Silnik 2JZ – legendarny japoński motor pod lupą LINK4
W historii motoryzacji pojawiło się wiele silników, które z biegiem lat ze względu na swoją niezawodność, dużą moc lub podatność na modyfikację stały się legendami. Jedną z najsłynniejszych jednostek napędowych jest silnik 2JZ od Toyoty.
Lata 90. XX wieku to absolutny okres szczytowych możliwości japońskiej motoryzacji. Wśród producentów z kraju kwitnącej wiśni trwał w tych latach prawdziwy „wyścig zbrojeń”, którego efektem było powstanie wielu legendarnych dziś modeli. To właśnie wtedy na rynku pojawiały się takie kultowe samochody jak Nissan Skyline GT-R R34, Mazda RX-7 FD, Honda NSX czy Toyota Supra.
Mimo że każdy z wymienionych modeli jest na swój sposób wyjątkowy, to jednak właśnie Toyota Supra, a właściwie jej jednostka napędowa, czyli słynny silnik 2JZ, ma status prawdziwej legendy. Niemalże każdy fan japońskiej motoryzacji marzy o tym, by posiadać w swoim garażu samochód z tym motorem pod maską. Z naszego artykułu dowiesz się, dlaczego stał się on tak kultowy, jakie są jego warianty oraz w jakich autach można go znaleźć. Znajdziesz też informacje o tym, czym charakteryzuje się ten legendarny japoński silnik oraz czym różni się jego podstawowa wersja od wariantu GTE.
Sprawdź także: Miejski crossover do 30 tys. 3 najciekawsze propozycje
Silnik 2JZ – charakterystyka
Rodzina silników 2JZ narodziła się na początku lat 90., które jak już wspomnieliśmy we wstępie, były prawdziwym złotym okresem dla rozwoju japońskiej motoryzacji. Podczas gdy europejscy producenci stosowali głównie silniki 4-cylindrowe, w Japonii na porządku dziennym były samochody osobowe wyposażone w duże, rzędowe, 6-cylindrowe jednostki napędowe. Również takie rozwiązania wykorzystano przy projektowaniu silnika 2JZ.
Powstał on jako rozwinięcie stosowanych na przełomie lat 80. i 90. w Lexusach i Toyotach silników 1JZ. Stąd też wzięło się jego oznaczenie. Liczba „2” na początku oznacza po prostu drugą generację jednostek napędowych z rodziny JZ. Ich podstawowy wariant posiada oznaczenie kodowe 2JZ-GE. Litera „G” oznacza w tym wypadku górnozaworowy rozrząd z dwoma wałkami, a oznaczenie „E” elektroniczny wtrysk paliwa.
Tak, jak wspomnieliśmy na początku, silnik 2JZ jest rzędową jednostką o 6 cylindrach, a jego pojemność wynosi 3 litry. 2JZ może być wolnossący lub w mocniejszej wersji 2JZ-GTE wyposażony w dwie turbosprężarki w układzie Twin Turbo. Litera „T” w tym oznaczeniu odpowiada właśnie za turbodoładowanie.
Jedną z cech charakterystycznych 2JZ jest jego wysoka niezawodność i trwałość. Zawdzięcza to m.in. blokowi silnika, który wykonany jest z żeliwa. Jest to co prawda stosunkowo ciężki materiał, ale dzięki swojej porowatej strukturze, która „nasiąka” olejem, zapewnia on właściwe smarowanie wszystkich wymagających tego elementów.
Japońscy konstruktorzy zadbali również o to, by części pracujące wewnątrz silnika charakteryzowały się dużą wytrzymałością. Z tego powodu zastosowali oni kuty wał korbowy, kute korbowody oraz wzmocnione czopy łożyska głównego i korbowodu. To właśnie wytrzymałe elementy „dołu” silnika odpowiadają za legendę 2JZ. Silnik ten został skonstruowany w taki sposób, że nawet w słabszej odmianie 2JZ-GE pozwala na bezpieczne podniesienie mocy do poziomów nieosiągalnych dla większości jednostek napędowych.
