Zepsuty alternator. Objawy i koszty naprawy
Wśród usterek, które mogą przytrafić się każdemu kierowcy, często zdarza się m.in. zepsuty alternator. Objawy to najczęściej problemy z ładowaniem akumulatora. Konsekwencje awarii mogą być poważne – prowadząc nawet do braku możliwości uruchomienia silnika.
Spis treści:
1. Za co odpowiada alternator i kiedy dochodzi do jego uszkodzenia?
2. Zepsuty alternator. Objawy, które musisz znać
3. Zepsuty alternator. Naprawa najpopularniejszych usterek
4. Zepsuty alternator – czy można jeździć? Teraz już wiesz!
Jedną z częstych usterek w autach jest zepsuty alternator. Objawy takiego stanu rzeczy mogą zdecydowanie utrudnić podróżowanie. Przeważnie wiążą się one z problemami z ładowaniem, utrudnionym rozruchem czy hałasem spod maski. Przytrafił Ci się zepsuty alternator? Objawy mogą zostać usunięte poprzez wymianę lub naprawę tego elementu. Dowiedz się, jak możesz to zrobić.
Za co odpowiada alternator i kiedy dochodzi do jego uszkodzenia?
Każdy samochód jest wyposażony w akumulator – czyli baterię, która m.in. dostarcza prąd podczas rozruchu oraz zasila wiele elementów w kokpicie samochodu. Takie ogniwo odpowiada za gromadzenie prądu, jednak jego zużycie powoduje jego wyładowanie. Akumulatory samochodowe są jednak ładowane podczas jazdy. Żeby było to możliwe, konieczny jest alternator. Jak działa ten element?
Alternator to rodzaj prądnicy. Jego zadaniem jest zmiana energii wytwarzanej przez silnik na prąd, który jest dostarczany do akumulatora. Jest on połączony z jednostką napędową za pomocą paska klinowego (lub wielorowkowego).
Uszkodzony alternator oznacza zatem, że do akumulatora nie dostaje się prąd. Konsekwencją takiego stanu rzeczy jest… brak możliwości jego doładowania. Po pewnym czasie bateria zostanie wyładowana, całkowicie uniemożliwiając uruchomienie samochodu.
Zepsuty alternator to usterka, która może przytrafić się nawet po kilku latach użytkowania samochodu. Tak naprawdę wiele zależy od jakości samego podzespołu. W przypadku tego elementu najczęściej dochodzi do pęknięcia obudowy. Często może przytrafić się także uszkodzone łożysko alternatora. Niekiedy dochodzi także do zużycia szczotek, uszkodzenia uzwojenia lub regulatora napięcia.
Istnieje szereg czynników, których efektem może być uszkodzony alternator. To element, który jest cały czas w ruchu, w związku z tym część ta może ulec zużyciu. Do tego dokładają się takie czynniki jak brud lub wilgoć, które mogą prowadzić do pojawienia się zwarcia itd.
Wiesz już, za co odpowiada alternator. Objawy uszkodzenia nie zawsze występują z taką samą częstotliwością. W niektórych przypadkach pojawiają się sporadycznie – wtedy trudniej jest zdiagnozować problem.
Jak widzisz – w każdej chwili może się zdarzyć, że będziesz miał zepsuty alternator. Czy można jeździć z taką usterką? Przyjrzyj się poniższym objawom i zauważ, że niektóre z nich są faktycznie mało zauważalne, inne natomiast uniemożliwiają korzystanie z samochodu.
Sprawdź: Mild hybrid – co to jest, jak działa i jakie ma zalety?
Zepsuty alternator. Objawy, które musisz znać
Czym charakteryzuje się zepsuty alternator? Czy można jeździć z taką usterką? Lepiej nie. Wprawdzie, gdy masz zepsuty alternator, objawy takiej usterki nie muszą być poważne, jednak zaniedbane mogą nawet prowadzić do dużych problemów podczas odpalania samochodu (a nawet braku takiej możliwości).
Objawy uszkodzonego alternatora to najczęściej świecąca się kontrolka akumulatora na desce rozdzielczej podczas jazdy. Gdy pojawi się takie ostrzeżenie, oznacza to, że bateria nie jest ładowana. Najczęstszą przyczyną takiego stanu rzeczy jest właśnie uszkodzony alternator. Objawy podobnego typu może jednak wskazywać także sama zużyta bateria. Tak czy inaczej – gdy taka kontrolka pojawi się podczas jazdy, zdecydowanie warto jak najszybciej to sprawdzić.
Podobnie należy postąpić, gdy kontrolka ładowania akumulatora nie wyświetla się po pierwszym przekręceniu kluczyka (ale jeszcze przed rozruchem). Ta sama kontrolka, która nie powinna się wyświetlać podczas jazdy, musi pokazać się podczas zapłonu. W przeciwnym wypadku – może to świadczyć o uszkodzonym alternatorze.
