Wymiana paska rozrządu. Wszystko, co musisz wiedzieć
Wymiana paska rozrządu to czynność, z którą nie warto zwlekać. Zaniedbanie tego elementu może doprowadzić do bardzo poważnych i kosztownych konsekwencji. Dlaczego? Przekonaj się.
Spis treści:
1. Kiedy wymienić pasek rozrządu?
2. Ile kosztuje wymiana paska rozrządu?
3. Wymiana paska rozrządu. Jak zrobić to samodzielnie?
4. Wymiana paska rozrządu. Kilka słów na koniec
Pasek rozrządu to bardzo istotny element wielu jednostek napędowych. Każdy kierowca powinien wiedzieć, za co odpowiada ten element. Dobrze jest mieć taką świadomość, aby uzmysłowić sobie, do czego może dojść w przypadku jego zerwania. Kiedy powinna mieć miejsce wymiana paska rozrządu? Ile kosztuje wymiana paska rozrządu? Czytaj dalej, aby się dowiedzieć.
Kiedy wymienić pasek rozrządu?
Pasek rozrządu odpowiada połączenie wału korbowego z wałkiem rozrządu. Wałek rozrządu odpowiada natomiast za harmonijną pracę zaworów, która jest kluczowa dla sprawnego funkcjonowania jednostki napędowej. W przypadku zaburzenia prawidłowej kolejności może dojść do poważnej awarii silnika. Jest to szczególnie istotne w przypadku jednostek kolizyjnych – czyli takich, w których możliwe jest uderzenie tłoków w zawory. Aby uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji, warto wiedzieć, czym jest pasek rozrządu, kiedy wymienić ten element i w jaki sposób przeprowadzić ten proces.
Co ile wymiana paska rozrządu powinna być przeprowadzana? Taka kwestia zaprząta głowę wielu kierowców. Jednak zanim dowiesz się, jak często powinno się to robić, warto uświadomić sobie, co tak naprawdę oznacza zerwanie paska rozrządu. Otóż wówczas dochodzi do zaburzenia pracy zaworów – nie otwierają się one w odpowiednich momentach. W konsekwencji silnik przestaje działać prawidłowo. W momencie, gdy jest to silnik bezkolizyjny, jednostka przestanie działać i koszty naprawy mogą być wysokie, ale nie zatrważające.
Jeżeli jednak jest to silnik kolizyjny, wtedy może dojść do zderzenia tłoków z zaworami. Jedynym rozwiązaniem jest kapitalny remont silnika, generujący koszty w tysiącach, jeżeli nie dziesiątkach tysięcy złotych.
Co ile wymieniać pasek rozrządu?
Na pewno nie należy czekać, aż dojdzie do jego zerwania – wówczas koszty naprawy mogą być ogromne. Trzeba pamiętać o tym, aby takiej wymiany dokonywać po przejechaniu określonej liczby kilometrów (lub po upłynięciu określonego czasu). Co ile wymiana paska rozrządu i dlaczego jest konieczna? Otóż jest to element eksploatacyjny – wykonany z gumy. Oznacza to, że zużywa się on pod wpływem napięcia oraz kontaktu np. z olejem czy zabrudzeniami. Zatem to, co ile wymieniać pasek rozrządu, jest kwestią dyskusyjną.
Na czym polega wymiana paska rozrządu? Co ile powinna następować? Można powiedzieć, że taki element powinien być wymieniony po przejechaniu ok. 60 tys. kilometrów. Niektórzy producenci mogą jednak zmniejszyć lub zwiększyć ten interwał. Wiąże się to z faktem, że w niektórych pojazdach pasek rozrządu może znajdować się w kąpieli olejowej.
A co w sytuacji, gdy pasek nie był wymieniany przez wiele lat, a auto robi niskie przebiegi? Kiedy wymienić pasek rozrządu w takiej sytuacji? Trzeba pamiętać o tym, że guma ulega zużyciu, w związku z tym może się zniszczyć nawet wtedy, gdy nie jest używana. Dlatego też producenci często podają informacje, że pasek rozrządu powinien zostać wymieniony maksymalnie co np. 5 lat.
Warto przy tym pamiętać, że nie w każdym samochodzie znajdzie się pasek rozrządu. Co ile wymiana łańcucha? Tutaj przyjmuje się, że wymiana przeważnie nie jest konieczna – trzeba natomiast regularnie sprawdzać jego stan. Należy również pamiętać o regularnej wymianie oleju, gdyż jazda na „starym oleju” może przyczynić się do problemów z rozrządem w tego typu pojazdach.
Sprawdź również: Zerwany pasek rozrządu. Objawy, przyczyny i naprawa awarii
Ile kosztuje wymiana paska rozrządu?
