Samochód z napędem na tył czy na przód – który wybrać?
Pierwsze samochody konstruowano, wykorzystując tylny napęd. Pojazdy z napędem na przód charakteryzować mogą się tzw. nadsterownością. Które z tych rozwiązań jest bezpieczniejsze? Zobacz porównanie: tylni i przedni napęd – jakie są różnice?
Spis treści:
1. Napęd na przód czy tył samochodu – różnice
2. Napęd na tył – wady i zalety
3. Przedni napęd – wady i zalety
4. Napędy w samochodzie. Kilka słów na koniec
Czym różni się samochód z napędem na tył od tego z napędem z przodu? Jak wypada w porównaniu z pojazdami napędzanymi na cztery koła? Pierwotnie w samochodach stosowano wyłączenie napęd na tył. Doświadczeni kierowcy podkreślają, że ten rodzaj napędu zapewnia bezpieczniejszą jazdę. Jednak nie dla wszystkich! Co więc wybrać: napęd na przód czy na tył? Poznaj wady i zalety obydwu układów.
Napęd na przód czy tył samochodu – różnice
Czym właściwie różni się napęd na tył od napędu na przód pod kątem technicznym? Auto z napędem na tył (tzw. RWD, czyli Rear Wheel Drive) ma najczęściej zamontowany silnik wzdłużnie nad przednią osią samochodu. Stamtąd wał przenosi moc silnika na półoś, która napędza tylne koła.
Natomiast samochody z napędem na przód (FWD, a więc Forward Wheel Drive) mają zamontowany silnik wzdłużnie lub poprzecznie. W tym układzie wprawiane są w ruch przednie koła za pomocą półosi.
Warto też wspomnieć o samochodach z napędem na cztery koła, określany często jako 4x4. Tu moment obrotowy rozdzielany jest między przednią a tylną oś. Tego rodzaju układ może być symetryczny – siła rozdzielana jest równo między osie albo niesymetryczny – moc kierowana jest w zależności od potrzeb. Napęd na cztery koła dość często stosuje się w samochodach do jazdy specjalnej, np. w pojazdach terenowych. Mają one bardzo dobrą przyczepność, a także wysoką sprawność podczas wykonywania manewrów.
Pojazdy z napędem na tył mają z reguły mniej miejsca w tylnej części, z kolei te napędzane na przód są bardziej kompaktowe, mogą pomieścić znacznie więcej w bagażniku, a ich kabiny są bardziej przestrzenne. Dużą różnicę odczuwa się także podczas samej jazdy. Auta z napędem na tył mają zazwyczaj dużą sterowność przednich kół.
Sprawdź także: Regeneracja mostów napędowych. Wszystko, co musisz wiedzieć
Napęd na tył – wady i zalety
Dlaczego warto rozważyć samochód z napędem na tył? Ten tradycyjny model napędu uznaje się za bardzo bezpieczny. W układzie tym zostaje zachowana równowaga. Tylny napęd sprawia, że opony zużywają się równomiernie. Dzięki temu opony mogą osiągnąć większe przebiegi. Cały pojazd jest dobrze wyważony, a zawieszenie jest w mniejszym stopniu narażone na przeciążenia. Z przodu samochód obciążony jest silnikiem, z tyłu – rozbudowaną osią.
Wielu kierowców, zwłaszcza doświadczonych, uważa, że prowadzenie auta z tylnym napędem daje większą kontrolę oraz precyzję podczas jazdy. To przednie koła odpowiadają za sterowanie i dzięki temu, że są wolne od napędu, mają pełną zwrotność. Auta z napędem na tył dobrze zachowują się podczas przyspieszania i hamowania. A to dlatego, że ciężar samochodu przeniesiony jest na tył.
Powszechnie uznaje się, że samochody z napędem na tył przeznaczone są głównie dla kierowców, którzy czerpią przyjemność z jazdy, a motoryzację traktują bardziej jako sport niż aspekt codziennego życia.
Dużą różnicę, jeżeli chodzi o napęd tylny i przedni, można odczuć zwłaszcza w zimie, na śniegu i lodzie. Tylny napęd daje większą kontrolę i zmniejsza ryzyko wpadnięcia w poślizg. Jednak gdy już do tego dojdzie, samochód jest narażony na gwałtowny obrót. I to pierwsza z wad napędu na tył.
