Układ dolotowy – jak dzięki jego modyfikacji można zwiększyć moc silnika?
W nowoczesnych samochodach znajduje się wiele układów oraz instalacji, dzięki którym możliwe jest osiągnięcie znakomitych osiągów, nawet w przypadku małych pojemności silnika. Jednym z nich jest bez wątpienia układ dolotowy. Czym on jest i jak działa? Odpowiedzi znajdziesz w naszym artykule.
Spis treści:
1. Układ dolotowy − jak jest zbudowany i do czego służy?
2. Dolot powietrza w samochodach z turbo
3. Układ dolotowy powietrza. Co jeszcze warto wiedzieć?
4. Układ dolotowy. Podsumowanie
By tłoki w silniku pracowały, konieczny jest zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej, znajdującej się w cylindrach. Aby do tego doszło, niezbędne jest powietrze. Za jego doprowadzenie odpowiada właśnie układ dolotowy. Samochody starszego typu nie były w niego wyposażone, dlatego obecnie pojazdy z małymi silnikami są w stanie osiągnąć większą moc, niż starsze pojazdy z dużymi jednostkami. Dzięki temu współczesne auta są bardziej ekonomiczne i mniej zatruwają środowisko.
Układ dolotowy − jak jest zbudowany i do czego służy?
Dolot powietrza w samochodzie z silnikiem benzynowym ma dość prostą konstrukcję. Głównym elementem jest kolektor dolotowy, ma on tak dobrany kształt, by napływające do niego powietrze, jak najszybciej przedostawało się dalej przy jak najmniejszym oporze. Dlatego też element ten najczęściej wykonywany jest z tworzyw sztucznych lub aluminium, czyli materiałów stawiających względnie niski opór powietrzu. Jest on najczęściej odlany, by zapewnić szczelność i wytrzymałość przez cały czas jego eksploatacji.
Drugim ważnym elementem jest filtr powietrza. W plastikowej obudowie znajduje się wymienny element wykonany z papieru lub bibuły. Spotyka się filtry mokre, jak i suche. W pierwszym wypadku w jego wnętrzu znajduje się także specjalny olej. Element ten odpowiada za zatrzymanie wszelkich nieczystości, jakie mogą wraz z powietrzem dostać się do układu. Mogą to być drobne kamyki, owady czy też fragmenty roślin. Wszystkie istotne części połączone są ze sobą za pomocą przewodów rurowych. Ich zadaniem z kolei jest doprowadzenie powietrza z kolektora poprzez filtr do komory silnika.
W zależności od rodzaju i modelu pojazdu, w układzie dolotowym mogą występować inne elementy, takie jak przewód odpowietrzania komory korbowej, czy też sprężarka. Dzięki temu możliwe jest osiągnięcie jeszcze lepszych efektów spalania mieszanki w komorze silnika, bez konieczności powiększania jego pojemności. W wyniku takiego działania moc wzrasta, ale zużycie paliwa pozostaje zazwyczaj na akceptowalnym poziomie.
Działanie układu jest dość proste. Powietrze zasysane w czasie jazdy dostaje się do kolektora, skąd rura dolotu powietrza kieruje je poprzez filtr do komory spalania w silniku. Dzięki temu powstaje dobrze napowietrzona mieszanka. W wyniku tego silnik pracuje sprawniej i wydajniej. Oczywiście by to było możliwe zarówno kolektor, jak i inne elementy układu sterowane są elektronicznie przez komputer pokładowy samochodu. Pozwala to na dostosowanie ilości dopuszczanego powietrza do aktualnych potrzeb silnika.
Zobacz także: Wymiana filtra powietrza. Co ile to robić i o czym pamiętać?
Dolot powietrza w samochodach z turbo
Turbo, czyli turbina lub turbosprężarka to urządzenie, dzięki któremu możliwe jest dodatkowe zwiększenie mocy silnika bez zmiany jego pojemności. Dostarcza ona na tyle dużo powietrza, iż praca silnika jest bardziej dynamiczna i generuje więcej mocy, która może zostać przeznaczona do napędzania pojazdu. W większości przypadków turbinka do dolotu napędzana jest za pomocą spalin, zanim te zostaną wyprowadzone poza samochód. Dlatego im szybsza jazda oraz im więcej spalin, tym lepiej działa sprężarka.
