Uszkodzone łożysko koła – objawy, przyczyny i naprawa awarii
Jedną z częstszych usterek układu jezdnego samochodu jest uszkodzone łożysko koła. Oznaki tej awarii to przede wszystkim słyszalny w trakcie jazdy charakterystyczny hałas oraz, czasami, towarzyszące mu wibracje. Dowiedz się, jakie mogą być przyczyny takiej usterki oraz jak ją naprawić!
Bardzo często pierwszymi oznakami różnego rodzaju awarii w samochodzie są nietypowe dźwięki, które pojawiają się z dnia na dzień lub były słyszalne od jakiegoś czasu i stopniowo narastały, stając się bardziej wyraźne. Z tego powodu warto czasami wsłuchać się w odgłosy, które wydaje Twój samochód. Często to właśnie wstępna diagnoza postawiona na podstawie generowanego przez samochód hałasu, jest w stanie uchronić Cię przed poważniejszą awarią.
Jeżeli dźwięk, który Cię zaniepokoił, słyszany jest jedynie w trakcie jazdy i zmienia się w zależności od tego, w którym kierunku skręcone są koła samochodu, to bardzo możliwe, że odpowiada za niego uszkodzone łożysko koła. Jeżeli chcesz dowiedzieć się, jak rozpoznać uszkodzone łożysko oraz z czego może wynikać jego usterka, to zapraszamy Cię do zapoznania się z dalszą częścią naszego artykułu.
Łożysko – jak jest zbudowane i jak działa?
Zanim poznasz objawy, które wskazują na zużycie łożyska w kole, warto abyś dowiedział się, jak zbudowany jest ten element oraz do czego tak właściwie służy. W szeroko pojętej mechanice występuje wiele różnego rodzaju łożysk tocznych, różniących się pomiędzy sobą budową czy sposobem montażu. Łączy je jedna cecha wspólna – mają one za zadanie umożliwienie ruchu obrotowego osadzonego w nich (lub na nich) elementu, z jak najmniejszymi oporami toczenia.
Podobnie sprawa wygląda w przypadku łożysk kół wykorzystywanych w autach. Są one osadzane w piastach, do których mocuje się felgi z oponami. To właśnie łożyska kół umożliwiają ich kręcenie się, a co za tym idzie – jazdę samochodu. Łożyska kół mają bardzo niskie opory toczenia, dzięki czemu starty energii potrzebnej do wykonania obrotu elementu ułożyskowanego są bardzo niewielkie.
Zdecydowanie łatwiej będzie Ci zrozumieć oznaki uszkodzonego łożyska, jeżeli wcześniej poznasz jego budowę. Teoretycznie jest ona całkiem prosta. Łożysko toczne składa się z dwóch pierścieni: zewnętrznego i wewnętrznego. Pomiędzy nimi znajduje się tzw. koszyk, w którym osadzone są znajdujące się w równych odległościach elementy toczne. Najczęściej elementami tocznymi łożyska są wykonane ze specjalnej stali kulki, ale wyróżnia się również łożyska baryłkowe, igiełkowe, walcowe i stożkowe.
Elementy toczne poruszają się po bieżniach wewnętrznych pierścienia zewnętrznego i wewnętrznego. W środku pierścienia wewnętrznego osadzane są zwykle elementy, które mają się obracać, podczas gdy pierścień zewnętrzny umieszczony jest nieruchomo w oprawie (w tym wypadku w piaście). Rzadziej spotyka się układy, w których element obracający się osadzony jest na pierścieniu zewnętrznym, a pierścień wewnętrzny jest unieruchomiony. Łożysko wypełnione jest smarem i zamknięte uszczelkami, dzięki czemu do jego wnętrza nie dostają się zanieczyszczenia, których przedostanie się do środka, skutecznie skraca trwałość łożyska.
W samochodzie łożysko koła znajduje się w piaście koła, do której przykręcona jest felga z oponą oraz elementy układu hamulcowego. Przez łożysko przechodzi natomiast czop przegubu półosi napędowej, która odpowiada za przełożenie momentu obrotowego na koła pojazdu.
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
Przyczyny uszkodzenia łożyska koła
Awaria łożyska koła przedniego może pojawić się zarówno w wyniku naturalnego zużycia elementu, związanego ze znacznym przebiegiem samochodu, jak i w wyniku uszkodzenia mechanicznego. Awarie innych podzespołów również mogą doprowadzić do tego, że uszkodzone zostanie łożysko koła. Oznaki jego awarii są związane z uszkodzeniem przekładni kierowniczej oraz przez krzywe i „bijące” tarcze hamulcowe. Powstałe w ten sposób wibracje powodują powstawanie luzów w łożysku i jego przyspieszone zużycie.
