Uszkodzona przepustnica. Objawy, przyczyny i naprawa awarii
Jednym z podstawowych elementów silnika spalinowego jest przepustnica. Objawy, jakie towarzyszą jej uszkodzeniu, bardzo często są dla kierowców trudne do zidentyfikowania, przez co szukają oni źródła swoich problemów z samochodem w nieodpowiednich miejscach.
Aby silnik samochodu pracował prawidłowo, potrzebna mu jest odpowiednia ilość powietrza dostarczanego do cylindrów. Jest ono niezbędne do zaistnienia kontrolowanego wybuchu mieszanki paliwowej w komorach spalania, który sprawia, że elementy układu korbowo-tłokowego poruszają się, wprawiając w ten sposób koła samochodu w ruch.
Za dostarczanie powietrza do silnika odpowiedzialny jest układ dolotowy składający się z orurowania, filtra powietrza oraz kolektora ssącego. Ma on za zadanie również oczyścić trafiające do silnika powietrze ze wszelkich zanieczyszczeń, które mogłyby uszkodzić jednostkę napędową.
Za regulację odpowiedniej ilości powietrza trafiającego do silnika odpowiedzialna jest przepustnica. Jest to element działający na zasadzie zaworu motylkowego, który umieszczony jest za filtrem powietrza, w kanale dolotowym silnika. Klapka przepustnicy połączona jest bezpośrednio z pedałem gazu. Objawy uszkodzenia przepustnicy są często bardzo trudne do zidentyfikowania. Jeżeli chcesz się dowiedzieć jakie problemy może powodować uszkodzona przepustnica, to zapraszamy Cię do zapoznania się z dalszą częścią naszego artykułu.
Przepustnica – co to jest i jak działa?
Tak jak wspomnieliśmy już wyżej, przepustnica to pewien rodzaj zaworu motylkowego. Składa się ona z korpusu i klapki wykonanych ze stali oraz obudowy z tworzywa. Cały zespół zamontowany jest w kanale dolotowym za filtrem powietrza. Korpus przepustnicy posiada na środku otwór ssący, którym przepływa powietrze oczyszczone przez filtr. To właśnie w nim na ośce zamontowana jest klapka, która reguluje ilość przepływającego przez przepustnicę powietrza.
Jeszcze do niedawna klapka przepustnicy była fizycznie połączona z pedałem gazu za pomocą metalowej linki. Obecnie w nowoczesnych samochodach klapka poruszana jest przy użyciu silnika elektrycznego, który jest sterowany sygnałem pochodzącym z potencjometru umieszczonego przed pedałem gazu.
Jak zachowuje się klapka przepustnicy w zależności od pozycji pedału gazu? Gdy jest on naciśnięty, klapka unosi się, dzięki czemu do komór spalania trafia większa ilość powietrza, przez co samochód przyspiesza. Jeżeli kierowca odpuszcza gaz, klapka się zamyka, a dopływ powietrza do silnika jest zmniejszany. Na osi klapki znajduje się czujnik położenia przepustnicy. Dzięki pochodzącym z niego sygnałom sterownik silnika jest w stanie dobrać właściwą ilość wtryskiwanego paliwa do dostarczanego do silnika powietrza.
Jak jednak zachowuje się przepustnica w sytuacji, w której gaz jest całkowicie odpuszczony, czyli np. w trakcie postoju samochodu? Jeżeli jej klapka byłaby całkowicie zamknięta, to silnik natychmiast by zgasł. Dlatego na osi klapki przepustnicy zamontowany jest również silnik krokowy. Jego zadaniem jest otwieranie przepustnicy na tyle, by silnik nie zgasł w sytuacji, w której pedał gazu jest opuszczony. Jego pracą sterują czujniki ciśnienia w kolektorze ssącym, temperatury płynu chłodzącego oraz położenia wałka korbowego.
Przyczyny i objawy uszkodzenia przepustnicy
Jakie mogą być objawy uszkodzonej przepustnicy? Benzyna oraz diesel w razie awarii będą zachowywać się podobnie. Najczęstszą przyczyną problemów jest brudna przepustnica. Objawy, jakie mogą jej towarzyszyć to zwykle nierówna praca silnika na biegu jałowym lub jego niekontrolowane gaśnięcie. Inną oznaką problemów z przepustnicą jest też opóźniona reakcja na gaz, szarpanie w trakcie przyspieszania oraz zwiększone zużycie paliwa.
Skąd biorą się zanieczyszczenia, którymi spowodowana może być awaria przepustnicy? Objawy jej uszkodzenia mogą wywoływać zabrudzenia, pochodzące z zabrudzonego filtra powietrza oraz paliwa. Dlatego należy dbać o regularną wymianę filtra oraz stosować dobrej jakości paliwo.
