Prowadnice hamulcowe - czym są i jak o nie dbać?
Większość samochodów osobowych wykorzystuje hamulce tarczowe, które zastąpiły modele bębnowe. Głównymi elementami układu hamulca tarczowego są tarcza i prowadnice hamulcowe. Jaką funkcję pełnią te drugie i jak je serwisować? Dowiesz się tego z dzisiejszego wpisu.
Spis treści:
1. Czym są prowadnice hamulcowe?
2. Czym smarować prowadnice hamulcowe?
3. Prowadnice hamulcowe – objawy usterki
4. Prowadnice hamulcowe. Kilka słów na koniec
Zaciski hamulcowe przeznaczone są do pracy w trudnych warunkach takich jak działanie wysokich temperatur. Nagrzewają się podczas hamowania, podobnie jak inne części całego układu hamulcowego. Osadza się na nich brud, kurz, piasek i inne zanieczyszczenia. Muszą być również wystarczająco mocne, aby wytrzymać duże siły. Dlatego też, prowadnice hamulcowe, które umożliwiają ruch zacisków, powinni być odpowiednio smarowane.
Sprawdź także: Wymiana linki hamulca ręcznego. Instrukcja krok po kroku
Czym są prowadnice hamulcowe?
Zaciski hamulcowe stanowią część układu hamulcowego i bezpośrednio wpływają na bezpieczeństwo podczas jazdy. Są przymocowane do zwrotnicy i wytwarzają energię niezbędną do wysunięcia tłoka i dociśnięcia klocków hamulcowych po obu stronach tarczy hamulcowej. Ważnym elementem tego układu są prowadnice.
Prowadnice hamulcowe to dwa, okrągłe, metalowe kołki znajdujące się na każdym zacisku hamulca, w którym umiejscowiony jest zespół tłoka. Elementy te są odpowiedzialne za utrzymanie odpowiedniego kąta, pod którym klocek hamulcowy styka się z tarczą. Jeśli zacisk nie porusza się swobodnie, winowajcą mogą być wygięte lub zakleszczone prowadnice. Nawet jeśli nie są uszkodzone, spuchnięte, ani stwardniałe mogą spowodować zakleszczenie zacisku i nierównomierne zużycie okładzin. Może być to wynikiem np. braku odpowiedniego smarowania.
Czym smarować prowadnice hamulcowe?
Smarowanie prowadnic hamulcowych powinno odbywać się regularnie. Dlatego podczas każdej wymiany okładzin należy dokładnie je obejrzeć, a w razie potrzeby sprawdzić ich stan, usunąć korozję i zabrudzenia oraz nasmarować. Jeśli dbasz o prawidłowe działanie hamulców, powinieneś zwrócić szczególną uwagę na ich czystość i smarowanie.
Jak dbać o te podzespoły? Do smarowania elementów sterujących hamulcami samochodowymi służy specjalny smar do układów hamulcowych. Środek ten zwiększa poślizg i ułatwia pracę prowadnic. Tu jednak od razu pojawia się pewna kontrowersja dotycząca ilości smaru nakładanego na urządzenia sterujące. Niektórzy eksperci zalecają stosowanie go tylko w małych ilościach i wyłącznie na samym elemencie, podczas gdy inni są dalecy od oszczędzania. Polecają oni stosowanie smaru nie tylko na samej prowadnicy, ale także lekko wciskając go w gniazda prowadnic. Obie szkoły mają swoje racje.
Aby wybrać odpowiedni środek smarny do prowadnic, należy kierować się opisanymi poniżej wymaganiami:
smar nie może powodować korozji części gumowych, elastomerowych i plastikowych;
musi być odporny na płyn hamulcowy, wodę i inne, żrące substancje, które mogą go rozpuścić i zmyć;
musi wytrzymywać temperatury powyżej 180°C;
nie powinien tracić swoich właściwości z powodu zwiększonego obciążenia cieplnego;
ponadto musi być odporny na mróz i nie tracić swoich właściwości nawet w temperaturze -35°C i poniżej.
Jakie smary stosować?
Smary do zacisków można podzielić na kilka rodzajów. Każdy z nich zawiera substancje odpowiednie do warunków pracy różnych części zacisku hamulca tarczowego.
Pasty syntetyczne lub mineralne z dodatkiem metali
W pierwszej grupie znajdują się smary wysokotemperaturowe o właściwościach antyadhezyjnych. Ich baza jest półsyntetyczna lub mineralna. Zawierają one zagęszczacze submikronowych cząstek metali, takich jak molibden czy miedź. Zamiast metali można zastosować smary stałe, które z powodzeniem działają w wysokich temperaturach. Ta grupa obejmuje:
smary o konsystencji pasty;
pasty niezawierające metali;
smary z dodatkiem miedzi lub dwusiarczku molibdenu.
