Regeneracja sprzęgła. Na czym polega i ile kosztuje?
Sprzęgło to jeden z podstawowych podzespołów samochodu z ręczną skrzynią biegów. Z biegiem lat i kilometrów ulega ono stopniowemu zużyciu. Alternatywną opcją dla jego wymiany jest regeneracja sprzęgła.
Spis treści:
1. Jaką funkcję pełni sprzęgło?
2. Na czym polega regeneracja sprzęgła?
3. Kiedy robić regenerację sprzęgła?
4. Regeneracja sprzęgła. Kilka słów na koniec
Większość sprzęgieł montowanych w samochodach fabrycznie, bez żadnego kłopotu znosi przebiegi rzędu 150-200 tys. km. Rzecz jasna to, jak długo będziesz w stanie użytkować fabryczne sprzęgło, jest uzależnione od tego, w jakich warunkach będzie przebiegać jego eksploatacja. Jeżeli często ruszasz agresywnie spod świateł lub większość kilometrów pokonujesz w miejskich korkach, sprzęgło ulegnie zużyciu znacznie szybciej.
Naprawa sprzęgła, które uległo zużyciu, zwykle wiąże się z dość sporym wydatkiem. Jeżeli w swoim samochodzie masz zwykłe sprzęgło, które nie współpracuje z kołem dwumasowym, to koszt wymiany podzespołu nie powinien przekroczyć 2 tys. złotych. Ze znacznie wyższymi kosztami musisz liczyć się, jeżeli sprzęgło w Twoim samochodzie połączone jest ze wspomnianym wyżej kołem dwumasowym. W takim wypadku koszty bez problemu mogą sięgnąć kilku tysięcy złotych.
Z tego powodu kierowcy często szukają sposobów na obniżenie kosztów wymiany zużytych elementów. Alternatywą jest zakup części zamiennej dla oryginalnego sprzęgła w niższej cenie. Innym sposobem na zaoszczędzenie pieniędzy na naprawie jest regeneracja tarczy sprzęgła. Jeżeli chcesz się dowiedzieć, na czym ona polega oraz w jakiej sytuacji warto ją przeprowadzić, to zapraszamy do zapoznania się z naszym artykułem.
Jaką funkcję pełni sprzęgło?
Rolą sprzęgła w samochodzie jest utworzenie rozłącznego połączenia pomiędzy wałem napędowym silnika a skrzynią biegów. Można wyróżnić wiele różnych rodzajów sprzęgieł, ale w przypadku samochodów stosowane są głównie sprzęgła cierne, które za pomocą tarcia pomiędzy dwoma tarczami przenoszą moment obrotowy pomiędzy silnikiem a skrzynią. W przypadku samochodów ze skrzynią automatyczną starszego typu stosuje się również sprzęgła hydrokinetyczne, w których to specjalny olej odpowiada za przenoszenie momentu obrotowego.
Dlaczego w samochodach stosuje się rozłączne połączenie między silnikiem a skrzynią biegów? Wynika to z charakterystyki pracy silnika spalinowego, która wymusza stosowanie skrzyni biegów. Jeżeli skrzynia i silnik byłyby połączone ze sobą na stałe, to zmiana przełożenia lub zatrzymanie samochodu bez wyłączenia silnika byłoby niemożliwe.
Typowe sprzęgło samochodowe składa się z tarczy ciernej, tarczy dociskowej, koła zamachowego, oprawy, sprężyny talerzowej, sprężyny obwodowej oraz mechanizmu wyciskowego.
Koło zamachowe umiejscowione jest po stronie silnika razem z tarczą dociskową. Po stronie skrzyni biegów znajduje się tarcza cierna, która przenosi moment obrotowy z silnika na skrzynię. Rozłączenie połączenia między tymi dwoma zespołami następuje w momencie, w którym kierowca naciska pedał sprzęgła. W ten sposób wywierana jest siła na mechanizm wyciskowy, który dociska sprężynę talerzową, w ten sposób przerywając połączenie między skrzynią biegów a silnikiem.
Zobacz także: Dekontaminacja lakieru. Co to jest i jak wykonać ją prawidłowo?
Na czym polega regeneracja sprzęgła?
Naprawa sprzęgła obejmująca jego regenerację, może mieć bardzo różny zakres. Wszystko zależy od tego, które elementy całego podzespołu uległy zużyciu. W grę może wchodzić jedynie regeneracja tarcz sprzęgłowych, ale również regeneracja docisku sprzęgła. Dlatego przed przystąpieniem do naprawy mechanik musi rozebrać wszystkie elementy sprzęgła, a następnie ocenić stopień ich zużycia oraz to, czy nadają się one do regeneracji, czy nie.
