Przegrzanie silnika. Objawy, skutki i postępowanie
Przegrzanie silnika to niebezpieczna sytuacja, która może doprowadzić do poważnego uszkodzenia jednostki napędowej. Dlatego dzisiaj przyjrzymy się przyczynom, objawom oraz sposobom usunięcia tej usterki.
Spis treści:
1. Przegrzanie silnika. Objawy i przyczyny
2. Przegrzany silnik – co należy zrobić?
3. Czym może skutkować przegrzanie silnika?
4. Przegrzanie silnika – kilka słów na koniec
Nie ma nic gorszego podczas jazdy, gdy nagle zauważysz wydobywającą się parę spod maski, a kontrolka temperatury w silniku zaczyna świecić. Kontynuowanie jazdy w takiej sytuacji nie jest ani rozsądne, ani bezpieczne. Powinieneś wówczas zjechać na pobocze i poczekać aż silnik ostygnie. A co potem? Tego dowiesz się z naszego artykułu.
Przegrzanie silnika. Objawy i przyczyny
Zanim widok przed przednią szybą zasłoni Ci obłok białej pary spod maski, możesz rozpoznać problemy z przegrzewaniem się silnika. Usterka ta daje kilka bardzo czytelnych objawów, dzięki którym jesteś w stanie zawczasu zareagować. Do najczęściej występujących należy wzrost temperatury w silniku, jaką możesz obserwować na wskaźniku znajdującym się na desce rozdzielczej. Kolejnym objawem jest częste zapalanie się kontrolki ostrzegającej o nieprawidłowym działaniu układu chłodzenia. To symbol termometru z pofalowanymi liniami.
Kolejnymi objawami, które powinny wzbudzić Twoją czujność to powolna reakcja silnika na naciskanie pedału gazu. Jednostka napędowa może także przerywać, szarpać czy też tracić nagle moc. Zauważysz również że silnik jest słabszy i by utrzymać tę samą prędkość, musisz zwiększać obroty. A co odpowiada za takie objawy? Przyczyn przegrzewania się silnika może być kilka. Nie można wskazać tylko jednego głównego powodu, dla którego wzrasta temperatura silnika w Twoim aucie.
Często powodem przegrzewania się silnika jest niski poziom płynu chłodniczego. Może on wyciekać z układu chłodzenia, np. z powodu jego nieszczelności lub niedrożności. Nie musi to być duże pęknięcie, czasem wystarczy niewielki otwór, przez który z czasem wycieknie duża ilość płynu chłodniczego. Dlatego też warto regularnie sprawdzać jego poziom i w razie ubywania uzupełniać i jak najszybciej udać się do warsztatu, w celu ustalenia przyczyny. Nie można takich objawów bagatelizować, gdyż szybki mały przeciek może doprowadzić do zagrzania się i uszkodzenia całej jednostki napędowej.
Inną przyczyną zagotowanego silnika może być niesprawny wentylator. Zamiast chłodzić powietrze doprowadzane do komory spalania albo wcale tego nie robi, albo jest ono niedostatecznie schładzane. W takim przypadku temperatura w komorze spalania rośnie, a efektem tego może być zagotowany silnik. By upewnić się, że faktycznie taka jest przyczyna, najlepiej jest sprawdzić bezpiecznik odpowiedzialny za działanie obwodu zasilania wentylatora. Jest to najczęstsza przyczyna awarii tego podzespołu.
Także uszkodzona pompa wody może mieć wpływ na wzrost temperatury we wnętrzu silnika. Wadliwie działać może też termostat lub czujnik temperatury. O tym, co jest ostateczną przyczyną zagotowywania się silnika w aucie, powinien stwierdzić mechanik po przeprowadzeniu oględzin oraz diagnostyki.
Zobacz też: Zatarty silnik. Objawy, przyczyny i naprawa awarii
Przegrzany silnik – co należy zrobić?
Jednak jak postąpić, gdy kontrolka przegrzania silnika zapali się na desce rozdzielczej Twojego samochodu? Nie należy wówczas kontynuować jazdy. Zjedź na pobocze, ale przez jakiś czas nie wyłączaj jeszcze silnika. Otwórz maskę, by zapewnić dopływ zimnego powietrza do komory z jednostką napędową. Dopiero gdy temperatura zacznie spadać, możesz wyłączyć zapłon. Chyba że pomimo zatrzymania się i pozostawienia auta na wolnych obrotach, temperatura w silniku nadal rośnie, wtedy natychmiast go zgaś.