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
2JZ-GTE – różnice
Prawdziwym świętym Graalem i jednostką napędową najbardziej poszukiwaną przez miłośników tuningu jest wspomniany już wcześniej silnik 2JZ-GTE wyposażony w dwie turbosprężarki. Nie jest to jednak jedyna różnica względem słabszej odmiany 2JZ-GE, legitymującej się mocą 220 KM. Wersja GTE posiada dodatkowo zmienioną aluminiową głowicę ze zoptymalizowanym kolektorem dolotowym oraz ssącym. Zastosowano również o wiele wydajniejsze wtryskiwacze, które znacząco zwiększyły, już duży, potencjał tuningowy jednostki napędowej. Dodanie turbodoładowania spowodowało również zmiany w obszarze tłoków. Silnik 2JZ-GTE, w przeciwieństwie do słabszej odmiany GE, posiada denka tłoków z zagłębieniami, które pozwoliły na zmniejszenie stopnia sprężania. Zastosowano również dodatkowy natrysk oleju na tłoki, który ma zapewniać ich dodatkowe chłodzenie. Wszystkie te usprawnienia w połączeniu ze zmianami w jednostce sterującej silnikiem sprawiły, że znacząco zwiększyła się moc jednostki 2JZ. W swojej najmocniejszej odmianie – GTE – zgodnie z danymi producenta legitymuje się mocą 280 KM. Czy jednak na pewno? Katalogowe 280 KM podawano jedynie ze względu na panującą w latach 90. między japońskimi producentami niepisaną umowę, zgodnie z którą zobowiązali się oni do produkcji silników, które nie przekraczałyby tej wartości. W rzeczywistości jednak seryjne 2JZ-GTE ma 320 KM. Umowa obejmowała również prędkość maksymalną ograniczoną do 180 km/h. Co jednak nie jest prawdą, ponieważ prędkość maksymalna Supry A80 wyposażonej w ten silnik przekraczała 250 km/h.
Silnik 2JZ – gdzie można go spotkać?
Silniki 2JZ-GE oraz 2JZ-GTE kojarzone są głównie ze wspomnianą już wcześniej kilkukrotnie Toyotą Suprą A80, która była czwartą generacją tego modelu. Występował on zarówno ze słabszą, jak i mocniejszą, turbodoładowaną wersją silnika 2JZ. Za popularność Supry MK4 odpowiadają głównie filmy z popularnej serii „Szybcy i Wściekli” oraz liczne gry, w których pojawił się ten samochód. Jednak nie tylko w nim można spotkać silnik 2JZ.
Supra nie była nawet pierwszym pojazdem, w którym pojawił się 2JZ. Debiutował on w Lexusie GS/Toyocie Aristo (były to bliźniacze modele), w 1991 roku. W Toyocie można było spotkać zarówno wersję wolnossącą, jak i doładowaną. Dla Lexusa przewidziano wyłącznie odmianę GE. Drugim najczęściej kojarzonym z silnikiem 2JZ samochodem jest Lexus IS300. Jednak również od był dostępny tylko i wyłącznie z wolnossącą wersją tej jednostki napędowej.
Lista modeli Lexusa i Toyoty, do których trafiały różne warianty silnika 2JZ, jest tak naprawdę bardzo długa. Znajdują się na niej m.in.: Lexus SC/Toyota Soarer, Toyota Crown, Toyota Crown Majesta, Toyota Chaser oraz wiele innych aut, które w większości nigdy nie trafiały na europejskie rynki.
Przeczytaj też: Jakie kombi do 30 tys. złotych warto kupić? 3 propozycje
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!
Silnik 2JZ. Kilka słów na koniec
Liczymy na to, że po lekturze naszego artykułu wiesz już trochę więcej na temat tego, skąd wzięła się legenda silnika 2JZ. Ta 3-litrowa, 6-cylindrowa jednostka, powstała w złotym okresie japońskiej motoryzacji. Za sprawą swojej dużej wytrzymałości oraz podatności na modyfikacje do dziś jest to jeden z najpopularniejszych silników poddawanych tuningowi.
Dzięki temu, że konstruktorzy stworzyli tak solidną jednostkę napędową, bez problemów znosi ona nawet dwukrotne zwiększenie mocy względem seryjnej wartości i to właśnie ta cecha sprawia, że silnik 2JZ a w szczególności jego mocniejsza wersja 2JZ-GTE, jest tak kultową jednostką.
Niezależnie od tego, czy w Twoim garażu znajduje się Toyota Supra, czy też może miejski kompakt, to z pewnością zależy Ci na odpowiedniej ochronie Twojego samochodu. Jak możesz zabezpieczyć się przed skutkami wypadku lub kradzieży? Ubezpiecz samochód! Kalkulator, który znajdziesz na stronie internetowej LINK4, już dziś pozwoli Ci obliczyć wysokość nowej składki.
Zobacz bogatą gamę ubezpieczeń komunikacyjnych w LINK4, dzięki którym zwiększysz poczucie pewności i bezpieczeństwa na drodze. Wybierając AC w LINK4, zabezpieczysz się przed skutkami nieprzewidzianych zdarzeń. Otrzymasz odszkodowanie, gdy z Twojej winy dojdzie do wypadku albo stłuczki, w wyniku czego zostanie uszkodzony Twój samochód. Ubezpieczenie obejmuje też odszkodowanie za szkody parkingowe, powstałe w ruchu drogowym, wywołane działaniem sił natury czy osób trzecich.