W jaki sposób, poza zabrudzeniem, może zostać uszkodzona przepustnica? Za jej niepoprawne działanie może odpowiadać również czujnik położenia przepustnicy oraz silnik krokowy. W ich wypadku najczęstszą przyczyną awarii jest zużycie mechaniczne, uszkodzenie przewodów lub zaśniedziałe styki.
Wspominaliśmy już wcześniej, że wielu kierowców ma problem z rozpoznaniem tego, że w ich samochodzie jest uszkodzona przepustnica. Objawy jej awarii bardzo często przypominają problemy ze świecami zapłonowymi lub zaworem EGR.
Dlatego, jeżeli w swoim samochodzie zaobserwujesz opisane przez nas wyżej objawy, warto jest sprawdzić, czy źródłem Twoich problemów nie jest zepsuta przepustnica. Czy można jeździć samochodem, w którym występują symptomy awarii przepustnicy? Zdecydowanie odradzamy odkładanie wizyty u mechanika na ostatnią chwilę. Użytkując samochód z niesprawną przepustnicą, sam narażasz się na dużo poważniejsze awarie.
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
Przepustnica – kiedy czyszczenie, a kiedy wymiana?
Tak jak wspomnieliśmy, za problemy z poprawnym działaniem silnika bardzo często odpowiedzialna jest brudna przepustnica. Objawy, które mogą wskazywać na uszkodzenie tego elementu, mogą być spowodowane przez nagromadzony w przepustnicy brud, który nie pozwala na domykanie się jej klapki, co w konsekwencji prowadzi do wymienionych wyżej problemów z silnikiem.
W jaki sposób można ocenić to, czy przepustnica nadaje się do czyszczenia? Wstępną weryfikację można przeprowadzić „na oko”: jeżeli podzespół nie będzie wymagał czyszczenia, to jego elementy powinny posiadać metaliczny kolor. Jeżeli jednak po zdjęciu obudowy okaże się, że na przepustnicy znajduje się ciemny nalot, może to oznaczać, że konieczne będzie jej wyczyszczenie.
W jaki sposób należy wyczyścić element tak, by zlikwidować objawy uszkodzonej przepustnicy? Benzyna ekstrakcyjna albo specjalny środek do czyszczenia przepustnic będzie w tym przypadku niezbędny. Benzynę lub preparat należy nanieść na elementy przepustnicy, a następnie, gdy chemia rozpuści już brud, należy go usunąć za pomocą miękkiej szmatki. W ten sam sposób możesz również wyczyścić silniczek krokowy.
Co w sytuacji, w której czyszczenie przepustnicy nie przyniosło pożądanych efektów i problemy z silnikiem nadal występują? Wtedy można założyć, że ich źródłem nie jest zabrudzenie, a awaria przepustnicy. Objawy towarzyszące jej uszkodzeniu mogą być wywoływane przez źle działający czujnik położenia klapki. W takim wypadku jedynym wyjściem jest jego wymiana na nowy.
Uszkodzona przepustnica. Podsumowanie
Jeżeli w Twoim samochodzie obserwujesz nierówną pracę silnika, jego niekontrolowane gaśnięcie oraz szarpanie w trakcie przyspieszania, to odpowiedzialna za to może być uszkodzona przepustnica. Objawy, które towarzyszą tej awarii, bardzo często występują również w przypadku zużytych świec zapłonowych lub uszkodzonego zaworu EGR, dlatego jest ona czasami ciężka do zdiagnozowania.
Bardzo często powodem problemów z przepustnicą jest jej zabrudzenie, dlatego, zanim zdecydujesz się na wymianę, warto poddać ją czyszczeniu, które może zlikwidować usterkę. Jeżeli czyszczenie nic nie zmieni, to bardzo możliwe, że za problemy z silnikiem odpowiada zepsuta przepustnica. Czy można jeździć samochodem pomimo jej uszkodzenia? Stanowczo to odradzamy, ponieważ może doprowadzić to do poważniejszych usterek w aucie.
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!
Przygotowanie do jazdy – sprawne auto to nie wszystko, zadbaj o ubezpieczenie!
W podróż samochodem wyruszamy z myślą o bezpieczeństwie i komforcie, jednak nie zawsze możemy przewidzieć wszystkie sytuacje na drodze. Dlatego równie ważne jak stan techniczny pojazdu jest odpowiednie ubezpieczenie, które zapewni wsparcie i ochronę finansową w razie nieprzewidzianych zdarzeń.
