Uszkodzony kolektor wydechowy. Objawy, przyczyny i naprawa awarii
Prawidłowe działanie układu wydechowego jest niezwykle istotne w każdym samochodzie. Gdy zdarzy się usterka, mogą pojawić się różnego rodzaju problemy związane np. z wyższą emisją spalin czy głośniejszą pracą pojazdu. A po czym poznać, że jest to uszkodzony kolektor wydechowy?
Spis treści:
1. Jak jest zbudowany i za co odpowiada kolektor wydechowy?
2. Uszkodzony kolektor wydechowy – przyczyny i objawy
3. Wymiana kolektora wydechowego
4. Kolektor wydechowy. Kilka słów na koniec
Układ wydechowy składa się z wielu elementów. Spaliny przedostające się z silnika muszą bowiem zostać oczyszczone z wielu szkodliwych substancji, zanim trafią do atmosfery. Kolektor wydechowy pełni w tym bardzo istotną funkcję, ponieważ to właśnie on ma styczność ze spalinami „jako pierwszy”. Co z tego wynika i kiedy konieczna jest wymiana kolektora wydechowego? Po przeczytaniu tego artykułu wszystko to będzie dla Ciebie jasne!
Jak jest zbudowany i za co odpowiada kolektor wydechowy?
Przed przejściem do dokładnego określenia czym jest kolektor wylotowy, warto przypomnieć, za co odpowiada układ wydechowy w pojeździe. Otóż sposób działania silnika spalinowego opiera się na spalaniu mieszanki paliwowo-powietrznej. W momencie zapłonu powstają spaliny, które następnie wyprowadzane są poza komorę silnika, gdzie trafiają do układu wydechowego.
Układ wydechowy odpowiada za filtrowanie spalin. Jego celem jest doprowadzenie do tego, aby ilość toksycznych substancji została zredukowana do minimum. Po tym procesie oczyszczone spaliny wydostają się poza samochód – a zatem trafiają do atmosfery.
Jaką w tym systemie funkcję pełni kolektor wydechowy? Otóż łączy on komorę silnika z dalszymi elementami układu wydechowego. Ten element jest „w pierwszym kontakcie” ze spalinami. To właśnie do niego trafiają nieoczyszczone gazy pod dużym ciśnieniem. Jak się zapewne domyślasz, od jego stanu technicznego zależy nie tylko skuteczność w filtrowaniu spalin – ale pośrednio także stan jednostki napędowej.
Kolektor wylotowy to nazwa stosowana na zespół przewodów, z którego każdy przyłączony jest do odpowiedniego cylindra. Z drugiej strony jest on mocowany bezpośrednio do katalizatora, skąd trafia do tłumików. Jest on wykonany z aluminium, stali nierdzewnej lub żeliwa – ponieważ musi być przystosowany do styczności z mnóstwem szkodliwych substancji w spalinach oraz do ich wysokiego ciśnienia i temperatury.
Jak widzisz – warto mieć świadomość, jak bardzo ważnym elementem pojazdu jest kolektor wydechowy. Objawy uszkodzenia tego elementu mogą być poważne. A jakie dokładnie?
Przeczytaj też: Naprawa tłumików. Jak, gdzie i w jakiej cenie to zrobić?
Uszkodzony kolektor wydechowy – przyczyny i objawy
Gdy uszkodzony zostanie kolektor wydechowy, objawy tego stanu rzeczy odnoszą się przede wszystkim do głośniejszej pracy silnika. Ze względu na pojawiającą się nieszczelność, silnik zaczyna wydawać metaliczny dźwięk.
Najczęściej jest to związane z zakłóceniem szczelności wydechu. Ma to związek z faktem, że ten element jest narażony na działanie szkodliwych substancji, jak i wysokiego ciśnienia. Do tego dochodzą drgania silnika, które mogą prowadzić do poluzowania się niektórych jego elementów. Gdy ma miejsce nieszczelny kolektor wydechowy, objawy wyczuwalne są już przy niewielkiej szczelinie – pojawia się dźwięk wskazujący na pewnego rodzaju “przedmuch”.
Jeżeli w aucie jest nieszczelny kolektor wydechowy, objawy – choć początkowo mało wyczuwalne – mogą się z czasem nasilić. Warto więc działać jak najszybciej – gdy ten element nie zostanie naprawiony, wówczas nieszczelność może się poszerzyć. Do tego – warto sobie uświadomić, że nieszczelny kolektor oznacza więcej szkodliwych spalin przedostających się do atmosfery.
