Układ kierowniczy – co to jest i jak o niego dbać?
Układ kierowniczy to niewątpliwie jeden z najważniejszych układów w samochodzie. Nie każdy jednak jest w stanie określić, z czego jest dokładnie zbudowany i jak wygląda mechanizm jego działania. Przybliżamy budowę i działanie układu kierowniczego.
Spis treści:
1. Czym jest układ kierowniczy?
2. Układ kierowniczy – budowa i działanie
3. Naprawa układu kierowniczego
4. Układ kierowniczy. Kilka słów na koniec
Układ kierowniczy – to właśnie jemu zawdzięczasz możliwość kierowania się w wybranym przez siebie kierunku. Z kabiny pasażerskiej dostrzegasz jedynie jedną z wielu jego części w postaci samej kierownicy. Zdecydowana większość całego układu jest jednak ukryta. Z czego dokładnie składa się układ kierowniczy i jaki jest mechanizm jego działania? Jak wygląda jego naprawa? Na te i wiele innych pytań znajdziesz odpowiedź w naszym artykule!
Czym jest układ kierowniczy?
Układ kierowniczy jest jednym z najistotniejszych elementów każdego samochodu. To od niego w głównej mierze zależy nie tylko sterowność danego pojazdu, ale także komfort i bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Mimo to większość kierowców poświęca mu zdecydowanie mniej uwagi niż oponom czy układowi hamulcowemu.
Sprawdź także: Prawidłowa pozycja za kierownicą. Jak powinna wyglądać?
Precyzja układu kierowniczego decyduje w znacznym stopniu o komforcie prowadzenia danego pojazdu. Układ ten powinien błyskawicznie, ale zarazem posłusznie i przewidywalnie reagować na polecenia wydawane przez kierowcę za pomocą koła kierownicy. Tylko tak działający układ kierowniczy jest w stanie zapewnić bezpieczeństwo zarówno samemu kierowcy, jak i innym uczestnikom ruchu drogowego.
To także zespół mechanizmów dostarczających kierowcy wiarygodnych informacji na temat warunków panujących na nawierzchni drogi w miejscu jej styku z oponami pojazdu. Jest to niezwykle przydatne w okresie jesienno – zimowym, kiedy to przymrozki gruntowe są na porządku dziennym. Taka informacja ostrzega kierowcę, aby zachował szczególną ostrożność podczas jazdy i wykonywania różnych manewrów.
Jeżeli natomiast chodzi o samo działanie układu kierowniczego, sprawa jest zdecydowanie prostsza niż jego budowa. Podczas skrętu kierownicą impuls jest wysyłany do przekładni kierowniczej za pośrednictwem kolumny kierowniczej. Następnie ruch ten jest przekazywany do ramienia kierowniczego, skąd jest kierowany do mechanizmu zwrotnego i powoduje pożądany skręt kół. Wyżej wymienione ramię kierownicze bezpośrednio oddziałuje na drążek kierowniczy, a to właśnie on odpowiada za stopień, w jakim koła się poruszą.
Układ kierowniczy – budowa i działanie
Kolejną kwestią, o której warto powiedzieć więcej, jest budowa układu kierowniczego. Obejmuje na ogół elementy konstrukcyjne takie jak kierownica, kolumna i przekładnia kierownicza, zwrotnice kół i drążki kierownicze oraz niezwykle ważne wspomaganie układu kierowniczego. Umożliwia ono płynne i delikatne, a zarazem precyzyjne sterowanie pojazdem bez konieczności użycia znacznej siły do skrętu opon.
Praca wspomagania jest możliwa dzięki pompie wytwarzającej ciśnienie, które tłoczy płyn kierowniczy do układu będącego swoistym nośnikiem siły obrotu kierownicy. Do prawidłowego funkcjonowania mechanizmu wspomagania niezbędny jest odpowiedni poziom płynu do układu kierowniczego. Dodatkowo to właśnie dzięki niemu kierownica po wykonanym skręcie wraca do swojej pierwotnej pozycji.
Kierownica, a właściwie wieniec kierownicy to pierwszy widoczny element tego układu. Następna w kolejności jest kolumna kierownicy, która łączy koło (wspomniany wieniec) z przekładnią kierowniczą i jej obudową. Kolumna ma postać dwuczęściowego wału, którego konstrukcja zapewnia bezpieczeństwo prowadzącego pojazd w trakcie ewentualnego uderzenia w inny obiekt. Kolejnym elementem jest ramię kierownicze, którego celem jest pośrednictwo w przenoszeniu obrotu kierownicy na koła skrętne.