Zatem, jeśli szukasz ubezpieczenia, to zachęcamy Cię do zapoznania się z ofertą LINK4. Na naszej stronie www.link4.pl znajdziesz nie tylko przegląd oferowanych przez nas ubezpieczeń, ale również specjalny kalkulator, który pomoże Ci sprawdzić wysokość składki, porównać z innymi ofertami i wybrać najtańsze OC, AC lub inne ubezpieczenia.
- Ubezpieczenie OC – niezbędna ochrona na drodze
Jeżdżąc ubezpieczonym samochodem, możesz czuć się bezpieczniej. Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej (OC) to kluczowy aspekt, który chroni Cię przed finansowymi konsekwencjami wyrządzenia szkód innym uczestnikom ruchu drogowego. Nie tylko zapewnia spokój umysłu, ale również chroni przed wysokimi karami nałożonymi przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG) za brak polisy OC.
- Auto Assistance – Twoje wsparcie w drodze
Rozważ polisę dobrowolnego ubezpieczenia Assistance. W razie wypadku, awarii czy innych nieprzewidzianych sytuacji, Assistance zapewni Ci szybką i niezbędną pomoc. W zależności od wybranego wariantu możesz liczyć na takie usługi jak wymiana koła, pojazd zastępczy, holowanie, czy dostarczenie paliwa. W LINK4 oferujemy trzy różne warianty Auto Assistance, abyś mógł wybrać ten, który najlepiej odpowiada Twoim potrzebom.
- Pakiet OC+AC – pełna ochrona i korzystna składka
Decydując się na ubezpieczenie OC i AC w pakiecie, zyskujesz nie tylko kompleksową ochronę zarówno w zakresie odpowiedzialności cywilnej, jak i bezpieczeństwa Twojego pojazdu, ale także możliwość skorzystania z niższej składki. To kompleksowe rozwiązanie zapewniające spokój i bezpieczeństwo kierowcy.
- Ubezpieczenie OC/AC – ochrona przed różnorodnymi ryzykami
Wariant ALL RISK ubezpieczenia AC to opcja dla tych, którzy pragną maksymalnej ochrony swojego pojazdu. Obejmuje ona szkody powstałe w wyniku wypadku, działania sił natury, a nawet w razie kradzieży. Dzięki temu możesz czuć się bezpiecznie niezależnie od sytuacji na drodze.
Sprawdź również kalkulator OC dostępny na naszej stronie, aby obliczyć wysokość składki.
Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.
Sprawdź też: Ubezpieczenie samochodu od awarii silnika
FAQ
Jakie objawy mogą wskazywać na uszkodzenie przepustnicy w samochodzie?
Najczęstszym objawem uszkodzonej przepustnicy jest nierówna praca silnika na biegu jałowym. Wśród kolejnych oznak można wymienić między innymi niekontrolowane gaśnięcie silnika, opóźnioną reakcję na gaz, szarpanie podczas przyspieszania oraz zwiększone zużycie paliwa.
Co najczęściej jest przyczyną awarii przepustnicy?
Najczęstszą przyczyną awarii jest zabrudzona przepustnica. Objawy są wtedy bardzo odczuwalne i mogą wynikać zarówno z używania zabrudzonego filtra powietrza, jak i paliwa niskiej jakości.
Czy uszkodzoną przepustnicę można naprawić, czy konieczna jest jej wymiana?
Uszkodzoną przepustnicę często można naprawić poprzez czyszczenie, szczególnie gdy problemem jest nagromadzenie brudu. W przypadku poważniejszych uszkodzeń, jak np. wadliwy czujnik położenia przepustnicy, konieczna może być wymiana.
W jaki sposób mechanik diagnozuje problem z przepustnicą?
Mechanik diagnozuje problem z przepustnicą poprzez weryfikację objawów, sprawdzenie czystości i stanu przepustnicy oraz testowanie czujników i silnika krokowego, gdyż te elementy wpływają na jej działanie.
Jakie mogą być skutki długotrwałej jazdy z uszkodzoną przepustnicą?
Warto zawsze reagować, gdy odkryjesz objawy świadczące o uszkodzeniu przepustnicy, gdyż długotrwała jazda z tym uszkodzonym elementem może prowadzić do poważniejszych awarii silnika, nierównomiernego zużycia paliwa, i potencjalnie niebezpiecznych sytuacji na drodze, szczególnie jeśli awaria wpływa na kontrolę prędkości pojazdu.
Ile zazwyczaj kosztuje naprawa lub wymiana przepustnicy?
Koszt naprawy lub wymiany przepustnicy zależy od modelu samochodu i rodzaju usterki. Czyszczenie może być stosunkowo tanie, podczas gdy wymiana całego zespołu przepustnicy lub powiązanych komponentów może być kosztowniejsza.
Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20