Najczęściej wykonywana jest regeneracja tarczy sprzęgła. Cena takiej operacji to około 300 zł. Polega ona na rozebraniu tarczy oraz dokładnym jej oczyszczeniu. Następnie mechanik musi wymienić zużyte okładziny cierne sprzęgła oraz sprężynki, które odpowiedzialne są za tłumienie drgań skrętnych. Aby regeneracja tarcz sprzęgłowych przyniosła oczekiwany skutek, należy skorzystać z najwyższej jakości materiałów i części. Wykonanie całej naprawy, jak najtaniej może skończyć się tym, że po kilku tysiącach kilometrów problem ze sprzęgłem powróci.
Jeżeli mechanik po oględzinach sprzęgła zadecyduje, że zużyty jest też docisk, to również ten element powinna objąć regeneracja sprzęgła. Cena naprawy docisku powinna być podobna co w przypadku odnowienia tarczy. Polega ona na zastąpieniu sprężyny talerzowej oraz pierścienia dociskowego. Regeneracja docisku sprzęgła obejmuje też zwykle wymianę łożyska oporowego.
Warto jeszcze raz podkreślić, że dobrze wykonana regeneracja sprzęgła musi opierać się na wysokiej jakości materiałach. Dlatego też decydując się na tego typu usługę, nie warto sugerować się tylko i wyłącznie jej ceną. Naprawa sprzęgła, która ma zapewnić Ci kolejne tysiące kilometrów bezproblemowej jazdy, musi odpowiednio kosztować.
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
Kiedy robić regenerację sprzęgła?
Jak ocenić to, czy w Twoim samochodzie konieczna będzie regeneracja tarczy sprzęgła lub innych jego elementów? Najprościej mówiąc, im wcześniej zauważysz objawy zużytego sprzęgła, tym większa jest szansa na to, że uda się je zregenerować bez konieczności jego wymiany.
Najczęstszym objawem, który towarzyszy zużyciu sprzęgła jest jego tzw. ślizganie się. Można je zaobserwować w momencie ruszania z miejsca oraz gwałtownego przyspieszania. Jak objawia się ślizganie sprzęgła? Jeżeli w momencie wciskania pedału gazu obroty silnika rosną, ale jednocześnie samochód nie przyspiesza, to prawdopodobnie sprzęgło w Twoim samochodzie jest już mocno zużyte.
Jeżeli zużyta jest jedynie tarcza cierna lub tłumiki drgań to prawdopodobnie z regeneracją nie powinno być żadnych problemów. Kłopotliwe mogą okazać się jedynie uszkodzenia mechaniczne, takie, jak np. pęknięta piasta sprzęgła. W takim wypadku regeneracja może nie być możliwa.
Kiedy usługa odnowy sprzęgła jest najbardziej opłacalna? Jeżeli masz rzadki samochód o stosunkowo dużej mocy, to powinieneś zastanowić się, czy zamiast wymiany nie byłaby regeneracja sprzęgła. Cena sprzęgieł do samochodów dysponujących wysoką mocą jest często zawrotna nawet w przypadku zamienników. Dodatkowo podczas regeneracji możesz zlecić zastosowanie lepszych okładzin ciernych, które w przypadku tuningu silnika pozwolą na przeniesienie jeszcze większego momentu obrotowego.
Przeczytaj również: Glinkowanie lakieru – co to jest i kiedy warto to zrobić?
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!
Regeneracja sprzęgła. Kilka słów na koniec
Sprzęgło jest jednym z najważniejszych podzespołów każdego samochodu wyposażonego w manualną skrzynię biegów. Niestety w trakcie eksploatacji ulega ono stopniowemu zużyciu, co w dłuższej perspektywie może prowadzić do problemów z ruszaniem, zmianą biegów, a ostatecznie nawet do całkowitego unieruchomienia samochodu.
Jeżeli zaobserwowałeś w swoim samochodzie takie objawy jak np. ślizganie się sprzęgła, to może to świadczyć o jego nadmiernym zużyciu. W takiej sytuacji masz tak naprawdę dwa wyjścia: wymiana całego podzespołu lub regeneracja tarczy sprzęgła. Cena takiej operacji jest zwykle znacznie niższa niż zakup nowego elementu, a jej poprawne wykonanie może zagwarantować kolejne tysiące kilometrów bezproblemowej jazdy.
Szukasz korzystnej oferty na ubezpieczenie OC lub kończy się Twoja polisa AC? Kalkulator, który znajdziesz na stronie www.link4.pl, ułatwi Ci sprawdzenie oraz porównanie konkretnych propozycji. Zachęcamy również do zapoznania się z bogatą ofertą innych ubezpieczeń od LINK4.
Sprawdź kalkulator OC dostępny na naszej stronie, aby obliczyć wysokość składki.
Ubezpieczenie Autocasco dostępne w LINK4 tylko w pakiecie z OC. Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.
Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20