Wymiana uszczelki pod głowicą. Objawy awarii, wymiana i koszty
Wymiana uszczelki pod głowicą – zmora nie tylko kierowców, ale także mechaników. Mimo iż jest to stosunkowo tani i prosty komponent, to jego naprawa jest kosztowna, czasochłonna i skomplikowana. Jakie są objawy uszkodzonej uszczelki pod głowicą? A jakie przyczyny tego stanu? Dowiesz się z artykułu!
Spis treści
1. Uszczelka pod głowicą. Do czego służy?
2. Uszkodzona uszczelka pod głowicą. Przyczyny awarii
3. Objawy uszkodzonej uszczelki pod głowicą
4. Wymiana uszczelki pod głowicą. Cena, diagnostyka i naprawa
5. Wymiana uszczelki pod głowicą. Kilka słów na koniec
Silniki spalinowe wykonują bardzo trudną pracę i w swojej budowie są skomplikowane. Zazwyczaj awarii ulegają ruchome elementy. Jest jednak usterka jednego z nieruchomych elementów, której boją się nawet najbardziej odważni kierowcy. To uszkodzona uszczelka pod głowicą. Czy można jeździć i nie martwić się tą awarią? Z pewnością nie! Eksploatacja silnika z uszkodzoną uszczelką skutecznie może skrócić żywot jednostki napędowej. Co robić, gdy zauważysz objawy? Wyjaśniamy!
Uszczelka pod głowicą. Do czego służy?
Uszczelka pod głowicą znajduje się między głowicą silnika, a jego kadłubem. W korpusie silnika, przeznaczonymi do tego kanałami, przepływa płyn chłodzący oraz olej. Uszczelka ma za zadanie odseparować te płyny od siebie. Zapobiega także przedostaniu się płynu chłodzącego do cylindrów.
Sama temperatura płynów nie jest największym wrogiem uszczelki, ale ciśnienie, jakie panuje w komorach spalania. Uszczelka pod głowicą musi wytrzymać ciśnienie ponad 200 barów! Dla porównania w średniej klasy hatchbacku z doładowanym silnikiem benzynowym turbosprężarka podaje około 1,4 do 1.5 bara.
Bardzo wysoka temperatura oraz ogromne ciśnienie wymuszają zastosowanie materiałów, które to wytrzymają. Uszczelka pod głowicą zazwyczaj wykonana jest z połączenia metalu, na przykład aluminium, oraz materiału miękkiego, który ma się niejako poddać i ułożyć przy montażu. Zazwyczaj są to elastomery, ponieważ mają zdolność do odwracalnej deformacji.
Przeczytaj też: Wymiana oleju w samochodzie – kiedy należy to robić?
Elastomer to materiał zapewniający idealne i szczelne przyleganie do bloku silnika i głowicy. Pod żadnym pozorem uszczelka nie może się odkształcić z powodów ciśnienia czy temperatury. Jeśli tak się stanie, to kwalifikuje się do natychmiastowej wymiany. Elementy metalowe mają zapewnić sztywność i wytrzymałość.
Mimo że jest to nieruchomy element, to przyjmuje na siebie ogromną odpowiedzialność za prawidłową eksploatację silnika. Ze względu na wymagające środowisko pracy każdy pojazd narażony jest na awarię i w pewnym momencie koniecznym może stać się wymiana uszczelki pod głowicą. Cena części i usługi została opisana w dalszej części artykułu.
Uszkodzona uszczelka pod głowicą. Przyczyny awarii
Przyczyn wypalenia uszczelki pod głowicą jest sporo. Warto zacząć od tej najbardziej istotnej, czyli przegrzania. Stosowanie płynu chłodzącego kiepskiej jakości, czy awaria wentylatora silnika spowodują gwałtowny wzrost temperatury. Uszczelka pod głowicą nie da rady pracować ponad normę. Sportowa jazda, a zwłaszcza wprowadzanie auta na wysokie obroty przy zimnym silniku, mogą także okazać się śmiertelne dla uszczelki.
Awaria uszczelki często występuje przy instalacji LPG. Źle ustawione parametry mogą ją wypalić. Dlatego zawsze należy korzystać z usług profesjonalnych monterów instalacji gazowych. Podobnie rzecz ma się w silnikach po nieodpowiedzialnie przeprowadzonym chiptuningu. Niepohamowana chęć podkręcenia mocy i momentu obrotowego wykracza ponad dopuszczalne przez producentów normy. Z kolei w silnikach wysokoprężnych przyczyną awarii uszczelki często są problemy z układem wtryskowym.
Zdarza się, że producenci samochodów, chcąc poprawić parametry silnika, zwiększają jego pojemność, rozwiercając cylindry. Choć zdarza się to niezwykle rzadko, to przyczyną nie jest sama zmiana pojemności, co błędy konstrukcyjne w postaci źle dobranych śrub mocujących. Ta sytuacja miała miejsce w pewnym okresie u producenta silników boxer. O tym, ile kosztuje wymiana uszczelki pod głowicą w tych samochodach, przekonało się wielu użytkowników, a ceny dochodziły do... 5000 złotych.