Jak jeszcze poznać zepsuty alternator? Objawy takiej usterki to także… problemy z żarówkami. Gdy lampy świecą niejednostajnie, a w Twoim aucie często dochodzi do przepalenia żarówek, może to oznaczać problemy z omawianym podzespołem.
Objawy uszkodzonego alternatora to także duży hałas wydobywający się spod maski – intensyfikujący się wraz ze wzrostem obrotów. Najczęściej przyczyną takiego stanu rzeczy są uszkodzone łożyska alternatora.
Dobrze jest wiedzieć o tym, że gdy okaże się, że jest uszkodzone łożysko alternatora. Objawy takiego stanu rzeczy mogą wyglądać podobnie jak w przypadku… uszkodzonego akumulatora. Wyładowana bateria sprawia, że rozruch jest wydłużony albo niemożliwy. Alternator uszkodzony może w ostatecznej konsekwencji prowadzić zatem do unieruchomienia samochodu.
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
Zepsuty alternator. Naprawa najpopularniejszych usterek
Zanim zdecydujesz się na naprawę alternatora, pamiętaj o tym, aby sprawdzić, czy pasek klinowy się nie obluzował. Koniecznie dokonaj także pomiaru napięcia na akumulatorze – zarówno bez uruchamiania silnika, jak i po jego włączeniu. Jeżeli podczas pracy silnika napięcie na akumulatorze jest na odpowiednim poziomie (powyżej 13 V), oznacza to, że alternator jest sprawny.
Masz zepsuty alternator? Objawy uszkodzenia zdecydowanie utrudniają korzystanie z pojazdu. Nawet jeżeli początkowo są łagodne, to warto jak najszybciej przyjrzeć się temu elementowi. Zaniedbane mogą doprowadzić np. do konieczności poniesienia dodatkowych wydatków np. na zakup nowego akumulatora.
Wiesz o tym, że gdy jest uszkodzony alternator, objawy (w ostatecznej konsekwencji) sprawiają, że wyruszenie z miejsca jest mocno utrudnione. Jak upewnić się, że problem dotyczy akurat tego podzespołu? Warto zajrzeć pod maskę i sprawdzić, jak wygląda obudowa tego elementu. Uszkodzony alternator łatwo jest poznać po pękniętej obudowie. W takiej sytuacji możliwa jest wymiana samej obudowy, warto jednak pomyśleć nad wymianą całego podzespołu.
A jak poradzić sobie, gdy zostanie uszkodzone łożysko alternatora? Objawy takie jak głośniejsza praca, szczególnie podczas wysokiej prędkości obrotowej silnika, świadczą o uszkodzeniu właśnie tego elementu.
Wymiany łożysk w alternatorze możesz dokonać samodzielnie. W tym celu należy zdemontować alternator, całkowicie go rozkręcić i wymienić zużyte łożyska na nowe. Pamiętaj jednak, że podczas tej czynności potrzebne są specjalistyczne narzędzia. Warto zastanowić się, czy w sytuacji, gdy masz uszkodzone łożysko alternatora nie lepiej przekazać go do profesjonalnego warsztatu. Tam naprawa takiej usterki będzie kosztować kilkaset złotych – ale masz pewność, że zostanie wykonana w sposób prawidłowy.
Przeczytaj również: Wymiana filtra oleju. Instrukcja krok po kroku
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!
Zepsuty alternator – czy można jeździć? Teraz już wiesz!
Gdy w Twoim aucie masz zepsuty alternator, objawy takiego stanu rzeczy zdecydowanie utrudniają podróżowanie. Warto jak najszybciej zabrać się za regenerację lub wymianę tego podzespołu – ponieważ zwlekanie może doprowadzić do pojawienia się dodatkowych kosztów, których można uniknąć.
Troska o stan techniczny pojazdu to jeden z obowiązków właściciela pojazdu. W końcu to od tej kwestii zależy bezpieczeństwo podczas podróży. Innym typem obowiązku – również związanym z bezpieczeństwem – jest posiadanie ważnej i opłaconej polisy OC. To dzięki niej osoba poszkodowana w kolizji może otrzymać wypłatę odszkodowania.
Jeżeli nie chcesz przepłacać za polisę, a jednocześnie chcesz zapewnić sobie jak najlepszą ochronę, koniecznie zapoznaj się z ofertą LINK4. Najtańsze ubezpieczenie OC może się wiązać ze składką nawet o kilkadziesiąt procent niższą niż w innych towarzystwach ubezpieczeniowych. Zapoznaj się także z innymi produktami ubezpieczeniowymi w LINK4, takimi jak Autocasco, pakiet ochronny szyb czy Assistance. Zadbaj o spokój i bezpieczeństwo podczas dalekich podróży, jak i codziennych dojazdów do pracy.
Sprawdź kalkulator OC dostępny na naszej stronie, aby obliczyć wysokość składki.
Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.
Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20