Regeneracja mostów napędowych. Wszystko, co musisz wiedzieć
W każdym samochodzie moc z silnika musi być w jakiś sposób przekazana na koła. Przeniesienie napędu wymaga zastosowania łącznika między jednostką, skrzynią a kołami. Rolę takiego połączenia pełni most napędowy. Obecnie w samochodach stosuje się niezależne zawieszenia kół, ale terenówki czy ciężarówki nadal korzystają z klasycznych mostów sztywnych. Jak wygląda regeneracja mostów napędowych i na co zwrócić uwagę?
Spis treści:
1. Regeneracja mostów napędowych – na czym polega?
2. Regeneracja mostów napędowych – cena
3. Samodzielna naprawa mostów napędowych – instrukcja krok po kroku
4. Regeneracja mostów napędowych – podsumowanie
Na początku wyjaśnijmy, czym właściwie jest most napędowy. Często mylony jest on bowiem wyłącznie z „klasycznym” mostem sztywnym, który ma charakterystyczną budowę i łatwo go rozpoznać nawet laikom motoryzacyjnym. Takie skojarzenie to tylko po części prawda. W rzeczywistości mianem mostu napędowego określa się zespół współgrających ze sobą elementów zawieszenia i napędu, które razem tworzą wspólny „organ”. Faktem jednak jest, że popularne słowo „most” najczęściej kojarzy się z takim sztywnym, gdzie wpływ na jedno koło, ma to po przeciwnej stronie osi i odwrotnie. Jednak w autach z niezależnym zawieszeniem, czyli praktycznie w większości osobówek, również występuje most napędowy, ale o nieco innej budowie. Ten element można podzielić też na tylny, środkowy, a także przedni most napędowy.
Klasyczny tylny most napędowy sztywny, to bardzo wytrzymała konstrukcja, charakteryzująca się prostą budową. W jego skład wchodzą takie elementy jak: mechanizm różnicowy, czyli popularny „dyferencjał”, przekładnia główna, pochwa reakcyjna i półosie.
Regeneracja mostów napędowych – na czym polega?
Naprawa mostów napędowych zależna jest od rodzaju takiego mostu. Skupmy się jednak na klasycznym sztywnym moście napędowym, stosowanym w autach terenowych, ciężarówkach czy autach dostawczych. Ten element nie ma łatwego zadania, gdyż przenosi duże obciążenia i pracuje często w bardzo trudnych warunkach, zwłaszcza jeśli używany jest do jazdy terenowej.
Jak rozpoznać usterkę mostu? Pierwsze objawy dotrą do użytkownika zapewne „na słuch”. Jeśli w trakcie jazdy wydobywa się nieprzyjemny szum, a podróż autem staje się coraz głośniejsza – może być to spowodowane koniecznością zajrzenia do środka opisywanego w tym materiale elementu. Problemy mogą pojawić się również na różnego rodzaju połączeniach, gdzie zawiedzie uszczelnienie i zacznie wyciekać olej. Zła kondycja mostu często spowodowana jest brakiem odpowiedniej konserwacji. Mowa tu przede wszystkim o wymianach oleju w dyferencjale zgodnie z zaleceniami producenta, czy nagrzewaniu się przekładni głównej. Również bardzo agresywna czy typowo offroadowa jazda nie jest łatwa dla dobrej kondycji tego modułu. Z drugiej strony jego prosta konstrukcja pozwala na takie manewry w terenie, których nie da się wykonać „zwykłym” samochodem.
Co jednak może się zepsuć w moście napędowym? Jeśli olej nie był wymieniany przez dłuższy czas, to zapewne dawno stracił swoje właściwości. Skutkiem tego przekładnie zębate mogą zacząć się ścierać i powodować powstawanie opiłków metalu, które z kolei mają negatywny wpływ na cały układ. Przez to samochód może np. zacząć gorzej przyspieszać. Nieprawidłowa eksploatacja może doprowadzić nawet do połamania zębów przekładni zębatych lub rozpadnięcia się łożysk.
Naprawa mostu napędowego, a właściwie regeneracja, będzie polegała przede wszystkim na demontażu go z auta. Nastąpi otworzenie mostu i wylanie starego oleju z dyferencjału. Elementy tego układu zostaną rozebrane na części pierwsze, a każdy najmniejszy komponent będzie poddany dokładnej weryfikacji i analizie.