Sprawdź w zbiorniczku wyrównawczym czy znajduje się w nim płyn chłodniczy oraz, czy pod samochodem widoczne są ślady wycieku. Jeżeli na oba te pytania odpowiedź brzmi nie, możesz spróbować bardzo ostrożnie dolać płynu chłodniczego. Do odkręcenia zakrętki zbiornika użyj rękawiczek, gdyż temperatura płynu w jego wnętrzu może wynosić nawet ponad 100 stopni Celsjusza. Dolewanie zawsze powinno odbywać się, gdy silnik jest całkowicie zimny. W innym razie istnieje ryzyko jego uszkodzenia. Korek odkręcaj powoli i z zachowaniem ostrożności, gdyż wysokie ciśnienie w układzie może doprowadzić do niekontrolowanego rozprężenia i rozlania płynu. A to grozi poważnymi oparzeniami.
Pewne usterki możesz tymczasowo naprawić samodzielnie. Jeżeli okazało się, że wyciek spowodowany jest uszkodzeniem przewodu, możesz zakleić miejsce pęknięcia wodoodporną taśmą klejącą. Gdy winna jest nieszczelna chłodnica, możesz spróbować użyć specjalnych preparatów uszczelniających. Jednak działają one tylko w przypadku bardzo małych uszkodzeń. Sprawdź także, czy wszystkie opaski uciskowe na przewodach układu chłodniczego są ciasno ułożone i czy się nie poluzowały.
W przypadku gdy problem leży po stronie pompy wodnej, a w szczególności zerwanego paska jej napędu, możesz założyć nowy naciąg lub poprawić istniejący. Jeżeli w Twoim aucie pompa znajduje się na pasku rozrządu, niestety nie masz takiej możliwości. Sprawdź także wlot powietrza, często bowiem zdarza się, że zostanie on zasłonięty przez nieczystości zebrane na drodze. Kawałki folii, papieru lub innych trudno przepuszczalnych materiałów. W takim wypadku masz szczęście, gdyż zdarzyło Ci się jednorazowe przegrzanie silnika. A do tego usunięcie jego przyczyny jest bardzo proste.
Niestety jednak nie wszystkie awarie dasz radę usunąć w swoim garażu. Jeżeli nastąpiło poważne uszkodzenie pompy wody lub wentylatora, czy też nieszczelność chłodnicy jest dość duża, będziesz musiał odwiedzić warsztat samochody. Tak samo jest w sytuacji, gdy za zagotowanie silnika odpowiada popsuty termostat, czy też sprzęgło wentylatora chłodnicy.
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
Czym może skutkować przegrzanie silnika?
Lista ewentualnych awarii w przypadku przegrzania silnika jest bardzo długa. Jednak to, co uszkodzi się w takim przypadku w Twoim samochodzie, zależy od wielu czynników. Przede wszystkim od przyczyny, jak i od skali tego, jak bardzo podniosła się temperatura w komorze spalania. Jednak trzeba się liczyć z takimi uszkodzeniami jak pęknięcia głowicy silnika, uszkodzenie pompy wody, bardzo prawdopodobne jest także zerwanie paska rozrządu, czy też zatarcie układu korbowo-tłokowego.
Niestety naprawy wspomnianych podzespołów nie należą do tanich. Jedynym sposobem ich uniknięcia jest częste kontrolowanie stanu i poziomu płynu chłodniczego w zbiorniczku wyrównawczym. Oraz reagowanie w wypadku nawet najmniejszych wahań temperatury w komorze spalania w silniku.
Sprawdź także: Płukanie silnika. Kiedy i jak powinno się to robić?
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!
Przegrzanie silnika – kilka słów na koniec
Wiesz już jak zachować się, gdy Twoje auto ma przegrzany silnik. Objawy, sposoby radzenia oraz konsekwencje takiej awarii – o tym wszystkim dowiedziałeś się z naszego artykułu. Pamiętaj o ostrożności i szybkiej reakcji, a być może uchronisz się przed poważnymi konsekwencjami.
W wielu nieprzewidzianych sytuacjach na drodze pomoc gwarantuje Ci ubezpieczenie samochodowe Assistance, wykupione w LINK4. Zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą. Z pewnością znajdziesz polisy spełniające Twoje oczekiwania. Już dziś ubezpiecz Swoje auto w LINK4 i jedź bezpiecznie!
Skorzystaj z naszego kalkulatora, by wyliczyć swoją składkę!
Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.
Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20