W skład budowy układu kierowniczego wchodzi również tzw. mechanizm zwrotniczy, umożliwiający prawidłowe skręcanie przednimi kołami. Na mechanizm ten składa się wiele części takich jak wszelkiego rodzaju dźwignie, cięgna, tuleje czy też zwrotnice i drążki kierownicze.
Niezwykle ważnym elementem układu kierowniczego – budowy instalacji, jest również maglownica, która najczęściej ma postać prostej przekładni zębatkowej. Chociaż jej postać może różnić się w zależności od marki, modelu czy rocznika danego auta. Przekładnia kierownicza śrubowa charakteryzuje się obecnością śruby w swoim wnętrzu, a przekładnia ślimakowa i globoidalna posiada ślimaka o różnej średnicy.
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
Naprawa układu kierowniczego – podstawowe informacje
Każde odstępstwo od normy w przypadku układu kierowniczego powinno przykuć uwagę kierowcy. W przypadku tego układu najczęściej spotykanym symptomem wskazującym na usterkę są stuki wydobywające się z komory silnika. Można je usłyszeć zarówno podczas skrętu kierownicą w miejscu, jak i podczas jazdy. Odgłosy te świadczą o konieczności sprawdzenia końcówek układu kierowniczego.
Sama wymiana ww. elementów nie należy do najbardziej skomplikowanych i kosztownych usług. Po ich wymianie może okazać się konieczne ustawienie odpowiedniej geometrii kół. Należy mieć na uwadze, że ta nieodpowiednio ustawiona może doprowadzić do nadmiernego zużycia nie tylko samych opon, ale również innych elementów układu kierowniczego.
Natomiast stuki docierające do Twojego ucha z maglownicy mogą świadczyć o uszkodzeniu drążków kierowniczych, co wiąże się z obniżoną sterownością i precyzją działania całego układu. Niekiedy dostęp do danej części jest utrudniony, przez co konieczne może okazać się zdemontowanie przekładni. Również w tym przypadku wymagane jest późniejsze ustawienie geometrii kół.
Płyn do układu kierowniczego oprócz swojej podstawowej funkcji zabezpiecza również elementy całego mechanizmu przed tarciem, a co za tym idzie również przegrzaniem. Jeżeli jego poziom jest zbyt niski, grozi to poważną awarią tak ważnego w kontekście bezpieczeństwa komponentu, jak układ wspomagania kierownicy.
Zainspiruj się: Renowacja kierownicy – jak ją odnowić?
Pojawienie się luzów na listwie przekładni kierowniczej jest jedną z najpoważniejszych awarii całego układu. Luzy te usuwa się poprzez wymianę zużytej tulei listwy, bądź też dokręceniem śrub mocujących. Dlatego tak ważne jest regularne sprawdzanie osłon, ponieważ w przypadku ich ewentualnego uszkodzenia do wnętrza przekładni może dostać się woda, powodując korozję elementów wewnętrznych.
Z kolei, gdy podświetli się kontrolka układu kierowniczego, może być to oznaka, że doszło do usterki tzw. czujnika położenia krańcowego.
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!
Układ kierowniczy. Kilka słów na koniec
Sprawny układ kierowniczy jest gwarancją bezpieczeństwa na drodze, a jest to sprawa nadrzędna w trakcie jazdy. Dlatego tak ważne jest obserwowanie i wsłuchiwanie się w samochód oraz podstawowa wiedza o jego budowie. To właśnie dzięki temu jesteś w stanie w miarę szybko znaleźć miejsce bądź też ewentualną przyczynę problemu.
Jeżdżąc samochodem, nie tylko musisz dbać o jego sprawne funkcjonowanie, ale również musisz pamiętać o obowiązkowej polisie OC. Ubezpieczenie samochodu możesz kupić wygodnie w LINK4.
Zobacz również: OC Chorzów, ubezpieczenie samochodu Renault Clio
Zachęcamy do zapoznania się z ofertą ubezpieczeń oraz do skorzystania z kalkulatora ubezpieczeń on-line, dzięki któremu w łatwy i szybki sposób sprawdzisz cenę polisy ubezpieczeniowej samochodu. Warto również porozmawiać bezpośrednio z naszym konsultantem pod numerem 22 444 44 44 lub osobiście spotkać się z agentem współpracującym z LINK4. W obu przypadkach wykupisz także polisę dostosowaną do Twoich potrzeb.
Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.
Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20