Jeżeli będzie to konieczne, to uszkodzone elementy mostu zostaną wymienione na nowe. Te, które nie wykażą oznak nadmiernego zużycia, zostaną zamontowane na swoje miejsce. Mowa tu o całych półosiach, przekładni planetarnej, kołach zębatych czy innych elementach mających bezpośredni wpływ na prawidłowe funkcjonowanie mostu. Do obowiązków mechanika wykonującego zabieg regeneracji będzie należało również wyregulowanie przekładni, napięcia łożysk czy półosi. Po wykonaniu tych czynności most napędowy powinien zostać poskładany, ze szczególnym zwróceniem uwagi na dokładne uszczelnienie.
Sprawdź również: Uszkodzony wał napędowy. Objawy, przyczyny i naprawa awarii
Regeneracja mostów napędowych – cena
Ceny regeneracji mostów napędowych z reguły nie należą do najniższych. Jednak sam nowy most to jeszcze wyższe koszty, zatem odpowiednio wczesna regeneracja może uratować Twój portfel przed nadmiernymi wydatkami. Wiele zależy również od tego, co konkretnie uległo awarii. Ceny z reguły zaczynają się od 500 zł za samo rozebranie mostu i podstawową diagnostykę, a kończą nawet na 3000 zł, jeżeli znaczna część elementów nadawała się do wymiany. Warto jednak wybrać zaufany warsztat, a nawet firmę, która specjalizuje się wyłącznie w regeneracji tego elementu. Jak zapłacić mniej? Aby zmniejszyć koszty przynajmniej o robociznę, możesz podjąć się samodzielnej regeneracji mostu. O czym konkretnie mowa? O tym przeczytasz poniżej.
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
Samodzielna naprawa mostów napędowych – instrukcja krok po kroku
Samodzielna naprawa tylnego mostu napędowego nie należy do najłatwiejszych czynności. Most trzeba wyjąć z samochodu, a sam element nie jest lekki. Nie obejdzie się więc bez solidnego zaplecza mechanicznego oraz podnośnika samochodowego. Poza tym każdy samochód może nieco różnić się budową mostu i spowoduje to konieczność zastosowania nieco innego podejścia do regeneracji. Niestety nie wszystkie czynności da się zrobić bez specjalistycznych narzędzi przystosowanych do regulacji łożysk czy przekładni mostu. Dlatego też opisujemy ten zabieg bardzo powierzchownie, gdyż każdy z przypadków wymaga specjalistycznej wiedzy mechanicznej.
Jest jednak możliwość samodzielnej regeneracji, polegająca na wstrzyknięciu do dyferencjału zalanego nowym olejem, specjalistycznego preparatu zapobiegającego negatywnym skutkom tarcia metalu o metal. Mowa tu o środku zwanym ceramizerem. Działa on jednak zapobiegawczo dopiero po wykonaniu wymaganych napraw mostu i nie zastąpi profesjonalnej regeneracji. Ceramizery różnych marek można kupić w sklepach z częściami motoryzacyjnymi. Ich działanie polega na utworzeniu specjalnej powłoki ochronnej mającej utrzymać w dobrym stanie współpracujące ze sobą elementy.
Przeczytaj także: Uszkodzony przegub wewnętrzny. Objawy, przyczyny i wymiana
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!
Regeneracja mostów napędowych – podsumowanie
Jak widzisz, mosty napędowe, mimo swojej wytrzymałości, potrafią wykazywać oznaki zużycia. Mowa tu raczej o pojedynczych podzespołach takiego układu. Jeżeli zauważysz objawy świadczące o konieczności regeneracji mostu napędowego, nie zwlekaj z diagnostyką i naprawą, tylko dokonaj regeneracji jak najszybciej, zanim zaczną zużywać się kolejne elementy.
Sprawdź również: rejestracja samochodu Bydgoszcz, OC Honda
Naprawa i dbałość o stan techniczny pojazdu to nie jedyne aspekty, o których musi pamiętać kierowca. Równie ważne jest ubezpieczenie samochodu. Szukasz polisy AC? Skorzystaj z Kalkulatora LINK4 i oblicz składkę z zakresem dopasowanym do Twoich potrzeb. Jeśli masz pytania, zadzwoń pod 22 4444444 i skorzystaj z pomocy naszych doradców, którzy chętnie pomogą w wyliczeniu oferty. Możesz też osobiście spotkać się z agentem współpracującym z LINK4. Zapoznaj się z pełną ofertą LINK4, gdzie oprócz ubezpieczeń komunikacyjnych, znajdziesz ubezpieczenia mienia.
Ubezpieczenie Autocasco dostępne w LINK4 tylko w pakiecie z OC. Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU, dostępne są na stronie www.link4.pl.
Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20