Turbo składa się z dwóch wirników umieszczonych w jednej obudowie. Znajdują się one na jednym wale, a stosunek ich obrotów wynosi 1 do 1. Nie ma między nimi żadnych przełożeń czy też przekładni. We wnętrzu turbiny znajdują się dwie strefy. Pierwsza z nich to ciepła, gdzie za obrót wirnika odpowiadają spaliny. Zimna natomiast to ta, która doprowadza do układu powietrze z zewnątrz. Inne elementy takie jak filtr stożkowy z dolotem, także mają swoje miejsce w przypadku silników z turbosprężarką. Powietrze także musi być filtrowane, by zapobiec dostaniu się do silnika niebezpiecznych zanieczyszczeń.
W tym miejscu warto wspomnieć o zjawisku zwanym turbodziurą. Dochodzi do niego, gdy auto szybko przyspiesza, a spaliny nie zdążą jeszcze napędzić turbiny i zaczyna ona działać z opóźnieniem. Auto w takim wypadku zaczyna przyspieszać po kilku sekundach po wciśnięciu pedału gazu. By ograniczyć występowanie takiego zjawiska, często stosuję się dwie turbosprężarki o zmiennej geometrii wirników. Gdy jedna się ładuje, druga jest w stanie zapewnić odpowiedni dopływ świeżego powietrza do silnika.
W przypadku nowoczesnych aut, praca turbosprężarki lub ich zestawu kontrolowana jest przez elektroniczne systemy, które są w stanie nadzorować przepływ powietrza i dostosowywać go do aktualnych potrzeb jednostki napędowej. Dzięki temu na rynku można spotkać samochody z oszczędnymi i małymi silnikami o dużej mocy. Takie rozwiązania stają się coraz bardziej popularne, ze względu na oszczędność paliwa oraz mniejszą emisję spalin do atmosfery.
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
Układ dolotowy powietrza. Co jeszcze warto wiedzieć?
Warto pamiętać o odpowiednim serwisowaniu układu dolotowego w Twoim samochodzie. Jeżeli zauważasz, że auto traci moc, gorzej przyspiesza oraz znacznie wzrosło zużycie paliwa, może to oznaczać, że z układem dolotowym dzieje się coś niepokojącego. W takim wypadku najlepiej jest udać się do profesjonalnego warsztatu zajmującego się tego typu usterkami. Naprawa tego rodzaju układów wymaga dużej wiedzy oraz odpowiednich narzędzi. Dlatego warto poszukać renomowanego warsztatu o dobrych opiniach.
Fachowcy są w stanie zdiagnozować, czy problem leży w zanieczyszczonym kolektorze dolotowym, czy też może zapchaniu uległ filtr powietrza. Przyczyną wyżej wymienionych objawów, może być także uszkodzenie elektronicznych czujników znajdujących się w układzie dolotu. Dokładne przeczyszczenie wszystkich elementów, wyeliminowanie tych uszkodzonych, lub regeneracja turbosprężarki mogą znacznie poprawić pracę silnika.
Sprawny układ dolotowy to gwarancja równej, oszczędnej oraz wydajnej pracy jednostki napędowej. Stały napływ powietrza pozwala na efektywne spalanie paliwa i produkowanie energii, dzięki której możliwe jest poruszanie się samochodu. Dlatego też wszystkie jego elementy powinny być zawsze w jak najlepszym stanie technicznym. Z tego względu warto wiedzieć, czym jest i jak działa ten ważny układ w Twoim aucie.
Przeczytaj również: Sportowe układy wydechowe. Jak zrobić tuning wydechu?
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!
Układ dolotowy. Podsumowanie
Układ dolotowy w samochodzie jest bez wątpienia niezwykle istotny. Wiele osób zapomina o jego szczególnym znaczeniu, jednak warto go regularnie serwisować. Dzięki temu zapobiegniesz jego uszkodzeniu, a nawet poważnej awarii silnika. Mamy nadzieję, że nasz artykuł pomógł Ci zrozumieć, jak ważny jest to układ i na jakiej zasadzie działa.
A jeżeli poszukujesz sposobu, by zadbać o Twój samochód, to zapraszamy Cię do odwiedzenia strony LINK4.pl. Znajduje się na niej kalkulator online, dzięki któremu możesz obliczyć swoją składkę Autocasco, Assistance i OC. Ubezpieczenie samochodu daje pewność, że w razie wypadku lub awarii możesz liczyć na pomoc.
Nie zwlekaj i zaoszczędź na ubezpieczeniu auta z LINK4!
Sprawdź kalkulator OC dostępny na naszej stronie, aby obliczyć wysokość składki.
Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.
Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20