Produkcja samochodów osobowych w Polsce – część 2
Wierzymy, że niebawem na nasze drogi powrócą samochody projektowane i produkowane w Polsce. W oczekiwaniu na to przypominamy kolejne samochody produkowane w naszym kraju, które miały i mają liczne grono fanów.
W czerwcu 1991 roku z taśm montażowych tyskiej fabryki zjechały pierwsze egzemplarze modelu Fiat Cinquecento, który miał zastąpić stary już model Fiat 126p. Produkcja Cinqucento w tyskim zakładzie trwała przez siedem lat, a łączny wolumen produkcyjny wyniósł nieco ponad 1 100 000 egzemplarzy.
Rok 1995 to okres prywatyzacji FSO oraz początek Daewoo FSO, co skutkowało rozpoczęciem produkcji takich modeli jak między innymi Daewoo Tico, Daewoo Espero, Daewoo Lanos, Daewoo Matiz.
Pod koniec 1997 roku w Fiat Auto Poland (dawne zakłady FSM Tychy – tzw. Zakład nr 2) wystartowano z modelem Fiat Seicento, nazywanym od 2005 roku Fiatem 600. Produkcję kontynuowano przez 13 lat, powstało 1 328 973 egzemplarzy, z których blisko połowa trafiła na eksport do Włoch.
Po 22 miesiącach budowy w sierpniu 1998 roku następuje uruchomienie produkcji modelu Opel Astra I Classic w fabryce Opla w Gliwicach.
Rok 2000 to początek produkcji modelu Opel Agila. Model ten powstawał wyłącznie w gliwickiej fabryce. Równolegle z Oplem Agila produkowany był również bliźniaczy model Suzuki WagonR. Agila produkowana była w gliwickim Oplu aż do kwietnia 2007 roku. Fabrykę opuściło 433 500 egzemplarzy, z czego blisko 97% trafiło na eksport.
Maj 2003 rok to rozpoczęcie produkcji modelu Fiat Panda II w tyskich zakładach Fiat Auto Poland. Model ten produkowany był do 20 grudnia 2012 roku. Łącznie wyprodukowano 2 105 085 egzemplarzy.
3 października 2003 roku fabryka Opla w Gliwicach rozpoczyna produkcję modelu Astra II Classic w 4 wersjach nadwoziowych: hatchback, sedan, kombi oraz delvan. Model produkowany był aż do końca sierpnia 2009 roku, ponad 83% egzemplarzy trafiło na eksport.
We wrześniu 2005 roku w Gliwicach rusza produkcja rodzinnego minivana jakim był Opel Zafira B. Gliwicki Opel był drugim po zakładzie w Bochum miejscem produkcji tego modelu. Produkcja trwała do lipca 2010 roku, łącznie wyprodukowano w Gliwicach 459 549 egzemplarzy tego modelu.
Fiat 500 drugiej generacji to kolejny po Pandzie bardzo udany model Fiata, który produkowany jest obecnie w fabryce w Tychach. Produkcję modelu rozpoczęto w maju 2007 roku, a jesienią 2008 roku rozpoczęła się produkcja modelu Ford KA drugiej generacji, która dzieli rozwiązania konstrukcyjne z Fiatem 500.
Po zakończeniu produkcji modelu Agila, 22 sierpnia 2007 roku w zakładzie General Motors Manufacturing Poland rozpoczęła się produkcja modelu Astra III Sedan.
Ostatnim modelem samochodu, który opuścił żerańską FSO był Chevrolet Aveo, produkowany w latach 2007 – 2009. Wyprodukowano łącznie 150 000 egzemplarzy tego modelu.
4 listopada 2009 w fabryce General Motors Manufacturing Poland rozpoczęto produkcję modelu Opel Astra 4 generacji w wersji 5-cio drzwiowej. W późniejszym okresie gliwicki zakład wdrożył również produkcję wersji 3-drzwiowej GTC, OPC oraz sedan.
Od połowy 2011 roku w tyskiej fabryce Fiata wytwarzany jest model Lancia Ypsilon II i jest to najnowszy model produkowany w tamtejszym zakładzie. Samochód jest jednak modelem niszowym co przekłada się na dość niski wolumen produkcyjny, który w 2012 roku wyniósł zaledwie 48 524 sztuk.
Opel Cascada jest obecnie najnowszym modelem wytwarzanym w Polsce. Produkcja rozpoczęła się 28 lutego w gliwickim zakładzie Opla. Model jest następcą produkowanej wcześniej Astry III Twin Top. Samochód ten jest kabrioletem opartym o rozwiązania konstrukcyjne Astry IV generacji.
Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20