Wymiana rozrusznika. Objawy awarii i co zrobić, gdy rozrusznik nie kręci?
Rozrusznik auta to mały, ale bardzo ważny element. Dzięki niemu możliwe jest uruchomienie samochodu. Jednak on także czasami ulega awarii. Dzisiaj dowiesz się, jak rozpoznać jej oznaki oraz w jakich przypadkach konieczna będzie wymiana rozrusznika.
Spis treści:
1. Awaria rozrusznika. Co najczęściej się w nim psuje?
2. Rozrusznik nie kręci. Co możesz zrobić?
3. Wymiana rozrusznika – o tym musisz pamiętać
4. Zepsuty rozrusznik? Napraw go jak najszybciej!
Każdy z nas to zna: spieszysz się do pracy, wsiadasz do auta, przekręcasz kluczyk i nic. Rozrusznik nie kręci, a Ty prawdopodobnie spóźnisz się do pracy. Powodów awarii tego podzespołu może być wiele. Jest to element bardzo obciążony w trakcie rozruchu pojazdu, dlatego też warto o niego dbać i zminimalizować ryzyko awarii.
Awaria rozrusznika. Co najczęściej się w nim psuje?
Rozpoznanie awarii rozrusznika nie jest trudne, gdyż daje ona bardzo charakterystyczne objawy. Nie muszą one występować wszystkie naraz, wystarczy, że zauważysz jeden z nich. Oto co wskazuje, że nastąpiła awaria rozrusznika.
Awaria rozrusznika – objawy
Najczęściej spotykanym objawem jest brak jakiejkolwiek reakcji na przekręcenie kluczyka. Powodem tego może być uszkodzony lub rozładowany akumulator. Jeżeli masz pewność, że jest on sprawny, to prawie zawsze oznacza, że uszkodzony został elektromagnetyczny włącznik rozrusznika.
Kolejnym sygnałem są stuki dochodzące spod maski, ale bez pracy rozrusznika. Takie zachowanie wskazuje najczęściej na awarię elektromagnesu lub zawieszenie się szczotek. W niektórych przypadkach winien może być też rozładowany lub słabo naładowany akumulator.
Często także uszkodzony rozrusznik się uruchamia, ale nie ma na tyle mocy, by wprawić w ruch wał korbowy. To oznacza, że mógł ulec uszkodzeniu system kół zębatych łączących rozrusznik z silnikiem. Awaria mógł także nastąpić w jednym z elementów silnika odpowiadających za połączenie z rozrusznikiem.
Natomiast jeżeli rozrusznik pracuje, ale bardzo wolno, to najprawdopodobniej jest problem z połączeniem z akumulatorem. Mogły poluzować się klemy lub uszkodzone zostały przewody, na przykład przez gryzonie. Jednak uszkodzone mogą być także inne elementy. Dlatego konieczne jest dokładne zbadanie rozrusznika.
Kolejny symptom uszkodzenia rozrusznika to jego bardzo głośna praca. Wskazuje to na jakieś uszkodzenie mechaniczne, takie jak wyrobienie zębów koła zębatego. Uszkodzenie takie może objawiać się klekotaniem, czy też poszarpywaniem w trakcie uruchamiania auta.
Ostatnią oznaką uszkodzenia tego elementu jest praca rozrusznika nawet po wyłączeniu silnika i zatrzymaniu auta. Czasami oznacza, to zepsutą stacyjkę, jednak najczęściej chodzi o awarie zespołu sprzęgającego koło zębate z kołem zamachowym. Nie pozwala on na powrót tych elementów do pozycji wyjściowej, dlatego rozrusznik cały czas pracuje.
Przeczytaj także: Co można znaleźć pod maską samochodu? Robimy przegląd!
Zepsuty rozrusznik – jak tego uniknąć
Jedynym skutecznym sposobem na uniknięcie awarii rozrusznika jest jego częsta i regularna konserwacja. Co kilka tysięcy kilometrów lub dwa razy w roku warto udać się do warsztatu i sprawdzić stan techniczny tego podzespołu. Dzięki temu możesz zareagować na tyle wcześnie, że do awarii nie dojdzie, gdy na przykład konieczna będzie naprawa lub wymiana uszkodzonego rozrusznika.
Rozrusznik nie kręci. Co możesz zrobić?
Jeżeli auto nie odpala, a rozrusznik nie kręci, powinieneś mieć pewność, że to jego wina. Najprostszym sposobem sprawdzenia tego jest zamiana akumulatora. Jeżeli po zainstalowaniu nowej baterii samochód nadal nie odpala, to możesz być pewien, iż awarii uległ właśnie rozrusznik. Jednak nie każdy ma pod ręką zapasowy akumulator. Zatem rodzi się pytanie: jak odpalić auto, gdy rozrusznik nie kręci? Przecież musisz jakoś dostać się do mechanika, prawda?