Oznaki uszkodzonego łożyska w kole mogą być również spowodowane tym, że straciło ono swoje smarowanie. Jak może do tego dojść? Smar może wydostać się z łożyska przez uszkodzone uszczelnienie. Możliwe jest również jego wytopienie w wyniku działania wysokiej temperatury. Dzieje się tak zwykle w przypadku zapieczonego zacisku hamulcowego. W takiej sytuacji klocek hamulcowy stale trze o tarczę, co powoduje powstawanie dużych ilości ciepła, które wytapiają smar z łożyska.
Jaka jednak jest najczęstsza przyczyna tego, że samochodzie pojawiają się dźwięki wskazujące na zużyte łożysko w kole? Objawy te najczęściej pojawiają się w wyniku niewłaściwie przeprowadzonego montażu elementu. Powinien on zostać przeprowadzony z wykorzystaniem specjalnych narzędzi. Należy też wcześniej skontrolować stan wszystkich elementów współpracujących z łożyskami, takich jak piasty koła, tarcze hamulcowe oraz zwrotnice. Jeżeli są one krzywe, to trzeba je wymienić przed montażem łożyska.
Jeżeli tylko zostało ono właściwie zamontowane, a sam element nie był w żaden sposób wadliwy, to objawy uszkodzonego łożyska koła tylnego nie powinny pojawić się wcześniej niż po przebiegu 100-150 tysięcy km. Bardzo często łożyska znoszą nawet znacznie większe przebiegi. Warunkiem jest zastosowanie wysokiej jakości części oraz zachowanie właściwych standardów montażu.
Zużyte łożysko w kole – objawy i naprawa
Wiesz już, jak jest zbudowane łożysko oraz jakie są przyczyny jego awarii. Objawy uszkodzonego łożyska w kole to zwykle hałas przypominający buczenie pojawiający się w trakcie jazdy oraz wibracje. Oba te symptomy wywołane są zbyt dużymi luzami występującymi pomiędzy zużytymi elementami łożyska. Czasami dźwięk zwiastujący uszkodzenie łożyska koła bardziej przypomina metaliczne tarcie lub pisk.
Jeżeli zaobserwowałeś w swoim samochodzie objawy uszkodzonego łożyska koła przedniego, możesz spróbować samodzielnie ustalić, które z łożysk koła uległo uszkodzeniu. Jeżeli podczas jazdy w lewym łuku hałas ustaje, to znaczy, że uszkodzeniu uległo łożysko właśnie z tej strony. Lewy zakręt odciąża lewe koło, co powoduje zaniknięcie hałasu. Oczywiście w analogiczny sposób można zdiagnozować uszkodzone łożysko z prawej strony.
Co jeśli powyższy sposób nie pomógł Ci ustalić, które łożysko uległo uszkodzeniu? W takim wypadku pozostaje udać się do mechanika, który zdiagnozuje uszkodzenie łożyska koła i wymieni zużyty element. Niektóre warsztaty wyposażone są w specjalne urządzenia do rozpędzania kół, dzięki czemu mechanik, stojąc pod samochodem, może się przysłuchać pracy łożysk i w ten sposób zakwalifikować element do wymiany.
Objawy uszkodzonego łożyska koła tylnego doprowadziły Cię do uszkodzonego elementu. W jaki sposób możesz usunąć usterkę? W przypadku tego rodzaju awarii jedyną możliwością jej usunięcia jest wymiana łożyska. Czasem należy wymienić całą piastę koła z łożyskiem koła (w nowszych samochodach zwykle nie da się rozdzielić tych dwóch elementów). Pamiętaj, by nie zwlekać zbyt długo z wymianą. Uszkodzenie mechaniczne łożyska może w skrajnych przypadkach doprowadzić nawet do zablokowania się koła w trakcie jazdy.
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!
Teraz już wiesz, jak zdiagnozować uszkodzone łożysko!
Mamy nadzieję, że po lekturze naszego artykułu wiesz już co nieco na temat łożysk kół w samochodzie. Pomimo tego, że na ogół są to bardzo trwałe elementy, to jednak dość powszechnie spotyka się, zwłaszcza w starszych autach, zużyte łożysko w kole. Objawy tej usterki mogą pojawić się z powodu zużycia łożyska, uszkodzenia mechanicznego lub w przypadku niewłaściwe przeprowadzonego montażu elementu.
Podstawowymi oznakami zużycia łożyska są hałas oraz wibracje w trakcie jazdy, powstające wskutek nadmiernych luzów elementu. Dźwięki zwiastujące uszkodzenie łożyska bardzo często zmieniają się w zależności od kierunku jazdy, co pozwala na określenie, które łożysko koła uległo uszkodzeniu. Uszkodzenie łożyska może być niebezpieczne, dlatego nie zwlekaj długo z usunięciem awarii tego typu.
Często wraz z łożyskiem wymiany wymaga cała piasta koła. Jednak mimo że awaria ta wyraźnie wpływa na bezpieczeństwo na drodze, jej naprawa z reguły nie jest kosztowna.
