Wymiana sprzęgła. Jak, gdzie i w jakiej cenie to zrobić?
Sprzęgło samochodowe to zespół elementów, który umożliwia płynną zmianę przełożeń, a także zatrzymywanie i ruszanie pojazdu bez konieczności wyłączania silnika. Awaria tego podzespołu może całkowicie unieruchomić samochód, jednak najczęściej jego zużycie następuje stopniowo. Sprawdź, jak wymienić sprzęgło, czy można zrobić to samemu i jaki jest koszt takiej naprawy.
Spis treści:
1. Kiedy konieczna jest wymiana sprzęgła?
2. Wymiana sprzęgła. Samodzielnie czy u specjalisty?
3. Wymiana sprzęgła. Cena w warsztacie
4. Teraz już wiesz, kiedy wymiana sprzęgła jest konieczna!
Wciśnięty pedał sprzęgła wyzwala mechanizm, który oddziela od siebie dwa obracające się, połączone ze sobą podczas jazdy, wały – wał napędowy i wał w skrzyni biegów. Podczas jego wciśnięcia, moment obrotowy silnika przestaje być przenoszony, dzięki czemu kierowca może zmienić bieg lub całkowicie zatrzymać pojazd. Bez obecności mechanizmu sprzęgła, skrzynia biegów byłaby narażona na ogromne obciążenia i przedwczesne zużycie, a obsługa drążka zmiany biegów byłaby bardzo utrudniona.
Sprzęgło samochodowe najczęściej kojarzy się z jednym elementem. W rzeczywistości jest to zespół części, wśród których wyróżniamy następujące podzespoły:
Tarcza sprzęgła – ten element przenosi moment obrotowy na wałek sprzęgłowy skrzyni biegów. Jest ona wyposażona w okładziny cierne, które z czasem mogą się zużywać.
Docisk – jego zadaniem jest dociskanie tarczy sprzęgła do koła zamachowego. W momencie naciśnięcia pedału sprzęgła odsuwa ją od niego, rozłączając w ten sposób napęd.
Łożysko – to element wyposażony w sprężyny, dzięki którym docisk może spełniać swoje zadanie.
Powyższe elementy bezpośrednio współpracują też z następującymi częściami układu napędowego:
Wał korbowy – jeden z najważniejszych elementów układu napędowego, który jest połączony bezpośrednio z silnikiem. Zamienia generowany przez mieszankę paliwową ruch posuwisto-zwrotny na ruch obrotowy.
Koło zamachowe – z jednej strony połączone jest z wałem korbowym, natomiast z drugiej z dociskiem, który jest bezpośrednim elementem sprzęgła. Wytworzony moment obrotowy przekazywany jest z wału korbowego na koło zamachowe, a z niego na docisk i na tarczę sprzęgła.
Wałek sprzęgłowy – umożliwia tarczy sprzęgła wykonywanie ruchu obrotowego, a także przesuwnego, dzięki czemu możliwe jest odłączenie napędu po wciśnięciu pedału sprzęgła.
Sprężyny – ich zadaniem jest ponowny docisk wału korbowego i przekładni, dzięki czemu możliwa jest dalsza praca układu.
Na tym etapie wiesz już, z jakich elementów składa się sprzęgło. W kolejnych akapitach dowiesz się, jakie objawy wskazują na usterkę sprzęgła, a także, czy warto wymienić wszystkie jego podzespoły, czy tylko pojedyncze części.
Zobacz także: Spalone sprzęgło – przyczyny, objawy i naprawa awarii
Kiedy konieczna jest wymiana sprzęgła?
Do najczęstszych objawów awarii sprzęgła należą:
Ślizganie się sprzęgła, czyli zwiększanie się obrotów silnika pod wpływem wciskania pedału gazu, ale bez reakcji w postaci większej prędkości. Dotyczy to głównie problemów z ruszaniem z miejsca. Najczęściej jest to konsekwencja zużycia się okładziny ciernej na tarczy sprzęgła.
Sprzęgło „bierze wysoko”, czyli pojazd zaczyna ruszać dopiero przy prawie całkowitym puszczeniu pedału sprzęgła. Taki objaw również jest skutkiem wytartych okładzin na tarczy sprzęgła.
Szarpanie przy ruszaniu – najczęściej wywołuje je obluzowany lub uszkodzony docisk sprzęgła.
Nieprzyjemny zapach we wnętrzu pojazdu „spalenie” sprzęgła – dochodzi do niego najczęściej na skutek nieprawidłowego używania sprzęgła. Gdy okładziny cierne bardzo mocno się nagrzeją, dojdzie do ich gwałtownego zużycia. Skutkiem tego zdarzenia jest bardzo intensywny zapach spalenizny, a w skrajnych przypadkach nawet dym.
Utrudniona lub niemożliwa zmiana biegów – może wynikać ze zużycia tarczy sprzęgła lub uszkodzenia sprężyny talerzowej docisku.
Charakterystyczne dźwięki podczas zmiany biegów – mogą wynikać m.in. ze zużycia się łożyska sprzęgła.
Wymiana sprzęgła. Samodzielnie czy u specjalisty?
