Wypadanie zapłonu – przyczyny, objawy i naprawa
Wypadanie zapłonu to usterka, która występuje wyłącznie w samochodach z napędem benzynowym. Jej skutki z początku mogą być bagatelizowane przez kierowców, ale zaniedbanie tego typu awarii jest prostą drogą do kosztownych napraw. Z tego tekstu dowiesz się więcej o wypadaniu zapłonu, jego przyczynach oraz metodach naprawy.
Spis treści:
1. Czym jest wypadanie zapłonu?
2. Wypadanie zapłonu – przyczyny
3. Wypadanie zapłonu – objawy
4. Wypadanie zapłonu a naprawa
5. Wypadanie zapłonu na gazie
6. Wypadanie zapłonu. Krótkie podsumowanie
Czym jest wypadanie zapłonu?
Na samym początku rozważań o tej powszechnie występujące awarii należy wyjaśnić, czym właściwie jest wypadanie zapłonu. Otóż w silnikach benzynowych mieszanka paliwowo-powietrzna jest kierowana bezpośrednio do cylindrów. Silnik do prawidłowej pracy potrzebuje wybuchów mieszanki w obrębie cylindra. Zapalenie mieszanki jest z kolei ściśle kontrolowane przez układ zapłonowy. Ze względu na istotną rolę w funkcjonowaniu auta układ zapłonowy musi pracować bardzo precyzyjnie i zgodnie z położeniem tłoków w cylindrach.
Wypadanie zapłonu to sytuacja, w której do cylindra dostarczane jest paliwo oraz powietrze, ale nie dochodzi do zapłonu, co uniemożliwia uruchomienie auta i rozpoczęcie jazdy. Zjawisko to określa się również często jako brak iskry na świecy zapłonowej.
Sprawdź również: Wymiana świec zapłonowych – objawy usterek, jak je wymienić i ile to kosztuje?
Wypadanie zapłonu – przyczyny
Wypadanie zapłonu może mieć wiele przyczyn, których należy upatrywać w obrębie układu zapłonu. Najczęściej występujące powody tej usterki to:
Zużyte świece
Zgodnie z powszechnie panującą teorią świece zapłonowe powinny być wymieniane co 30 -40 tys. km przebiegu. W przypadku świec irydowych wystarczy wymiana co 100 tys. km. Oczywiście wiele zależy również od zaleceń danego producenta i to nimi powinieneś się przede wszystkim kierować. Jeśli świece zapłonowe w Twoim aucie są zużyte, najpewniej to właśnie to jest przyczyną wypadania zapłonu.
Zużyte cewki zapłonowe
Cewki to elementy, które zużywają się podczas eksploatacji samochodu. Cewki stosowane podczas pierwszego montażu mają trwałość około 150-200 tys. km. Jeśli po tym czasie zdecydujesz się na tanie zamienniki, możesz liczyć jedynie na 20 tys. km. Dlatego właśnie o wiele korzystniej jest inwestować w części pochodzące od renomowanych producentów, ponieważ mają oni doświadczenie w swoim fachu.
Nieprawidłowe połączenie celki ze świecą
W tej sytuacji naprawa jest bardzo prosta i wymaga jedynie dokręcenia cewki. Wykonanie tej czynności jest skuteczne i całkowicie eliminuje problem wypadania zapłonu.
Nieprawidłowe podłączenie cewki sterowanej elektronicznie
Do najczęstszych przyczyn należą: uszkodzony przewód zasilająco – sterujący, uszkodzone gniazdko lub zaśniedziałe elementy znajdujące się w gniazdku cewki.
Gdy występuje wypadanie zapłonu, przyczyny w autach z przewodami wysokiego napięcia i mechanicznym rozdzielaczem zapłonu mogą być różne. Jakie dokładnie?
Uszkodzone przewody wysokiego napięcia
Przewody zużywają się, co prowadzi do uszkodzenia ich izolacji i jest bezpośrednią przyczyną wypadania zapłonu podczas wilgotnych dni.
Nieprawidłowo działający palec rozdzielacza
Starta blaszka rozdzielacza przekazująca prąd do złączy w kopułce może prowadzić do wypadania zapłonu.
Uszkodzona kopułka
Kopułka aparatu zapłonowego może stracić swoją szczelność, co prowadzi do dostawania się do jej wnętrza wilgoci powodującej korozję blaszek kontaktowych i nieprawidłowego działania całego układu zapłonowego.
