesz liczyć nie tylko na bardzo dobre warunki ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej, ale także np. Autocasco.
Niezwykle pomocnym rozwiązaniem jest także ochrona w ramach Assistance. Dzięki niej, w przypadku awarii auta, przysługuje Ci dodatkowa pomoc ze strony ubezpieczyciela.
Sprawdź kalkulator OC dostępny na naszej stronie, aby obliczyć wysokość składki.
Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.
Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20