Cóż, to Ty musisz stać się rozrusznikiem. Czyli zastosować starą i sprawdzoną metodę rozruchu na pych. Postaraj się wywołać zapłon paliwa. Możesz pchać auto lub skorzystać z pomocy innego kierowcy i spróbować odpalić samochód w czasie jego holowania. Metoda ta skuteczna jest tylko w przypadku aut z ręczną skrzynią biegów, gdyż cały czas musisz kontrolować sprzęgło. Pamiętaj też, że w nowoczesnych autach z rozrusznikiem podłączonych jest wiele systemów. Gdy on nie działa, na przykład nie uruchomi się pompa paliwa. Więc nawet odpalanie na pych nie pomoże uruchomić takiego samochodu, a może uszkodzić inne podzespoły.
Jeżeli po takim zabiegu auto odpali, silnik pracuje normalnie, a żadna z kontrolek się nie świeci, oznacza to, że awarii uległ rozrusznik. Jeżeli nie udało się auta odpalić, może to oznaczać, że problem leży gdzieś indziej. Pamiętaj jednak, że metoda ta to rozwiązanie ostateczne. Takie siłowe uruchamianie samochodu może doprowadzić do poważnych uszkodzeń na przykład silnika lub skrzyni biegów.
Nawet jeśli udało się Ci odpalić silnik, odradzamy poruszanie się takim niesprawnym pojazdem, chyba że tylko w drodze do warsztatu samochodowego. Jazda samochodem bez sprawnego rozrusznika jest niebezpieczna, poza tym auto może nagle zgasnąć i zablokować ruch innych pojazdów. Poza tym możesz mieć problemy, gdy podczas jazdy niesprawnym techniczne autem, będziesz brał udział w zdarzeniu drogowym. Bez względu na to, czy to Ty będziesz sprawcą, czy też nie. Ubezpieczyciel może odmówić wypłaty ubezpieczenia, a koszty naprawy uszkodzonego auta spadną na Ciebie.
Wymiana rozrusznika – o tym musisz pamiętać
W większości przypadków wymiana rozrusznika to ostateczność. Jeżeli nie zwlekałeś, aż auto przestanie odpalać i dość wcześnie zgłosiłeś się do warsztatu, może wystarczy wymiana uszkodzonych elementów, np. elektromagnesu. Niestety nieuważny kierowca będzie musiał liczyć się z dużymi kosztami, jakie niesie ze sobą wymiana rozrusznika. Cena nowego egzemplarza uzależniona jest od marki i modelu auta, jednak jest to koszt nie mniejszy niż kilkaset złotych. Na rynku są też auta, do których ten komponent kosztuje około 10 tys. złotych.
W przypadku wymiany możesz zdecydować się na model nowy, używany lub na regenerację uszkodzonego. Ta ostatnia możliwość jest najbardziej ekonomiczna, gdyż usługa taka kosztuje ułamek, tego, co nowy rozrusznik. Najlepiej jest oddać auto i rozrusznik w ręce fachowców, gdyż przy okazji sprawdzą oni, stan instalacji elektrycznej w aucie oraz akumulatora. Jeżeli znajdą jakieś usterki w ich obrębie, także warto je przy okazji usunąć.
To, na które rozwiązanie się zdecydujesz, zależy od Ciebie. Jeżeli zależy Ci na doskonałym stanie technicznym auta, wybierz nowy rozrusznik. Jeżeli natomiast obawiasz się kosztów, wybierz element używany lub po gruntownej regeneracji. W wielu przypadkach są one tak samo dobre, jak nowe egzemplarze, a znacznie tańsze.
Zobacz również: Wymiana świec zapłonowych – objawy usterek, jak je wymienić i ile to kosztuje?
Zepsuty rozrusznik? Napraw go jak najszybciej!
Gdy tylko zorientujesz się, że coś złego dzieje się z Twoim rozrusznikiem nie czekaj! Udaj się jak najszybciej do warsztatu samochodowego. Jak wiesz, z naszego artykułu w ten sposób uchronisz się przed dużymi wydatkami.
A zaoszczędzone w ten sposób środki możesz przeznaczyć na zakup polis komunikacyjnych w LINK4. Oferujemy szeroki zakres ochrony dla Ciebie, Twoich pasażerów i oczywiście Twojego pojazdu. Bez względu, a to czy jesteś osobą prywatną, czy też prowadzisz firmę, znajdziesz korzystną dla Ciebie ofertę.
Wszelkie informacje dotyczące zakresu ubezpieczenia oraz wyłączeń odpowiedzialności dostępne są w OWU na www.link4.pl.
Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20