Co ważne, wypadanie zapłonu na zimnym silniku jest tak samo prawdopodobne, jak wypadanie zapłonu na ciepłym silniku. Podobnie jest z obrotami. Możesz przytrafić Ci się wypadania zapłonu na wolnych obrotach oraz na gazie.
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
Wypadanie zapłonu – objawy
Objawy wypadania zapłonu są bardzo odczuwalnie i trudno ich nie zauważyć. Najczęściej występujące to: szarpanie w trakcie jazdy, które z czasem się nasila, a w punkcie kulminacyjnym uniemożliwia normalne korzystanie z auta. Kierowcy skarżą się również na wyraźną utratę mocy silnika oraz falowanie obrotów, gdy auto jest na biegu jałowym. Innymi objawami wypadania zapłonu są:
przygasanie silnika,
zapalenie się lampki kontrolnej check engine,
zapisanie kodów błędów w sterowniku.
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!
Wypadanie zapłonu a naprawa
Wypadanie zapłonu na 3 cylindrze oraz 4 cylindrze jest stosunkowo proste w naprawie, jeśli mechanik ma do czynienia z nowym samochodem, który można podłączyć do komputera. Zazwyczaj procedura eliminowania usterki przebiega w trzech poniższych krokach.
Diagnoza problemu poprzez podłączenie samochodu do komputera diagnostycznego. Niezbędne do tego są specjalne przewody oraz oprogramowanie, którym dysponują profesjonalne warsztaty mechaniczne.
Odczytanie kodu błędu. Nowoczesne samochody wysyłają sygnał do sterownika z kodem błędu, co znacznie ułatwia identyfikację problemu oraz dobranie metod jego eliminacji.
Wymiana uszkodzonych elementów. Przyczyną wypadania zapłonu mogą być m.in. cewka zapłonowa, zespół cewek zapłonowych, świece zapłonowe lub przewody wysokiego napięcia.
UWAGA NA HANDLARZY Wypadanie zapłonu na gazie i nie tylko jest w dużej mierze spowodowane nieprawidłowym działaniem cewki zapłonowej. Na wolnym rynku dobrej jakości cewka pochodząca od renomowanej firmy to wydatek od 200 do 600 zł za sztukę. Z kolei tani zamiennik może kosztować nawet 80 zł, co z pewnością jest kuszącą ceną, ale z pewnością tego typu element szybko straci swoją trwałość. Niestety wielu handlarzy stosuje używane cewki, które do niczego się nie nadają i działają tylko w momencie sprzedaży auta. Jeśli więc masz taką możliwość, udaj się do mechanika i poproś, by sprawdził nawet najdrobniejsze elementy znajdujące się w Twoim samochodzie. |
Przeczytaj także: Uszkodzona cewka zapłonowa. Objawy, przyczyny i wymiana
Wypadanie zapłonu na gazie
Wypadanie zapłonu na ciepłym silniku to usterka, która może sprawić, że spowodujesz wypadek drogowy, ponieważ Twoje auto nagle zacznie szarpać. W takiej sytuacji dobrze będzie, jeśli zaopatrzysz się w dopasowane do Twoich potrzeb ubezpieczenie. Obecnie jednym z wygodniejszych rozwiązań jest zakup ubezpieczenia w Internecie. Chcąc wybrać korzystne OC, warto przyjrzeć się dostępnym ofertom.
Zachęcamy do skorzystania z Kalkulatora LINK4, dzięki któremu w łatwy sposób przeliczysz swoje ubezpieczenie. Warto też porozmawiać bezpośrednio z konsultantami pod numerem 22 4444444 lub osobiście spotkać się z agentem współpracującym z LINK4. Pomogą Ci oni wybrać najlepsze ubezpieczenie, które spełni Twoje oczekiwania i zapewni należytą ochronę.
Wypadanie zapłonu. Krótkie podsumowanie
Jak widzisz, wypadanie zapłonu może przytrafić się niemal każdemu kierowcy, dlatego warto, żebyś dbał na bieżąco o stan poszczególnych podzespołów w Twoim samochodzie. Niezwykle istotny jest fakt, że bagatelizowanie problemów z odpaleniem auta lub charakterystycznych szarpnięć podczas jazdy może prowadzić do poważnych konsekwencji oraz kosztownych napraw. Reaguj więc od razu na każde podejrzane zachowanie pojazdu i staraj się stosować do zaleceń producenta w kwestii wymian nawet najmniejszych części. Praktyka pokazuje bowiem, że uszkodzona, drobna cewka lub jeden przewód mogą być przyczyną problemów technicznych i prowadzić do drogich napraw.
Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.
Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20