Pasty olejowe mineralne
Drugą grupę stanowią pasty smarowe na bazie syntetycznych olejów mineralnych z dodatkiem zagęszczacza bentonitowego, który zawiera kwasy tłuszczowe i cząsteczki metali. Ich cechą szczególną jest brak punktu kropienia w zakresie temperatur roboczych od -45°C do 180°C.
Pasty olejowe syntetyczne
Trzecią grupę stanowią pasty smarne przeznaczone do wszystkich ruchomych elementów zacisku hamulca tarczowego: tłoka w cylindrze, prowadnic itp. Są kompatybilne z większością materiałów na bazie gumy, elastomeru i tworzyw sztucznych. Ich skład oparty jest na wysokorafinowanych olejach syntetycznych z dodatkiem stabilnego zagęszczacza oraz dodatków o właściwościach przeciwdziałających zużyciu, przeciwutleniających i antykorozyjnych. Takie smary nie rozpuszczają się w wodzie, płynie hamulcowym, kwasach i zasadach.
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
Prowadnice hamulcowe – objawy usterki
Nie trzeba być mechanikiem, by zorientować się, że prowadnice klocków hamulcowych działają nieprawidłowo. A co za tym idzie zacisk hamulcowy, także nie pracuje, tak jak powinien. Hamulce pracują w trudnych warunkach, są narażone na wysokie temperatury i duże przeciążenia, a także zanieczyszczenia. Mogą zostać uszkodzone przez zerwane uszczelki, zakleszczone piny, pęknięcia w samej konstrukcji czy poluzowanie śrub pociągowych. Uszkodzone prowadnice do zacisków hamulcowych powodują nieprawidłowe działanie klocków hamulcowych, a tym samym wydłuża się droga hamowania.
Objawami niewłaściwego użytkowania klocków hamulcowych są:
wibracje pedału hamulca podczas hamowania,
wibracje kierownicy podczas hamowania,
problemy z utrzymaniem kierunku jazdy,
ściąganie na jedną stronę podczas hamowania,
hałas podczas hamowania.
Naprawa zacisku hamulcowego to znacznie tańsze rozwiązanie niż jego wymiana na nowy. W takim przypadku oszczędności mogą sięgać nawet 50%. Zaciski hamulcowe muszą być regenerowane przez doświadczony warsztat. Proces naprawy rozpoczyna się od dokładnego oczyszczenia wszystkich podzespołów. Usuwa się brud, kurz, rdzę i inne zanieczyszczenia. Zwykle stosuje się sprzęt do czyszczenia strumieniowego oraz specjalne detergenty i odrdzewiacze.
Następnie wymieniane są zużyte części. Uszczelki gumowe należy zastąpić na nowszy model, ale zwykle wymienia się również tłoki, odpowietrzniki i sprężyny. Szczególną uwagę należy zwrócić na uszczelki, ponieważ zapobiegają one wyciekaniu płynu hamulcowego i przedostawaniu się zanieczyszczeń do całego układu.
Czasami konieczna jest zmiana gumowych osłon prowadnic, a jeśli ten element jest skorodowany, konieczna jest wymiana na nowy. Najczęściej wystarcza tylko czyszczenie prowadnic hamulcowych. Poszczególne elementy zacisków przechodzą proces konserwacji, najczęściej w wyniku cynkowania. Dzięki temu są odporne na trudne warunki atmosferyczne. Na koniec prowadnice hamulca można pomalować farbą żaroodporną.
Dowiedz się również: EPB – czym jest elektryczny hamulec postojowy i jakie ma zalety?
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!
Prowadnice hamulcowe. Kilka słów na koniec
Jak widzisz odpowiednie serwisowanie prowadnic, ma duże znaczenie dla Twojego bezpieczeństwa na drodze. Dlatego też powinieneś o tym pamiętać. Zadbaj też o ubezpieczenie Twojego auta! W tym celu wejdź na stronę www.link4.pl i sprawdź ofertę LINK4. Możesz również spotkać się z agentem współpracującym z LINK4 lub zadzwonić pod numer 22 444 44 44. Nasi konsultanci udzielą Ci wszelkich informacji. Zachęcamy również do skorzystania z Kalkulatora na stronie LINK4, który pomoże Ci szybko wyliczyć wysokość składki.
Zobacz również: OC Tarnów, ubezpieczenie Dacia
Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl
Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20