A jak poznać pęknięty kolektor wydechowy? Objawy takiej usterki wyglądają podobnie jak w przypadku nieszczelności. Jednak w tym wypadku zła praca elementu nie jest związana z wydmuchaną uszczelką czy poluzowanymi elementami. Problem leży w mechanicznym uszkodzeniu kolektora.
Gdy w Twoim aucie jest pęknięty kolektor wydechowy, objawy mogą być różne. Mogą pojawić się dźwięki wskazujące na przedmuch, niekiedy słyszalne są dodatkowe głośne drgania i wibracje.
Masz uszkodzony kolektor wydechowy? Objawy tego typu usterki nie zawsze da się ocenić bez wizyty w warsztacie. Aby mieć pewność, czy to na pewno ten element uległ uszkodzeniu, sprawdza się szczelność całego układu wydechowego. Jeżeli faktycznie problem tkwi w tym elemencie – najczęściej pojawia się konieczność jego wymiany.
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
Wymiana kolektora wydechowego
Gdy zostanie uszkodzony kolektor wydechowy, objawy są na tyle ciężkie, że trzeba przejść do jego naprawy lub wymiany. Samochód z uszkodzonym kolektorem najprawdopodobniej nie przejdzie badania technicznego.
Czy wymiana kolektora wydechowego zawsze jest konieczna, a może wystarczy jego naprawa? Wiele zależy od tego, co uległo uszkodzeniu. Jeżeli problem jest wyłącznie w uszczelce, która została “wydmuchana”, wówczas może wystarczyć jej wymiana na nową.
A co jeżeli kolektor wydechowy pękł? Wówczas należy podejść do tematu indywidualnie. W przypadku niewielkich uszkodzeń niektórzy mechanicy zalecają spawanie. Jednak zdania są podzielone co do skuteczności tego typu działań. Przeciwko spawaniu zdecydowanie przemawia fakt, że podczas tej czynności najczęściej dochodzi do zwężenia prześwitu kanałów kolektora wydechowego. Dlatego najbezpieczniej przeprowadzić jego wymianę.
Zobacz również: Sportowe układy wydechowe. Jak zrobić tuning wydechu?
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!
Kolektor wydechowy. Kilka słów na koniec
Gdy wiesz już, jak ważną funkcję pełni kolektor wydechowy, chyba nie masz wątpliwości, że w przypadku jego uszkodzenia, należy go jak najszybciej naprawić lub wymienić. Prawda jest taka, że uszkodzony kolektor nie jest domeną wyłącznie starych samochodów. Nawet w stosunkowo nowym aucie może pojawić się nieszczelność w tym elemencie – jednak w takiej sytuacji usterka może być nieco mniej uciążliwa dla portfela ze względu na możliwość usunięcia awarii np. w ramach gwarancji.
Uszkodzony kolektor wydechowy to oczywiście problem dla kierowcy. Nie tylko samochód pracuje wówczas głośniej, ale także więcej szkodliwych substancji przedostaje się do atmosfery. Niestety jest to usterka, na której powstanie ma się dość ograniczony wpływ.
Natomiast jako właściciel pojazdu masz ogromny wpływ na to, na jaką ochronę ubezpieczeniową się zdecydujesz.
Polisa OC – obowiązkowa dla każdego właściciela – zapewnia ochronę przede wszystkim dla osób poszkodowanych w wypadku. Obliczanie OC wygląda jednak różnie w zależności od konkretnego ubezpieczyciela. Warto wybrać takie towarzystwo, które zapewni Ci ochronę w przystępnej cenie i zaproponuje ubezpieczenia dobrowolne na jak najlepszych warunkach.
Dobrze jest zadbać o dodatkową ochronę Twojego samochodu – także na wypadek, gdy to Ty jesteś sprawcą zdarzenia drogowego. Takie ubezpieczenie – dzięki któremu możesz liczyć na odszkodowanie w przypadku uszkodzenia lub kradzieży auta to Autocasco lub Smart Casco w LINK4. Dzięki takim polisom możesz dopasować zakres ochrony do swoich potrzeb i oczekiwań.
Pamiętaj także o tym, że w LINK4 możesz liczyć na szereg dodatkowych ubezpieczeń. Dzięki Auto Assistance możesz liczyć na to, że w przypadku awaryjnej sytuacji na drodze uzyskasz fachową pomoc (np. holowanie pojazdu czy naprawę na miejscu), a Ubezpieczenie Szyby24 sprawi, że koszt naprawy lub wymiany stłuczonej szyby zostanie pokryty z polisy. To oferta, na którą naprawdę warto zwrócić uwagę.
Skorzystaj również z naszego kalkulatora OC, aby wyliczyć koszt swojego ubezpieczenia.
Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl
Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20