Uszkodzony czujnik ciśnienia opon. Objawy, przyczyny i naprawa awarii
Sprawność mechaniczna auta podczas eksploatacji to podstawa dla bezpiecznego poruszania się po drogach – niezależnie od ich rodzaju i stanu. Warto więc mieć pewność, że Twój czujnik ciśnienia opon pracuje tak, jak powinien i w razie problemów, ubezpieczenie samochodowe zabezpieczy Cię przed różnymi ewentualnościami. Skorzystaj z rad ekspertów LINK4.
Spis treści:
1. Co to jest i jak działa czujnik ciśnienia opon?
2. Uszkodzony czujnik ciśnienia w oponach
3. Czujnik TPMS – naprawa i wymiana
4. Czujnik ciśnienia opon. Podsumowanie
Jakie objawy daje uszkodzony czujnik ciśnienia w oponach? Są one dość charakterystyczne, a przy eksploatacji nowych pojazdów z zaawansowaną elektroniką, nie sposób ich przeoczyć. Dlaczego? Tego właśnie dowiesz się właśnie z poniższego materiału. W tekście opowiemy także o ewentualnych przyczynach awarii, kosztach naprawy i sposobach na wyeliminowanie usterki. Sprawdź więc, czy możesz samodzielnie wymienić czujnik ciśnienia opon i kiedy lepiej jest korzystać z usług profesjonalnych warsztatów mechanicznych lub wulkanizacji.
Co to jest i jak działa czujnik ciśnienia opon?
Czujnik ciśnienia powietrza w oponach spotykany jest również pod nazwą TPMS. W rozwinięciu oznacza to Tire Pressure Monitoring System, co w tłumaczeniu na język polski oznacza właśnie system monitorujący ciśnienie w oponach. Zadaniem samych czujników jest oczywiście regularny nadzór nad stanem ciśnienia w ogumieniu pojazdu i przekazywanie tych informacji do komputera pokładowego, który przekazuje te informacje kierowcy.
Ciśnienie w oponach ma niezwykle duży wpływ na komfort i bezpieczeństwo podczas jazdy. Różnica ciśnień w poszczególnych oponach może zatem stanowić duże zagrożenie, przyczyniając się np. do powstania ryzyka utraty przyczepności – zwłaszcza przy niesprzyjających warunkach atmosferycznych. Do tego dochodzą zróżnicowane sytuacje, tj. nagłe i dynamiczne manewry (np. w momencie, w którym na drodze pojawi się człowiek lub zwierzę). Zbyt szybkie hamowanie przy nierównomiernym ciśnieniu w oponach może spowodować niekontrolowane zachowanie auta.
Niewłaściwe ciśnienie powietrza w oponach przyczynia się też do przyspieszonego ich zużycia. Jeśli w jednej oponie będzie zbyt mało powietrza, proces ścierania bieżnika będzie zachodzić nierównomiernie i różnica będzie odczuwalna nawet po dopompowaniu kół. Lepiej więc nie ryzykować – zwłaszcza że czujniki ciśnienia opon informują kierowców o zaistniałej sytuacji w czasie rzeczywistym.
Jak działa TPMS?
Czujniki ciśnienia w oponach dzieli się na dwa rodzaje:
czujniki TPMS bezpośrednie;
czujniki TPMS pośrednie.
Bezpośrednie czujniki ciśnienia w oponach to elementy umieszczane w oponach obok zaworów powietrza. Składają się one z
właściwych czujników ciśnienia;
nadajników radiowych;
- zasilania własnego.
Komputer pokładowy otrzymuje od nich informację na temat tego, ile wynosi wartość ciśnienia w oponach i wyświetla ją na ekranie lub pulpicie (w zależności od zastosowanej technologii i jej generacji). Czujniki muszą być ze sobą precyzyjnie zestrojone. Oznacza to, że samodzielna wymiana kół może być problematyczna, gdyż może ona zaburzyć działanie całego systemu. Czujniki wymagają więc zresetowania i wczytania nowych danych. Programowanie czujników TPMS powinno odbywać się pod okiem doświadczonego specjalisty w warsztacie lub zakładzie wulkanizacyjnym.
Pośrednie czujniki ciśnienia opon to w pewnym sensie jedynie imitacja systemu. Stanowią one wyłącznie dodatkową funkcjonalność układów ABS i ESP, lecz jest to nadal często spotykane rozwiązanie w nieco starszych generacjach pojazdów. Dzięki swojej “nieprecyzyjności” czujnik TPMS pośredni jest wygodniejszą alternatywą przy codziennym użytkowaniu, gdyż nie jest on aż tak wrażliwy na drobne zmiany ciśnienia.
Jak działa system TPMS pośredni?
Systemy ABS i ESP korzystają z informacji czujników na podstawie liczby obrotów poszczególnych kół. Wyższe ciśnienie w oponach oznacza, że wypełnia je większa ilość powietrza. Analogicznie ich średnica maleje w przypadku spadku ciśnienia. Jeśli system wykrywa nieprawidłowości wynikające z tego, że któreś z kół zaczyna obracać się z inną prędkością (a są to naprawdę niewielkie różnice), pokazuje błąd lub kontrolkę nakazującą sprawdzenie ciśnienia w kołach.