W Autocasco w LINK4 możesz samodzielnie wybrać jeden z trzech sposobów likwidacji szkody:
- Warsztat – w jego ramach naprawisz pojazd w dowolnym warsztacie nieautoryzowanym,
- ASO – naprawisz wóz w autoryzowanej stacji obsługi (ASO),
- Kosztorys – rzeczoznawca sporządzi kosztorys, na podstawie którego otrzymasz odszkodowanie i sam zdecydujesz o sposobie naprawy szkody.
Dodatkowo, wybierając warianty Warsztat i ASO, możesz rozszerzyć ich zakres o opcję Auto zastępcze na czas naprawy. Dzięki temu w sytuacji, kiedy dojdzie do wypadku i Twój pojazd będzie wymagał naprawy w ramach AC, LINK4 zapewni Ci zastępczy samochód do 7 dni.
Aby dowiedzieć się więcej o ofercie, wejdź na www.link4.pl. Możesz także porozmawiać bezpośrednio z doradcami pod numerem 22 444 44 23 lub osobiście spotkać się z agentem współpracującym z LINK4.
Szczegółowe informacje o produktach, limitach oraz wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.
Polecamy również: Silnik V12 – budowa i działanie
FAQ – odpowiedzi na pytania o silnik SJZ
Jakie auta mają silnik 2JZ?
Z 2JZ są kojarzone głównie samochody marki Toyota z serii Supra. W kultowy silnik 2JZ są zatem wyposażone Supra A80, a także MK4, które stały się sławne przede wszystkim za sprawą popularnych gier komputerowych oraz cieszącej się dużym zainteresowaniem widzów serii filmowej „Szybcy i Wściekli”. Silnik 2JZ jest też wyposażeniem modeli Lexus GS/Toyota Aristo, Lexus IS300, Lexus SC/Toyota Soarer, Toyota Crown, Toyota Crown Majesta, Toyota Chaser oraz wielu innych modeli, które w większości nigdy nie trafiały na europejskie rynki.
Czym różni się 1JZ od 2JZ?
Silnik 2JZ różni się od 1JZ głównie większą pojemnością: w motorach 1JZ pojemność wynosiła 2,5 litra, a w wersji 2JZ już 3 litry, co przełożyło się na wzrost jego mocy – w najmocniejszych modelach – 2JZ-GTE – wytwarzał aż 451 Nm i 320 KM. Podobieństw między nimi jest jednak więcej niż różnic. Oba silniki były dostępne w wersji FSE z bezpośrednim wtryskiem paliwa, turbodoładowanej GTE i wolnossącej GE. Posiadały też 24 zawory, aluminiową głowicę z dwoma wałkami rozrządu oraz żeliwny, pancerny blok. Oba charakteryzowały się świetnymi możliwościami tuningowymi i były produkowane z systemem zmiennych faz rozrządu.
Ile kosztuje zakucie 2JZ?
Zakucie silnika to rodzaj mechanicznej modyfikacji, polegającej na wymianie fabrycznych, standardowych korbowodów i tłoków na specjalnie zaprojektowane części wyprodukowane ze stali i z innych wytrzymałych tworzyw. Dzięki temu zwiększa się trwałość jednostki napędowej i jej odporność na wysokie obciążenia, a w efekcie maleje ryzyko awarii. Koszt zakucia silnika zależy od specyfikacji, typu i przeznaczenia pojazdu. W przypadku aut osobowych cena rozpoczyna się od około 10000 złotych, z kolei zakucie silnika 2JZ w samochodach luksusowych, sportowych albo przygotowywanych do sportów motorowych i szybkiej jazdy, może wynieść nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych.
Ile wytrzymuje 2JZ bez zakucia?
Szacuje się, że silnik 2JZ może wytrzymać bez zakucia nawet do 450 KM w wersji GE i do 700 KM na GTE.
Ile mocy ma silnik 2JZ?
Silnik 2JZ w wariancie GTE charakteryzował się mocą 280 KM. Jest to jednak parametr katalogowy, podawany wyłącznie ze względu na niepisaną umowę, którą w latach 90. ubiegłego wieku zawarli producenci motoryzacyjni. Zakładała ona ograniczenie mocy silnika właśnie do 280 KM. W rzeczywistości jednak seryjne motory 2JZ-GTE miały aż 320 KM i prędkość przekraczającą 250 km/h.
Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20