Zdania na temat zachowania bezpieczeństwa jazdy w zimie samochodem z napędem na tył są podzielone. W czasie poślizgu dochodzi do zjawiska nadsterowności. Doświadczeni kierowcy, którzy umieją wyczuć swój pojazd, uważają to za zaletę, mniej doświadczeni — za wadę.
Co jeszcze należy zapisać na liście wad napędu na tył? Takie rozwiązanie jest droższe, dlatego coraz częściej w samochodach spotyka się napęd na przód. Dodatkowo trzeba wspomnieć, że umieszczenie wału napędowego w podłodze zajmuje sporo miejsca, przez co w kabinie jest mniej miejsca. Często też zauważa się, że tył samochodu jest za mało dociążony, zwłaszcza gdy w samochodzie znajduje się tylko kierowca lub kierowca z pasażerem z przodu.
Dowiedz się również: Uszkodzony wał napędowy. Objawy, przyczyny i naprawa awarii |
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
Przedni napęd – wady i zalety
Co zatem przemawia za nabyciem samochodu z napędem z przodu? Przede wszystkim cały układ zajmuje mniej miejsca. Dlatego stosuje się go głównie w pojazdach kompaktowych, a także w hatchbackach (samochodach z dużymi i przestronnymi bagażnikami). W kabinie auta z napędem przednim jest naprawdę sporo miejsca, co zapewnia komfort jazdy pasażerom.
Pojazdy napędzane z przodu uważa się za bardziej podsterowne i zwykle lepiej prowadzi się je początkującym czy mało doświadczonym kierowcom. Koła sterowne, czyli przednie, są bardzo dobrze dociążone, co zwiększa kontrolę podczas jazdy. Zwłaszcza w sytuacji poślizgu.
W świecie motoryzacji uznaje się, że samochody z napędem przednim są bezpieczniejsze. Dlatego większość produkowanych aut, zwłaszcza małych i średnich, ma właśnie to rozwiązanie.
Samochody z napędem na przód gorzej radzą sobie na trasie, zwłaszcza przy przyspieszaniu oraz hamowaniu. Powodem tego zjawiska jest to, że większość masy pojazdu znajduje się na przedniej osi. To też może powodować niesymetryczne zużywanie przednich opon, a co za tym idzie – osiąganie przez ogumienie mniejszych przebiegów.
Pojazdy z napędem przednim mają dość skomplikowaną budowę pod maską. Mówiąc wprost – jest tam dość ciasno. To sprawia zwykle większe trudności serwisantom, którzy muszą dostać się do podzespołów. Sam kierowca może odczuwać drgania kół na kierownicy, co może zmniejszać komfort jazdy.
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!
Napędy w samochodzie. Kilka słów na koniec
Jaki samochód lepiej kupić: z napędem na przód czy na tył? Dyskusja na temat tego, które rozwiązanie jest bezpieczniejsze, bywa niezwykle zaciekła – w końcu ilu kierowców tyle opinii. Powszechnie uznaje się, że to samochody z przednim napędem są bezpieczniejsze – zwłaszcza w warunkach zimowych. Przednionapędowe pojazdy dają większą kontrolę kierowcy w sytuacji poślizgu, a także są bardziej skuteczne podczas hamowania na śniegu.
Inny punkt widzenia przedstawiają doświadczeni kierowcy, którzy doskonale czują swój pojazd. Ci twierdzą, że komfort i większe bezpieczeństwo jazdy dają samochody z napędem na tył. Tego rodzaju auta są lepiej wyważone, a pojawiająca się w nich nadsterowność daje duże pole do popisu.
Sprawdź też: ubezpieczenie komunikacyjne Zgierz, OC Opel
Niezależnie od tego, czy posiadasz samochód z napędem na tył, czy na przód, potrzebujesz obowiązkowego ubezpieczenia OC. Zapoznaj się z ofertą LINK4. Skorzystaj z naszego Kalkulatora i w łatwy sposób wylicz wysokość składki. Jeżeli potrzebujesz pomocy, możesz porozmawiać bezpośrednio z konsultantem pod numerem 22 444 44 44. Kontakt telefoniczny to także idealny sposób, aby wykupić polisę. Jeśli preferujesz rozmowy osobiste, spotkaj się z agentem współpracującym z LINK4.
Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.
Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20