Sprawdź również: Czujnik kąta skrętu – wyjaśniamy, czym jest i jak działa!
Uszkodzony czujnik ciśnienia w oponach
Ciężko nie zauważyć problemów związanych z czujnikami ciśnienia w oponach. Na desce rozdzielczej pojawia się wtedy najczęściej komunikat w formie żółtego piktogramu. W celu weryfikacji, czy błąd nie dotyczy różnicy ciśnień w oponach, należy użyć manometru. Gdy odczyt na narzędziu jest prawidłowy, prawdopodobnie czujnik ciśnienia w oponach uległ uszkodzeniu.
W przypadku pośrednich czujników ciśnienia w oponach, usterka najczęściej spowodowana jest uszkodzeniami mechanicznymi układu. Może być to m.in. urwany kabel, zanieczyszczenie styków lub wilgoć. Jak wyeliminować problem? Wystarczy wymienić podzespoły na nowe lub sprawdzić przewody. Czujniki ciśnienia w oponach pośrednie nie należą do drogich, a ich wymiana jest stosunkowo prosta (można ją przeprowadzić samodzielnie w garażu). Nie musisz więc obawiać się wysokich kosztów naprawy.
Bezpośrednie czujniki ciśnienia w oponach są z kolei bardziej skomplikowanym podzespołem. Awarii może więc ulec wiele komponentów, tj. nadajnik lub bateria. Zasilanie takich czujników zazwyczaj nie podlegają wymianie (co stanowi zalecenie producenta) dlatego w przypadku całkowitego wyczerpania energii, czujnik ciśnienia w oponach koniecznie trzeba wymienić na nowy. Z kolei do uszkodzenia nadajnika dochodzi najczęściej w chwili wymiany opon. Niewłaściwy demontaż felgi i kontakt stalowej łychy wulkanizacyjnej z delikatnym czujnikiem doprowadza do uszkodzenia czujników. Poinformuj więc wulkanizatora przed przystąpieniem do wymiany opon, że samochód posiada w nich czujniki TPMS.
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
Czujnik TPMS – naprawa i wymiana
Teoretycznie wymiana czujników ciśnienia w oponach nie należy do skomplikowanych. Można wykonać to przy pomocy kilku podstawowych narzędzi. Niemniej jednak nie zalecamy robić tego własnoręcznie, gdy nie masz praktycznych umiejętności i doświadczenia. Cena nowych czujników i ich wymiany nie jest wygórowana. Lepiej więc zdać się na fachowość ekspertów, którzy zagwarantują Ci profesjonalizm i precyzję.
Przeczytaj także: Światła przeciwmgielne – kiedy ich używać?
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!
Czujnik ciśnienia opon. Podsumowanie
Nie jesteś w stanie samodzielnie i gołym okiem ocenić, czy ciśnienie w oponach jest prawidłowe. Nawet duże różnice są często nieodczuwalne, lecz nie musisz się tym przejmować. Większość aut (nawet te kilkunastoletnie) wyposażone są w czujniki ciśnienia opon. Dzięki nim w razie spadku ciśnienia otrzymujesz komunikat, który wskazuje na konieczność sprawdzenia danego koła i wyrównanie go do odpowiedniego poziomu. Nie lekceważ więc takiej informacji, gdyż będzie mieć to realny wpływ na komfort i bezpieczeństwo jazdy, spalanie paliwa i nierównomierne zużycie opon.
Zdajemy sobie sprawę z tego, że czujniki ciśnienia opon również są elementem eksploatacyjnym i niestety bywają one zawodne. Jeśli problem pojawi się na trasie, a masz bardzo nowoczesny samochód autem, który automatycznie przejdzie elektronicznie w tryb awaryjny, kontynuacja podróży może być problematyczna. Możesz się przed tym zabezpieczyć, korzystając z jednej z polis LINK4.
Ubezpieczenie samochodowe OC i AC to nie wszystko, co mamy do zaoferowania. Auto Assistance i wiele innych ubezpieczeń komunikacyjnych zapewni Ci ochronę przed skutkami różnych sytuacjami na drodze, które mogą być spowodowane udziałem w kolizji lub zwykłą awarią pojazdu. Dowiedz się więcej z naszej strony internetowej lub skontaktuj się z zespołem specjalistów LINK4. Chętnie odpowiemy na wszystkie pytania i pomożemy dobrać polisę w taki sposób, by ubezpieczenie samochodowe spełniało Twoje indywidualne potrzeby oraz oczekiwania.
Nie czekaj i oblicz składkę przy pomocy naszego kalkulatora on-line. Wystarczy kilka minut, by poznać szczegóły. Przekonaj się jakie to proste i szybkie rozwiązanie.
Sprawdź kalkulator OC dostępny na naszej stronie, aby obliczyć wysokość składki.
Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl
Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20