Wiesz już, po co stosuje się pasek rozrządu. Co ile wymiana tego elementu? Wiesz o tym, że w tej kwestii należy stosować się przede wszystkim do zaleceń producenta samochodu. Jednak ile kosztuje wymiana paska rozrządu? Warto się temu przyjrzeć nieco bliżej.
Gdy interesuje Cię wymiana paska rozrządu, cena takiej usługi będzie zależeć przede wszystkim od tego, jak bardzo skomplikowany konstrukcyjnie jest dany silnik. Jeżeli do wymiany paska konieczny jest demontaż wielu elementów – cena może być znacznie większa. Przyjmuje się, że taka usługa w warsztacie mechanicznym będzie kosztować od 800 do 1200 zł. Jednak są to mocno orientacyjne ceny.
Warto pamiętać o tym, że koszt wymiany paska rozrządu nie ogranicza się do zmiany jednego elementu. Wiążę się to z wymianą kilku części, takich jak pasek rozrządu, napinacze, uszczelki oraz rolki.
Koszt wymiany paska rozrządu zależy od jeszcze jednej kwestii. Otóż Istnieje element, który nie zawsze wymieniany jest wraz z paskiem – chodzi o pompę wodną lub olejową. Przyjmuje się jednak, że warto wymienić także ten element, aby była to prawidłowa wymiana paska rozrządu. Cena usługi będzie wówczas wyższa – jednak warto to zrobić, aby zapewnić sobie jak najlepsze efekty.
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
Wymiana paska rozrządu. Jak zrobić to samodzielnie?
Pasek rozrządu – kiedy wymienić? Znasz już odpowiedź na to pytanie. Jednak jak zrobić to samodzielnie? Tutaj odpowiedź może okazać się równie niejednoznaczna.
Chociaż zarówno w Internecie, jak i w sklepach z częściami można kupić gotowe zestawy do wymiany paska rozrządu, to prawda jest taka, że samodzielna wymiana tego typu elementu jest bardzo trudna. Zamocowanie paska rozrządu wymaga jego dokładnego osadzenia oraz napięcia, a do tej czynności potrzeba mnóstwo precyzji. Do tego dochodzi kwestia demontażu wielu elementów silnika – co dodatkowo komplikuje całą naprawę.
Na początku trzeba dostać się do samego paska rozrządu – nie zawsze jest to łatwe. Niekiedy chodzi o sam demontaż osłon, a niekiedy konieczne jest wyjęcie całej jednostki napędowej. Następnie należy odłączyć akumulator i zdemontować pasek alternatora. W kolejnym kroku niezbędne jest zablokowanie koła zamachowego (poprzez jego unieruchomienie przez włożenie mocnego elementu między blok a wał).
Po zdemontowaniu obudowy rozrządu należy poluzować napinacz, a następnie zdemontować dotychczasowy pasek. W tym momencie należy także zamontować same napinacze. Po tym etapie należy zamontować nowy pasek rozrządu i napinacze oraz zapewnić odpowiednie napięcie paska.
Brzmi prosto? A wcale tak nie jest, ponieważ to bardzo skomplikowana czynność. Pamiętaj, że tego typu działania powinny być wykonywane przez osoby z doświadczeniem w tym temacie. Niepoprawnie zamocowany pasek rozrządu może doprowadzić do uszkodzenia silnika i w konsekwencji bardzo wysokich kosztów naprawy.
Przeczytaj także: Napinacz paska klinowego. Objawy, przyczyny i naprawa awarii
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!
Wymiana paska rozrządu. Kilka słów na koniec
Wiesz już, jak wygląda wymiana paska rozrządu. Nie jest to tania czynność – ponieważ wiąże się ona z dużą pracą mechanika. Czy można na tym oszczędzać? Kiedy wymienić pasek rozrządu samodzielnie? Najlepiej unikać wykonywania tego typu napraw samodzielnie – może to bowiem doprowadzić do zerwania paska i konieczności kosztownej naprawy silnika.
Wymiana paska rozrządu – co ile powinna nastąpić? Odpowiedź na to pytanie dobrze, by znał każdy właściciel auta. Tak samo jak każdy kierowca powinien wiedzieć, kiedy kończy się jego OC. W końcu polisa ta jest niezbędna do poruszenia się po drogach publicznych.
Zobacz też: OC Bielsko-Biała, OC Radom
Jeżeli zastanawiasz się nad tym, gdzie wykupić taką polisę, koniecznie zapoznaj się z ofertą LINK4. Obliczanie OC jest proste dzięki Kalkulatorowi LINK4. Jeśli potrzebujesz dodatkowych odpowiedzi, możesz porozmawiać bezpośrednio z konsultantami pod numerem 22 4444444 lub osobiście spotkać się z agentem współpracującym z LINK4.
Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.
Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20