Dbaj nie tylko o stan techniczny pojazdu, ale pamiętaj również o ważnym OC, które zapewnia odszkodowanie osobom trzecim, którym wyrządzisz szkody podczas kolizji, czy wypadku. Jeżeli szukasz ubezpieczenia dla swojego samochodu, to zapraszamy Cię do zapoznania się z szeroką ofertą LINK4. Znajdziesz w niej obowiązkowe ubezpieczenie OC, a także ubezpieczenia dodatkowe, takie jak Assistance, NNW czy AC. Wybierając Autocasco w LINK4, możesz wybrać wariant likwidacji szkody. Do wyboru masz trzy opcje:
- ASO – dzięki temu wariantowi naprawisz pojazd w autoryzowanej stacji obsługi (ASO),
- Warsztat – naprawisz samochód w dowolnym warsztacie nieautoryzowanym,
- Kosztorys – rzeczoznawca oszacuje szkodę, otrzymasz odszkodowanie i zdecydujesz o sposobie naprawy.
Wybierając wariant ASO lub Warsztat, możesz rozszerzyć jego zakres o opcję Auto zastępcze na czas naprawy. LINK4 zapewni Ci samochód zastępczy na maksymalnie 7 dni w sytuacji, gdy Twoje auto ulegnie wypadkowi i będzie wymagało naprawy.
Na naszej stronie www.link4.pl znajdziesz kalkulator, który pozwoli Ci określić wysokość Twojej składki. Warto też porozmawiać bezpośrednio z doradcami pod numerem 22 444 44 23 lub osobiście spotkać się z agentem współpracującym z LINK4.
Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.
Zobacz też: OC Dacia, Ubezpieczenie OC Ruda Śląska
FAQ – często zadawane pytania dotyczące uszkodzonego łożyska koła
Po czym poznać, że łożysko koła jest do wymiany?
Zużyte łożysko koła daje kilka charakterystycznych oznak. Najbardziej typowym sygnałem jest głośny, narastający hałas dochodzący z okolic koła, który może przypominać buczenie, szumienie lub warczenie, nasilające się wraz z prędkością pojazdu. Innym objawem może być wyczuwalne drganie w kierownicy lub na całym nadwoziu, szczególnie podczas skręcania. Jeśli łożysko jest mocno zużyte, można też odczuć luzy w kole, co często objawia się niestabilnością podczas kierowania pojazdem lub problemami z utrzymaniem toru jazdy. W skrajnych przypadkach może dojść do nierównomiernego zużycia opon. Warto jak najszybciej skonsultować te objawy z mechanikiem, aby uniknąć poważniejszych uszkodzeń i zapewnić bezpieczeństwo jazdy.
Czy można jeździć z uszkodzonym łożyskiem w kole?
Jazda z uszkodzonym łożyskiem koła jest zdecydowanie niezalecana i może być niebezpieczna. Zużyte łożysko może prowadzić do poważnych konsekwencji, takich jak całkowite zablokowanie koła, co może spowodować utratę kontroli nad pojazdem. Ponadto uszkodzone łożysko zwiększa ryzyko dalszych awarii, w tym uszkodzenia piasty, osi czy nawet układu hamulcowego. Kontynuowanie jazdy w takim stanie może również prowadzić do szybszego zużycia opon i innych komponentów zawieszenia. Dlatego, jeśli zauważysz objawy wskazujące na problem z łożyskiem, najlepiej jak najszybciej udać się do mechanika na diagnostykę i naprawę.
Czy po wymianie łożyska trzeba ustawiać zbieżność?
Wymiana łożyska koła zazwyczaj nie wymaga ustawiania zbieżności, ponieważ element ten odpowiada za obrót koła, a nie za geometrię zawieszenia. Jednakże, jeśli podczas wymiany łożyska konieczny było demontaż lub regulacja elementów zawieszenia, może być konieczne sprawdzenie i ewentualne ustawienie zbieżności, aby zapewnić prawidłowe prowadzenie pojazdu i uniknąć nierównomiernego zużycia opon. Dlatego warto skonsultować się z mechanikiem, który oceni, czy taka regulacja jest potrzebna.
Jak sprawdzić stan łożyska w kole?
Aby sprawdzić stan łożyska w kole, warto najpierw zwrócić uwagę na hałas dochodzący z okolic koła, który może przypominać buczenie lub szumienie, szczególnie podczas jazdy na zakrętach. Kolejnym krokiem jest podniesienie pojazdu i ręczne obrócenie koła, nasłuchując nietypowych dźwięków i sprawdzając, czy koło obraca się płynnie. Następnie można spróbować poruszać kołem na boki – wyczuwalne luzy mogą wskazywać na zużyte łożysko. Jeśli zauważysz jakiekolwiek niepokojące symptomy, najlepiej skonsultować się z mechanikiem w celu dokładnej diagnozy.
Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20