Objawy uszkodzonej uszczelki pod głowicą
Typowe objawy to między innymi jasna maź na korku wlewu oleju, dym z rury wydechowej, falowanie obrotów, czy spadek poziomu płynu chłodzącego. Niestety objawy nie zawsze jednoznacznie świadczą o tym, że to uszkodzona uszczelka pod głowicą. Czy można jeździć z tymi objawami?
Nie powinno się lekceważyć żadnej z wyżej wymienionych przypadłości i niezwłocznie poddać pojazd diagnostyce. Często awarie pozornie wyglądające na pękniętą uszczelkę pod głowicą okazują się bardzo błahe. Ubytek płynu chłodzącego może mieć przyczynę w nieszczelnym przewodzie, a maź na korku to częste zjawisko, które towarzyszy uszkodzonemu termostatowi. Falowanie obrotów może świadczyć o złej pracy przepływomierza.
Polecamy także: Czyszczenie wtryskiwaczy. Czym to robić i jak często?
Wątpliwości pojawiają się, gdy wypalenie uszczelki jest niewielkie. Kiedy dziura jest już naprawdę duża, to zdiagnozowanie problemu jest stosunkowo proste. „Gotowanie” płynu chłodzącego lub tłusty osad na ściankach zbiornika wyrównawczego, wywołany mieszaniem się płynu chłodzącego z olejem, jednoznacznie świadczą o nieszczelności układu. Wymiana uszczelki pod głowicą staje się wówczas koniecznością.
Wymiana uszczelki pod głowicą. Cena, diagnostyka i naprawa
Cena samej uszczelki na szczęście nie przyprawia o zawał serca. Do samochodów miejskich, o prostej konstrukcji, można zakupić ją za około 60-70 złotych. Nawet ceny uszczelek do silników V8 czy V10 nie są wygórowane i oscylują w granicach 500 złotych. Warto dodać, że w dwóch ostatnich przypadkach cena dotyczy elementów uszczelniających na obydwie głowice.
Skoro kierowcy tak boją się tej usterki, to ile kosztuje wymiana uszczelki pod głowicą? Raczej na pewno przekroczy 1000 złotych. Jest to skomplikowany i czasochłonny proces, wymagający szlifu, czyli splanowania głowicy przed ponownym złożeniem. W niektórych przypadkach, jak na przykład przy silnikach typu boxer, konieczny jest demontaż całej jednostki napędowej. To dodatkowo podnosi koszt całej operacji. Dodatkowo przy okazji wymiany uszczelki wymieniane są niekiedy także inne części oraz płyny, co dodatkowo podnosi koszt.
Aby mieć pewność, że awarii uległa właśnie uszczelka, warto przeprowadzić diagnostykę poziomu CO2 w płynie chłodzącym. Testery są ogólnodostępne, ale te tanie nie są precyzyjne. Najlepszym rozwiązaniem będzie udanie się do warsztatu samochodowego i oddanie sprawy w ręce fachowców.
Wymiana uszczelki pod głowicą. Kilka słów na koniec
Przyczyny uszkodzenia uszczelki pod głowicą są trudne do zdiagnozowania, jednak nie jest to niemożliwe. Często jednak okazuje się, że awarii uległa znacznie tańsza w wymianie część, a objawy były po prostu tożsame. Z założenia wymiana uszczelki pod głowicą nie powinna nastąpić nigdy – jest to element, który ma przepracować od początku do końca dni jednostki napędowej. Rzeczywistość często okazuje się jednak inna.
Jeśli w trasie przydarzy Ci się awaria, to pamiętaj o pakiecie Auto Assistance – w LINK4 zakupisz go w jednym z trzech możliwych wariantów. Pomoc drogowa nie tylko odholuje Twoje auto w wyznaczone miejsce, ale możesz liczyć także na samochód zastępczy lub hotel dla Ciebie i Twoich towarzyszy podróży. To naprawdę niezastąpiona pomoc, dzięki której koszty naprawy czy stres związany z nagłą usterką będą zdecydowanie niższe. Nie zwlekaj i skontaktuj się z doradcą LINK4 już dziś lub... skorzystaj z naszego kalkulatora! Dzięki temu rozwiązaniu nie musisz wychodzić z domu, aby poznać koszt polisy – wystarczy kilka kliknięć, a w mniej niż minutę dowiesz się, jaka jest cena składki dla Twojego pojazdu! To szybkie i komfortowe rozwiązanie.
Wybrany wariant ubezpieczenia Auto Assistance dostępny w LINK4 tylko w pakiecie z OC lub OC/AC. Szczegółowe informacje sprawdź w OWU dostępnym na www.link4.pl.
Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20