Jeśli uważnie czytałeś poprzednie akapity, to możesz dojść do wniosku, że skoro za większość awarii sprzęgła odpowiadają zużyte okładziny na jego tarczy, to najlepszym rozwiązaniem będzie wymiana tylko tego elementu. Niestety, najczęściej nie opłaca się tego robić, ponieważ dostęp do sprzęgła jest utrudniony – należy wyjąć skrzynię biegów i wiele innych otaczających ją elementów. Dużo lepszym rozwiązaniem będzie wymiana całego zestawu, ponieważ koszt usługi będzie podobny, a Ty zyskasz gwarancję, że sprawne są wszystkie elementy wchodzące w skład mechanizmu sprzęgła.
Samodzielna wymiana sprzęgła jest możliwa, chociaż polecamy ją osobom, które mają duże doświadczenie w wykonywaniu napraw samochodu. Potrzebny jest przede wszystkim wolny czas (na wymianę najlepiej poświęcić cały dzień), obycie z narzędziami, podstawowa znajomość budowy sprzęgła i dużo chęci. Wymiana sprzęgła krok po kroku to czynność, której przebieg jest uzależniony od konkretnego modelu samochodu, co wpływa też na jej poziom trudności.
W zdecydowanej większości przypadków rekomendujemy powierzenie wymiany sprzęgła fachowcom.
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
Wymiana sprzęgła. Cena w warsztacie
Żywotność sprzęgła określana jest na około 100 000 km. W rzeczywistości jest ona uzależniona od stylu jazdy i zastosowanych podzespołów, dlatego nie powinny dziwić Cię przypadki osób, które sprzęgło wymieniały już po przejechaniu kilkudziesięciu tysięcy kilometrów.
Koszt wymiany sprzęgła jest uzależniony od konkretnego modelu samochodu. W najprostszym przypadku wystarczy odpiąć półosie, rozpiąć linki i kable, a na końcu wyjąć skrzynię biegów. Taka usługa najczęściej wyceniana jest na ok. 500 – 1000 zł. W wielu modelach wymiana sprzęgła jest jednak znacznie trudniejszą czynnością (konieczne jest np. wyciągnięcie silnika lub demontaż wydechu), co przekłada się na wyższą cenę.
Co więcej, po rozkręceniu sprzęgła może okazać się, że serwisu wymaga również koło zamachowe, co dodatkowo podwyższy koszty naprawy. Nie zawsze konieczna jest kompletna wymiana sprzęgła. Cena innych napraw związanych ze sprzęgłem jest znacznie niższa. Przykładowo, uszkodzeniu mogła ulegnąć sama linka. Wymiana linki sprzęgła w warsztacie kosztuje średnio 100 zł. Z kolei wymiana pompy sprzęgła to usługa, której cena kształtuje się na poziomie od 130 zł do 700 zł.
Przeczytaj również: Skrzynia dwusprzęgłowa. Omawiamy jej wady i zalety
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!
Teraz już wiesz, kiedy wymiana sprzęgła jest konieczna!
Wiesz już, czym objawia się zużyte sprzęgło i kiedy należy je wymienić. To dobry moment, aby wspomnieć o tym, co robić, aby zmniejszyć zużycie tego podzespołu i tym samym ryzyko awarii. Sprzęgło to zespół elementów, które podczas jazdy samochodem nieustannie pracuje. Jego zużywanie się jest silnie skorelowane ze stylem jazdy. Poniżej znajdziesz kilka zasad, które pozwolą Ci wydłużyć jego żywotność:
- Podczas zmiany biegów pedał sprzęgła zawsze wciskaj do końca.
- Nie jedź na półsprzęgle.
- Nie trzymaj długo wciśniętego pedału sprzęgła przy uruchomionym silniku (np. wciskając go podczas oczekiwania na zmianę światła).
- Prowadź zawsze w butach na płaskiej podeszwie, ponieważ będziesz mieć wtedy lepszą kontrolę nad tym, w jaki sposób wciskasz pedał sprzęgła.
- Nie ruszaj gwałtownie („z piskiem opon”).
- Zawsze zwalniaj pedał sprzęgła w łagodny sposób.
Jeśli uszkodzenie sprzęgła stanie się faktem, to nie bagatelizuj problemu i reaguj szybko. W przeciwnym razie może dojść do uszkodzenia skrzyni biegów lub koła zamachowego, czego konsekwencją może być całkowite unieruchomienie pojazdu.
Pamiętaj, że sprawność Twojego samochodu ma wpływ na bezpieczeństwo Twoje i Twoich najbliższych. Jeżeli masz jakiekolwiek podejrzenia co do działania sprzęgła w Twoim aucie, niezwłocznie sprawdź, czy nie doszło do niebezpiecznej usterki. Warto zapoznać się również z ofertą dodatkowych polis komunikacyjnych w LINK4.
Na przykład dzięki Auto Assistance możesz skorzystać z usługi holowania lub drobnej naprawy samochodu w miejscu uszkodzenia nawet wtedy, gdy Twój pojazd ulegnie awarii z dala od domu. Nie zapominaj też o obowiązkowej polisie odpowiedzialności cywilnej. W Polsce powinien ją mieć każdy posiadacz pojazdu mechanicznego. W LINK4 ubezpieczenie OC samochodu online możesz kupić w kilka chwil – bez konieczności wychodzenia z domu!
Sprawdź kalkulator OC dostępny na naszej stronie, aby obliczyć wysokość składki.
Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.
Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20